*HUHTIKUUN MASUASUKIT* Tammikuussa <3

mimuli mulla alkaa tuntumaan aika ikävältä tuolla ala vatsalla
(vauvako painaa massua?!?)jos ajan autolla pitkiä matkoja.
Tuleekohan silloin jotenkin kökötettyä?!?
Koska jos istun apukuskinpuolella ei tätä esiinny...
 
symppis mäkin joudun menemään sokerirasitukseen ja
sain mukaan neuvolasta ohje lappusen, jossa käsketään
olla syömättä, juomatta ja tupakoimatta 12h
Siellä menee yhteensä 3h otetaan verikokeita, juodaan 1,5l makeaa litkua ja suurimmaksi ajaksi vaan odotellaan...eli minä ainakin otan kutimet mukaan. :D
 
ventti miulla persii vissii sen verra jo levinny täs raskauden aikana, et hyvin ne kyl pysyy jalassa :D

liikunnasta miun on pakko tunnustaa et se on jääny oikeesti niin vähälle.. :ashamed: ennen raskautta kävin juoksemassa/kävelemässä..yhen juoksulenkin jälkee kerra päätin et en enää juokse, ku rupes koskemaan mahaa, ja nyt se kävelykin on jääny pois :( pitäs vähä ottaa itteä niskasta kiinni, ettei iha laiskotteluks mee.. muutossa erehdyin sijottamaa miun crosstrainerin tonne vauvan huoneen nurkkaa ja siellä se on nyt pölyttyny siitä saakka.. pitäs vissii kaivaa pois sieltä et tulis sillä tehtyä sitte, ku ulkona on nii kylmä :( (oon kunnon vilukissa :ashamed: )

vaunuista meillä on ne vielä ostamatta..en aatellu mitää kiirettä pitää niitten suhtee.. löytyis vaa jotkuu edulliset.. yhet meillä on sellaset vanhat, varmaa 70-80 luvulta viininpunaset ihanat retrot!! ne aattelin sijottaa tonne mein partsille, kelpaa siellä sit pikkusen kölliä :)
 
neuvola terveisiä tänään kaikki oli ok verenpaineet oli ok mutta pe joudun sokerirasituskokoseen sf mitta oli 29.5 kun rv on 27+6 ja painoa on tullut 5 viikon aikana vaan 800g ei oo joulu syömisistä tullut lisää painoa 20.1 on taas lääkäri alkaaa pikkasen keittää noi lääkäri reissut jo kun 18,11,08 2.12.08 ja nyt taas on :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

ja kelaan on jätetty paprut nyt ootellaan innolla äp-pakkausta ja mun mamma loma alkaa 3,2,09 :D :D :D
 
symppis ja tiny angel: sokerirasituskoe meni mulla sillai, että 10h piti olla syömättä, yhden lasin vettä sai juoda. Sitten labrassa otettiin ensin verikoe kyynärtaipeesta. Sitten oli 5min aikaa juoda sokeriliuosta semmoset 3dl suunnilleen, se oli kolajuoman makuista ja hiilihapotettua, ihan ok makuista, mutta hiilihaposta en tykännyt. Sitten odotettiin tasan tunti, ja uusi verikoe toisen käden kyynärtaipeesta. Sit taas tunti odotusta ja vielä yks verikoe. Sit sai poistua ja syödä.

Suosittelen ottamaan mukaan eväät ja tekemistä. Tuolta tosin sai vaikka poistua välillä, kunhan oli tasan tunnin välein sit paikalla kun piti koe ottaa. Aika käy pitkäks, ja mun ainakin tuli kans huono olo siinä tokan odotustunnin aikana. Hiukan vettä sai siemailla odottaessaan, mutta ei litrakaupalla juoda tietenkään. Muuten ei saa mitään laittaa suuhunsa, mikä vois sotkea niitä tuloksia.

Tuloksia odotellessa... keskiviikkona neuvolassa tulee tuomio.

Onpas muuten törkeen hyvää mansikkarahka (sopivaa yösyömistä, joo :ashamed: ) vaikka tekijänä itte kehunkin. Masussa alkoi bileet.

ventti + bilehile-viuhti 27+1
 
Ventti harrastaa samaa ko mä=)puoli kolmelta hereillä.Ainut että mä saatan mennä khaltatoista nukkuun ja herään sit kahden kolmen aikaan enkä saa enää unta ko vaavi mesoo minkä kerkee=)

Eilen shoppailureissulta tarttui mukaan yhet pussilakana-setit ja 2aluslakanaa vaaville.olisin halunnut että mutsi ompelis,mutta näillä kankaan hinnoilla totesimme että ostetut halvemmat=(Joten meni mietitntään toi mun ompelukone haavekkin,mitä sitä sit ompeleen jos kankaat on noin törkeen kalleita.

milky ja rv jotain ..
 
oih, ihanasti oli tullut tekstiä =) .

Aloitetaan alkkareista ja housuista, hipstereillä mennään ja lantio farkuilla, mammahousuja mulla ei edes ole.esikoista oottaessakin meni loppuun asti omilla housuilla.toivoa pidän yllä että nytkin käy niin.

Liikuntaa oon harrastanut sen 3 krtaa vkko vähintään body pumppia ja balanssia, sopii mulle paremmin kun kävely niissä ei supistele kävellessä kyllä.

Närästys on täällä ollut satunnaista, aika harvakseen kyllä ja eilen heräsin suonenvetoon..ei mikään mukava tunne sekään..

Matka sairaalaan tästä meidän nykyisestä (hakusessa siis uusi) kodista on n.1.5km, elikkä asutaan ihan kättärin kupeessa :D

toivottavasti pietun paiseet on helpottamaan päin, kauhulla luin sun kokemuksias :eek:.

mä luin kaikien teksit ja paljon piti kommentoida, mutta unohdan heti mitä sanoa piti :ashamed:


himoista mulla on maito, puoliksi jäädytetyt jogurtit, hedelmät, ruikkari.alkuun oli pepperonit joita söin banaanin kanssa(ei ne makkarat).. =)

tais tulla taas aika pomppivaa tekstiä.aamu latte ei vielä vaikuta.
-tutsa ja rv 27+1
joo,ja täällä kanssa yksi liitos kipuinen (joku siitä kyseli), mulla pahenee vaan jos kävelen liian pitkiä matkoja, muuten aika samoilla kipuaalloilla menny koko raskauden (esikoisessa jatkui niin kauan kun imetin)
 
Huomenta!

Neuvolalääkärissä eilen käyty, sokerirasitukseen ei minun tarvitse mennä, mutta kohdunpohjankorkeus oli vain 20cm( rv 26+4), joten viikon päästä ultraan tarkistamaan, että pieni kasvaa. Toivottavasti pieni siellä on kasvanut niinkuin pitääkin.

Vaunut ostettiin tossa vuodenvaihteessa, brio happyt sit laitettiin, niitä ihaillessa=)
Tekisi niin kovin mieli laittaa jo valmikksi kaikkea pienelle,pestä vaatteita jne, mut täs on viel niin paljon aikaa et ne kai kerkee jo pölyttyä ennen ku pääsee edes niitä käyttämään.
 
millipilli
Huh kuinka paljon tekstiä. Piti ihan avata Word ja kirjoittaa sinne niin pystyy kommentoimaan samalla.

Ihan ensinnä uusille tervetuloa porukkaan!

Synnytys ei jännitä. Esikoista odottaessakaan en osannut sitä jännittää kun mä oon tällainen että aattelen että etukäteen murehtimalla ei mitään voita. Jos jotain sattuu niin sille en etukäteen voi kuitenkaan mitään ja mä olen sitä mieltä, että synnytystä ei kannata suunnitella kovin etukäteen vaan mennään niin kuin sillä hetkellä tuntuu. Ja traumoja ei jäänyt, vaikka esikoinen syntyi imukupilla.

Synnärimatka, meillä matka kestää autolla 15-25 min riippuen onko muuta liikennettä. Paitsi jos vauva päättää syntyä kesken Lapin loman :D

Käsitöistä on ollut puhetta. Mulla on koko syksyn ollut joku neulomishomma työn alla. joululahjaksi tein villasukkia ja nyt on työn alla esikoiselle villapaita. Vauvallekin jotain pitäis vielä tehdä.

Alkkarit, hipstersit on käytössä täälläkin, mutta nukkuessa en pysty pitään minkäännäköisiä pikkareita kun ahistaa.

Isyysloma, meillä mies tuskin tälläkään kertaa pystyy pitämään yhtään isyyslomaa ja se on mulle ihan ok. Kesäloman kuitenkin sitten pitää. Esikoisestakaan ei isyyslomaa pitänyt.

Vaipat, kertiksillä mennään. kestot ei vaan oo yhtään mun juttu sen kummemmin perustelematta. Mitään mielenkiintoa ei oo edes kokeilla.

JJ-t, miehen veljenvaimo on molempien lasten vauva-ajat nukkunut korvatulppien kanssa (koska omistaa erittäin paljon kuorsaavan miehen) ja hyvin on vauvojen ähinöihin herännyt.

Liikunta, aika hiljaista on. jumpalla kävin joulukuun alkuun saakka, mutta sitten oli pakko lopettaa ja nyt en pysty edes kävelemään ilman että joko sattuu iskiakseen ja oon koko loppuillan rampa tai sitten supistaa.

Rintsikat, mä kaivoin esiin esikoisen odotusaikana hankitut lisäpalat rintsikoihin eli siis hakasiin jatkopalat niin saa vähän jatkoaikaa kun rinnanympärys kasvaa ton mahan myötä.

(.), sain miehen työvuorot tälle kuulle pari päivää sitten ja niinhän siinä sitten kävi että miehellä ei oo ennen kertausharjoituksiin lähtöä yhtään kokonaista vapaapäivää. Hip hei. ihana yrittäjän arki.

Ite oon VÄSY. mutta eilen onneksi sain aamusta nukkua kun poitsu oli mummulassa leikkimässä. Heräsin sitten puoli kahdelta :D nukuttua saan kyllä yöt ihan hyvin ja vieläkään en joudu kesken yön kertaakaan käymään pissalla. Huomenna olis sitten neuvola. Jokohan tän käynnin jälkeen alkoi se kahden viikon välein neuvolassa ravaaminen vai vasta seuraavasta käynnistä? No, huomenna se selviää.

Kivaa talvipäivää!!!

millipilli & Frank 27+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Käsitöistä on ollut puhetta. Mulla on koko syksyn ollut joku neulomishomma työn alla. joululahjaksi tein villasukkia ja nyt on työn alla esikoiselle villapaita. Vauvallekin jotain pitäis vielä tehdä.
Hihii, mulla ihan samat! Monet sukat tein joululahjaksi, myös kaulahuiveja virkkaamalla. Nyt sitten joulun jälkeen päätin että välillä neulon jotain omalle perheellenikin. Nyt työn alla esikoistytölle Jussi-paita :p valkeasta ja vaaleanpunaisesta :). Ajattelin että seuraavaksi voisi tehdä jonkun kietaisunuttu -tyyppisen systeemin Jussi-paita teemalla myös tulevalle vauvelille :).
 
Heipa täältäkin! Kaaaauheesti tekstiä ja pyydän jo heti anteeksi etten ehdi kommentoimaan kaikkien juttuja :(
Täällä on ollu galluppeja menossa ja hankinnoista meiltä uupuu enää kaukalo. Olen yrittänyt etsiä äippälaatikkoon jonkunlaista koroketta jotta saatais siitä sänky pikkuiselle, mutta joudutaan varmaan tekemään se itse. Kestovaippoja on iso kasa ja en millään malttais enää odottaa että pääsis niitä taas laittamaan.
Huomenna olis tasan kaksi kuukautta äippäloman alkuun, mutta näillä selkäsäryillä joudun varmaan jo aikaisemmin pois. Hyvä kun pääsee aamulla ylös, kun iskias vihottelee :(

Mua ihmetyttää, kun en jaksa enää kävellä paljoakaan kun alkaa supistelemaan ja olo muuttuu kovin tukalaksi. Ei ne varsinaisesti satu, mutta pakko aina pysähtyä odottamaan, että ne menis pois. Samoin kauppareissut on ihan vihoviimeisiä. Onneksi oon hankkinu kaikenlaista jo etukäteen, ettei tarvitse sit isomman mahan kanssa könytä kaupoissa.
Mä tilasin yksityisen ultran/lekurin kun olisin joutunut muuten "arvauskeskuksen"-mikä tää on...ups...lääkäille. Mulla on yksi huono kokemus ja se riittää. Enhän mä mee valittamaan selkäkipuakaan gynekologille :LOL:

No joo, sokerirasituksiin joutuville isot tsemppihalit ja koettakaa jaksaa "ihanine vaivoinenne". Listaan ykköseksi itselleni PERÄPUKAMAT!!!
Superheppuli ja "Helena" 26+2 (esikoinen keksi nimen kun sukupuoli selvisi :LOL: )
 
Huomenta!

Symppis: Vielä tuosta sokerirasituksesta, kovin tuntuu taas eroja siinäkin olevan. Meillä pitää olla se 12 h syömättä ja juomatta, tupakoinnista en tiedä kun ei mitään terkka siitä maininnut, oletus on vissiin se ettei odottavat äidit polta. Vettä sai juoda kohtuudella, mutta ei killittämällä. Tutulta terkalta kysyin sitten, että jätänkö vitamiinit kans ottamatta ja sanoi että kyllä. Siis lääke-lääkkeet saa ottaa mutta "ylimääräisiä" pillereitä ei kannata ottaa. Aluksi otetaan siis se paastoarvo (normi verikoe siis) ja sen jälkeen juodaan sellanen entisajan kokoinen (onks se tarkalleen 0,33l?) pullo sitä kolajuomaa. Yllättävän hyvää minusta ja onneksi oli kylmää ja vähän happojakin. Tunnin päästä uusi verikoe ja meillä ei saa poistua mihinkään välillä, jottei liikkuminen vääristä tuloksia. Vessassa sai tietty käydä mutta siihen liikkuminen pitikin sitten rajoittaa. Kirjaa lueskelin käytävässä ja pitkällenikin olisi päässyt jos olo olisi ollut huono. Miulta otetaan nimittäin makuulla nuo verikokeetkin kun on sen verran taipumusta tuohon pyörtymiseen... Viimeinen verikoe otetaan sitten sen kahden tunnin päästä aloituksesta. Ja sitten kotia ja syömään. Ei ollut paha ainakaan miun kohalla, olin varautunut pahempaankin oloon. Tosin se syömättä oleminen oli tuskaa kun oikein ajatteli sitä ettei saa syödä mitään.

Miekin ajattelin rueta jotain käsityötä kyhäämään, varmaan jää siihen sukkalinjalle kun en jaksa mihinkään isompaan paneutua. Päättely on maailman raivostuttavinta tuossa neulomisessa! Monet sukat on päättelyä vaille valmiit... Joskus oon aloittanut tekemään sellaisia neliöitä (johonkin mutta ei oo enää tietoa että mikä niistä piti tulla) ja nyt mietin että jos hyödyntäisi ja kasaisi niistä jonkin näköisen peiton vauvalle vaikka vaunuihin. Saas nähdä. Katsotaan sitten kun tietää jäänkö saikulle loppuajaksi vai en.

Nyt täytyy rueta toimimaan kun kummityttöä pitää käyttää ratsastamassa, joten heippati!

Sanni-Maria ja pikkunen 29+3
 
huh huh, intouduttiin sitten vaihtamaan meidän makkareiden paikkaa. Eli lapset muuttimat meidän kammariin ja me lasten huoneeseen. Asettuu huonekalut ja tavarat jotenkin paremmin näin. Ja me saatiin telkkari makuuhuoneeseen samalla :D

Oli kyllä hommaa. Huonekalut nyt siirretty mutta tavaroita pitää vielä järjestellä. Tai mieshän tässä nyt on suurimmat hommat tehnyt. Ottaa oman kunnon päälle jo tuo pienikin puuhastelu.

Mutta nyt on kiva, tyttö ja poika siis nukkuvat samassa huoneessa ja me vauvan kanssa toisessa.

Mä tein eilen inventaarion vauvan vaatteista enkä kehtaa edes myöntää monta niitä on... ihan hirveesti. Ja ihan pieniä, 50cm pitää kyllä käydä vielä ostamassa.

Mutta jospa tämä miun lepotauko alkaisi nyt olla ohitse ja menisin jatkaman hommia niin saisi nekin tehtyä tämän päivän aikana.

t: Solina ja Kirppu rv 25+2
 
Mäkin kommentoin tohon sokerirasitukseen, eli piti olla syömättä ja juomatta se 12 tuntia, lasin vettä otin aamulla.
Paastosin siis klo 20-08 välisen ajan.Kävin Kys:n labrassa.
Eka otettiin muutama putkilo verta eli se paastoarvo ja sitten tosiaan se vanhanajan limppapullollinen (3,3dl) sellaista cokisen ja kotikaljan välimuotoa mutt se oli kylmää ja meni ihan helposti alas ja tää pitää kurasta 5 minuutissa :p
Sitt odottelin tunnin, luin lehtiä ja kattelin telkkaria en viittiny missään vaellella vaikka ei sitä kielletty.
sitt verikoe kyynärtaipeesta again, taas tunti odottelua ja vielä kerran samasta paikasta verikoe ja kotiin :wave:
Mulla ei tullut ollenkaan pahaa oloa oisko johtunut siitäkin että en liikkunut juurikaan ja kyllähän nuo arvot oli niin hyvät että ehkä mulla se verensokeri ei heilahdellut sen takia, who knows?

Hirmusti on ollu galluppeja enkä oikeen ees muista mitä on kyselty...sorge :(

Alushousuista:käytöss ihan normi finnwearin tai sloggin tai mallit kokoa vaan olen suurentanut.Muutamat mammakalsarit omistan mutt niitä pidin viimeksikin ihan lopussa ja leikkauksen jälkeen niin ei painanut tota sektiohaavaa.

Farkut mulla on Henkalta ja Maukalta ostetut jo viime raskauteen samoin parit muut housut ja niillä on pärjättävä...toppahousut on pakottavassa tarpeessa miehen henkselimallit joista jätän vetskarin auki =)

Turvakaukalo ja rattaat on tietty tallella, meillä on Britaxin Römer Baby Safe kaukalo ja oltiin siihen ihan tyytyväisiä esikoisella.Vaunut on Teutonian ja keväällä sitt mietitään tarvitaanko tuplat kunhan näkee miten toi esikko reipastuu ja suostuuko miten kävelee... :/

Rasitussuppareita on ollu varmaan viikosta 15 alkaen mutta kun tietää ettei voi kävellä pitkää matkaa tai vetää pulkkaa jumalattomia mäkiä niin kyll tää tästä.....
_Selkä on suorastaan pas....na mutta senkin kanss on vaan elettävä, kuten joku täällä sanoi en mäkään jaksa sitä Panadolia vetää joka päivä.

Ens viikolla neuvolalääkäri toka kerta ja 30.1 taas KYS:iin ultraan kun tarkkailevat niitä vauvan aivoja :'( .

Liikkeet on muuten vahvistuneet aika melkoisiksi kun välillä jo ihan mahan päälle näkyy, mites muilla?

Ai niin ja jonkinmoinen närästyskin vaivaa melkolailla päivittäin mutta Gaviscon ja Rennie helpottavat.

Tulipas taas melkoinen romaani, en näköjään ossaa lyhyemmin kirjoittaa...

LIs69 26+4
 
:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Tuako voi olla näin sairaan vaikeata päästä eroon autosta, jossa on rahoitusta jäljellä ILMAN että joutuu itse maksamaan montaa tonnia... Aika ja RAHAT loppuu kesken, pakko päästä ainakin toisesta autosta eroon, ihan vitun kivaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaahassu:
:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Tuako voi olla näin sairaan vaikeata päästä eroon autosta, jossa on rahoitusta jäljellä ILMAN että joutuu itse maksamaan montaa tonnia... Aika ja RAHAT loppuu kesken, pakko päästä ainakin toisesta autosta eroon, ihan vitun kivaa...
yhteyttä rahottajaan ja sanoa että ei oo varaa maksaa enään ja sitten vouti voi arvioida auton sen hetkisen myyntiarvon ja rahottaja lunastaa auton sillä hinnalla. pois. mulle jäi viimeks 2100e velkaa mutta auton arvo oli ton verran vähemmän kun jäljellä oleva velka
 
Tervetuloa symmpis joukkoihimme!

Onnittelut Lis69:lle hyvistä sokeriarvoista!

Laala: Meillä taitaa olla erilaisia sisävaippoja+taskuja olla jo reilu parisenkymmentä. Ja parit lisää olen vielä tilannut. Lisäksi on muutamia kuoria, itseneulottuja villahousuja sekä harsoja ja sekalaisia imuja. Osa vaipoista on kyllä sellaisia kokoiän vaippoja, jotka ovat luultavasti ihan vastasyntyneelle vielä liian isoja. Suurimman osan vaipoista olen ostanut viime ja tänä vuonna alennusmyynneistä, siksi niitä on päässyt kertymään noin paljon. (Pitää vähän itsellekin selitellä tätä määrää.)
Mutta paineita en aio kestoilusta ottaa. Lähden sillä periaatteella liikkeelle, että päivässä yksikin käyttämättä jätetty kertakäyttövaippa säästää luontoa. Katsotaan sitten vauvan tultua, miten tuo lähtee luistamaan.
manna8: Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa kestovaippayhdistyksen sivuihin www.kestovaippainfo.fi . Siellä esim. keskustelupalstaa lukemalla oppii jo ihan kauheasti ja sitten siellä on hyvät tietokannat vaipoista ja vaippojen myyjistä. Suosittelen lämpimästi, jos yhtään kiinnostaa. Aluksi mulla kyllä ainakin oli pää ihan sekaisin, mutta pikkuhiljaa senkin "alan" slangia olen oppinut :)

PojanÄiti-83 kyseli vauvan asennosta. Tuntuu siltä, että vauva on välillä poikittain yhteen suuntaan ja kohta jo ihan toiseen suuntaan. Eli ilmeisesti aikamoisena väkkyränä sitä paikkaa vaihtelee. Mutta nimenomaan tuo poikittain mahassa olo aiheuttaa kyllä mulle välillä tosi tukalia hetkiä.

Oih, käy kateeksi, kun osalla on maha alkanut vasta nyt pullottamaan. Mulla taisi olla joulukuun alkua tai marraskuun loppua, kun kaikki näkivät jo ihan selvästi, että vauva on mahassa. Ja nyt vatsa on kyllä niin iso, että melkein pelottaa torstain neuvola. Joulukuun alussa paino oli noussut raskauden aikana vain pari kiloa. Nyt on tullut varmaan ainakin neljä kiloa lisää. Ja sen kyllä huomaa!

Mä olen jo pariin kertaan muuten lukenut vahingossa, että teppana kertoi lähtevänsä hakemaan mummolasta peräpukamakuormaa... Varsinainen lukihärö! :D

Rautalääkkeistä kyseli Solina. Mulle apu on löytynyt Fexin-nimisestä rautaporeesta. Kaikista muista on tullut vatsavaivoja (joko ummetus tai ripuli), mutta tuon mun maha kestää. Samoin yhdelle kaverille se oli raskaudenaikana se ainut sopiva rautavalmiste.

Ja pietulle vielä isot tsempitykset rauhasten kanssa. Toivottavasti ne eivät vaivaa enää, kuulosti kyllä ihan kauhealta vaivalta :(

Osaisiko kukaan neuvoa, mistä erottaa harjoitussupparit muista kivuista ja kolotuksista? Kun mulla on välillä alavatsa todella kipeänä, mutten osaa sanoa, onko se supistusta vaiko jotain muuta. Tosi hassua sen vuoksi, että alkuraskauden (rv 6-12) aikaiset supparit tunnistan kyllä vanhalla kokemuksella ihan helposti. Mutta nyt tuo iso maha jotenkin hämää siten, etten osaa sanoa, mistä on kyse. Liikkua en kuitenkaan tällä hetkellä pysty juuri lainkaan, sillä suurimman osan ajasta jo viiden minuutin kävelykin aiheuttaa kovia kipuja vatsaan eri puolille. Ihmekös sitten, että takapuoli leviää, kun pysyttelee sohvalla ja lohduttautuu kaikella hyvällä ;)

Nellah: toivottavasti kyse ei ole raskausmyrkytyksestä. Pelkästään jo alhainen hemoglobiini voi kyllä aiheuttaa kovaa väsymystä ja jatkuvaa pääkipua. Mulle tuli anemia pari vuotta sitten verenluovutuksen jälkeen ja se aiheutti juuri tuollaisia oireita.

Tuli muuten mieleen noista kestoista kirjoittaessa, että suositan kaikille kestositeitä jälkivuotoon. Itse siirryin niihin ensimmäisen vaikean raskauden aikana, jolloin siis vuosin (erittäin paljon) verta noin rv:t 5-12 ja sitten keskeytyksen jälkeen vielä jälkivuotoa muutamia viikkoja. Silloin tuli todettua, että olivat kyllä paljon mukavampia kuin normisiteet. Itselläni oli kyllä tosi kovat ennakkoluulot noita kohtaan ja olin joskus vannonutkin, etten eläissäni tule koskemaan moisiin kapistuksiin. Mutta viikkoja jatkuvaan vuotoon ne olivat kyllä mukavia.

Tinkatar ja Pikkiriikki 24+3
 
Heip kaikille, :wave:

pitkästä aikaa jaksaan vähän kirjotellakin :) lueskellut oon aina välillä mut jotenkin se kirjoituspuoli aina jää... :ashamed:

hyvä nyt että tulin lukemaan niin huomasin että olin unohtanut tyystin kaikki kelan paprut ja vauvan vakuutusasiat! Että kiitosta vaan että olette niistä täällä puhunut :D :flower: pitääkin mennä ensitilassa hoitamaan!

mulla menee hyvin, en oikein edes muista raskautta, töissä jaksan ja ei minkään suhteen oikein valittamista... sokerirasitukseen ensi viikolla ja eka nla-lääkäri huomenna. sokrujutusta en oikein välitä, raskausdiabetes mulla oli viime raskaudessakin niin on varmaan tässäkin, olen hiukan yrittänyt valmiiksi vältellä ylimääräistä sokerinsyöntiä, mut nla-lääkäri jännittää, se on joku kellä en oo ennen käynyt (ikinä ) ja vielä mies, joka mua jotenkin ällöttää... mieslääkärit siis (ei gyneissä oo mitään vikaa, mut tää on joku normi terveyskeskuslekuri niin...) :x
ja toisekseen en usko että saan mieslääkärin niin helposti ylipuhuttua ultraamaan kun oisin saanut sen samaisen naislääkärin joka viimeraskaudessa arvioi tarjonnan joka kerta väärin :D (meidän esikoinen syntyessään oli siis PT, jonka itse huomasin viikkoa ennen laskettua aikaa) nyt siis haluan ehdottomasti ultraan tarjonnantarkistukseen.

Te keillä on muita pieniä lapsia: millaiset (kaksosten)rattaat teillä on? Meille tulee lapsosille ikäeroa 1v 2 kk ja me nyt sitten päädyttiin hankkimaan Phil&Teds sport double rattaat. Oisko kellään kokemusta? Ajateltiin että ne ois kaupunkioloissa (asutaan hgin keskustan tuntumassa) kätevät (?) kun mahtuvat pienistä tiloista mm. hissit, ratikat, bussit, oviaukot jne...

ei muuta tällä erää :)

emmie 26+3
 
Meillä myös kestoillaan :wave:

Paraikaa 10,5 kk ikäisen esikoisen kanssa ja aion kestottaa myös kakkosen :)
harsot ja villahousut edelleen suosikit, käytössä myös sisätaskuvaippoja kuorien kanssa ja sit muutama kunnon pul-taskuvaippa... aio:ita ei oo ikinä ees testattu, meillä kriteerit on ensisijaisesti kuivumisnopeudessa, meillä on kuivatukseen vaan pyykkinaru :)

itelleni olen alkanut väsäämään kestositeitä (kuukupin ostin viime kesänä ja meinasin alkaa käyttää sitä, mutta yllättäen en enää tarvinnutkaan mitään sen sortin suojaa) :D
 
Tinkatar: mun mielestä sun vaippa-arsenaali kuulostaa ihan sopivan kokoiselta :D

harjoitussuppareiden aikana ainakin maha menee kivikovaksi palloksi... muiden kolotusten aikana varmaankaan ei mene?! :xmas:
 
Moi taas ja tervetuloa Symppis! :wave:

Olipas paljon luettavaa, suurinpiirtein kaikki luettuna nyt läpi.

Sain tälle päivää joulun riisuttua ja imuroitua ne hiivatin kuusen havut, ainakin suurinpiirtein. Btw, tiesittekö että kuusen havuja saattaa löytyä viel maaliskuussakin (oli joku tärkeä tutkimus jossain B) )...

Liikunnasta kyseltiin. Mä olen käynyt koirien kans kävelyillä, kokoajan tahti kylläkin rauhoittuu. Supistaa liian kovassa tahdissa, mut onneksi koiratkin ovat suostuneet vähän rauhoittumaan. :)
Ajattelin ilmoittautua nyt kuun lopussa alkavaan mammajumppaan, jota pitää kätilö ja fysioterapeutti. Saas nähdä vain mahtuuko näin matti myöhänen vielä mukaan...

Mä ainakin olen oppinut nyt raskauden aikana mitä närästys on. Ennen kun ei moisesta mörköstä ollut mitään tietoa. Pahin oli nyt joulun aikaan kun erehdyin juomaan kaksi kupillista glögiä, kauhea polte! Mut onneksi edelleen närästys jäänyt mulla vähäiseksi, eikä tavallisimmat ruoka-aineet ole sitä ainakaan vielä aiheuttanut.
Mulla muutenkin ruoansulatuselimistö on ollut armollinen; mulla ei ollut tietoakaan alkuajan pahoinvoinnista tai nykyään ummetuksesta (se kyllä kerkeä tulla vielä monta kertaa...).

Mulla onneksi himot pysyneet terveellisinä; appelsiinimehu ja ruisleipä ovat ihan must. Enkä toisaalta sit taas saattais ajatellakaan mitään sokerisia mehuja tai "pullaleipää", mikä on aika ihmeellistä ku eivät kyllä aiemmin ole tökkineet.

Käytiin eilen ostamassa kaukalo ja sitteri, kaukaloksi valittiin Britaxin Römer Baby Safe plus. Ostin myös pari vaatetta kauppareissulta. Sainpas rauhoituttua, kun ajattelin et tuleekohan meillä huima kiire kun kaikki muutkin olivat tehneet jo paljon hankintoja.. :ashamed:
Huomenna ois kiva käydä viel kattoon jotain vaatetta, jos olis viel alesta jotain sievää jäljellä.

emmie, myös minulla on miespuolinen nla-lääkäri. Hän on vielä sellanen juuri valmistunut alle kolmikymppinen kaveri... Et ei sekään mitenkään kovinkaan mieltä ylentävää ollu, kun oman miehen ikäinen lääkäri tonkii haarovälissä. Ja ehkä muutenki oli vaikeampi kysellä jotain mieltä painavia asioita... Kädet on kyynärpäitä myöten ristissä, että lääkäri ois nyt seuraavalla kerralla eri. :whistle:

Nyt kinkkupaistoksen laittoon, nam.
 
iltaa :wave: taas on hurjasti kirjoteltu ja kaikkeen olis kommentoitavaa, muttei ehdi/muista enää :ashamed:

nla.lääkäri mua kanssa öllöttää kun ekalla lääkärikerralla oli mies ja juuri sellanen juuri valmistunut ja nuori. sitten vielä tajuttoman komeakin :eek: oli vähän vaikeaa ottaa sen edessä housut pois ja olla ihan ettei mitään. siitäkin huomas että oli ihan ekoja kertoja.. onneksi myöhemmin ollut aina nainen :D

kyssäri alapään siistimisestä :D kuinka te jaksatte/näette siistiä nuo alapään karvat?? mä olin aina ennen neuvolaa tai neuvolalääkäriä/ultraa ennen ajanut tosta päältä ja sivuilta. nyt en kertakaikkiaan enää näe sinne ja ajatus pienestä kutiavasta sängestä ei miellytä! annoin sitten rehottaa ja nyt näyttää siltä etten olis koskaan ajellutkaan ja ajattelin pitää sen sellasena :ashamed: mielummin rehottava puska kun ruma sänki!! :LOL: :ashamed:

voi kuinka vauva on taas potkiskellut. yöllä mätki koko ajan ja jatkuvasti päivän aikana :D välillä oikeen sattuu, kun se vetelisi suoraan sisäelimiin ja kovaa :eek:

kävi muuten nolosti kun oltiin sunnuntaina leffassa :ashamed: mulla oli vichyä mukana ja se vasta pistää närästämään niin ihan yhtäkkiä, juuri kun teatteri ihan hiljanen niin multa pääsi kamala röyhtäsy!! :LOL: :LOL: :LOL: ei mitään ennakkovarotusta, enkä pystynyt estään, kun se vaan tuli! oli kyllä niiiiiin noloa!! sitten meikä sai siihen päälle kamalan hihityskohtauksen ja mies oli todella nolona. pahinta on se että mies luuli että pierasin, että se oli kuulostanut juuri siltä :LOL: :LOL: :LOL: huh huh, raskausajan ihanuuksia :D onneksi istuttiin siellä salin reunalla olevilla paikolla, missä on 2 paikkaa vierekkäin ja takana ei ollut ketään. muuten täysi sali :ashamed:

huomenna menen töihin pitkästä aikaa. vaikka saikkua onkin niin sijaista neuvomaan ja asioita hoitamaan :D

JJ-t ja maha 27+4
 
mimuli Ruokavalion pitäminen on aika helppoa. Kun tässä tietää, että jos vauva kasvaa aivan liian suureksi, on se huono homma mulle sekä vauvalle. Toivottavasti sulla sokerit kunnossa :)

Minusta inhottavinta sokerirasituksessa oli sen litkun juonnin jälkeen röyhtyyttäminen. Kiva istuu labran odotustilassa... Myös tunnin jälkeinen väsymys. Ensin röyhtäilin puolet tunnista ja sitten haukottelin loppupätkän. Kahden tunnin jälkeen sitten olin ihan tötteröö, että tuntu ettei mikään toisen puhuminen mene perille. Korjaantu kyllä sitten kun pääsi syömään ihan oikeaa ruokaa.

Minkä kokosia lapsia olette synnyttäneet, joilla on ollut aikaisemmissa raskauksissa diabetes? Minä olen pienentänyt vauva vauvalta kokoa, eka oli 4400g, toinen 4200g ja kolmas 4100g. Saa nähä minkä kokoinen tulokas on tällä kertaa. En taida osata tehdä alle nelikiloisia...

SydänAlma ja Nyysä 28+2
 

Yhteistyössä