Huhtitaaperot 2009 *Toukokuussa*

Hei pitkästä aikaa!

).( Espanjan-loma on nyt takana, ja kyllä oli ihanaa eloa siellä. Lämmintä oli sopivasti, 20-27 asteen välillä. Meillä olin ensin vuokrattuna huvila Barcelonan pohjoispuolelta yhden toisen perheen kanssa. Viikon jälkeen tiemme erosivat, ja meidän perhe ajoi Valenciaan yhteen pienenpieneen rantakaupunkiin. Liljakin nautti kovasti elostaan, kun sai olla osana isompaa porukkaa ja pääsi rantaveteen konttailemaan. Ainoa huono puoli oli se, että Lilja sairastui päivää ennen kotimatkaa johonkin nuhakuumehässäkkään. Kuume meni niin korkealle, että käytiin sikäläisellä lekurilla tarkistuttamassa korvat ja keuhkot ennen paluulentoa. Nyt tyttö alkaa jo olla terve.

Aurinkosuojista puhuen, meillä käytetään uimassa pihkälahkeista uv-suojattua Popin uikkaria ja hattua, mutta ne vermeet on siis hankittu Mauritiuksen uv-indeksi 12:a varten... Nyt Espanjassa käytin Widmerin fyysistä suojaa antavaa 25 kertoimen rasvaa. Mutta en mitenkään hysteerisesti, ja voi olla, että Lilja sai vähän väriä kasvoihin ja käsiin.

Lumienkelille onnea! :heart: Kadakille kanssa tsemppiä odotukseen!

Imetyksen lopetuksesta voin kertoa, että meillä suunta on päinvastainen... Kipeenä ollessaan Lilja luopui taas kokonaan kiinteistä ja siirtyi päätoimiseksi maidonjuojaksi. Mulla on ihan nännit arkana, ihan kuin silloin vastasyntynyttä syöttäneenä. Mies on sitä mieltä, että imetys pitäisi jo lopettaa kokonaan, että yöhulinoista päästäisiin. Mutta minä en raski... tyttö on pieni enää vähän aikaa, ja töihin mennessä imetys taitaa loppua kuitenkin. Mammalle onnittelut hienosti onnistuneesta yöimetysvieroituksesta!

Manna, me tehtiin päivähoitoanomus maaliskuun lopussa. Tietoa taisi tulla 1 kk sen jälkeen. Luulen, että meille tiedotetaan aiemmin sen takia, että Liljalle haettiin paikkaa elokuun alusta lähtien. Elsan aloitus taitaa tulla vasta myöhemmin syksyllä, eikös? Käytännössä Lilja aloittaa tutustumisen elokuun puolivälissä. Samassa ryhmässä on 2 muuta samanikäistä tyttöä, ja pääasiallinen hoitopaikka on toisen perheen kotona tuossa meidän naapurikadulla. Ihan nappiratkaisu! Meillä on muiden perheiden ja hoitajan kanssa tapaaminen ensi kuussa -- toivotaan, että tykätään toisistamme.

Jotain muutakin piti vielä kommentoida, mutta Lilja hermostuu.

Hemuli ja Lilja pian 14 kk
 
Merksistä pitkästä aikaa.. On nykyään sellaset hulinat täällä meillä, ettei meinaa koneella jaksaa/päästä ollenkaan. Konsta menee pää kolmantena jalkana paikasta toiseen tekemään tuhojaan ja on liikkumisen lisäksi alkanut jo sanoa joitain sanojakin (vihdoin.. kyllä sitä äiti ja isiä on jo odotettukin) :D Sanavarasto on kylläkin vielä melko suppea, mutta kyllä se tästä. Äiti, isi, anna ja ei tulevat melko sujuvasti jo. Tosi paljon kyllä ymmärtää. Tulee antamaan pusun kun pyytää, vilkuttaa ja taputtaa kun sanotaan ja osaa näyttää auton, koiran, kukan yms. mistä tahansa kirjasta/lehdestä.. Tänään jotain tätiä nauratti bussissa, kun luettiin Konstan kanssa Metro-lehteä ja kaikki autot piti katsoa tarkasti ja osoittaa :D

Meille on nyt sit puhjenneet ne viimeisetkin hampaat.. ihan kamala kuolaaminenon käynnissä, kun neljä kulmahammasta puhkesi yhtä aikaa viime viikolla. Voi sitä itkua ja parkua ja hammasten kiristelyä. Ne oli kyllä tiukimassa ikinä! Ihan kamalaa, ei nukuttu yöllä eikää päivällä ja pronaxenilla mentiin..

Tällasta tänne.. omaa napaa. En taas muista yhtään mitä kukin on kirjotellu. Niin ja ihan KAMALA vauvakuume! Mut järki sanoo toisin, ensin pitäis saada oikea työpaikka |O
 
Merkkiä itselle...

Olen taas lueskellut juttuja, mutta en ole ehtinyt mitään kirjoittelemaan... :ashamed: Mutta ensiksikin: Onnittelut kaikille sankareille! :D

Meillä sitten Tonilla on ilmeisesti refluksitauti. :( Kaveri yökkäilee ruokaa syödessä ja silloin tällöin on oksennellutkin. :headwall: Nyt ollaan pari viikkoa kokeiltu lääkettä ja tuntuu, että se on vähän auttanut. Lääkärikin oli sitä mieltä, kun me oltiin tänään tarkastuskäynnillä. Eli eiköhän tämä tästä voitoksi muutu! :)

Lisäksi Toni alkaa uskaltamaan jo hieman ottaa itse askelia. Hän on sellainen varovainen touhottaja ja kävely varmaan menisi ihan hyvin jo nyt, jos Toni uskaltaisi ottaa ilman tukea askelia. Ollaan kovasti harjoiteltu kävelyä niin, että Toni pitää vain yhdestä kädestä kiinni tai -kuten eilen- pitää mun taskusta roikkuvasta avainnauhasta kiinni! :LOL: Tänään mentiin ihan itse taas muutaman kerran pieniä matkoja! :heart:

Ja vielä sellainen "hassu" juttu, että onnistuin eilen potkaisemaan varpaani syöttötuoliin... niin kovaa, että se varmaan murtui, kun on sen verran kipeä ja musta. Mutta kun ei viitsisi mennä lekuriinkaan, kun se vaan neuvoo teippaamaan toiseen varpaaseen ja "ota buranaa". ;) Olisiko kenelläkään röntgen-katsetta, niin olisi sitten varma diagnoosista? :LOL:
 
moi!

täällä taas ehtinyt kirjotteleen kun neiti haluis vaan olla ulkona ja siellähän sitä sitten ollaan! ja ne hetket kun sisällä ollaan meneeki lähinnä kodinhuolto- ja elsukan syöttöpuuhissa. ai että mä haluisin semmosen hyvin syövän lapsen... tosin väliin tuo neiti yllättääkin ja syö hyvin, kuten tänään hemulilla =) ehkä kotona on vaan niin tylsää syödä (=istua paikallaan), ettei homma vaan luonnistu :/

kadak, happy ja muut masunkasvattajat, ihana lukea teidän odotusjuttuja ja jos kuulkaa vaan joskus ehtisitte, niin laittakaapa kuvaa masusta :wave: odotusaikana oli niin kiva seurailla kuvia masuista, oih niitä aikoja :heart: (täällä taas yksi höppänä nostalgisoi)

tonaattorin tonille onnea ensiaskelista ja toivottavasti äitikin voi vielä askelta kipeästä varpaasta huolimatta!

nappi voi konsta-raukkaa kun pukkaa noita hampaita :| kauhea vaiva ja kipu, kun ajattelee kuinka lyhyen aikaa ne on. meilläkin tehdään noita ekoja poskihampaita parhaillaan (2 alas melkein puhjennu ja ylhäällä pilkottaa eka) ja täällä myös kuluu kipulääkkeitä. ja vaikka elsa nukkuu edelleen aika hyvin, on täälläkin parina yönä huudettu oikein pitkään ja isosti, oikeastaan vasta panadolin saatuaan rauhoittunut.

mamma hienoa että siellä yöt vihdoin rauhoittuneet! =) toivottavasti on jatkunut hyvä unimeininki öisin.

sitte kyssäri: jaksaako tän ikäset jo seurata pitempään jotain piirrettyjä tmv? siis pitempään kuin esim 5min. elsa ei kotona jaksa telkkaa juuri katsoa (meillä ei ole piirrettyjä mutta pikkukakkosta on joskus kokeiltu) mutta nyt tarttis kovasti viihdykettä automatkoille ja mietin et jonkun dvd-soittimen ja siihen lasten ohjelmia vois hankkia. kun meillä on tuo mummula 500km päässä, niin alkaa oleen erittäin haastavia matkat, kun ei neiti enää jaksa koko matkaa nukkuakaan (joo, aiemmin elsa nukkui lähestulkoon koko matkan...) ja leluthan lentää vaan kaaressa ympäri autoa... muitakin viihdytysvinkkejä autoon saa kertoa :wave: itelle tuli vaan mieleen dvd:t mut enpä tosiaan tiedä jaksaako tän ikäset niitä vielä katsella.

miten säde muuten on kotiutunut entisille kotikulmille? joko olette päässeet omaan kotiin?

ainiin, me käytiin eilen ekaa kertaa pyöräileen elsan kanssa ja ai että oli ihanaa! elsa tykkäsi kovasti kuten myös äiti ja isi, kun pitkästä aikaa päästiin pyörän selkään =) mähän olin ennen oikea himopyöräilijä, pyöräilin 5. kuulle asti työmatkatkin, 24km joka päivä, mut viime kesähän jäi sattuneesta syystä sit kokonaan väliin... mut nyt jos taas sais aloitettua tän harrastuksen!

t. manna + elsukka kohta jo 1v ja 2kk :heart:
 
heip pikaseen,
manna ei meillä ainakaan kiinnosta telkun kattelu tai dvd:n, mein isompi rupesi pysymään niiden avulla paikallaan siinä kaksi vuotiaana..ja mitä elsaa nähnyt niin :D :LOL:

tonaattori meillä mursi mies pelissä alkuviikosta varpaansa ja sai teipit ja buranat kun kävi lekurissa.Ja teipit jos jotkut tekee siitä 1-vuotiaan silmissä vastustamattoman :LOL: Rasmus on vähän väliä hipelöimässä ja tökkimässä "pakettia" :D :LOL:

hemuli tein loma kuulosti ihanalta :heart:

myös mannan tavoin, mä tykkäisin nähä masukuvia ja kuulla turinoita uusista raskauksista.

terkuin,
tutsa ja rasmus
 
manna Meil on sellane telkkarin toljottaja!!! :D Ja Nannalle on kyl ostettu parit teletappi ja unelmatarha dvd:t, ne on näitä sadepäiviä varten, jos ei oo autoa käytössä ;) Seuraa kyl tosi tarkasti niitä, tottakai touhuttaa välillä kaikkee siinä samalla :D Mut sillee saa mein elohopeen hetkeks paikallee ;)
 
Kiva kun joku kiinnostunut mun mahasta!!! Innostuin ja päätin ottaa kuvan tästä komeudesta!!
Odotus on sujunut tosi kivuttomasti niinkuin esikoisenkin.Edelleenkään mua ei närästä kun esikoisesta se alko jo 12+3!! POtkuja on alkanut tuntua entistä selvemmin,aika rauhalliselta tuntuu vielä....
Mutta tässä lupaamani kuva...
 
Wau happy, ihana masu :heart:

Eipä ole taas ikuisuuteen kerennyt kirjoittaa. Ulkona ollaan aina kun sää sallii ja olen kotona. Mä oon nyt sitten kesän töissä, eilen loppui koulu vikan tentin merkeissä ja miehellä alkoi iltatyöt myös. Aika rankkaa tämä arki 2 veen ja 1 veen kanssa välillä on, mutta kyllä noi lapset osaa olla ihania. Aino tekee kanssa viimosia kolmea hammastaan, niitä kuuluisia kulmahampaita, välillä on kyllä kiukkunen kuin ampiainen ja vasta yks niistä puhjennu..

Illat menee nukkumaanmenon kanssa loistavasti ja seiskan jälkeen molemmat on jo unilla niin kummasti helpottaa. Ainohan on vieroitettu tutistakin tossa vähän ennen 1.v synttäreitä niin jaksaa jo koko yönkin posotaa heräämättä esimerkiks tutin putoamiseen. Ihania nää kokonaiset yöunet. Lopullinen tissistä vieroitus tapahtui samalla kun tutistakin, tai tutti se olioikeastaan se mikä tuli kylkiäisenä.

Meillä ei vielä kävellä tuetta, tukia pitkin kyllä. Seisomatreenit on kovat, jaksaa jo olla pitkänkin ajan ilman tukea, mutta askeleita ei vielä uskalla. Hiljaa hyvä tulee.

Noh, nyt vaaditaan huomiota, palaillaan :) Aurinkoista alkukesää kaikille!

Piin ja Aino 1v 1kk
 
Kiva kuulla Piin ja Ainon kuulumisia pitkästä aikaa. :)

Happyllä ihana masu. :heart:
(Tahtoo myös, paitsi että kiitos tän painonnousun mulla on melkein samanlainen, mutta ilman vauvaa. :xmas: )

Sitten omaa napaa ja vähän neidinkin..
Kilpparilääkitys on nyt sitten meikäläiselle aloitettu ja toivottavasti saa avun siitä sitten näihin oireisiin ja arvot kondikseen. Eli oli noussut edelleen ja lievä vajaatoiminta on diagnosoitu.
Myooma pysyy ennallaan ja sellainen appelsiinin kokoinen pallo siellä vielä on kohdussa, uusi kontrolli vuoden päästä ellen sitten ole raskaana siihen mennessä. :saint:

Neidille on nyt parissa päivässä tullut muutamia uusia sanoja. Vaippa=aippa, mennään=nnään, ota ja sitten tänään kun kuunneltiin Kreikan euroviisua niin sen ohella kun neiti tanssi (tepsutteli jalkoja lattiaan) ja taputti käsiä hän myös sanoi Opá ja tuo toistui biisin aikana useampaan otteeseen. :D Sana babas on myös saanut uuden muodon ja on nyt Aba(s). Ihana rakas. :heart:
 
No niin,kirjoitin pitkät pätkät ja ne hävis jonnekkin. :kieh:

Tässä lyhyet referaatit.

Yöt menee meillä nyt hyvin,kiitos siitä kysyneille.Nukkumaan 21.30,klo 03.00 kyselee yöpalaa jota ei ole saatavilla.Hyvin nukahtaa uudelleen ja kuudelta sitten annan tisua ja nukkuu sitten ysiin.Omaan lasten sänkyyn myös siirretty ettei tipahda yöllä.sekin meni aika kivuttomasti.

RuttanaMulla ollu lääkitys vajaatoimintaan jo kymmenen vuotta ja synnytyksen jälkeen meni liikatoiminnalle,nyt taas pahasti vajaalla.Toivottavsti löydät hyvän lääketasapainon ja saat ikävät oireet kuriin.Siinä menee kyllä joku viikko.

MannaMinun ehdotukset pitkälle automatkalle:naama menosuuntaan,kovaa musiikkia ja yhteislaulua,karamellia ja jätskiä ;)

Ihania vauvamasuja,kiva niitä on katsella mutta ei enää tänne kiitos. =)

mamma ja alina
 
Pitkästä aikaa tulin ilmoittamaan, että hengissä ollaan. B) Töitä olen tehnyt nyt kohta kuukauden päivät ja kiirettä pitänyt, enkä tänne siis juuri ole ehtinyt muuta kuin lukemaan teidän kuulumisia.

Mamma, mahtavaa että olet päässyt eroon yöimetyksestä. =) Meillähän oli aika samat ongelmat öisin, eli rintatakiainen tississä kiinni kaiken aikaa. Minulla tilanne vaan jatkuu ja jatkuu. Olen aika väsy, kun yöt imetän ja päivät pitäisi olla tehokas töissä. En vaan osaa lopettaa imetystä. :( Yritettiin joku yö, mutta kun meidän Dalilla on niin kova ääni, että koko talo herää sen huutoon. Ei siitä mitään tullut. Noh, ehkä se ennen kouluikää luovuttaa.

Dalin fysioterapiasta on ollut paljon apua, eli nyt tyttö osaa tulla hallitusti alas ja nousee istuma-asennosta ketterästi seisomaan. Vielä pientä jäykkyyttä toisessa polvessa on, mutta tosi vähän. Juoksu sujuu siis mallikkaasti. Isän kanssa harjoittelevat paljon epätasaisissa maastoissa ja muutenkin viettävät paljon aikaa ulkona, kun minä ahkeroin töissä päivät pitkät. Muutenkin niillä menee vallan loistavasti. Me ollaan tosi tyytyväisiä tähän isä kotona äiti töissä -järjestelyyn. Jatkettaisiin varmaan pidempäänkin kuin syksyyn, jos vaan olisi taloudellisesti mahdollista.

Happyn masukuva oli ihana. :p Melkein vauvakuume tuli tännekin, mutta onneksi sain itseni hillittyä. Kyllä tämä on nyt tässä. :D

Dalia ei televisio kiinnosta ellei siltä tule jotain menomusaa tai futista. Niitä jaksaa sentään hetken seurata.

Paljon olisi vielä juttua, mutta nyt taidan livahtaa nukkumaan, kun vielä voin. Kohta kuitenkin se pinnasänky taas huutaa.

Asha ja Dali :heart:
 
Tervehdys myös täältä pitkästä aikaa! :wave:

Eipä oo tullu kirjoiteltua pitkiin aikoihin. Olen aloittanut työt jo (3pv/viikko) ja nyt sit sain lopetettua ton imettämisenkin kokonaan. Kyllä mä sitä sit jännitinkin tosi paljon, et miten menee, mut ihan kivasti on tyttö suhtautunut lopetukseen. Ainoo, et toi nukkumaan laittaminen on menny vähän vaikeemmaksi. Sai ennen tisua joten nyt meillä mennään itkun kera nukkumaan :( Yritettiin aloittaa uusiks unikouluakin, mut neiti vetää ihan kauheet hysteriat kun laitan sänkyyn ja yritän lähtee huoneesta pois niin, et hän on viel hereillä. Nousee heti pystyyn ja itkee kovasti. Tyttö ei vaan edelleenkään osaa nukahtaa yksin...Vähän avuton fiilis ku ei tiedä, miten pitäis auttaa toista nukahtamaan itsekseen... Miten teidän muiden taaperot menevät nukkumaan? Onko muita protestoijia ja jos niin miten ootte toimineet?

Ihana kuva Happy!!

Manna Meillä ei jakseta katsoa tv:tä kauaa, yleensä sit keskittyy hetkeks jos näkyy koiria tai muita eläimiä, mut muuten ei olla kiinnostuneita.

Tuli kans ostettua uus pyörä itelle ja istuin tytölle. Vielä en saanu sitä, mut odotan jo kovasti et päästään fillaroimaan.

Ihanaa kesää kaikille!
 
Pikainen käynti ja merkkaus.
Hengissä ollaan ja vauhtia riittää kera vaaratilanteiden :LOL:
Tuntuu ettei omassa päässä enää liiku mitään muuta ku noiden tenavien juttuja ja ruoanlaittoa, mutta en silti vaihtais päivääkään pois.

Inkkunen on mahdoton menijä ja suurin etappi on tällä hetkellä vaipattomuus :eek:
Päivällä ei oo vaippaa ollenkaan (paitsi unilla) ja potta on kiva kaveri. Mutta mitä enemmän Inkkunen oppii juttuja sitä vahvemmin mulle tulee....VAUVAKUUME...aaaaaaarggghhhh....EN KESTÄ! Toisaalta olen jo miehelle vihjaillu että se neljäs olis kuitenki ihan kiva ja olis sitte Inkkusellekin "leikkikaveri"
:LOL:
Nojoo...katsotaa nyt.

En nyt ehdi/jaksa enempää mutta mukana ollaan edelleen vaikkakin aika laiskana :ashamed: (sorry mammat)

Ihanaa kesää ja yritän päästä tapaamisiin mahdollisuuksien mukaan.

Superheppuli ja Inkkunen
 
marineS Täällä myö pieni protestoija välillä :D Nukkumaan meno on kivaa sillon jos neitiä oikeesti väsyttää.. Mut sit jos ei iha vielä haluaiskaa nukkumaa ni joikaa sängyssä omaa unilauluaa ja papattaa iteksee,viskoo tutteja ym.. :D Välillä huutaa äitiä ja itiä :D mut siis ei itke siellä.. Jossai vaiheessa sit ku vähä hiljenee ni pitää mennä oikasemaa neitikkä oikeeseen asentoon (Lue:eek:ttaa jalat pinnojen välistä tms) ja nostaa tutit ja tyynyn lattialta ja antaa huikan vettä ja peitellä uudestaan :) kyllä se sinne aina jossai vaiheessa simahtaa :D Nyt on ollu aika villiä menoa kyllä, huomasin sit et suussa oliki jo poskihampaita ja lisää näytti olevan tulossa.. Leegoja puskee ko sieniä sateella!! :LOL:
 
Hei mamat,

meillä tikrulainen uskalsi eilen ekaa kertaa irrottaa omatoimisesti otteensa ja ottaa jopa 30 askelta (mummo laski videopätkästä)!!! Jihuu.

Tänään selviää saadaanko virallinen maitoallergialausunto ja tulee myös ruokavalio-ohjeet jatkolle.

Yöt...blaah, tikru suostuu nukkumaan vaan meidän vieressä nykyisin. Heräilee ja huutelee alkuyön n. tunnin välein ja sitten lopulta kahdentoista aikaan luovutetaan ja otetaan se meidän väliin ja esim. viime yönä sitten nukkuin klo 01-08 tyytyväisenä siinä äidin kainalossa. Unikoulun paikka taas, mutta nyt en raaski millään, kun oon töissä ja on ihanaa, kun pikku-tikrulainen on siinä maman vieressä, vaikka välillä repiikin tukasta ja potkaisee esim. päähän :)

Kiva kuulla taas muidenkin kuulumisia, vaikka kommentointi olikin nolla :/

Ja ärsyttää, kun en pääse mihinkään pk-miitteihin. Voitais varmaankin piknikeillä joku viikonloppukin tai sitten kesälomien aikaan, että mekin päästäis?

superheppuli
, voi tota sun vauvakuumetta :)

-kadak&pikku-tiikeri 1v 2kk
 
Juu,olen käyny täällä viimeksi varmaan tamikuussa.. :ashamed:
Menin helmikuussa takasin töihin,niin ei tuota aikaa ole juuri riittänyt :/ On häästressiäkin pirusti ..
Pikku Onni on perhepäivähoidossa ollut maaliskuusta lähtien eli oli silloin 11kk ikäinen. Tosi hyvin mennyt siellä, paitsi ollaan jatkuvassa sairastelukierteessä (korvatulehdus sun muuta)oltu sen jälkeen kun hoitoon meni. Alkaa voimat olla loppu, laskin kerran että 6 viikon aikana käyty 6 kertaa lääkärissä :x Siis koko ajan ravataan. Nyt on putkitus ja kitarisaleikkaus edessä muutaman viikon päästä. TOIVON ETTÄ SE HELPOTTAIS!!!! On kyllä koko perhe väsynyt.

En jaksa lukea monen kuukauden tekstejä, sorry.. |O kommentoin vain muutamia tuossa ylempänä;
Meillä syyän
8 puuro + marjahedelmäsosetta
11 kotiruokaa
14 välipala jugurttia ja marjaa
17 kotiruokaa
20 2dl viili + marjahedelmäsose

Aterioiden kanssa juuaan piimää. Maitoa sitten aina jossain välissä kun haluaa.
Meillä ei vielä kävellä. Valmis ois kyllä mutta ei oo uskaltanut ottaa niitä ensimmäisiä askelia..
Sanoja tulee papa = napa, lamppu, kakka. Näyttää kysyessä missä on onnin napa tai nenä. lampun osaa myös osoittaa.
Jäi vähän lyhyeksi, ois edessä taas itkuinen yö.. Koko ilta taas tänään pelkkää huutoa,itkua ja raivoa. Harmittaa,kun ei voi auttaa toista vaikka koskee. Ei nuo antibiootitkaan enää pure. Toivottavasti vaan sais korvat ees vähän terveemmiks ennen meiän häitä ja kreikan matkaa
:|

Hennna & pikkumies 1v 1kk
 

Yhteistyössä