HUHTIVAUVAT 2009 *Lokakuussa*

AAM
Vaaveli :wave: pitkästä aikaa... tuu ihmeessä pktapaamisiin jos jaksat siellä on tosi kivaa :)
meilläkään ei kunnolla vielä(än) masulta selälleen osaa mutta tosin ei teekään sitä aktiivisesti ja nyt on työn "alla" siis oikein on tiedostanut kuinka käännytään selältä masulle mutta kun toi pää painaa niin hitosti :D mut ihan mun kevyellä "henkisellä" kädentukemisella tyttö nostaa itse sit päänsä, siis ei tartti ko hipasta vaan mutta se omatoiminen nostaminen iihan itse hakee vielä paikkaa..
Ja eka alahammas havaittu pilkistää ihan minimaalinen kulma alaleuasta :) :heart: kunnon 5kk "suoritus" pakko meillä LMAO :LOL:

Voi hekla :heart: just tässä pohdin että jos olis itsekin niin mitähän sitä tekis ! :whistle:

babyafro kutsuu taas.. leitörs lisää..

Aam & andepande5kk ja risat :heart:
 
Terveisiä neuvolasta! :D
Mitat (ja kuukauden takaiset suluissa):
Pituus 69,5cm (68)
paino 8360g (7940)
pää 45cm (44)

Meidän typy onkin nykyään enää +2 käyrällä, nyyh. :LOL: Neuvolatäti ihmetteli tätä kun tyttö ryömii ja nousee konttausasentoon ja sanoi, että varmaan aika lähiaikoina alkaa ite istuu, ku on selkä jo niin suora.. ja mitäs vielä... :p Niin ja sanoi että ihan rauhassa ja hyvillä mielin saan täysimettää viel kuukauden kun niin hienosti kasvaa. :) Sanoi, että onhan tässä nyt pieni notkahdus pituuden/painon kehityksessä, mut nuo käyrät onki korvikevauvojen mukaan piirretty, että rintamaitovauvoilla on ihan tyypillistä eikä mitenkään huolestuttavaa tuo notkahdus 5kk kohdalla. :)

Ja eipä kummempia, nähtiin sitten yhden toisen äidin kanssa, oli lapsilla leikkitreffit perhekahvilassa. :) Kivaa kun saa vähän sosiaalista toimintaa päiviin. :)

Laala ja Aura 5kk 1pv
 
heipparallaa! pikaisesti merkkailen, kaikki jutut luin, kommentointi jää kyllä nyt, pää lyö tyhjää taas kerran :whistle:

Niin siis meillä ollaa taas räkäsiä, ei kiva :( mie yskin keuhkoni pihalle ja Nanna myös :( korvat käyty jo kahteen kertaa näyttää lääkärissä..

Ryömitään kauheeta vauhtia ja kontataakin jo vähäsen aina siinä välissä :D polviseisontaan nousee joka paikkaa mihi ylettää, kunnolla nousee seisomaa ainoastaa omassa sängyssä (luojan kiitos :D )
Kyllä oli äitillä eile paha mieli, miun oma rakas murunen putos sängystä!!!!!! |O iha oma vika oli ku jätin pienen mei sänkyy nukkumaa!!! tein kauheen korkeet muurit tyynyistä ja peitoista ja aattelin et kuulen hälyttimestä ku se herää mut ei.. vasta sit ku oli jo pudonnu :( se mönkii jo iha kaiken yli, en jätä ikinä enää sänkyy tai muuallekkaa mistä voi pudota!silmänalunen on nyt mustana.. kiva.. :ashamed: :'(
Jatkuvasti on sormet jonkuu laatikon välissä tai muuten kolhii itteää joka paikkaa, vahtia pitää kokoajan, ku ei oo mitää tolkkua tuon menemisessä!!! :whistle:
huoh..ja sit pitää yksin jaksaa viikot mennä sen perässä :kieh: noh, kyllä tää tästä..
ainii joo, Nannalla alkaa vissii jo eroahdistus nostaa päätään... huuto alkaa jos oon poissa huoneesta liian kaua, ja nyt heräski ja huuto päällä ku on huoneessa yksin...

heipsan!!!

ziki ja nanna perjantaina puolivuotias! :heart:
 
Ziki teillä kans aika vipeltäjä! Älä ota huonoa omatuntoa siitä jos vauva tippu sängystä (mut ota toki opikses.. :p ). Meillä kans Aura tippu kuukaus sitten sängystä, ku se oli päässy lähtee ryömimään mun kainalosta ilman et mä olin heränny. Sen jälkeen vasta tajusin keksiä sen pinnasängystä "laidan" meidän sänkyyn, ku tähän asti siin oli ollu rako välissä. Nyt saa ihan rauhassa ryömiä mun ja "laidan" välissä. :ashamed: Ei mulla kans järki toiminu ennen ku kävi jotain. Mut toisaalta sanotaan, että jokanen laps yleensä tippuu jossain vaiheessa jostain, et ehkä tää sängyltä putoominen saa meidät sit sen verran olee varuillaan, että ei pääse sit myöhemmin tippuu mistään korkeemmalta. :)

ja Aura kans kolhii itseään vähän väliä, ei onneks mitään jälkiä oo tullu, mut vähän välii kuuluu jostain *kops* kun se onki kurkottanu liian ylös ja kellahtaa niin et pää osuu lattiaan. Mut en oo ottanu siitä mitään stressiä, ku uskon, että se vaan kuuluu asiaan, ku harjotellaan sitä ylös nousemista ja konttaamista jne. :)
 
Hola mamat,
voi miten liikkuvaista pikkuväkeä liikkeellä -- erityisesti Nanna on ihan epeli. Ja Aura kans. Ja erityisen kiva oli kuulla Vaavelista! Ihania kuvia vauvoista.

Voi räkä on menneet meidän yöt pipariksi. Jostain syystä Lilja on ruvennut heräilemään 2 tunnin välein. Ei ole merkitystä, onko vieressä vai pinnasängyssään. Luulisi, että kiinteiden aloittaminen parantaisi unia eikä veisi niitä! Mä tulin ihan kateelliseksi, kun luin Elsasta, joka yhä nukkuu klo 11:een asti. Meillä akkanen änkee ylös klo 7-8, oli nukuttu hyvin tai ei.

Muut kiinteiden "sivuoireet" eli ripuli ja ihottuma alkavat helpottaa. Arvelisin porkkanan aiheuttaneen leuan alle sellaista mansikkamaista ihottumaa. Pitää vielä neuvolassa huomenna kysellä lisätietoja. Kaakelia tulee enää "vain" 4-5 kertaa päivässä... tänään vasta 2 lastia takana, joten luultavasti masu alkaa nyt rauhoittua pikkuhiljaa.

Tuntuuko teistä välillä siltä, että tän ikäisten vauvojen hoito on välillä aikas rankkaa? Omat hetket (esim. aikaa syödä rauhassa) ovat kyllä kauhean vähissä. Ja vauva vaatii jo tosi paljon viihdettä ja paapomista, ja oma ruljanssinsa on tossa kiinteässä ruokailussa. Pitäisi varmaan osata vaatia mieheltä isompaa panosta vauvan hoitoon, edes iltaisin. Jotenkin sitä vaan tuntee olevansa niin korvaamaton...

Haa, nyt Lilja nukahti, joten äkkiä kahville & lehdenlukuun.

Hemuli ja puolivuotias Lilja

 
Hei! Täällä onkin kone huoneistossa - enpä olisi uskonut :) Lomalla siis lueskelen kyllä juttuja ja nyt oli taas tullut paljon asiaa ja heti putosin kärryiltä, kun yksi päivä jäi väliin (aivotoiminta kun on miinuksella edelleen, kun ei riitä sokeria sinne asti). Haleja kaikille niitä tarvitseville! :heart:
 
Olipas tullu kivoja kuvia ja kiva kuulla vaavelista :). Sua ollaanki ajateltu pk-tapaamisilla, kun ei ole mitää kuulunu. Hienoa, että kuuluu hyvää!

Hekla, varmasti pelästyit. Tollanen olis varmaan mun pahin painajainen ku oon ilman sairastumistaki taipuvainen huolestumiseen.

Ziki, voi noita sattuu... :hug:

Hemuli,
tuntuu että kaipais paljon enemmän niitä rauhallisia hetkiä ku sais syödä ja levätä rauhassa. Meillä kyllä mies hoitais mielellään yksinäänki välillä mut en mä osaa laiskotella sivussa. Toivotaan, et liljan kakkarumba alkais helpottamaan :)

Luukas pääsi tänään kokemaan korkeakulttuuria ku käytiin koko perhe ateneumissa tsekkaamassa se picasson näyttely. Hienosti meni, ku Luukas nukku puolet ajasta mut sit se heräs ja taulut jäi vähemmälle huomiolle. Kannatti kuitenki mennä!

Meille ei oikeestaan kuulu mitään. Neuvola on huomenna 1,5 vkoa myöhässä.. katsotaan, miten poika on kasvanu :)

Säde ja Luputti 5 kk 1,5 vkoa
 
hej,
kiva kuulla vaavelista, aam onnea anskun hampista :flower:

täällä on taas uusi lenssu aalto meneillään,esikoinen,rasmus sekä minä.

hemuli meillä' kanssa kiinteet valvottaa, ja kahden tunnin välein heräämiset tuttua |O ,kolmatta vkkoa mennään huonoilla unilla (ja sen näkönen on mamman habituskin :D )voi tietty röhä edes auttaa heräämisiä..


vauvakuume pysyy poissa näillä valvomisilla (tosin ystävä kävi viimevkolla kylässä mahan kanssa ja olihan se IHANA :p )vielä kuitenkin kuuntelen järjen ääntä :D

hekla sulle kyllä hatun nostot kun noin pienillä ikäeroilla jaksat useamman lapsen kanssa,musta tuntuu ettei rahkeet riitä jos kolmas tulis tähän vuoden sisään =) ja oon sen verran omanapainenkin,että tahdon vatsan +kropan timmiin kondikseen tässä välissä.

kadak nautinnollista lomailua arjesta sinne!

olikohan vielä jotain..noh, ei ainakaan enää mielessä :D
terkuin
tutsa ja rasmus (joka muuten pentele oppinut/innostunut päristelemään ruuat pois suusta..lisää haastetta :D )
 
Kaveri soitti just ja ilmotti, että lapsivedet meni! Hui, mä en kyllä nuku tänä yönä :D.
Tuli vähän vauvakuume jo tosta soitosta ku aloin miettimään sitä syntymän hetkeä. Oivoi... pitäis ehkä ennemmin muistaa se synnyttämisen tuska B)
 
moi!

me ollaan palailtu kotio. käytiin ihailemassa lapin ruskaa ja jäämerta (mies KÄVI uimassa jäämeressä!!! -> sekopää ). ja mulla on vieläki pohkeet kipeet ku trekattiin yks päivä 9km juurakkoisessa mäkimaastossa ja mulla oli elsukka manducassa. mutta oi miten kaunista siellä pohjoisessa oli, ihanaa.

oon ihan pihalla nyt teidän jutuista... tosi paljon muuten tulee 1,5 vkossa tekstiä. et kommentoin enempi kun pääsen taas paremmin juttuihin mukaan.

mut ihanaa et solinan ellillä oli kaikki hyvin :heart: tippui varmasti kivi sydämeltä.

ja vaavelista toooosi mukava kuulla pitkästä aikaa :wave: nyt kirjoittelet vähä useammin jookos? :D

laalan ja zikin naperot on sitten kovia menijöitä!! =) meillä noustiin kyllä tasan puolivuotiaana vko sitten konttausasentoon mutta ei elsa siitä eteenpäin vielä pääse, ryömimällä jonkun verran vaan.

hemuli toivottavasti yöt siellä rauhoittuu! meilläki elsa heräili 2-3h välein (eli heräs jotain 5-6 krt/yö ) pahimmillaan ennenkuin aloiteltiin kiinteät mutta nyt vähitellen rauhoittunut taas yöt vaikkei niitä kiinteitä juurikaan mene. nyt meillä nukutaan taas se 21-11 about 2-3 syötöllä. onhan se luxusta.

kaikille nuhanenille pikainen paraneminen :hug: meilläki elsa ollu melkein viikon nuhassa (ja sitä ennen minä muutaman päivän) ja voi että miten kurjaa on kuunnella toisen rohinaa.eikä elsa yhtään voi sietää nenä friidaa vaikka se tehokkaasti nenän putsaakin. mutta aina pitää huutaa ja vastustella kauheasti.

kiinteitä ollaan annettu elsalle nyt 2 vkoa joka ilta yksi "ateria". alussa meni hyvin (uutuuden viehätystä??) mutta sen jälkeen melkosita sirkusta se syöttö ja osa, esim valmiit piltit, ei uppoa ollenkaan. itse sitten keitelty perunaa ja bataattia ja sekaan oon lypsäny äidinmaitoa. silleen ehkä kymmenisen lusikallista saatu menemään mutta tuntuu toivottomalta että elsa joskus saisi edes yhden kokonaisen aterian kiinteistä... :| montako ateriaa kiinteitä te muuten annatte? meillä edelleen vain yksi ja sekin tosi työlästä. pitää huomenna nlassa kysyä miten edetä jatkossa...

ainiin, luulen että elsa sai perunasta myös jotain allergiaa :( naama punottaa, on semmonen vähä karhee ja rusottava. nyt on siirrytty mangososeeseen ja bataattiin ja ehkä ois helpottumassa. vai oisko se että kiinteät ylipäätään voi aiheuttaa allergisia oireita?? :eek: :/ tietoo kellään? pelkään kyllä että elsa on perinyt minun suvusta allergiageenit...

onko kellään suositella vaippamerkkiä hoikalle vauvalle? me ollaan käytetty pampersin new baby -sarjaa tähän asti mutta loppuu 7 kiloon ja ajateltiin ryhtyä testaan uusia kokoja/merkkejä ennenku on 7kg täynnä. mut törmättiinki ongelmaan, että tosi moni vaippa on reisistä niin iso että valuu kakat ja pissatki suoraan ulos... ainaki muumi-vaipat ja lidlin vaipat (en muista merkkiä) oli järkyn isoja reisistä, vaikka muumitki oli kokoa 4-8kg!! miten ne voi ikinä 4-kiloisille sopia... :eek:

joo, tekstii tulee ku ollu poissa koneelta piiitkään :D mut nyt syöpötteleen lisää ja sit vaikka oman kullan kainaloon :heart: tuol aiemmin oli petipuuhista juttua niin kyllä meillä vielä elämää on vaikka tosin vähentyny kun aina venyy nukkumaanmeno niin et sit onki jo ihan väsy.

ja pk-mammat (+ teppana jos pääsisit, oispa kiva!) kurkatkaapas treffipinoon http://kaksplus.fi/keskustelu/t1424711,175 :attn: :attn: ehdottelin että josko ensi viikolla ois kullannuppujen puolivuotistreffit =)

t. manna + elsa 6kk ja 6pv :heart:
 
Heklalle onnea! teillä riittää varmasti tohinaa pienten kanssa :)

vauvan ymmärtämisestä musta tuntuu, että Sammo ainakin ymmärtää milloin tulee saamaa tissiä. Kun laitan makaamaan ja alan kaivamaan tissiä esiin niin poika aloittaa sellaisen jännän itkun, kuulostaa malttamattomalta itkun ja naurun sekoitukselta. Sellaista ääntä ei koskaan pidä muulloin.

oma aika mitä se on?

äidin kaipuu jos poika on hereillä ja menen jonnekin, esim nopeasti kauppaan tai viivyn saunassa 20 minuuttia niin ukko sanoo palatessani, että poika itkenyt koko ajan.. saa nähdä kuinka käy ensi viikolla. Olen menossa työpaikan illanviettoon. Pisimmillään olen ollut Sammossa erossa ehkä tunnin ajan ja enimmillään 15km.. Ei nytkään matkaa ole kuin 15km, että kyllä mä sieltä sitten hyvin haipakkaan tulen kotio jos mies soittaa. Sammo saa aina unitisun, en tiedä miten suhtautuu kun ei sitä silloin saa.. Mukista ja nokkamukista juo vähän, pullosta ei ollenkaan.

soseet annetaan 4 ateriaa, kun terkalta neuvolasta kysyin että monta pitää tai voi antaa. Aamu ja iltapuurot, lounas ja päivällinen ja sitten tissiä päälle ja välissä jos siltä näyttää. Aamulla kuudelta Sammo herää täsmällisesti (viime "yönä" heräsi vasta 730 :) ja silloin saa aamutisut), sitten nukkuu vielä yhdeksään asti.

Yöt nukkuu suht hyvin. Itkekselee pari kertaa ja rauhoittuu kun saa tutin suuhunsa, että ei onneksi itkenyt yötissin perään kuin sen vartin ekana vieroitusyönä.

Torstaina pakkaan kimpsut ja kampsut ja lapset autoon ja hurautan mummilleni 270 kilsan matkan.Vähän hirvittää kun en ole ikinä ajanut koko matkaa yksin, toivottavasti matka menisi lasten kanssa yhtä hyvin kuin viimeksi. Sieltä tullaan toivottavasti paria vaippaa rikkaampana, alkaa kaapeissa olemaan ihan sopivasti jo L-koonkin kestoja sitten, mutta kummasti ei voi olla selailematta infon sivuja :saint:

Miehen yteissä kävi mukavasti, työt jatkuu =)

jaahassu ja Sammo
 
AAM
kiinteät meillä syödään säännöllisesti jo.. :)
voin vaik kyhäillä aikataulun:
7.30-8 aamutissi (sitä ennen huikka ehkä kerran yössä abaout 4-5 välillä ja sitä ennen 24 booba)
n. 9.30-11.30 torkkua
11.30-12.30 lounas, puoli purkkia (liha-/kana-/ kasvissosetta) + dissi
mini torkut tai seukkaa riippuu mitä touhuillaan
14-15 yleensä seukkaa
16-17 hedelmäsosetta 1/3 purkkia + dissi haluttaessa ei aina halua..
18-19 koko perhe syö ja neitillä liha/kana/ yms sosetta (½ purkkia).. ja taas ylläri dissiä lopuksi :D . se oikeesti hermostuu jos en nosta häntä ruokailun lopuksi pödän ääreen mun syliin.. :attn: pitää sellaista älämölöä ettei kukaan usko..
sit ei soseita enään annetakkaan vain dissiä sit illan mittaan jos kärttää.
20.30-21 on vakio iltatissiaika (samoihin aikoihin mies laittaa poikaa iltapuuhiin unille ysiltä..)
21 torkkua ja sit dissi
23-24 dissi kerran vielä ja sit unta taas sinne 04-05 :D tommoi.. vähän saman kaavan mukaan kuin pojankin kanssa...

Manna ihanaa jäämeri :)
Elsan punainen röhelmä ? =/ no mikä tahansa voi aiheuttaa myös se mitä säkin syöt.. hedelmäsoseilla on aina helppo aloittaa koska ne on kevyitä. noi potut ja juuressoseet voi joillekin olla "liian kovaa kamaa" alkuun.. :whistle:
Vaipat Pamperssit on musta niitä hoikkien vauvojen vaippoja
:D koska musta ei koskaan meidän tytölle istuneet kovin hyvin.. :ashamed:

Pienet päiden kolauttelijat ja mammat :hug:

Hemuli rankkaa :) ? eiiiiiii :saint: lapset on jumalan siunaus.. :D onhan tää mutta enpä sitä harvemmin valita. Itsepä hommaan ryhtynyt ja "kunnialla" ottanut hoitaa.. ainakin suurimman osan ajasta.. :whistle: ja täsät nää lapset kasvaa ja oma aika saa uuden muodon. Sit kun on rutiinimpaa kokoajan niin sitä osaa ajoittaa sit ruokailut ja unet lapsen tarpeiden mukaan. Noi on vasta puolivuotiaita ei he tappiin asti meitä nälässä ja unetta onneks pidä :D

omaan aikaan liittyen..
ON: Saatiin mekin viikonloppuna ukon kanssa käydä viihteellä :) 2,5 tuntia jopa. Vietiin lapset mun faijalle iltasella ja häipättiin kiireesti pois ko nukahtivat ja saatiin olla poes jopa sen kolmisen tuntia.. noooo asiaa EI helpottanut että vaipat jäi kotio molemmilta ja ruoat :LOL: no homma pelastui sillä että faijalla olikin mun broidin muksujen vaippoja (!!!) liinavaatekaapissaan.. muksut siis on 11-12 ikäsiä.. :D ja jotai liberoita siellä oli ihan hvyin kävi sattui jopa olemaan oikeaa koko anskulle.. joka aloitti vääntämällä kakat. Yesh ! poika oli maltillisesti ja ei sotkenut pahempia.. oltiin siis iltaruoat annettu ja iltatissit joten safka oli lähinnä vararuokaa mitä kassiin (joka oli siis kotona) oli pakattu, onneks poika oli pakannut "omaan laukkuunsa" lelujaan mutta iltasatukirjat jäi kotio, ei haitannut häntä, itki mun ja isänsä perään melkein tunnin :( ... no ei ois vissiin pitänyt vilkuttaa autosta
:headwall: häipyä vaan hissukseen. No sanottiin et soittaa jos hätä iskee mut ei soittanut tultiin joten takas tultiin niin faija sanoi hyvin oli mennyt. Likka nukkunut lähes koko ajan ja poikakin nukahtanut sohvalle uuvahtaneena ressu.. ei ollut mikään kuulemma enään kelvannut siinä vaiheessa ko sit liian väsy. Onneks sentäs unikissansa oli mukana, se oli viekkuun päässyt nukkumaan. Tämmöisiä..

Sori raamatusta :D

Aam & ansku :heart:

p.s nyt kun on tätä omaa aikaa niin huippumallit ja täyskärit nauhalta ja sukkaa samalla..
 
Helou. Kauheesti tullu taas tekstiä! kiitos Ruttanalle uudesta pinosta :flower:

Tosi kiva oli kuulla Vaavelista, me ollaankin sua vähän kaipailtu. Ja hirveitä menijöitä on jo osa vauvoista, Konsta ei vielä pääse kliikkeelle kun kierimällä. Sitä kyllä tekeekin jatkuvasti.. Viikonloppuna meni mökillä juomaan koirankupista vettä kun olin vessassa, pitäis olla silmät selässäkin, vaikka tyyppi ei edes vielä ruomi. pikkasen pääsee liikkeelle Ruttanan kuvailemalla tavalla: Ensin kyljelleen ja siitä ponnistus ja taas mahalleen.

Hemuli: kyllä musta ainakin välillä tuntuu että on aika rankkaa.. mitään ei vois tehdä yksin, heti alkaa kauhea kitinä. Pitäis ainakin kattoa herraa ja seurata sen "temppuja".

Meillä ainakin pamppersit tuntuu istuvan parhaiten.. liberot falskaa välillä.

Konstalla oli viikko sitten viimeks neuvola. Siellä mitat: 8600g ja 71,8cm. Paino oli noussu reilussa kuukaudessa 400g ja pikasen käyrä käyny laskuun, mut niin kuulemma usein käy tässä vaiheessa kun vauvat alkaa touhuta. Käski alkaa syöttää 5 ateriaa päivässä. Musta tuntuu, ettei tässä paljon muuta kerkee tehäkään kun syöttää koko ajan jotain.

Meillä aikataulu suurinpiirtein tämä:

n. klo 7 (aika tarkaalleen yleensä): herätys, puuroa ja tissiä.

n.klo 9 pienet päikyt (noin 30-45min)

n. klo 11-11.30 liha-kasvissose +tissi

n.klo 12 unet (noin 45 min - tunti)

n. klo 14 hedelmäsose +tissi

n. klo15.30-16 unet (noin 45min-tunti)

n. klo 17 kasvissose+tissi

n.19.30 puuro ja tissi

20.00 unille

Musta muuten tuntuu, että toi päiväunien tarve on vähentyny ihan hirveesti ihan lähiaikoina.

ja sit yleensä noin 4 ja kuuden välillä tissiä. Saattaa herätä montakin kertaa, mut yleensä ennen tota käy tutti. Sillon syötön aikoihin otetaan väliin nukkumaan.

Nyt on pakko lähtee valmistautuun muskariin!
 
6kk-nlasta kotiuduttu ja huolestuneena täälläkin :( elsan kasvu on tippunut sille -2 käyrälle josta alunperin lähdettiin ja jouduttiin taas kasvukontrolliin... mennään nyt siellä ihan kaikkein pieniempien tyttöjen käyrällä pituudessa ja suhteessa pituuteen oli painokin nyt vielä tippunut -1 käyrälle. elsa on ytn 6kk ja 1 vkon iässä 63,5cm pitkä ja painoa 6480g. 5 vkossa oli tullut vain vajaa 300g painoa ja 1,5cm pituutta :/ lisäksi nlan tätikin arveli että elsa voi olla kiinteille/perunalle allerginen :( poskissa on kuulemma just allergisille tyypillisitä röhelmää ja kun kiinteät ei maistu, voi sekin viitata allergiaan. miten ihmeessä tässä nyt lisää kiinteiden määrää kun toinen niitä hylkii ja aiheuttavat vielä mahdollisesti allergiaa?? :eek: no, pitää kokeilla pikkuhiljaa uusi makuja. kuulemma bataatti (jota parina iltana jo maisteltukin) ja ruusunmarja ovat vähän allergisoivia. saa vinkata jos tiedätte muitakin aineita :attn:

joo, en voi nyt kuin täysin sydämin sympata myös superheppulin pikku-inkerin kasvua :hug: vaikka meillä kuitenkin kasvua tuli, niin kyllä noi kasvukäyriltä putoamiset (etenkin sille alimmalle, jonka "alapuolella ei oo enää mitään" ) huolestuttaa. miten muuten meidän huhtivauvojen kolmas pikkuruinen, eli solinan elli on kasvanut?

no, jospa tästä alkas lukee noista vauvojen allergioista ja ruuista... viisastus vaikka vähän. ja muutoin ei meillä siis mitään hätää, nla täti kehui elsaa ikäisekseen motorisesti hyvin lahjakkaaksi, iloiseksi ja seuralliseksi :heart: mm istumaheijasteiden tutkiminen oli jo vaikeaa kun neiti ponnisti vaan koko aika seisomaan :D sanoi ettei varmaan kauan mene kun itse nousee seisomaan.

kirjottelen ja kommentoin muittenki tapahtumia illalla. nyt ei päähän mahdu muuta ku tuo elsan kasvun selkeä hidastuma ja allergiaepäilyt... tulee niin mieleen raskausaika kun ravasin kättärillä kahdesti vkossa elsan hitaan kasvun vuoksi, siitä jäi kyllä vähän traumaa.

t. manna + eläväinen pikku-elsa 6kk ja 1 vko :heart:
 
Meilläkin neuvolakäynti takana. Tässä Liljan puolivuotismitat (suluissa 5 kk):
pituus 64 (62) cm
paino 7 345 (6 785) g
pipo 43,5 (42) cm
Rokotetutkimuksen vahvistepiikki tuikattiin ilman kummempaa parkaisua. :) Lilja ei ole motorisesti hirveän etevä, mutta kuulemma ikäisekseen normaali kuitenkin. Istumaheijasteet löytyvät jo, ja tyttö istuukin aika tukevasti. Liiku se ei kummoisesti. Paitsi että tänään se sai ekan kerran laitettua varpaan suuhunsa.

Manna, halaus ja sympatiat sinne :hug: . Meillä kanssa aikoinaan seurattiin silmä kovana käyriä, ja musta tuntui ihan kauhean painavan vastuun kantamiselta alkaa kartuttaa keskosvauvan painoa. Ihan taatusti Elsukka kasvaa niinkuin kuuluukin, on vain hieman hoikempi tapaus. Jos Elsakin kuluttaa paljon, kun on niin kova liikkuja? Meilläkin kiinteiden aloitus toi allergista ihottumaa leukaan. Pienen tarkkailun jälkeen syylliseksi osoittautui porkkana. Ootko kokeillut Elsalle maissia? Se ainakin maistui Liljalle hurjan hyvin... siis ihan kaupan mössö. Olin sitä ennen pää hiessä itse veivannut perunaporkkanasoseet, jotka Lilja kyllä suostui kakistellen syömään. Mutta kaikkein suurinta herkkua näyttäisi olevan kaupan maissimössö. Meillä on aterioitu kiinteitä nyt 2 viikkoa, ja olen saanut 3 ateriakertaa sullottua päiväjärjestykseen.

Ja nyt kuulemma pitäisi alkaa tarjota puuroa ja lihaa. Tästä on keskusteltu aiemmin, mut kun en muista, joten voitteko viisaammat kertoa:
- teettekö itse jotain lihamössöjä ja miten ihmeessä? Mä en näe itseäni keittämässä possua...
- voiko käytellä kaupan muksupuuroja vai pitäisikö tehdä puurotkin? Ihan kaurapuuroako ja pitääkö sitä soseuttaa?

AAM, raamattu osui päähäni. :D Juu tiedetään, että ei saisi valittaa kun on itse lapsia halunnut ja monet niitä haluavat eivät koskaan onnistu saamaan. Välillä tulee siltikin suru puseroon ja itseäni ainakin helpottaa, kun saa vähän aikaa urputtaa ja valittaa. Tänään on jo paljon parempi mieli, vaikka tyttö herätti mua yöllä tunnin välein. :LOL: Ehkä hulluillapäivillä myös oli terapeuttinen vaikutus...

Hemuli ja Lilja 6 kk 1 vko

 
manna :hug:

kiinteistä ei meilläkää mene ku se 3 ateriaa välillä 4 päivässä.. aamulla ja illalla puuroa ja päivällä muuta sitte miten sattuu maistumaan.. maidon juonti on vähentyny, ottaa vaa sillon ku menee unille.. oon siitä kyllä vähä huolissaa, menee ehkä se 5dl päivässä.. en senkään takia yritä ees antaa enemmän kiiteitä, kyllä tuo neiti sen verran hyvässä lihassa on vaikka liikkuukin jo paljon :D

oivoi alkaa tulla tapa et nanna nukkuu miun vieressä viikot ku isi ei oo kotona :D
no mut kumpiki nukkuu PALJON paremmin! ei tarvi kummankaa yksinää olla.. :) Ei Nanna ees yöllä pahemmin heräile, siinä äiskän kainalossa on vissii nii hyvä olla :heart: eikä sitä oikee meinaa saada illalla nukahtaa omaa sänkyy, tai no nukahtaa mut herää hetken päästä huutamaa ku on yksin siellä :( varmaa vaikuttaa vähä se ku pikkasen on kipeenä, ei haluais olla yksin..

miuta pelottaa hurjasti se et nannalle tulee se eroahdistus, pelottaa et se ei iskän kanssa ehkä viihdykkää sillon ku se on kotona. tiedän että se ois isille kauheen kova paikka :( sano jo viime viikolla ku tuli kotii, et harmittaa ku Nanna ei tajua et iskä on ollu poissa, ja tullu takas kotia.. mut kyl mie uskon että kyllä se sen huomaa :)
 
Tsiisus mikä ilma..meni sateenvarjoki rikki kun yritin taistella kotiin tossa myräkässä :kieh:

Aam Aiemmin piti jo sanoa että täällä myös yksi kokkikoulun keskeyttänyt.. :wave: samasta syystä.Vaikka aika paljon silti tullut tehtyä noita hommia |O

Kiinteistä.. Meillä ei oo vielä kiinteitä alotettu..tänää aattelin jos jonku vellin väsäis.Kasvettu kuiteskin on joten en sen takia oo niin kiirettä pitänyt.Oisin kiinnostunut myös sormiruokailusta niin senkään takia ei vielä olla mitään syöty kun ei ukkeli osaa vielä istua.Tai kyllä se varmaan syöttötuolissa istuis mutta oon ollu laiska enkä oo käyny tuolia ostamassa :ashamed:

Huomenna 5kk neuvola kolme viikkoa myöhässä :whistle: :headwall:

Nooa oli ekaa kertaa yön hoidossa..Oltiin yhdessä miehen ja sen sisarusten kanssa viihteellä.Ja hyvin meni niin vauvalla kuin vanhemmilla :D Tai mähän menin sitten yöllä meidän äidille nukkumaan kun ajattelin että olen siellä sitten aamulla kun nooa herää mutta jälkeen päin aateltuna taisin ihan itteni vuoks kyllä mennä sinne :whistle: :saint:

manna mun mielestä pamperssit ja liberot on parhaita "hoikkille reisille".Mä oon ainakin meillä huomannut että oikeen mitään muuta merkkiä ei voi ostaa tai tulee tavarat lahkeesta pihalle..

hemuli Mun mielestä saa valittaa..tai siis jos tuntuu välillä rankalta niin saahan sen ääneen sanoa :)

nyt pää yhtäkkiä tyhjeni joten :wave:
 
Heippa!
Hemuli9, Mä taas tungen tätä samaa linkkiä kehiin...http://www.nutriciababy.fi/ruokatietoa/keittokirja/soseet/fi_FI/jauhelihakasvissose/
Tossa on ihan helppo ohje ja kun tekee tuplasatsin ja pakastaa osan ei tarvii joka päivä olla hellan ääressä.Ton broileri mössön teen maustamattomista suikaleista,pääsee helpommalla.
Mun mielestä noi valmsi puurot on ihan TÖRKEEN hintasia,oon hienontanut hiutaleet sauvasekottimella ja laittanut sekaan hedelmä/marjasosetta.

Meidän rytmi menee suurinpiirtein näin
klo 8 herätys + tissi
klo 10-11 kasvismössö + tissi
11-13 päikkärit
kun herää 13-14 aikaan hedelämäsose + tissi
16-17 liha/kala/kanamössö+ tissi
18 aikoihin ottaa tunnin tirsat
20 puuroa ja tissiä
21 tissitainnutus ja unille
zzzzzzzzzz klo 8 aamuun...
 
Heips mammat. :wave:

Lihasoseet ajattelin aluksi väsätä itse. Keittelen vähän possunfilettä ja kanaa sitten soseeksi ja pakkaseen jääpalakuutioissa. Näin tein esikoisen aikana (ja hän muuten inhosi noita ruokia. :xmas: ). Valmiita lihamössöjä kyllä tykkäsi syödä. Mutta haluan kuitenkin kokeilla ja katsotaan miten käy. ;)
Täällä on jo bataatti ostettu valmiiksi jos tuon isukin kanssa viikonloppuna annetaan neidille eka maistiainen yhdessä. Ajattelin sitten pakastaa sen lopun soseen niin on sitten helmikuussa odottamassa täällä valmiina. :)

Puurot tällä samalla ideologialla ajattelin, että teen itse kuitenkaan kaupan puuroja vierastamatta (ja onhan mulla jo se yksi kreikkalainen krema odottamassa :D). Eli ihan kaurahiutaleita ja ehkä nallen riisihiutaleita keittämällä/hauduttamalla. Toisaalta tiedä sitten kuinka loppujen lopuksi käy, kun mulla tuota maitoa ei ole pakkasessa ja joutuisi sitten korviketta joka tapauksessa ostamaan tuohon puuroon niin liekö helpompaa ostaa valmista puurojauhetta, jossa on maitoa ja tehdä se puuro siitä.

Eli nähtäväksi jää.

Voi manna, että teille vieläkin piti tulla nyt kasvusta huolta. :hug:

misStar, kuinka teillä noin on myöhäiseksi se 5kk neuvola mennyt? :eek:

Pampersit tosiaan on niitä hoikkien vaippoja. :wave:
Onko niissä sitten niin eroja reisissä siis sen New Babyn ja Baby Dryn välillä? Itse kun oon käyttänyt vain tuota viimoista sen kakkoskoon jälkeen.
Täällä oli sellaistakin pampersia kuin Simple Dry ja muuten taisi olla ihan melko sama kuin tuo Baby Dry (paitsi halvempi), mutta aivan järkyn tuoksuista. Niin voimakas hajuste niihin on laitettu, että pää tuli kipeäksi ennenkuin tottui. :/
Mä muuten kaipaan esikoisen ajalta Huggies vaippoja. Vaikka niissä oli tosi mieto tuoksu niin olivat tosia hyviä. Oli omat vaipat pojille ja tytöille. :D. Esikoinen kun vielä oli sellainen kukkakeppi (pitkä ja hoikka) eikä reisimakkaroita juurikaan niin nuo istuivat tosi hyvin joka puolelta. :)

Jahas.. neiti heräilee, gotta go.. :wave:

Ruttana & Beanie 5kk 3vko 1pv :heart:
 
ruttana Meillä on oikeestaan ollut neuvola viimeks 15.7 eli melkein kolme kuukautta sitten.Oli myös 31.8 mutta silloin oli lääkäri ja se lääkäri oli niin kiireinen ettei edes puhunut mitään |O samoin meijän neuvolantäti..sano vaan kun kysyin jotain että kato netistä :whistle: :kieh: Aattelin kostoks istua ja kysellä siellä jonkun 2,5 tuntia :xmas:
 
AAM
hemuli saa munkin mielestä valittaa, sitähän varten ollaan täällä, kuuntelemassa toinen toisiamme hyvässä ja pahassa :ashamed: :D emmä raamatullani ihan siis tarkoittanut että tiukkis.. varmaan ummarratte.. ;)

misstar Kauheeeeen pitkä neuvola väli... mä jo kommentoisin rankemmin siellä.. :attn: meillä kun on toi rokotetutkimus vielä niin ne yrittää just pitää kuosissa kaikki käynnit.

Manna Elsukkahan on niin kauhea ja motivoitunut liikkumaan että nyt hemohess ruokakuurille :) tuuppaat hedelmä- ja maissisosetta silmästä ja korvastakin sisään :D
Liha- ja kasvissoseista meillä tykätään semperin ja piltin vai onko bonan soseista, välillä aikas liisteriä ja kauhian näköistä mutta neitin suu napsaa hyvin suurelle osalle :p se on pääasia.. Muksun juures ja liha/kana soseet on jotenkin.. paksuja ja neitin mielestä omituisen makuisia.. yökki niistä vaikka yritin laimentaa tissimaidolla. Niiden hedelmäsoseet on kyllä sit huippuja vastineeks.
Puuroja pitäis meidänkin alkaa oikein harjoittamaan.. mamman siis :ashamed:

Hullareilla käytiin puoli tuntia siitäkin 8 min seisoskeltiin kassajonossa ja yhden pyjämän tähden.. :whistle:
huomenaamulla käyn katsomassa paremmalla ajalla.. :) poika pitää vielä muutenkin tarhaan jo kasia ennen joten sieltä suoraan pissapäiville.. :D suosiolla oli likka kantoliinassa ja helppo oli kuulkaas valtavirrassa vaeltaa lastenvaateosastolla :wave: oikein sääliks kävi mammoja rattaidensa kanssa.

Aam & anskupansku 5,5 kk risat.. apuva kohta 6 kk :eek: mun pieni vauwa.. :heart:
 

Yhteistyössä