*HUHTIKUUN MASUASUKIT* ~Lokakuussa~

Iltaa sielunsiskoset! :wave:

Ensinäkin kiitos Jouskis,Allusmamma,Minski ja Laala tuesta, on ihana kun ymmärrätte! :heart:

JJ-t:
Paljon jaksamista ja tsemppii sulle, kaikelle löytyy varmastui joku järkevä selitys ja kaikki varmasti kuitenkin hyvin on loppujenlopuks! :hug:

Allusmamma ja Millipilli:
VAU, mitä mahoja, herranen aika ku tulee iso masu!! Ihana!! :D

Oli muuten mulla varmaan tonne kerhoon pääseminen just siitä kiinni et on lorvinu täälä kokopäivän kone ja sivut auki, niin et pitäs päivittää toi sisään kirjautuminen..jee jee, eiköhän se nyt sit ala avautuu useemmin ku tietää tämän tempun! ;)

Vau-kirjasta:
Mies ainakin heti kun saatiin luki sitä ja vertas heti että ompa tää miehen osuus pienempi kun naisen!!! :eek: mutta kyllä ollaan luettu niin miehen kun naisenkin osuudet ja lapsen tietenkin..mut siel isien puolella on kyl kieltämättä vähän outoja juttuja välillä, kuten nyt että siivoo ja keitä perunoita kun meillä esim. ei mitää moisii ongelmii oo..mutta kiva ajatus kuitenkin et on tollanen isienkin puoli! =)

Vakuutuksesta:
Toki pitää ottaa pikkuselle vakuutus. Meillä if:issä kaikki vakuutukset..mitähän se vakuutus kustantaa??Onko kaikissa joku oma vastuu, mulla itellä on sellanen vakuutus et se kattaa kaikki ilman omaa vastuuta ja maksaa n.200?/vuosi ja tosiaa kaiken muun paitsi terapian ja hammashuollon. Haluisin samanlaisen meijän pikkuselle jos semmosii viel saa.. :p

Esitietolomakkeesta:
Ei oo meille vielä annettu..hö!!Mutta kai sen sitten saa ku viikkoja ropisee enemmän.. :saint:

Mä olin tänään pikkusen tulevan kummitädin kaa kans ideaparkissa ja kaupungilla ja yritettiin löytää mulle mammahousuja, mutta ei oikee mikää tuntunu tänää mulle kelpaavan, kummitäti sit ostikin ittelleen varmaa 500? vaatteita ja muuta kivaa mun puolesta.. :D ei vaa viitti ostaa jos ei tunnu tosi kivoilta, ku niitä saa sit pitää tyyliin joka päivä.. =)

guess ja pikkunen 14+1
 


tässä mun esikois-maha, kuukautta ennen syntymää! :LOL: oli siinä lyllertäminen, ulkona oli yli 30 astetta hellettä koko kesän ja poika syntyi heinäkuun lopussa...! mutta ihanaa aikaa ja maailman ihanin lopputulos :heart:
 
TSIISUS mitä mahoja teillä on ollu edellisissä raskauksissa :whistle: ohhoh.

Meillä ei aikaisemmissa raskauksissa ollut digikameraa ja molemmista on olemassaan vain 1 masukuva esikosta edestäpäin odotuksen puolivälin tienoolla ja kakkosesta sivukuva rv 25 muistaakseni. Harmittaa ettei tullut enempää kuvattua :( Tästä raskaudesta onkin sitten kuvia senkin edestä :D joka viikolta omansa voipi sitten seurailla myöhemminkin vatsan kasvua :)

Mä tein ekat hankinnat tälle vauvalle. H&m:llä oli ihanat pöksyt ja body, nyt ne on tulossa tänne :heart:

Jollain oli issias-kipuja. Tännekkin ovat alkaneet taas ajautua. Ja tänään oli kun liitoskipuja olis ollut tuolla jalkovälissä.

Täällä siirryttiin viikolle 18 tänään, jestas kohta ollaan jo puolivälissä :heart:

Iitanen rv 17
 
AAM
mites noi issias (iskias?) kivut tuntuu.. mulla ko on hanurin toinen puoli alias kannikka ollut kipiä siitä bussimatkan persiillelennosta lähtien.. ? :| ei semmoi jäytävää kipua mutta koko ajan muistuu mieleen että lensi ahterilleen :( vetääks se iskiashermo niinko selkään ja pohkeeseen vai miten sitä parhaiten kuvaa?
 
millipilli
AM, mulla se kipu on vasemmalla alaselässä ihan tossa pakaran päällä ja kiskoo tonne pakaraan myös se kipu. Esikoista odottaessa loppuvaiheessa oli sellanen, että ei valitamatta pystynyt kylkee kääntään ja yöllä pissalle noustessa ei meinannu päästä käveleen kun sattu. Seiniä pitkin piti kangertaa...
 
Allusmamma:
Mun tietääkseni iskias kipu johtuu hermojuurien puristuksesta, että ei ne varmaa siinä kaatuessa oo mitenkää puristunu kun loppuvat jo ennen pepaa. :eek: kyllähän se säteilee kipuu just lantioon ja jalkaan, mut en usko et se iskias on..mutta enhän minä mikään lääkäri ole.. :D
 
Tuosta raskausmyrkytyksestä: mulla sitä jo epäiltiin kun oli paineet korkeat 160/98 ja proteiinit ++, lääkäri sanoi että on mahdollista että raskausmyrkytys ilmenee jo alkuraskaudesta mutta se on todella harvinaista. tälläkertaa selvisin säikähdyksellä mutta koska olen sen jo kertaalleen esikoisen kanssa sairastanut on riski suuri saada se uudelleen, varsinkin kun nyt jo oireilen. jotenki ei millään haluis viettää taas 2 viikkoa sairaalassa vuodelevossa ja käynnistystä ootellessa tämän raskauden aikana

Nellah ja 16+3
 
Voi tätä raskauden tuomaa "ILOA"!!! Mä oon pitänyt pitkää taukoa kun en ole kyennyt koneelle. Olo on kuin Ruotsin laivalla pahimmassakin myrskyssä ja en jaksa liikkua kun vessaan ja keittiöön. Lääkäri passitti perusteellisiin tutkimuksiin ja mahdolliesti myös neurologisiin tutkimuksiin. Haluaa poissulkea muutamia sairauksia jotka saattaa raskauden aikana puhjeta. Mä NIIN luulin että mä voisin jo nauttia tästä kaikesta, mutta ei.

No se omasta navasta. eiks oo aika jännää että ollaan jo kuitenkin näinkin pitkällä. Vitsi näitä viikkoja odotettiin sillon ku oksennus lensi 7 kertaa päivässä ja olo oli kurjimmillaan. Kyllä tän kaiken jaksaa ku tietää mikä odottaa, (jos kaikki meneee hyvin). Meidän esikoinen on päättänyt jo nimenkin. Jos se on poika, siitä tulee Eemeli ja jos se on tyttö, se on Maija. Musta molemmat on nättejä nimiä, mutta täytyy odottaa minkä näköinen kaveri sieltä tulee, ennenku voi päättää nimestä.
Nyt alkoi taas särkeä päätä ja pakko mennä makuulle, mutta vaikka en jaksaisi kirjoitelle, luen aina kun siihen kykenen, teidän juttujanne. Voikaatte siis hyvin ja kasvatelkaa masujanne;)
Superheppuli ja taavituomi (MaijaEemeli) 15+3
 
kiitos myötätunnosta :hug: kohta on se neuvolalääkäri, toivottavsti jotain selviää..

mahtavia mahoja teillä :eek: onkos se niin että pitkille ei tule niin isoa masua kun lyhyille, vai onko sillä mitään väliä??

nellah juu kyllähän niitä oireita voi jo tulla! eikä tässä niin alussa enää edes olla kun 17. viikko menossa. mitäs sitten jos se myrkytys iskee niin aikasin ettei synnytystä voida vielä ajatellakkaan?? selviääkö lapsi siitä varmasti??

tässä pahimpia jo ajattelen :( toivottavsti tänään jotain selviää.. SS joo voi olla proteiinit + jos on vähän valkkaria pissassa, siksi mulla pissanäyte tänään huolellisen alapesun jälkeen, että on puhdasta.

superheppuli minkälaista oloa sulla sitten on ollut?? (en siis ole ainoa) ja hienoa että sullakin tutkitaan tarkemmin :D

nyt neuvolaan ja illalla mammajumppaan jos vaan olo antaa periksi :D

JJ-t ja mussu 16+5
 
AAM
kaverini on 150 cm ja rapiat ja voin sanoa että maha oli aivan älyttömän kokoinen.. :( synnytys oli kammokokemus ystävälleni kun vauva olikin 3300 arviosta melkein 4 kiloinen ja pänympärys vielä normia isompi.. enempiä siitä puhumatta.
 
JJ-t toivottavasti selviää oireiden syy. tosi hyvä että pääset nopeasti tutkimuksiin.

guess tosi kurjaa käytöstä mallitoimistolla! ei tuommoista pitäisi sanoa vaikka toinen ei edes olisi raskaana, tästä tilasta puhumattakaan. toivottavasti saatte myös asuntoasiat kuntoon. kallistahan se on jos on kaksi asuntoa, mutta jospa löytyisi tyydyttävä ratkaisu, vaikka toisen asunnon joutuisittekin vaihtamaan pienempään.

vakuutuksista me otetaan vauvalle vakuutus pohjantähdestä, jossa on muutkin vakuutukset. olipa siis mukava lukea täältä, että sen on nyt oikein tutkittu olevan yksi parhaista vaihtoehdoista =)

gardenia, millipilli ja allusmamma huhhuh mitä massuja =) mä en ookaan enää ihan varma että haluan ennätysjätti-ison masun :LOL: tällä hetkellä oma kasvava masu on siis suuri ilon aihe, vähän että mitä nopeammin kasvaa, sen parempi!

(.) kävin maanantaina neuvolassa ja siellä oli kaikki hyvin. Pelkäsin että on korkea verenpaine, mutta olikin ihan normaali 130/80. Hb 129, eli tosi hyvä, mutta syönkin paljon lihaa ja kasviksi ja lämpöisen aterian kahdesti päivässä. Pissa oli puhdas ja painoa tullut pari kiloa alusta. Ja sitten se paras juttu: kuulin vihdoin vauvan sydänäänet ja oli maailman kaunein ääni! Pitää nauhoittaa kännyyn miehellekin kuunneltavaksi se jumputus ensi kerralla. Syke vaihteli vähän 150 molemmin puolin, eli ilmeisesti aika keskiverto.

Kysyin muuten tästä Helsingin neuvoloiden poikkeavista käyntimääristä, niin täti kertoi, että periaatteessa joka paikassa n. vkolla 8 eka ja toka sitten joskus 22+. MUTTA, kaikki neuvolatädit eivät tätä todellakaan noudata ja minunkin tätini sanoi mielellään näkevänsä jokaisen hieman useammin ja AINA, jos äidillä on yhtään huolta tai muuten vain halua tulla juttelemaan. Oli aivan ihana tapaus se minun nla-täti ja nyt tiedän, että todellakin voin milloin vaan soittaa tai pyytää ylimääräistä aikaa. Hän sanoi että säästöjä tärkeämpää on äitien turvallisuuden tunne ja onnellinen odotus, eikä hän välitä jos joskus joku sanoisi että ollut käyntejä liikaa. Melkein halasin tätiä lähtiessä, niin hyvä olo oli.

Hyviä vointeja ja aurinkoista viikon jatkoa mammat!

t. manna + lilli 17+0 (jee, taas uusi viikko lähti käyntiin!!)
 
GUESS: Esikko oli syntyessään 3730 g ja 52,5 cm--ei mahtunut tulemaan alakautta (todettiin lantion epäsuhta ponnistusvaiheessa :x ) niin käytiin sitte leikkaus-salin kautta hakemassa hänet syliin :heart:

mulla oli koko viime viikon aivan ihmeellisiä mahakipuja, mutta nyt ei ole onneksi pariin päivään enää ollut. semmosta jomotusta, jos jonkinlaista. eilen oli hauska kun kuuntelin Kapriksen sydänääniä, niin vauva löytyikin jo paljon ylempää kuin viime viikolla. ja sydämen kohdalta kun lähti viemään dopleria sivusuunnassa, niin kuulin pikkujalkojen potkut siihen dopleriin =)

Laitoin äsken pomolle sähköpostia, että jään mammikselle maaliskuussa....olenko vähän arkajalka kun en uskaltanut naamatusten sanoa..?? Toisaalta, pomo on tällä hetkellä isyyslomalla, ja jotenkin nyt tuli sellanen fiilis että pakko kertoa sille heti. aamulla työkaverit jo jotain kuiskutteli kun menin ohi... :LOL: että taitaa kohta jo koko talo tietää muutenkin.

Gardenia ja Kapris 15+2
 
Mulla samanlaiset iskias-kivut ko millipillillä.Ja mun mielestä voi kyllä iskias reistailla jos takamukselleen lentää.Ainakin mulla tekee näin sen jälkeen ko sen ekan kerran kunnolla "loukkasin".

Mua vaivaa jatkuva,jäerjetön pääkipu.Mutta on kai selitettävissä huonolla syönnillä,jäykällä niskalla jen..huomenna olisikin se eka neuvola-lääkäri.

milky 13+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja JJ-t:
nellah juu kyllähän niitä oireita voi jo tulla! eikä tässä niin alussa enää edes olla kun 17. viikko menossa. mitäs sitten jos se myrkytys iskee niin aikasin ettei synnytystä voida vielä ajatellakkaan?? selviääkö lapsi siitä varmasti??
Mun tietääkseni ne ei käynnistä ennen kun 25 viikkoa on täysi paitsi jos on ihan pakko mutta sekin kun alle 25 viikkosella ei juuri ole toivoa selvitä mun käsittääkseni niitä ei edes yritetä varsinaisesti hoitaakaan kun ovat niin pieniä ja kehitys ihan kesken. yli 25 viikkosella sitten jo mahdollisuudetkin elämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Eikös se raja ole 22 vkoa tai 500grammaa?
joo siis keskenmenon raja, mutta tuon ikäiset eivät tuskin selviäisi. eikä varmaan 25 viikoisetkaan :'(

onneksi ei tarvitse sen enempää nuita miettiä. aika varmarsi mulla virtsatien tulehdus, johon aloitin antibiotit tänään. vein vielä labraan näytteen ja huomenna sitten varmasti tietää mikä on. mutta antibiootin syön loppuun.

kiva kun se lääke tekee mukavia sivuvaikutuksia, kuten kuumataallot, huono-olo ja päänsärky :kieh: silti yritän kärvistellä ja mennä mammajumppaan.

on helpottunut olo kun syy löytyi, nyt oli kaikki plussalla pissasta mitä otettiin (en muista mitä ne oli) joten tulehdusta siellä on.

JJ-t ja mussu 16+5
 
Ei se mun mielestä ole keskenmenon raja vaan ihan sen raja, milloin pienokaisia vielä yritetään hoitaa. Esim. pikaisesti googletettuna tässä :

"Lapsen selviytymismahdollisuudet ovat siis sitä suuremmat, mitä kauemmin raskaus on kestänyt. Käytännössä lapsella on mahdollisuuksia selvitä hänen syntyessään 22-23. raskausviikolla ja painaessaan 500-600 grammaa. Alle 1500 grammaa syntyessään painaneista lapsista 85 %:a selviää ja alle 1000 gramman painoisista 60 %:a on elossa sairaalasta kotiuduttaessa tai 40. raskausviikon iässä."

http://www.helistin.fi/?page=5725900&id=9120334

Vai onko se sit suomessa et vko 25 on rajana?
 
millipilli
Keskenmenon raja on juurikin tuo 22 viikkoa tai 500g. Pienimmät jotka olen nähnyt selviytyvän ovat 24+ viikoilla syntyneitä. Kerran oon nähnyt 22+ viikolla syntyneen, mutta ei montaa päivää elänyt.
 
Ok. Jospa se on Suomessa sitten se 25 vkon raja. USA:ssa tais olla se pienin 244g, mut sen painoisia ei kai sit täällä yritettäis pelastaa? Mut noh, ny vaa ajatellaan, et meil kaikilla menee rutkasti noiden vkojen ylitte ja saadaan synnyttää täysiaikaisia lapsukaisia :heart:
 
telkusta tuli joku ohjelma jossa oli just noita pieniä keskosia, en tiedä mistä maasta se oli mutta siinä ne totes että jos alle 25 viikkosella on pahoja ongelmia niin niiden hoito lopetetaan. kuulostaa sinäänsä järkevältä että ei kai se ihmiselle oo elämää elää koko ikänsä jossain hengityskoneissa tietämättä tuon taivaallista maailmanmenosta

Mutta sitten omaa napaa..

mua on monta yötä jo vaivannu kummallinen nilkkäsärky, herään joka aamuyö 5-6 välillä siihen että oikeeta nilkkaa särkee pirusti.. auttaa kun kävelee hetken ympyäriinsä niin sit saa taas nukuttua. pitäs varmaan neuvolassa puhua tosta.

Nellah ja 16+4
 
millipilli
Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
telkusta tuli joku ohjelma jossa oli just noita pieniä keskosia, en tiedä mistä maasta se oli mutta siinä ne totes että jos alle 25 viikkosella on pahoja ongelmia niin niiden hoito lopetetaan. kuulostaa sinäänsä järkevältä että ei kai se ihmiselle oo elämää elää koko ikänsä jossain hengityskoneissa tietämättä tuon taivaallista maailmanmenosta
Se ohjelma oli Hollannista. Täällä kyllä hoidetaan pienempiäkin, mutta tosiaan pienimmät joiden ite oon nähnyt jääneen henkiin on olleet 24+ syntyneitä.
 

Yhteistyössä