HUHTIVAUVAT 2009 *Syyskuussa*

Ei hani munkaan juttuja koskaan kommentoida (paitsi manna viimeks), eikä mua haittaa, koska kuitenkin niin paljon harvemmin mitään kirjoittelen, ainakaan muuta kuin omanapaa koskevia.. Tottakai enemmän kiinnittää huomiota niiden juttuihin, jotka joka päivä kirjoittelevat ja tuntuvat tutummilta ja joiden tekstit on tossa sivulla, joka on auki. Mut tämmöstä tää nettikirjottelu on, ite en ainakaan kovin vakavasti ota.. Mutta on tää meidän pino mulle kuitenkin jonkinmoinen henkireikä, ainakin voi sitten lueskella omia juttuja ja muistella esim raskausaikaa ja kattella kuinka muiden pikkuset kehittyy :)

Meillä on tullu viikko sitten eka hammas :heart: Ja sattuu niin pirusti kun Aino tykkää testailla sitä oikeestaan joka syötön yhteydessä..

lumi-enkeli, meillä esikoisella tuli just samoihin aikoihin kauhee kylvetyskammo. Pestiin sitte harvemmin ja pikasuihkulla. Sitten taas jonkin ajan kuluttua kun kokeiltiin kylpemistä, osasi jo istua tuettuna ammeessa, niin se olikin ihan sika kivaa.. Tsemppiä, ohi varmasti menee..

Huomenna nähdään pk:laiset :D
 
Eipä ole tullut pitkään aikaan kirjoiteltua tänne,mutta olen joka päivä käyny lueskelemassa juttujanne! Meille tuli tytölle nimeksi Emilia. ALku oli aika rankka meillä kahen viikon ikäisenä alkoi jonkinmoinen koliikki. Emilia huusi n. 3 viikkoa melkein koko hereillä olo aikansa. Yöt onneksi nukkui hyvin. Meillä syödään kiinteitä ja korvikkeella ollaan. Emilia nauttii ihan suunnattomasti kiinteistä. Nauttii oikein,kun saa jonkun uuden maun suuhunsa! :) Esikoinen on koko ajan suhtautunut Emiliaan oikein hyvin...kovasti hoivaa Emiliaa ja aamulla ensimmäiseksi pitää antaa Emilialle aamuhali ja pusu! :heart:

Onko teistä kukaan muuttanut vauvan kanssa? Onko jotain hyviä vinkkejä? Meillä on muutto edessä,kun myytiin yhtäkkiä meiän asunto pois ja onneksi löytyi ihana talo mikä ostettiin. Jotenkin stressaa ihan sikana pakkaaminen ja kaikki!! Missä välissä sitä oikein pakkaa!!???
 
Omanapainen, tai Ellin napainen teksti tulossa, ja pitkä. Kiitos jos jaksatte lukea.

Käytiin 6kk neuvolassa. ( kaksi yötä vielä "synttäreihin")

Pieni neiti on ikäisekseen mutta kasvu tasaista. Laitan perään sulkuihin 5kk mitat.

painoa nyt 6365g ( 6000g) menee -1 käyrällä
Pituutta 63.1cm ( 61.7cm) menee -2.2 käyrällä.

Vierastaa edelleen kovasti ja jännittää tutkimista. Vatsallaan harjoittelua edelleen. Aloittaa soseiden syömisen, rintamaidolla pärjännyt tähän asti.

Kirjoitti täti neuvolakorttiin. Neiti ei taas sietänytkään jos th edes vilkaisi häneen päin. Ja kun yritti tutkia niin jännitti itsensä ihan jäykäksi ja karjui vain. Ei kovin yhteistyökykuinen lapsi.
Minua vain katsoa sydäntäsärkevästi apua pyytäen. Ja heti rauhoittuikin kun syliin pääsi.

Mutta, seuraava lääkärineuvolahan olisi 8kk iässä. Meillä se on kuitenkin jo ensiviikolla. Koska....
Ellin kehitys on ikätasoistaan selkeäsit huonompi. Lähinnä ilmeisesti tuo vatsallaan olo,Elli ei mene edes kyynärnojaan vielä, jamuutenkin on tosi huonosti vatsallaan. Ei kääntyile tms. Leluakin ottaa vissiin liian heikosti vielä käteensä.
Lisäksi mennään Ellin kanssa puheterapeutin juttusilla käymään koska Elliltä ei tule vieläkään vastavuoroista jokeltelua.

Ja vielä, Ellihän on aina hikoillut syödessään tosi lujaa, märkäläntti vaan jää patjaan aina. Noh, voihan olla vain kova hikoo syödessään.
Mutta tuo hikoilu, hidas kasvu ja hidas kehitys voivat viitata sydänvikaan ( paree olla ajattelematta asiaa liiaksi jottei iske hysteria mammalle ) Joten asia on parempi tarkistaa.
Kun lisäksi Elli on aikamoinen sylivauva. Eli viihtyy tosi huonosti missään muualla kuin sylissä. Ja on herkkä ulkopuolisille ärsykkeille, kahdestaan äiskän kanssa kotona on melkein paras.
Eli th:n mukaan toi itkuherkkyyskin voi olla.....

Eli ensviikolla lääkäri kuuntelee neidin sydämen ja stekkaa tuon kehityksen, onko tarvetta fysioterapiaan tms.


Huoh, aikamoinen neuvolakäynti siis takana.

Voihan olla hidas kehitys johtuu vain siitä että tyttö syntyi kuukatta etuajassa.
Hidas kasvu vain geeneistä johtuvaa. Ja tyttö vain hikoilee syödessään ( muuten taas on vilukissa)

Eli silloin ei olisi mitäänsyytä huolestua. Mutta koska varmaksi ei voi tietää parempi mennä tarkastukseen, onneksi jo ens viikolla. Tuo mahdollinen sydänvika kylmää kyllä mamman sydämestä. Vaikka aika epätodennäköistähän se olisi kerran aikaisemmin ei ole mitään huomattu.


Anteeksi tämä omanapaisuus. Koetan ensikerralla kommentoida vähän muillekkin.


t: Solina ja Ellinkäinen
 
Tuosta Ellin itkuisuudesta vielä. Neitihän ei viihdy oikeastaan ollenkaan yksikseen. Vaan jatkuvasti sylissä, ja lisäksi on vielä kannettava ja käveltä tytön kanssa. Silloin on tyytyväinen ja yöt nukkuu hyvin niin en ole itse osannut huolestua tästä.
 
Voi Solina :hug:. Ei tuohon osaa sanoa muuta ku että toivotaan parasta! Ja siis todennäköisesti mitään huolta ei ole.

Hani, mä ainaki luin sun tekstin mutta viikonlopun kiireiden takia en oo edes ehtiny kommentoida. Enkä oo kommentoinu pitkään aikaan mitään sattuneesta syystä. Tyhmää jos susta tuntuu, että jäät huomiotta mut mä en usko että niin on.

Saratar, tervetuloa!

Lumi-enkeli, muista tulla kertomaan miten se katkaisu meni. Täällä pidetään peukut pystyssä, että kaikki menee hienosti :)

Anskusta
taas ihania kuvia :heart: ja kadakille paranemisia!

Mitäs muuta.. no oli siitä kylvettämisestä. Meillä tehään niin, että aamulla pumpulilapuilla silmät, kasvot, kaulan alta ja kainalot. Sit hanan alle ja siellä pestään kädet, hiukset, selkä ja alapää. Siis joka päivä.. kylpyyn mennään sitte kerran pari viikossa.

Luukas täyttää perjantaina 5 kk ja sen kunniaks alotetaan iltapuuro jos se rauhoittais vielä entisestään noita öitä. Välillä ollaan parin tunnin - tunnin välein tissillä ja välillä sit riittää pelkkä silitys. Oonki nyt yrittäny tutustuu noihin ensipuuroihin.

Muuten mä annoin Luukaksen maistaa luumu-banaanisosetta ja sille tuli vähän nyppyjä kasvoihin. Luumua on saanu ennenki eli tais nypyt tulla banskusta :/ . Sit ku oikeesti alotetaan kiinteet niin taidan alottaa suolasilla.

Nii joo zikille ja sun miehelle :hug:.

Ei meille kuulu mitään ihmeellistä.. palaillaan :D
 
AAM
komppailen Piin sinua kommentoinnin suhteen.. mä olen aika huonomuistinen enkä harrasta tiimarivihkoilua eli muistan häthätään niitä joilla on viimeks ollut tekstiä (enkä silloinkaan edes kaikkia) :D tai sitten on ollut joku mieleen painuva juttu.
Käsien taputus jäi kyllä mieleen mutta en sitten jostain syystä kommentoinut siihen.. mietin että kun meitin likka ei edes vielä(kään) kieri niin muut jo taputtelee ja nousee itsekseen istumaan :ashamed: :LOL: varmaan liian paljon pidän sitterissa neitiä tai en harrasta hänen kanssaan mtn.. :|
Elä kuite hernettä nenukkiin vedä ei se tosiaan sitä tarkoita ettei kukaan sun juttuja lukis tai tarkoitus ole mieltäs pahoittaa kommentoimatta jättämisellä. . .
musta on kuite edelleen kiva lukea harvemmin kirjoittavien juttuja :heart: (vaikka en niihin kommentoisi) :) muistan ko kirjoittelit että esikoinen nukkui odotusaikana huonosti ja parempaan suuntaan oli menossa onko tilanne vielä kinkkinen ?

Nyt kodinhoidon pariin.. ei muuten mies saanut niitä lippuja Rammsteinin keikalle ;( toivoi niin päästä sinne.

Aam & Ansku
 
no joo siis ei varmaan pitäis ottaa hernettä nenäänsä tästä. mulla vaan kihahti. johtuu varmaan siitä kun taas 2 viikkoa putkeen valvottu esikon takia. eli ei ne asiat oo oikein parempaan suuntaan mennyt. en saa nukkua päivällä enkä yöllä :( tästä johtuen seuranani myös jatkuva päänsärky.
tiiän kyllä et ei kaikkien juttuja aina kommentoida. ajattelin vaan kun tuli se 6kk rajakin nyt ni joku ois jotain heittäny siitä tänne.
on toi neiti kyllä hassu kun istua pönöttää vaan :LOL: äiti välillä yrittää laittaa hiukan makuulleen ettei paikat rasitu. vaikka eihän ne enää pitäs tässä vaiheessa. mut varuiksi kuitenkin.
 
:wave: täällä myös yksi joka tunnustautuu huonoksi kommentoijaksi.. :ashamed: anteeksi.. :(

Hani nouseeko neiti jo ite istumaa????? miten?? :) oon miettiny täs et miten ne lapset sit nousee ku sen tekee :D Nanna ei tajua ees yrittää nousta istumaan, mut sit ku laittaa istumaa ni kököttää kyllä siinä tukevasti :D jos makaa imetystyynyn päällä ni nousee siit kyljen kautta istumaan..

jaksamisia sinne!!!! :hug:

Solinalle myös haleja!!! :hug: toivotaan parasta!!!
 
No voi ellinkäistä. :hug:
Alan ammattilaisena jäin kyllä miettimään että mistä voisi olla kyse vai onko ihan normaalia kehityksen viivästymää.
Sydänviassa luulisi olevan sinerrystä suun ympärillä.Väsähtääkö syödessään?
Onko elli muuten jäntevä,"voimisteleeko " sylissä ollessaan?Entä lattialla selällään ollessa,makaako vain vai liikutteleeko millä tavalla itseään?Miten sylissä oman kehon hallinta,pitääkö aikuisen kannatella?
Tuo itkuisuus,en kyllä keksi miten se liittyisi sydänvikaan.Luulisin että on ihan normaalia yksilöllisyyttä kun asettuu sylissä.Onko lapsi kivuliaan oloinen?
Elli oli siis keskonen.Tuttavan lapsi syntyi tosi pienenä keskosena ja oli 9 kk ikäinen kun huomattiin hänellä lievä kehitysvamma alaraajoissa.Tämä poika kans vaan köllötteli selällään.
Pieni koko voisi olla allergiaa.Oliko sitä perheessä?
Nämä ajatukset mulla tuli mieleen.mutta lääkärissä varmaan selviää enemmän.

mamma ja allu 5 kk
 
Kommentoinnista.. Itse aina kun luen juttuja, mielessäni kommentoin kaikille mutta sitten nimimerkit ja jutut menee sekaisin ja unohtuu ja lopulta kommentointi jää.
Käsien taputus jäi kyllä minunkin mieleeni :)
Kirjoittelin minäkin joku aika sitten että meidän poikaa on käytetty tutkimuksissa eikä kukaan kysynyt että miks? mut eipä tuollaisista voi loukkaantua tms. Keskustelupalstat vaan toimii niin että aktiivisimmat kirjoittajat erottuu joukosta ja tällaiset harvemmin kirjoittajat sitten jää taustalle.
Solinalle tosi paljon jaksamista :hug: toivotaan että Ellillä on kaikki hyvin.

Toivottavasti hani saisit nukuttua! Mikä esikoista valvottaa?
 
Gimli, miksi olitte tutkimuksissa?

Varmaan jokainen meistä on joskus tuntenut, ettei omia juttuja kommentoida, mutta tuskin kukaan tekee sitä tahallaan! Mun mielestä meidän palsta on ollut just kiva, kun täällä kukaan ei solvaa / riitele :) :flower:

amalia, kiva kun ruokailut sujuu hyvin :)

Solinalle halaus, varmasti on huolestunut äiti siellä - meillä kanssa hikoillaan kovasti syödessä, jalkapohjat ja pää ainakin. Pojan isukki sanoi, että itsekin hikoilee kovasti, jos juo kovaan janoon, niin ei olla oltu huolissamme.

pk-mammojen juttuja lueskellessani aina ajattelen ko. henkilöä, kun kerran ollaan tavattukin ja joskus se tuttuus vaikuttaa niin, etten kommentoikaan :) esim. Säde, Piin, AAM jne.

t. kuumeiset k&tikru
 
Ihan ekaks Solinalle :hug: Toivottavasti ei nyt olis mitään vakabvaa kuitenkaan.

Ja tosta juttuje kommentoinnista , mä olen kans ihan äärimmäisen huono kommentoimaan yhtään mitään. Luen kyllä kaikki tekstit mut sitten se kommentointi vaan jotenkin jää, jos ei heti kirjota itse jotain.. Mäkin saatan käydä lukemassa palstaa parikin kertaa päivässä pikaisesti ja sit en enää muista mitä kukakin kirjoitti. Asiat kyllä jää mieleen, mutta ei vaan muista kuka sen kirjoitti.. sit kommentointikin jää kun ei kehtaa ainakaan sotkea nimimerkkejä keskenään (vaikka sitäkin oon ihan varmasti tehny). Mut siis Hani, eipä täällä kamalsti muittenkaan juttuja kommentoida.. Aika paljonhan porukka vaan jauhaa omaa napaansa :LOL: Ainakin mä.

Niin joo ja Saratar tervetulloo!

Kivoja kuvia olit taas laittanu AAM ja muillakin on jo tässä välissä ollu kuvia, ainakin zikin Nannasta oli keinukuva, söpöä. Konstakin on jo kokeillu kenua. Tykkäs kovasti :heart:

Me muuten siirryttiin rattaisiin tänään.. molemmilla (mulla ja Konstalla) meni hermot vaunuihin ja sit päätettiin et nyt alkaa rataskausi. Ja hyvin meni ainakin kaupunkireissu päikkäreineen, vaikka meillä rattaissa selkänonaa ei saakaan ihan makuuasentoon.

Niin joo ja ostettiin pomppukeinu.. Se on Konstamn mielestä ihan ykkönen :LOL:

Ja eka lenskarimatkakin on nyt koettu.. hyvin meni. Hirvee flirtti oli päällä lentoemoille :D

 
Hani-, ei kannata hermostua jos ei ihmiset tajua kommentoida. Minä ainakin olen hyvin tasapuolinen ja jätän kaikille kommentoimatta yleensä ja pölötän vaan omia juttujani. :LOL: Ei se silti tarkoita, ettenkö lukisi. :) No mutta nytpä kommentoin. :p Hieno juttu toi taputtaminenkin! :)

Solina, ymmärrän hyvin, että huolettaa ihan sikana. Toivotaan, että Ellillä on kaikki kuitenkin hyvin.

Ziki harmilliset työjärjestelyt. Kestämistä miehelle. Koittakaa sit vaan erityisesti nauttia yhteisistä viikonlopuista. :)

Saratar tervetuloa! :)

).( Meillä tytön pissa on haissu nyt pari päivää ihmeen voimakkaalle. Onko jollain kokemusta, pitäskö huolestua? Kun jostain luin että se voi kertoa jotain hälyyttävää esim munuaisista (kun haisee siis ihan ammoniakille), ja jostain muualta taas, että kun me kestoillaan (ja niissähän ei mitään sellasia hajusysteemejä ja kuivajuttuja oo ku kertseissa), että voi johtua siitä jos liian kauan pissa on vaipassa... Tiedä häntä sitten. Toivottavasti ei oo mitään liian huolestuttavaa. :/ Ikävää kun heti aina on kaikkia kauhuskenaarioita väsäämässä kun jotain tollasta tulee eteen, vaikka oliskin kyse vaan pissan hajusta. |O

Oli jotain muutakin kirjotettavaa mielessä, mut nyt unohtu taas. Blah.

Laala ja Aura 4kk 2vk 3pv
 
Jaahas, taitaa olla pitkä pätkä taas tulossa jos yrittää vastailla.

IIIIIso kiitos kaikille stempityksistä. Kyllä tässä alkaa jo pahin hysteria laantua ja järki sanomaan että mitä suurimmalla todennäköisyydellä kaikki on kunnossa.

mamma67 Pakko kysyä että mitä teet ammatiksesi?
Ei ole sinerrystä suunympärillä. Kyllä tuo neiti useimmiten nukahtaa torkuille syönninpäälle. Mutta en sitten osaa sanoa että johtuuko se siitä että tyttö väsähtäisi syödessään. Vai onko vain tapa ottaa sen päälle torkut....

Oikeesti, olishan se sydänvika aika epätodennäköistä kerran aikaisemminkaan ei ole mitään huomattu. Kuitenkin raskausaikanakin kävin useesti ultrissa ja aina katsoivat myös sydämen.

Mutta parempi se on tarkistuttaa vielä. Ei siitä haittaakaan ole ja eipä tartte sen jälkeen enää murehtia kun todetaan että kaikki on kunnossa.

Ellin koosta, uskoisin että on ihan geeneistä. Pieniä noi kaksi isompaakin ovat olleet, ja ovat edelleen. Allergioita ei ole. Geenit vain....

Niin siis eihän Elli nyt pahasti keskonen ollut. Kuukautta ennen laskettua aikaa syntyi ja pääsi melkein samantien vierihoitoon. Mutta jos lasketun ajan mukaan ajattelisi niin sittenhän tyttö olisi vasta 5kuinen.

Vissiin suurin ongelma th:n mielestä on se kun Elli ei viihdy yhtään mahalteen. Päätään kannattelee siinä ollessaan, mutta siinäpä se. Ei muuta.
Selällään ollessa kädet ja jalat kyllä vispaa. Kyljelleen kääntyy ja muutaman kerran mennyt täysin vahingossa mahalleen. Sen enempää ei liiku.
Yksinään ei istu, mutta sylissä ollessa kyllä änkee istumaan ja hyvin siinä pysyy tuettuna.
Hallitsee kyllä mielestäni sylissä ollessaan kehonsa.

Ja tuosta itkyherkkyydestä, ei mun mielestä ole kivuliaan oloinen. Tyttö vaan on vähän herkempi luonteeltaan.


Joten, mie koetan olla murehtimatta tätä liikoja ja ajatella asiaa järjellä vaikka silti meinaa pelottaa. Lääkäri on onneksi ensviikolla niin sitten saa tietää.



Miulta kanssa mennyt kokonaan ohitse että Gimlin vauva käynyt tutkimuksissa. Miksi? Onko kaikki hyvin?
Lueskelin tuossa teidän rytmiä ja ihanan aikaisn menee vauva yöunille. Miten teidän esikoinen menee nukkumaan?
Vauvan puolestahan teillä jää koko ilta vapaaksil

Lumi-enkeli. Toivottavasti kylpy huudot helpottaa. Ja onnea kielijänteen katkaisuun pienelle.

Happy79:n pienellekkin stempityksia kireän kielijänteen kanssa.

Mitenkäs Beaniella meni neuvolassa?

zikiziki, ei olla annettu maissinaksuja vielä kun ei olla kiinteitäkään aloitettu. Mutta kyllä niitä tulee neiti saamaan.

mamma67 perheelle paranemisia myös

Hani, kaikki tekstit tulee kyllä luettua.Mutta se kommentoiminen vaan helposti jää. Varsinkin jos ei ole jotain itseä koskettavaa just silloin, siis jos oma vauva tekee samaa niin helpommin kommentoi.
ja mulla ainakin jää monesti kommentoimatta erikseen. Kysymyksiin sitten tulee vastattua.
Mutta luettua kyllä tulee.
Jaksamista esikoisen nukkumisongelmiin.

Piin, auts... meillä ei onneksi ole mammaa vielä alettu järsimään tuolla sievällä pienellä hampaalla. Mutta eiköhän senkin aika koeta.

Ihania kuvia taas olette laittaneet.

Mutta nyt pakko mennä nukkumaan. Hyvä yöt kaikille.


t: Solina ja ihanainen Menninkäinen
 
moi piiitkästä aikaa :wave:

tää mamma vapautui VIHDOIN nettipimennostaan, jeejee =) taloyhtiössä tehdään sähkötöitä niin hiton äijät oli onnistuneet katkaseen mein nettikaapelit :kieh: eiks ne tajuu että netti on tämmöselle paljon nukkuvan naperon mammalle ainaski puolet sosiaalisesta elämästä :D :whistle:

kommentoimattomuudesta niin mäkin vaikka paljo kirjotan (sattuneesta syystä, ku on "helppo" (=hyväuninen) vauva --> aikaa... :whistle: ) niin aina jää PALJON sellaistakin kirjoittamatta mitä ois halunnu kommentoida/kysyä lisää tmv. se mitä kommentoin ei myös oo edes sitä mikä ois eniten kiinnostanu, sitä vaan tajunnanvirtana kirjottelee.

mut ekaks sitte hanin pienelle näin jälkikäteen iiisot ½-vuotisonnittelut :flower: =) ja olikos solinan elli vuorossa seuraavana? ja voi että kunpa ellillä olisi kaikki hyvin eikä mitään vakavampaa. pieni koko nyt ei ainakaan teidän tapauksessa voi olla merkki mistään poikkeavasta, kun olette käsittääkseni sirpukoita kaikki.

happy79 kiitti tosta vauvanruokalinkistä!! meki alotellaan pikkuhiljaa ja kun en tiedä vauvanruoasta mitään, niin oikein hyödyllinen.

saratar tervetuloo mukaan :wave: kiva kun tulee uusia mukaan!

zikille ja perheelle jaksuja :hug: rankkaa olla erossa isukista.

kadak, mamma67 ja kipuilevat, pikaisia paranemisia!

sit kysyks joku lentämisestä? (öö, ja vastaskohan joku jo myös?? :LOL: --> joku pihalla ku lumiukko taas nettipimentonsa jälkeen) niin vaunuista/rattaista ei mene ainakaan finskillä lisämaksua.

kylpemisessä oli meilläki ongelmia yhteen aikaan. mut sit mentiin veteen eka seisomaan, lauleltiin ja rauhoteltiin, sit vähä reunaa vasten "istumaan" ja silleen pikku hiljaa sit onnistu taas.

lumi-enkeli toivottavasti teidän pienen kielijänne paranis ilman katkaisua, se kuulostaa vaan niin ikävältä :(

amaliasta kiva kuulla :wave: ja emilia on nätti nimi! onhan koliikki muuten teillä jo ohi? mietinki yhes vaihees et ihme kun ei meidän palstalla kellään koliikkia (ku suht yleinen silti) mut ehkä koliikkivauvojen äideillä ei tosiaan oo niin kauheesti ollu aikaa kirjoitella tänne :/

sit omaa napaa. tai tissiä, kun siis meidän naskalinapero meni viime pejantaina puremaan mun oikeen tissin verille!! :( eikä se oo parantunu vieläkään ja imetys sattuu ihan hirveesti :'( siis miettikää haavaa joka revitään auki joka 3. tunti ja jota venytetään ja vatkutetaan aina vaan... tuntuu et haava vaan syvenee ja saan siihen vielä tulehduksen. mut pakko imettää, muuten rinta hajoaa (maidontuotantoa riittää ) ja kun elsa ei suostu tuttipulloa syömään, niin ei sitä nälkäisenäkään voi pitää et imetetään... onko kellään ollu samaa ja miten ootte saanu haavan paranemaan?? mulla siis ihan nännissä se haava ja tihkuu verta aina välistä. ei arpeudu ei sitten millään :(

joo, edellisestä johtuen aloiteltiin tänään (kokonaiset 9pv etuajassa ku olin ajatellu täysimettää sen 6kk :D ) kiinteät. keiteltiin peruna ja sekaan äidinmaitoa (joo, pumppaus repii sen puremahaavan myös auki :( ) ja sehän maistui neitille :p ja halus ite pitää koko aika lusikasta kii, ai että oli söpöä :heart:

joo, jospa tää mun netti"valaistuminen" sais taas riittää :D kirjottelin taas romaanit tänne :whistle: eli nyt unille ja huomenna näkeeki sit osaa pk-mammoja :wave: oltiin muuten jo ruttanan kaa tänään kahvilla :D tää itä-hki on niin pieni ettei tarvi edes sopia tapaamisesta, senku törmäilee "kaupoilla" :D

t. manna + rakas mutta lujaa tissiin pureva elsukka n 5kk ja 3vkoa :heart:
 
Ja Laala, tässä sen huomaa, vaikka teksti on heti oman yläpuolellla niin silti meinaa jäädä kirjoittamatta.

Juoko pieni varmasti tarpeeksi? voihan se pissan haisu ongelma johtua ihan vain kestoista että pääsee niistä erilailla haisemaan.

Vaihda paripäivää kestot tavallista tiheemmin ja jos silti tuntuu vain haisevan niin soita neuvolaan ja kysy. Ei siitä haittaakaan ole.

Mutta ymmärrän kyllä jos huolestuttaa. Kaikki on toivottavasti hyvin.
 
Solina joo mä ajattelin nyt huomisen vaihtaa vaippaa erityisen tiheään... :p Pistin kestovaippainfon foorumillekin tosta kyselyä, kun siel varmaan on ihmisillä enemmän kokemusta näistä jutuista. :D Ja siis Aurahan ei juo muuten, mitä nyt vetää tissiä ainoastaan, ja siitä 90% on vettä... Mut kestoissa on se "ongelma", että kun meillä ne on ainakin pitäny niin hyvin, että en meinaa muistaa vaihtaa niitä. Kertiksissä oli se helppous että kun se etuosa muuttu hyytelömäiseksi kun alko olee enemmän pissaa siellä, mut noi kestot tuntuu samalta oli miten vaan. No, opimpa ehkä tässä samalla jotain lapseni pissimistiheydestä. :saint: Iteki kyllä ehkä enemmän uskon siihen, että on nyt vaan tosta harvasta vaihtovälistä kii homma. :ashamed:

Nappi, minkäs ikäinen Konsta on? Mietin itekin tässä että missä vaihees pitäs siirtyä rattaisiin, ku tyttö ei kohta ees mahdu tonne vaunukoppaan.... Mut toisaalta mietin että kun tuo meitin tyttö ei ainakaan viel virallisesti istu (tai siis istuuhan se, mutta neuvolasta sanottiin ettei saa istuttaa ennen ku ite nousee istumaan)...

Mannalle kestämistä tissipurijaisen kanssa. Mä kauhulla odotan meidän tytön hampaiden tuloa, kun nyt jo puree niin kovaa pelkillä ikenillä.


L+A
 
laala unohtu kommentoida et mäkin tosiaan ekana kokeilisin tiheää vaipanvaihtoväliä. kestoissahan ei tosiaan oo mitään keinotekoisia hajun-/kosteudenpoistajakemikaaleja kuten kertiksissä, niin voi olla sekin hajujen syynä, jos pitempi vaihtoväli.

ja pienien tissinpurijoiden äiteille, niin opettakaa tosiaan heti kullannupuillenne ettei pureminen ole yhtään hauskaa, jo ennen kuin hampaita tulee!! elsakin oppi päivässä ettei saa purra kun ilmaisin asian lujasti ja johdonmukaisesti joka kerta kun edes meinas yrittää naskaleitaan (etenki purtuun tissiin).
 
Huomenta päivää.


Manna, tervetuloa takaisinnettipimennosta.

Huomennahan ne Ellin 6kk bileet olisivat. Voi että tuo mamman vauva kehtaakin kasvaa.

Ja niitä kiinteitä pitäis alkaa tällä viikolla miettii. *huoh* Kuten huomaatte mie en ole yhtään innoissani niiden aloituksesta. Mamman haikeutta pienen kasvamisesta.

Manna, aust, hyvä jos Elsukka on lopettanut tissin puremisen. Kokeileppa suostuisko Elsa imemään rintakumin läpi. Se suojais kuitenkin tissiä ja saisi parantua rauhassa.
Muuten rasvailua ja ilmakylpyjä. Paranemisia.
Oi, hienoa että tytölle kiinteät maistuu hyvin.

Laala, tuolla juomisella tarkoitinkin oikeastaan tissiä, nestettä mitä nestettä. Eipä meilläkään neiti ole muuta nestettä saanut.
Mutta vaihdan vaippaa tiheesti ja jospa se hajukin siitä....
Eikä sillä niin väliä ole missä kuljettaa, vaunuissa vai rattaissa, jos niissä saa selkänojan alas. Meilläkin Elli matkustanut matkarattaissa, selkänoja vaan alhallaa ja sillä selvä. Ja välillä nyt mennyt ns. puoli istuvassa asennossa.


Jaahas, saisikohan sitä tänään vähän siivottua.

t: Solina ja Elli-menninkäinen vielä tänään 5kk
 
Huomenta mammat. :wave:

Solinalle :hug: Toivotaan että kaikki on kunnossa Ellinkäisellä. :hug:

Laala: Jännä mitä eroja, meille sanottiin neuvolassa eilen, että saa jo istuttaa (ja minä laitoin heti kahvilassa syöttötuoliin. :xmas: :D). Eli tarkastettiin siellä neuvolassa onko selkäranka suorana ja koska oli niin istumislupa tuli, eikä todella meillä vielä itse nousta istumaan. Tosin pitkiä aikojahan ei saa vielä istuttaa, mutta jos sulla ei Aura mahdu enää koppaan kunnolla niin ihan hyvin voi jo ratasosaan siirtyä. (Minä paraskin puhuja kun en halua itse laittaa kun sit tuntuu ettei oo enää niin vauva tämä mun pieni :snotty: ). Pystyyhän siinä makuullaan olemaan vaikka niissä se kuppi-istuin onkin. (Eikös Brio Singit sulla ollu?!)

Kommentoinnista.. mä en ainakaan millään kaikkea muista mitä on ollut vaikka kaikki jutut luenkin. Joten eipä sitä ilkeyksissään jätä kommentoimatta. =)

Maissinaksuja meinaan antaa kokeiltavaksi kunhan kiinteitä aletaan syömään ja muutenkin olen tuosta sormiruokailusta lukenut ja kuullostaa oikein hyvältä ja aion sitä kokeilla. Katsotaan vaan miten tämän maman uskallus riittää siihen. :whistle: Meinaan vaan, että ensimmäisen kakomisen jälkeen varmaan en uskalla antaa enää mitään paloja. :ashamed:
En mä näin kyllä itseäni muista esikoisen aikana olleeni. Nyt on jotenkin niin suojelevainen ja herkkä. :ashamed:

Voi tuota Konstaa. :heart: Mikä ihana ilme. :D

Manna, ootko Lansinohia laittanut siihen rinnanpäähän jos se auttaisi siinä paranemisessa ja suojaisi? Siis mulla menee niin kylmät väreet kun ajattelenkin sitä tuskaa mikä siitä tulee. :|

Lentämisestä oli puhe ja myöskään Blue1:lla ei mene lisämaksua rattaista eikä mennyt meillä kesällä kaukalostakaan vaikka oli rattaiden lisäksi.

Zikille :hug: on se rankkaa olla isukista erossa, onneksi se aika ei ole niin kovin pitkä teillä.. me ollaan oltu nyt jo kuukausi ja ei se kyllä mitään kivaa ole. :/

Paranemisia vielä flunssaisille. :hug:
 
Hups mikä hymiöiden määrä edellisessä.. :ashamed: :ashamed:

Ja eilisiin neuvolakuulumisiin.

Neuvolassa oli Beaniellä kaikki hyvin. Sulkeissa 4kk mitat.
Pituus: 63.5cm (61.9cm)
Paino: 6590g (6165g)
Pipo: 41.7 (41)

Hienosti on kuulemma painoa tullut. :)
Tosin sen krekulääkärin mielestä olis vissiin tuolla määrällä nälkäkuoleman partaalla. :kieh: :kieh:
Täysimetyksellä voidaan siis vielä jatkaa :D ja kiinteitä aloitellaan sitten siellä 6kk:n iässä. Nyt kun reissuun lähdetään niin otan kyllä mukaan korviketta jos käy niin ettei maito riitä.
Mä oon niin happy siitä, että oon tän kuopuksen kanssa päässyt imettämällä näin pitkälle. :D
Esikoisen aikana se kun ei vaan luonnistunut ja täysimetystä oli vaivaiset 2 viikkoa. :(
Tosin terve nuori neitihän hänestä on tullut, joten eipä siitä haittaakaan ole ollut. ;)

Ruttana & Beanie 5kk 1vko :heart:
 
Solina, joo mä tänään kokeilen nyt ensin kertsiä, katon tuleeks siihen haju, vai onks se "normaalin kertsin" oloinen vaihdettaessa ja sit vaihdan noita kestoja vähän tiheemmin. Otan liikenteeseen mukaan pelkkiä Pul-vaippoja niin niitä tulee vaihdettua vähän tiheämmin kuin villakuorisysteemejä (kun niissä tulee imukyvyssä raja vastaan toisin kuin villakuoristen kanssa). :D Harkitsen tässä myös, että jos noita vaippoja pitäs keittopestä välillä.... :whistle:


Mennään tänään MLL:n perhekahvilaan katsomaan että mitäs se tarkottaa. Mulla on aika vähän mitään äitikavereita, ja viikon ainoa hetki, milloin näen muita äitejä, on torstaisin muskarissa. Näänhän mä sit muina päivinä esim mun äitiä jne mut ei se korvaa sellasta "vertaistukea", mitä saa muiden pienten lasten äitien näkemisestä...

Laala ja Aura
 
solina83 :hug: :hug:
Minusta on niin ihanaa ko täällä on niin paljon samassa elämäntilanteessa eläviä ihmisiä. Ja aktiivisia semmosia :flower:
Ja kiitos kaikille että otitte minut hyvin vastaan =)
Meillä tehdään hampaita hirmuseen tahtiin ja voitte kuvitella sitä kitinän määrää. Ja kyllä se niin vaan että aika menee kauhealla vauhdilla, ko vaan muistas nauttia kaikesta, vaikka välillä väsyttää. Mistäpäin te olette? Lahdesta ainakin oli joku...
Ihanaa tiistai päivää kaikille äiteille ja vaaveille :heart:
 
Huomenta!

Laala, mä oon kanssa aina ajattelemassa pahinta :D. Mut eiköhän se pissinhaju johdu just niistä kestoista. Nii ja mä oon välillä kuljettanu Luukasta rattaissa makuuasennossa (vaikka niitä ei ihan vaakasuoraan saa), koska meijän rattaat on paljon kevyemmät ku nää yhdistelmävaunut. En mä usko, että se selkä siitä niin kärsii. Luukas siis täyttää perjantaina 5 kk.

Manna, mullekki tuli toi lansinoh mieleen. Ainaki synnärillä ja pari viikkoa synnytyksen jälkeen ku oli nännit ihan ruvella niin se autto. Laitoin aina syötön jälkeen ja voin kyllä suositella lämpimästi!

Meilläki noita hampaita on tehty kuukauden päivät, mutta vielä ei oo puhjennu. Sellanen valkonen alku näkyy, mutta ei ihan oo läpi tullu. Parina iltana annettu panadolia, ku tuntuu että poitsua oikeen sattu. Supot vaihdoin siihen mikstuuraan sen jälkeen ku sain kolmet kakat hoitopöydälle suppoa laitettaessa :LOL:

Tänään siis pk-miitti ja me tullaan piiin kanssa joskus yhden maissa.
 
Huomenta!

Toivottavasti Solinan Ellinkäisellä on kaikki kunnossa! Mulla ihan sydäntä riipaisi, kun ajattelin äidin huolta. Mutta eiköhän kaikki käänny parhain päin.

Onnea Manna nettipimennosta noususta! Olen itse kans ihan nettiriippuvainen, pää hajoaisi muuten täällä kotona. Toivottavasti Elsukka ymmärtää lopetta puruhommat. Auts, tekee taatusti kipeetä.

Olen tosi huono kommentoimaan. Käyn usein lukemassa teidän juttuja usean kerran päivässä, mutta kirjoitan harvemmin. Ja kirjoitusvaiheessa en todellakaan muista enää kaikkea mielenkiintoista, mihin olisi voinut jotain sanoa. Mutta jokaikisen kirjoituksen luen tarkasti ja tasapuolisesti ja mielenkiinnolla. =)

Meidän Lilja on nukkunut pari yötä tosi rauhattomasti. Otan sen viereen yleensä aamuyön syötön jälkeen, ja siitä se kieriminen ja huitominen alkaa. Ja haluaa syödä jatkuvasti. En tiedä, onko kyse lisätilauksesta vai alkaako puolivuotinen tarvitsemaan jotain muutakin kuin maitoa. Porkkanatreenit meillä on jo meneillään, mutta eipä tuollainen teelusikallinen missään varmaan tunnu. Tänään varmaan kokeillaan perunaa.

En tiedä, mitä mieltä te olette, mutta eikö ole aivan ihana ikä näillä vauvoilla nyt? Ovat vielä sellaisia palleroita, mutta hymyilevät, touhuavat ja antavat paljon palautetta.

See you Lepuskissa, pk-seutulaiset :wave:

Hemuli ja Lilja pian 6 kk
 

Yhteistyössä