Huhtitaaperot 2009 *Marraskuussa*

AAM
Susselle onnittelut :flower:

Lumi ei oo mein anskun juttu.. mutta kyllä siihen totuttava on :D inhoo pukemista aina kauhee vonkuaminen ja narina kun vaatetta laitetaan päälle.. kyllä mäki inhoisin :whistle:

Sairastelut on nyt takanapäin huoh 5 vkoa riittikin kiitoooooos !! sekä veljensä että mamma ja pappa kaikki kärsittiin lentsusta min ja lapset kaksi kertaa ja mies kerran.. kettu mikä tauti, luoja kiitos ei tullut korviksia tai pahempaa.. taisi olla entero koska nieleminen oli tuskaa jossain vaiheessa ja kielikin ihan kipeänä ja rakkuloitakin kuvittelin näkeväni.. no anyways se ohi nyt.

Odottaville paljon vatsankasvatus jaksamisia :)

nyt töitä *huoh*

aam & ansku
 
sussen onnea:flower::flower:,ihanaa!!

).(lunta rakastaa rasmus ja villinä kirkuu pulkassa ja huutaa kovaa,kovaa!!:)nukkumataistelu kestää 10minuutista tuntiin ja aina ei tarvi nukuttaa.isoveli on ollut tosi hankala nukutettava ja unille meno on sillä vieläkin tappelua.nukutukseen meni tupla aika rasmukseen verrattuna.yöt nukutaan pari kolme kertaa vkossa lapset heräilee öisin, mutta ei se pahalta tunnu kun ei vielä ole töissä.
rasmus on keksinyt taas uuden mukavan jipon, meinaan mattojen repimisen.roudaa siis tuollaisia isoja mattoja paikasta A paikkaan B ja kun menen viemään takaisin paikoilleen ja torun niin hakee toisen maton ja kikattaa kielloille.pitää ihan pilkkanaan mua.
mannan elsan tavoin kesken ruokailun ja ruokailun päätteeksi on hyvä kavuta pöydälle ja kieltäminen oikein yllyttää hommaan.sitä hauskempaa tuntuu rasmuksella olevan mitä suuremmaksi on suoni äitin otsassa pullistunut.:D


uusiakin oli tänne tullut,kivaa jos porukka vähän kasvaa.niin moni on jättänyt jo kokonaan kirjoittelun:)

ja voi kadak nyt vasta kokonaisia öitä.ja pian on uusi ihana:heart: paketti huutamassa taas.
niin ja kipeille kovasti paranemisia,oikein extra halit:hug: sairastelu putkeen joutuneille.

terkuin,
tutsa ja rasmus
 
Hohoi pitkästä aikaa!

Olen käynyt säännöllisesti kyllä lukemassa teidän juttunne, mutta kirjoitteluaika on niin kortilla nykyään, että aika passiiviseksi tää meikäläisen palstailu on mennyt. Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen kyllä sujuu suht luistavasti, mutta oma vapaa-aika on aika rajallinen. Tämän olette varmasti muutkin huomanneet.

SusseN:lle roppakaupalla onnea! Ja Kadakille tsemppiä viime metreihin.

Koko syksyn iloisin uutinen meidän perheen kannalta on se, että ostettiin vihdoin uusi koti ja hyvin läheltä Helsingin keskustaa. Ja mikä parasta, me asutaan sitten Mannan naapurirapussa. :D Aivan loistavaa, ja itse asiassa Mannan ansiota on, että ylipäänsä päästiin käsiksi tuohon asuntoon. Muutto on vasta ensi syksynä, eli siihen saakka kärvistelemme täällä kaksiossamme.

Lumi ei näytä herättävän Liljassa erityisiä tuntemuksia. Luulisin, että eniten L on harmissaan siitä, että hiekkalaatikko jäätyi ja kakunteko loppui tältä syksyltä. Pulkkakyytiin hän ei suostunut lukuisista maanitteluista huolimatta. Höh.

Meidän yöt ei koskaan mene ilman heräämisiä. Yleensä L herää kerran, noin klo 4-5 aamulla ja haluaa viereen (tissille). No onhan tuo jo melkein läpi yön nukkumista. Onneksi nukkumaanmeno sujuu tosi nopeasti. Imetän sen tainnoksiin noin 5 minuutissa. :saint: Joo kuten huomaatte, meillä yhä rintaruokinta jatkuu. Tosin vain illalla ja tuolloin aamuyöllä.

Melkoisia vilpereitä mm. Rasmus ja Elsa. :D Lilja on luonteeltaan aika kiltti, varovainen ja herkkä. Esim. eilen se oli pierassut niin kovaa, että oli itse sitä pelästynyt ja alkanut itkeä. Raasu. Aika hyvin meidän koti saa olla kuosissa, eikä vieläkään ole viritelty säppejä keittiön laatikoihin.

Tosi hauska vaihe tämäkin, kun tuo lapsi höpöttää kuin papupata. Joka päivä tulee uusia sanoja. Enkä voinut uskoa korviani, kun luettiin yhdessä Maisa-kirjaa ja Lilja tiesi kaikkien Maisan kaverien nimet! Maisan lisäksi suosikkihahmoja ovat Muumi ja Hello Kitty. Joo.

Tsemppiä sairasteleville & ihanaa joulun odotusta!
Hemuli ja Lilja
 
Pikainen hei! :wave:

SusseN, paljon paljon onnea pienestä prinssistä!!! :flower: :heart:

Eejk, teretulemast palstalle!

Kadak, mikä siellä tilanne?

Täällä on pakkanen paukkunut, mutta viikonlopun jälkeen pitäisi hellittää ja tänäänkin jo välillä lauhempaa. Maisemat toisaalta aivan upeita ja yhtenäkin päivänä työmatkaa (takaisin kotiin) valaisivat täysikuu ja loimottavat revontulet. Aamulla tosin on saanut "pukeutua" :D (villahousut, housut, toppahousut jne.)

).( Omaa napaa. Neitillä on pikkuhiljaa sanavarasto alkanut karttumaan, "piijo" on piilo, "po'o" on poro (joka on lempipehmolelu), "tutu" on tutu tai tutti (tutu meidän antama nimi tutille), "moi" on moi, "pa'pa" on pappa, "hui" on hui, "an-na" on anna - nää nyt ensin tuli mieleen.

Muutakin asiaa ja kommentoitavaa oli, mutta nyt alkaa päässä lyömään tyhjää. Suihkuun ja sitten tuutumaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :flower:

AuroraB + tyty 1v ja vähä vaille 7kk
 
Moikka moi!

Het alkuun täytyy todeta, et mä en oikee käsitä että mihin mun päiväni kuluu, vaikken edes käy töissä! Tännekin mun on pitäny monta kertaa tulla kirjottelee mut ei saa aikaseks.. Jospa nyt yrittäis edes vähän päivittää mein kuulumisia.

Ollaan oltu terveinä, sekä Eeva et muutkin. No koiralle tosin kävi köpelösti, sai vähän selkäänsä siskoni koiralta :( Ei mitenkään pahasti onneks käyny. Pieniä reikiä vaan. Luojan kiitos ottivat yhteen koirapuistossa eikä sisätiloissa missä Eeva olis voinu olla vielä välissä.
Eevallakin alkaa olla jo aika monta sanaa, jotka ainakin minä osaan erottaa toisistaan. Pallo on edelleen eittä, pupu=paapa, teletapit=teeta, aijaijai=hauva,vauva, hiiii(oikeen kimeesti)=on se mitä kissa sanoo ;) Eetta=Hertta, ukko=ukko tai lumiukko.. Nyt lyö tyhjää jo, eikö niitä ton enempää olekaan. No, oli miten oli, sitäki enemmän hölöttää sitä omaa kieltään. Leikkii tavaroillaan itekseen tosi paljon, välillä tulee näyttää jotain ja jatkaa taas puuhiansa. Olin just 2 viikkoa mun vanhempien luona pienempien sisarusteni (16ja13veet) vahtina niin siellä Eevan lempilelu oli kirjahyllyn video kaappi, jonka ovia räpläsi auki ja kiinni melkein koko ajan. Yhden ainoon videon koko kahden viikon aikana otti kaapista ja seki oli kaikenlisäks vielä teletapit. Sanoinki et sit jos se alkaa tyhjentää kaappia niin täytyy laittaa ne ovet säppiin.
Taaperkörryn kanssa juoksentelee kans mielelläään, varmaan siksikin kun siellä oli tosiaan kolme isoa koiraa niin ehkä siitä kärrystä sai vähä turvaa ja koirat ainaki väistää kun niitä päin ajelee vahingossa.
Oli se vaan itselle aika rankkaa kun ne siskon koirat tosiaa oli vielä mun riesana ton oman rakkineen lisäks. Kaikki kolme on niin huonoja lenkitettäviä et ovat aina menossa vastaantulevien toisten koirien kimppuun. Yhden mä vielä hallitsen ihan ok, kaks alko jo olla vähä vaikeeta. Pakko oli herätä joka aamu aikasin viemään kahdessa erässä ne ulos niin et joku on vielä kotona Eevan kans, vaikkakin Eeva vielä nukku. Ja sit sisällä ollessa saa olla silmät ja korvat höröllään et missä Eeva ja missä koirat. Onneks kaikki kolme on kyllä sillai rauhallisia et möllöttävät pääasiassa vaan nukkuen päivät. Siinä vaiheessa sit kun itselleen pukee päälle niiden nähden, niin siellä onki eteisessä ahdasta kun kaikki on siellä yhtäaikaa ja parhaimmillaan sit vielä Eeva siellä rakkien jaloissa. Ainaki kerran jouduin karjasta pilkkukoiralle niin kovaa et pissatkin tuli vähä housuun :ashamed: Onneks mua ei kuitenkaan kivuliaasti supistele eikä muutakaan, vaik supisteleekin välillä, viimeaikoina päivittäin. No se siitä koira-asiasta.

Sisko tosiaan sai pojan 3,5 viikkoa sitten, silloin oonki viimeks vissiin kirjotellu.
Ei ole ihan ruusuisesti heidän yhteiselo alkanut. Siskollahan on niitä sairauksia jo ennestään, et on vähä poikkeuksellinen tapaus muutenki. Synnytyksessä olivat tehneet epparin joka sit tulehtui niin et nosti kuumeen. Kun Sulppu synty perjantaina (5.11) seuraavana tiistaina pääsivät kotiin vaikka eppari oli TOSI kipeä ja oli vähä niin ja näin et päästävätkö vieläkään. Ke nousi kuume ja meni takas kättärin päivystykseen. Siellä oli tiistaihin asti, sai iv-antibioottia ja muistaakseni vähän punasolujakin ku Hb oli laskenu 92:een. Eppari alko paranee mut sitten rinnat tulehtu. Ensi vasen ja sit viel oikea. Kättärillä oli vielä joku tosi kovakouranen venäläistaustanen lääkäri joka oli neuvonu runnomalla tyhjentämään tissejä pumppaamisen lisäks. Kätilö oli nähny ja kuullu nää neuvot ja sanonu siskolle, että jätä ihmeessä valitus tommosesta runnomisesta! Rinnatki alko sit olee paremmat ja pääsi kotiin taas tiistaina(16.11). Sai neuvoksi tyhjentää imetyksen lisäks pumppaamalla. Sulppu ei suostu ottaa rintaa ilman kumia ja ilmeisesti kumin kanssa ei taas sit saa kunnolla tyhjennettyä rintoja. Olivat viikon kotona ja taas viime keskiviikkona(24.11) illalla siskolle nousi kuume. Torstaina soitti kättärille josta sanottiin tyyliin että "et sä tänne enää kuulu" ja meni sit Mehiläiseen yksityiseen jolta sai lähetteen kättärille. Ja taas sama kuvio, iv-ab:tä ja pumppaamista. Aijuu, tossa välissä oli jo ehtinyt kotiin vuokrata sähköpumpun jolla pumppaili kotona. Sanovat et alku aina hankalaa, mut tartteeko sen nyt noin hankalaa sit olla.. Sisko jo mietti koko imetyksen lopettamista. Kättärillä ollaan kyllä kovasti kannustavia sen suhteen ja onhan se nyt kaiken järjen ja tutkimisen myötä todettu parhaimmaks ravinnoksi vauvalle. Kun on vielä semmonenkin "seikka" et ensi Sulppu saattaa olla tissillä 2 tuntia, välillä nukahtelee ja sit taas jatkaa syömistä. Sit kuitenki saattaa ottaa vielä pullosta 50-100ml pumpattua maitoa päälle. Ja koko tän parin tunnin syömisen jälkeen saa vielä pumpata tissit tyhjäksi kun ne heti alkaa punottaa ja pingottua pelkän vauvan jäljiltä. Sisko miettiki et olisko järkevää alkaa vaan pumpata ja antaa pullosta kaikki, eihän he koskaan pääse mihinkään kotoa kun syömiseen per kerta menee se 2-3,5h.
Nyt tällä jälkimmäisellä kättärin reissulla siskolle oli laitettu jonku kätilön toimesta muutamaan otteeseen aku-neuloja parit ja ne kuulemma tehosi hyvin. Kaikkee pitää kokeilla :)
Vähä avuttomana yritän ite neuvoa siskoa. Ei meillä tommosia ongelmia Eevan kanssa ollu missään vaiheessa. Jotenki on niin ikävää kun tosiaan siskon terveys on mikä on niin toivois että sais nyt nauttia vauva-ajasta ilman muita murheita. Vieläkin vähä jännitellään, et miten siskon sairaudet on reagoinu raskauteen&synnytykseen.

Lumesta Eeva tykkää paljon. Pitää kyllä olla kolattu/aurattu paikka missä ollaan, muuten ei voi oikein liikkua. Ja mä en tykkää kun istuu vaan hangessa :/ vaikkain Eevalla on hyvä reimatecin sukulaislikalta peritty käytännössä kuin uus toppahaalari (+kaikki muut vermeet sen alla). Ulkona nukkuis varmaan kuin pien possu päikkäreitä mut en ole nyt raaskinu viedä kun nukahtaa sisälleki ihan ok.

Nukkumisesta Iltatoimien päälle viedään omaan sänkyyn, unicd päälle ja nyt hällä on huoneessaan vielä södet perhos jouluvalot, joita ihastella. Sinne nukahtaa sit itsekseen, puolen tunnin-tunnin sisällä. Yleensä nukkuu aamuun asti, en taas edes muista koska olis heränny keskellä yötä. Yleensä nukahtaa 22 maissa, jota oon kyllä yrittäny aikaistaa. Rytmi on menny taas ihan persiilleen kun mä en jaksa nousta aamulla aikasemmin. Jos vasta 16 maissa herää päiväunilta joita nukkuu yleensä 1,5-2h niin onhan se selvä ettei unimatti saavu ihan klo 21 paikkeilla kuitenkaan. Oonki vakavasti harkinnu jo päikkäreiden rajottamista, siis et saa nukkua vain tunnin tai puoltoista. Toisaalta ku ollaan vaan kotona ja nyt viime viikot kun oltiin muualla niin en ole viitsinyt. Joinaki päivinä tuolla mummilassa ollessa nukuttiin jopa 10 asti, yhtenä jopa 11 asti ja sellasina päivinä ei sit nukuttu päikkäreitä ollenkaan. Touhu alkaa mennä vaan vähä hysteeriseks sitten ennen nukkumaanmenoa..

(.) Huomenna on neuvolalääkärille meno. Maha kasvaa ja säännöllisiä on tän asukkaan liikkeet. Siis kellosta katsottuna. Tuntuu et hällä on ihan selkee rytmi milloin polskii. Eevan liikkeet oli semmosta möyrintää, mähän kutsuinki häntä Myyräksi. Tää on sit enemmän semmosta töks-tökkijä tyyppiä, potkii jonneki tonne rakkoon tai työntää itseään ihan just vatsasta selkä edellä läpi. Varmaan joku karateka tulossa kun niin teräviä potkuja on joskus.
Huominen lääkäri jänskättää ei muuten mut painonnousun takia. Viimeks jo sanovat et vähä pitää kattoo mitä syö. Nyt viimeaikoina mulla on ollu ihan tajuton himo oliiveihin, niissähän ei suolaa ole kuin nimeksi... Ehkä mulla oliviien nauttimisen myötä on tullu myös vähä turvotustakin.. seliseli :ashamed: No pääasia et maha ja vauva kasvaa ja itelläkin on suht hyvä mieli. En mä jaksa kauheesti murehtia tota painonnousua, tulee mitä tulee. Kuha nyt ei ihan älyttömiä ala syömään vaikka himottaiski. Niin ja oon myös huomannu, et mä en tosiaan juo tarpeeks, ehkä mua ne oliivit senki takia sit himottaa jos alkaa sit janottaaki.. Tiedä häntä.

Eiköhän tässä taas ole joksikin aikaa juttua..
Ai se mun piti vielä lisätä, et Eeva uusin ihanin juttu on se että se on alkanu pussailemaan. Oon jo pitkään odottanut ja nyt se vihdoin sitä tekee kun pyytää. Kun se pussaa niin sen huulet on somasti kiinni ja se sanoo "phui" samalla kun pussaa. Miten söpöä :heart:

Teppana ja Eevuska ja masuvauva 27+jotain
 
susseN onnittelut pienestä pojasta :flower::heart:

kadakille kovasti jaksuja viimehetkiin ennen synnytystä. toivottavasti olette koko perhe tervehtyneet ennen vauvan tuloa.

teppanalle jaksuja odotukseen myös. jännä miten säännöllinen rytmi vauvalla jo on :) elsallakin oli jo masussa hyvä rytmi, nukkui yöt ja heräsi aina aamulla, kun ajelin töihin. sama rytmi säilyi sitten vauvana, eli nukkui alusta asti hyvin yöt. ja aamullakin pitkään, kun ei tarvinnut enää lähteä "töihin" :p

tutsan rasmuksella tuntuu olevan paljon yhteistä elsan kanssa, enkä valitettavasti tarkoita tätä nyt yksinomaan kehuksi :D siis onhan se mukavaa kun lapsi on "ihanan virkeä" kuten eräs kaverini sen muotoili, mutta myös hermoille käyvää, kun kiipeillään ja hypitään alas ties mistä ja tavaroita meilläkin kannetaan koko ajan paikasta a paikkaan b. mikään lelu ei kiinnosta elsaa edelleenkään, vaan yksinomaan kaappien tyhjentely, kiipeily ja tavaroiden siirtely. mm pyykinpesu on aina jännää, että mitähän sieltä koneesta löytyy (kyniä, kenkiä, kaukosäätimiä), ja roskiin on mennyt aika lailla hyödyllistäkin tavaraa... että ihanan virkeä joo!

meillä myös on alkanut kylmän kauden sairastelu :( ehdin just mainita miehelle että taidettiinki selvitä tarhan aloittamisesta ilman tauteja, niin heti pukkas kuumeen elsalle. eka oli viime viikolla ja nyt toinen päällä. itelläki kaikkea muuta kuin terve olo, joten jäin vuorostani minä tänään kotiin elsan kanssa. mies on kyllä ollut esimerkillinen ja hoitanut elsaa muuten kaikki sairauspäivät, ihana :heart:

lumesta elsa tykkää, mutta ei kylmästä. tullut äitiinsä siis :) tästä tulikin mieleen, että pisti kyllä hymyilyttämään ne ruttanan beanien geenit :D

sanoja meillä tulee paljon, elsa toistelee lähes kaiken mitä sanoo. l- ja r-kirjaimia ei sano, mutta muuten taitaa tulla kaikki kirjaimet. mitään lauseita ei vielä puhu, korkeintaan 2-sanaisia tyyliin "ei hanskaa" tai "antaa juust" (juustoa). antaa sanaa käytetään yleiskomentona, piti sitten lukea tai ottaa syliin... sitä meillä kuullaankin usein... :whistle:

mitäs ohjelmia teidän pienet jaksaa katsoa? vai jaksavatko mitään? meillä ei juuri ole katsottu telkkaa, mutta nyt on ongelmaksi käynyt se ettei elsa enää viihdy autossa, oikein edes tunnin matkaa, ja joulun jälkeen olisi tarkoitus lähteä 6h automatkalle mummulaan... eli viihdykkeitä takapenkille kaivattaisiin ja ajateltiin joku läppäri tmv sinne virittää, josta voisi vaikka piirrettyjä katsella. elsa vaan on aina ollut niin huono tv:n katsoja ettei suosikkiohjelma ole selvinnyt... tai sitten tuo pikkukakkonen, jota lähinnä joskus yritetty katsoa, ei vaan oo ollu sopiva? muitakin vinkkejä automatkailuun saa kertoa, tai muuten meillä luetaan varmaan taskulampun kanssa kirjoja takapenkillä se 6h (ei jotenki jaksais...).

joo, jospa sitä lähtis laittaan ruokaa. elsa nukkunu jo 3h päivyreitä, et saattas jotain herättyään vaika syödäkin, kuumeesta ja ruokahaluttomuudesta huolimatta.

voikaahan hyvin!

t. manna + pikku-elsa 1v8kk
 

Yhteistyössä