HUHTIVAUVAT 2009 *Syyskuussa*

olen hemulin9 kanssa täysin samaa mieltä, eletään hienoja aikoja :heart:
Lueskelin tuossa kirjoituksianne ja jotkut ovat antaneet jo maissinaksuja. Itse olen pussin jemmannu vielä kaappiin... Annatteko kokonaisen naksun käteen vai miten?
 
solinaIhan levollisin mielin voit odottaa sitä lääkäriä.Ei vaikuttaisi kertomasi perusteella mitään olevan vialla.Hyvä kuitenkin se sydän tarkistaa.Ja minun ammatista,sanotaan että työskentelen mm. erityislasten parissa. B)
Tissi on täälläkin purtu.Kipeä märkärakkula oli pari päivää,itsestään sitten parani mutta kipeää teki imettää.
Pissan hajusta.Jos lapsella on virtsatieinfektio,alkaa pissa ja vaippa haista.Mutta haju on silloin todella paha,voisin verrata sitä kissan pissaan.Alavatsa voi myös aristaa sitä painettaessa.Muistaakseni meidänkin vauvan kertsivaippa haisi kerran juuri tuolle ammonjakille ja ajattelin että olen syönyt jotain joka sitten haisee tytön pissassa koska silloin ei ollut vielä kiinteitä mukana.
Flunssa alkaa olla voiton puolella,räkäinen on lapsi edelleen.Huomenna neuvolaan.

mamma ja allu 5 kk huomenna
 
kiitti vinkeistä purrun tissinhoitoon :flower: itse asiassa topless-ilmakylpykauden mä avasin jo eilen illalla, tuntuu et vähän auttaa ja mies ainaki on innoissaan :LOL: mut lansinohia pitää tietty kokeilla, kun vaan löytäsin sen nyt jostain.

mamma67 lohduttavaa kuulla että on purrut tissit jollain parantuneetkin :)

meilläki ollu levotonta muutamat yöt. elsa heränny syömään jopa 4 krt per yö ja heränny jo ysiltä :eek: nyt onneks "oma ittesä" taas ja nukkuu tuolla yhä yöunia. taitaa neitiä väsyttää ku tolleen valvonu öitä, simahti eilen illalla nimittäin jo kasin jälkeen ja yhä vaan zetottaa :heart: syöny toki muutaman kerran välissä.

oijoi, jos alkas valmistautua miittiin. ainaki jotain paitaa pitäs löytää päälle :D :whistle:

t. manna + unikeko-tissinpurija-elsa "5kk ja rapiat" :heart:
 
Ihana, että Elsalle kuitenkin unet maistuu vaikka öisin heräileekin. :)

Meillä vedellään vaihteeksi vaan vartin päikkäreitä. :saint: Neiti miniuni ja öisin sen 3-5 kertaa saa syöttää. Vaan pistän sen tiheänimunkauden piikkiin. Jospa se taas reissussa helpottais. :)
 
Apua, kun ootte kirjoitelleet paljon, mulla on niin vähän nettiaikaa...

Laala, meillä ainakin kestoissa tulee helposti sellainen ummehtunut pissan haju ja joskus se tarttuu niin ihoon, että haisee kertseissäkin. En ole ollut huolissani.

Maissinaksuja ei olla vielä aloitettu, aiotaan kyllä, minkä ikäiselle niitä saa antaa?

Nappi, voi mikä flirtti toi Konsta :)

Ruttanalle :flower: hyvistä neuvolakuulumisista.

Tsemppiä hammaspunkijoille, Säde ja Saratar ainaki.

Tänään poika meinasi tukehtua omenaan, kun oli sen mielestä niin pahaa :( ehkä pitää kokeilla miedompaa omenalaatua, porkkana uppoaa tosi hyvin.

Hemuli, juu ihanassa iässä ovat, ihanaa seurata, mitä niiden pikku aivonystyrässä tapahtuu seuraavaksi :)

Manna, apua, onneksi meilä ei haukkaa äitiä tisusta! Voi kun saisit ihon kuntoon pikaisesti.

Solina, meillä ei vielä matkarattaissa olla kuljettu, kun tuntuu, ettei oikein pysy vöissä kiinni, ei pysy oikein istualleen edes puolimakaavassa - eiköhän se kohta jo muutu sekin tilanne :) Kiinteät annetaan aina jo syöttötuolissa, siinä pysyy tuettuna kivasti.

Edelleen nuhakröhäiset k&tikrukainen
 
joo, PISSANHAJUSTA sen verran että eilen annoin Kaprikselle broilerisosetta ja illalla oli märkä vaippa joka haisi ihan broilerille :LOL: hassua että se ruuan haju voi tulla pissaankin...

joko kehuin että täälläkin on ensimmäinen hammas bongattu, herttainen helmi :heart:

kaks viikkoa niin täälläkin on vaavelo jo puolivuotias,,,,hurjan nopeasti aika kyllä vilahtaa. huhtikuussa pitää lähtä takas töihinkin, ahdistaa ajatuskin. mutta jospa sitä voittais lotossa ennen sitä, toivossa on hyvä elää!

mutta nyt ruoan tekoon.

Gardenia ja Kapris 5,5 kk :heart: :heart:
 
Jaahas, mie näköjään kirjoittelen nyt jokavälissä tänne.

Istuttamisesta ei meillä edes neuvolassa vielä puhuttu. Mutta eipä Elli muutakuin sylissä istuskele.

Hienosti Ruttanan Beaniea kasvaa. Ja hyvä että voitte vielä täysimetyksellä jatkaa.

Toivottavasti Laalan Auran pissa alkaa taas tuoksua normaalille.



Tämä on kyllä ihana vertaistuki. Ja saa ainakin höpötellä rauhassa vauvajuttuja ilman että kukaan tylsistyy.

Oi, meijän 3v poika sanoi tänään että me tarvittais toinen vauva =) Ehkä joskus.

Toivottavasti Hemulin Liljan yöt taas rauhoittuu.

Ihania aikoja tosiaan elellään. Sekä vauvan että isompien lasten kanssa =)


Mamma67 Kiitoksi, toivotaan tosiaan että voi olla levollisin mielin. Kyllähän tää vähän hirvittää mutta koetan vielä olla murehtimatta mitään. Jos jotain sitten onkin niin kerkee sitä miettiä sittenkin.


Maissinaksuille ei taida olla mitään ikää. Sitten kun vauva on totutettu maissiin ja osoittaa valmiuksia että pystyisi sellaisiakin syömään.

Kadak, meillä on matkiksissa mennyt neiti joskus kauppareissulla. Selkänoja ihan makuuasennossa ja neiti makuupussissa. Ei vielä liiku niin ei sieltä mihkään meinaa tipahtaakkaan.
Puoli istuvassa asennossa on sitten mennyt vaunuissa muutaman kerran niin että olen äp makuupussilla sen patkan kohottanut kaltevaan asentoon. Näkee vähän paremmin ulos ja selän saa kuitenkin suorana menemään.

Onnea Kaprikselle ekasta hampaasta.
 
Soitin neuvolaan siitä pissan hajusta, ja se neuvolantäti sanoi, että ammoniakin haju ei haittaa, jos tyttö ei kuumeile eikä valita, mut jos nousee lämpöä niin pitää käydä otattamas pissanäyte.... Ja että se ammoniakin haju on lähinnä joku aineenvaihduntatuotteen haju, ja että luultavasti huomaan sen vaan siks, että ollaan aika hiljakkoin siirrytty vasta kestoilemaan, eli olen tottunu siihen ku kertseissä ei haise mikään.
Oon nyt sit koittanu muistaa vaihtaa vaippaa tiheämmin, ja ei oo ollu niin voimakas haju. Myös aamulla kokeilin kertakäyttövaippaa, niin siinä ei ollut yhtään mitään hajua, eli luultavasti tuo harva vaihtoväli myös aiheutti... :whistle:

Nää ajat on ihania, mut mitä oon käsittäny mun siskon jutuista, niin tää vauva-arki vaan paranee, mitä omatoimisemmiks noi toukat alkaa. :D Sanoi, että tosi harmi, kun moni joutuu laittaa vauvan hoitoon just hauskimmassa iässä....

Kaprikselle ja muille hampaallisille onnea hampaista ja äideille myötätuntoa jos vielä imetellään. :D

).( Oltiin tänään MLL:n perhekahvilassa. Olin vähän orpona siel ku en ollu ennen ollu, mut mennään ens tiistaina taas, niin ehkä mekin tutustutaan muihin vähän enemmän. :)

Laala ja Aura

ps. sori, en taas jaksanu kommentoida kaikille. luin silti. :)
 
Luin just 3 sivullista, joten turha luulla, että muistan kuka sanoi mitä... :eek:

Täällä yhä porskutetaan Turun seudun korvessa, huomenna taas ihmisten ilmoille Turkkuseen, meillä on TYKSissä aika sukurasitteen takia. Älkää kysykö, en kerro enempää, ei kuitenkaan mitään vakavaa enkä usko et Ronjalla sitä ees on.

Täällä meidän asuinalueella on kyl vauvoja, mutta meillä on kait eri rytmit kun ei oikein koskaan törmätä kehenkään. Kaksin siis ollaan päivät, me tytöt. En mä kyllä jaksaisikaan joka päivä jossain ravata, meille sopii ihan hyvin hiljaiselo, kunhan aina silloin tällöin näkee muitakin ihmisiä. Vaunuiluseura ois tietty ihan kivaa.

Hampaita ei näy vielä meillä, vaikka ikeniä raastaakin leluillaan. Paranemisia vaan purruille tisseille, auts! :kieh: Istua ei osata, mutta mahallaan vaan ois ja eteenpäin on hinku. Meillä syötiin jo puoli purkkia päivässä, mutta nyt on kakkalakko viidettä päivää niin pidetään taukoa soseesta jos tulis kakkimukset ulos taas. Parilla syötöllä nukkuu vieressä yönsä neiti. Liinailukin on jo hiukan alkanut maistua, ehkä vielä joskus saan käteni käyttöön.. sylissä siis viihtyy enimmän ajan.

Joo, semmosia. :)

ventti + ronja, n.5½kk
 
Helou kaikille tasapuolisesti! :wave: Eipä ole tullut käytyä lukemassa juttuja piiiitkään aikaan, saatikka kirjoittelemassa... No, elossa ollaan, vaikka eipä ole varmaan kukaan kaipaillutkaan, niin paljon juttua on tullut ilman meikäläistäkin =)

Meillä tytteli täytti viime viikolla puoli vuotta ja hienosti on vauvaelämä mennyt. Ensimmäinen hammas puhkesi jokunen viikko sitten ja toinen tekee tuloaan myös. Soseita ollaan syöty jo neljästä kuukaudesta alkaen ja hienosti kaikki maistuu. Kasvikset ja liha on pop, paremmin uppoaa se kuin hedelmäsoseet. Puuroa annetaan myös iltaisin ja hyvin maistuu sekin. Yöllä herätään kertaalleen syömään, tai ei itse asiassa voi ehkä sanoa heräämiseksikään kun tyrkkään pullon suuhun kun rupeaa ääntelemään tai kieriskelemään levottomasti. Toimii ihan hiton hyvin kun unet jatkuu sujuvasti pullottelun jälkeen.

Nopsaan lueskelin elokuun pinoa ja ihmettelin suuresti että vasta nyt on monet päässeet yksin liikkumaan! Tottakai meno on hankalampaa jos pullosta ei syödä ja oonkin siitä erittäin iloinen että tytölle kelpaa kaikki enkä enää imetä. Mie oon mennyt koko kesän oikein sujuvasti jumpissa, asioilla, tansseissa jne. Miehenkin kanssa ollaan käyty kaksistaan shoppailemassa ja iltamenoissakin kun tyttö oli jokin aika sitten ensimmäistä kertaa mummolassa yökylässä. Hyvin oli mennyt ja neiti oli nukkunut vaille kymmenestä puoli yhdeksään ilman heräämisiä. Kiltti tyttö! Hieman huvitti kun mummo laittoi nukuttaessaan viestin jossa kysyi, että tarviiko yövaloa :LOL: .

Hieman täällä pähkäilyä aiheuttaa äitiysloman loppuminen jouluna, kun ei oikein tiedä voiko jäädä vielä kotiin vai ajaako rahatilanne töihin. Onko kellään tietoa, saako kodinhoidontuella tienata paremmin kuin vanheimpainvapaalla? Jumppia olisi kyllä niin paljon kuin ohjata vain pystyis, joten sen puolesta voisi jäädäkkin vielä kotiin jos iltahommia sais tehdä.

Pannari valmistumassa ja ihanat tuoksut pakottavat lopettamaan nyt kirjoittamisen. Täytyy yrittää käydä useammin lukemassa kuulumisia. Ai niin, Heklalle suuret onnittelut plussasta!

Sanni-Maria ja Neea 6kk + 5 pvää
 
Täällä on vietetty esikoisen 2v päivää, ilman suurempia juhlia kylläkään. Vieraita ollaan kutsuttu pitkin viikkoa, tänään kävi yhdet.
Väsyttää ihan pirusti :/ Rauhattomasti on nukuttu täälläkin. Lisäsin tänään kokeeksi vauvalle päivällisaikaan soseruuan, katsotaan vaikuttaako yöuneen mitenkään?
Kadak ja solina, meidän vauvalla epäillään olevan kuulovamma. Synnärillä heti syntymän jälkeen ei saatu mitattua kuuloa ja sen jälkeen ollaan rampattu tutkimuksissa. Nyt tilanne on se että vaikeat kuulovammat on poissuljettu mut normaalia kuuloa ei ole vielä varmistettu. Mahdollisuus olis vielä normaaliin kuuloon tai sit lievään kuulovammaan. Marraskuun lopussa seuraava aika, sit varmistuu tarviiko poika kuulolaitteita vai pärjääkö ilman. Kamalaa epätietoisuutta! :( toisaalta on tässä ollut jo kesä ja syksy aikaa sopeutua ajatukseen kuulolaitteista, ettei se tieto sit tule yllätyksenä. Vauva itse on tosi iloinen, jutteleva, ottaa kontaktia, katsoo suoraan silmiin, seuraa tosi tarkasti ympäristöä jne. Kääntää päätä aika pienestäkin äänestä ja kolauksesta, ulkopuoliset ihmiset ei todellakaan vois kuvitella kuulossa olevan jotain alenemaa. Eipä sitä itsekään meinaa aina muistaa kun vauveli on tosi sosiaalinen ja aktiivinen juttelemaan. Mutta aika näyttää ja tietenkin sitä kovasti vielä toivotaan parasta.

Sanni-maria, kyllä mä ainakin sut muistan. Mietin just joku aika sitten että mitähän teille kuuluu?

Hampaita odotellaan täälläkin, on kauheaa kuolausta ja nyrkin puremista. Tai no kaiken minkä vauveli saa käsiinsä, menee suuhun.

Jeps, kommentoinnit oli taas tässä :ashamed: Mukavaa illan jatkoa kaikille!
 
heips,
vkko takana kahden kipeän muksun kanssa,esikoinen on heräillyt muutenkin joka yö veljen syntymän jälkeen niin kipeänä sitten useammin, rasmuskin oli flunssassa.nyt molemmat jo suht terveitä,hiukka yskivät vielä tänään ja nokka valuu ulkona.

kaiken olen lukenut, muillakin oli pieniä flunssan kourissa :hug:

solina toivottavasti (/luultavasti) turha hälytys.nykyään onneksi tartutaan kaikkeen niin helposti lapsen kehityksessä, mutta hyvä kun tutkivat.jaksuja sinne, pienikin epävarmuus on hirvittävää kun kyse on omasta pienestä :hug: :hug:

sannimaria kiva kuulla sustakin.mä oon kanssa käynyt jumpissa, 3vkkoa synnytyksestä lähtien.vähäksi on kyllä normiin jäänyt nyt kun on kaksi pientä, oon kolmesti koittanut käydä, mutta usein jää vain kahteen kertaan vkko..no, aikansa kutakin. =)

Hani vautsi, taputus.taitaapi olla eka tässä ketjussa :D

gimli toivottavasti teilläkin turha hälytys, meilläkään ei meinattu synnärillä kuuloa mitattua,meinattiin jo antaa aika tulla uudestaan kunnes onnisti kun lahjottiin sillä sokerilitkulla tupla annos:D eikä rasmus tykkää yhtään vieläkään että korviin kajotaan.

rattaisiin ollaan siirrytty tai siis koppa heivattu mäkeen vkkoja sitten kun ei pikku ukko viihtynyt siellä maatessa,ratasosassa (tuplissa) saa onneksi mihin asentoon vaan selkänojan eli sillai loivasti istuen mennään.

ruttana teillä lupa jo istuttaa :) niin ne kasvaa ja näyttävät niiiin isoilta kun istuvat syöttötuolissa.meillä istua nökötti eilen sillai lattialla koiranpentu asennossa, ehkä vahingossa löytynyt asento oli sen verran ihmeissään istuja itsekkin :D

..nyt sitten katkesi ajatus :D eipä siinä mitään uutta.huomenna meillä 6kk neuvola (oli puolivuotispäivät eilen)..

tutsa ja rasmus (joka muuten katselee silmät lautasina kiiltäen meitin kissa parkaa ja koittaa todellakin hamuta sen pitkää turkkia kätösiinsä, ähinä vaan kuuluu ja alkaa hullu mesoominen kun kissa osuu näkökenttään:D )
 
Iltoja!

levottomat yöt Näitä on nyt tosi monilla näköjään..Käyn sellasessa äiti-vauvaryhmässä missä on samanikäisiä vauvoja niin sielläkin on samaa huomattu..ja siellä panin merkille että ne kaikki vauvat kiellä tota oli ei vielä syönyt kiinteitä mutta ihan hyvin saatto olla vaan sattumaa..ja ei meilläkään kuiteskaan syödä päivällä enempää ja yölläkin on eka noin 6 tunnin pätkä ennen kuin syödään ekan kerran mutta sitten se alkaakin |O :/

solina mun kaverilla on samanikäinen vauva kuin nooa ja se alkoi vasta nyt olemaan vatsallaa,ei aiemmin viihtynyt yhtään ja piti päätään vaan lattiaa vasten..mutta nyt ihan yhtäkkiä viihtyy vatsallaa ja on kyynärnojassa.niin ja tämä vauva oli vielä yliaikainenkin :)

Me ollaan noin kuukauden verran menty vaunuissa ilman koppaa kun ei siitä tullut enää mitään (paitsi itku-potku-raivarit :whistle: ) oon nostanut selkänojan puoliks ylös ja tehnyt makuupussista pesän eli istuu vähän kuin sitterissä (solinalla tais olla samanlainen ratkasu) Ja nyt taas nooakin kestää äidin loputtomat kirpparireissut :whistle: :D

Säde Mä oon huomannut että oot vähän taipuvainen panikointiin :D mutta eiköhän me kaikki olla enemmän tai vähemmän nim."käynyt noin kymmenen kertaa tarkistamassa ettei nooa nyt vaan käänny sitä tyynyä vasten minkä viereen nukahti" :whistle:

Sanni-maria mäkin just mietin että mitähän teille kuuluu :wave: kun mietin kelle tullut puol vuotta täyteen.Ja ihana toi yövalo juttu :heart: :D

gimli :hug:

 
Kiitos kivoista pk-treffeistä, erityisesti Napille emännöinnistä.

Vaunuista: me siirryttiin ratasosaan jo Siljan ollessa 3 1/2-kuinen, koska tyttö ei viihtynyt enää ollenkaan makuuasennossa. Nyt ollaan menty valjaissa selkänoja joko puoli-istuvassa asennossa tai makuuasennossa (jos S nukkuu). Ihan hyvin on pysynyt ja viihtynyt rattaissa, mitä nyt haaruksiin on pitänyt tunkea fyllejä, koska valjaiden haarapala jää kovin kauas ja Silja muuten valuisi alaspäin.

Meilläkin eilen bongattu eka hammas. On vasta tosi terävä kulma esillä, eikä sillä ole onneksi purtu. :hug: teille purruille.

Rytmistä joku kyseli jo tosi kauan sitten. Meillä Silja herää joskus 7-9 aikaan ja syö silloin. Puolen tunnin unet n. 1 1/2 tunnin kuluttua heräämisestä. Lounastissi n. klo 11-12, välipalatissi n. 14-15 ja päivällistissi n. 17-18 ja iltapalatissi sitten sängyssä nukkumaanmenon yhteydessä n. 20.30. Nukkuu päivän aikana yhteensä 2-4 kertaa 30 min-2 tuntia kerrallaan, yhteensä ehkä pari-kolme tuntia. Unilla ei ole mitään selvää rytmiä, mutta yleensä jaksaa olla 2-3 tuntia hereillä ennen seuraavia unia. Yöllä Silja herää yleensä kerran tai kaks.

Päivällä nukuttamisestakin on kyselty. Silja nukkuu "parvekevaunuihin" sekä sisällä että partsilla, joskus harvoin tissille sänkyyn. Ulkona ollessa myös vaunuihin tai kantoreppuun ihan kivasti. Ja kyläillessä myös tarvittaessa syliin, kuten pk-treffeillä melusta huolimatta. Muuten nukahtelee ihan mukavasti vähän vaunuja heilutettaessa, mutta illan vikat päiväunet alkaa ja päättyy huutoon. Käyttää tuttia ja uniharsoa ja nukkuu selällään oikeastaan aina.

Silja viihtyy lattialla hyvin ja kierähtää aina mahalleen tai roikkuu varpaissaan kiinni. Mahalla ollessaan möngertelee sinne tänne, mutta ei oikein pääse eteenpäin. Silja myös pitää usein kummallista syvältä kurkusta tulevaa kähinää, pk-treffien mammat saivat oivia ääninäytteitä tänään.

:hug: kaikille joilla on huolta vauvan voinnista.

Tilia ja Silja 4 kk ja 3 viikkoa
 
moi ja kiitos mukavista pk-treffeistä, erityisesti emännälle :flower: ja napilla oli muuten tosi ihana koti :heart: ei tuommoisesta ole kiire minnekään, kun on hyvin tilaa ja rauhallinen sijainti. nim. asuntomarkkinoita seuraileva ja uudesta kodista haikaileva...

uskallankohan edes tunnustaa et me ollaan oltu matkarattaissa jo 3-kuisina... siellä se elsa ihan tohkeissaan köllötteli vällyissä puoli-istuvassa/makaavassa asennossa. ja pyrki silloinki jo itse ylöspäin. nlan täti sanoi että saa olla jos itse pungertaa. ei meillä vaunuissakaan olla oltu kuukauteen täysin vaakatasossa. siitä seuraa vain raivarit. mutta vällyillä mäkin olen tehnyt semmosen pesän ku misstar kirjotti. lisäks meillä matkataan poikittain ja masulteen vaunuissa ja yritetään kovasti kiivetä reunan yli/roikutaan reunalla.

gimli kurjaa tuommoinen huoli pienen kuulosta mutta vaikutti kyllä siltä että poikanne kuulisi hyvin, jos kerran seurustelee normaalisti ja reagoi pieniinkin ääniin. toivotaan parasta että olisi kuulo täysin ok!

tutsa paranemisia ja jaksamista yövalvomisten kanssa :hug: teilläki niin pieni ikäero et hulinaa riittämiin ilman tautejakin varmasti...

sanni-maria kiva kuulla teista :wave: ja kateellisena täällä luin kuinka hyvin olet päässyt liikkumaan ilman vauvaakin jo :ashamed: mulla just siis hyvin äiti-/tissiriippuvainen vauveli, ei suostu imuttaan mitään muuta ku tissiä. oon ostanu markkinoilta kaikki tuttimallit ja kokeillut lähes päivittäin opettaa imemään tuttia/pulloa mutta kun ei toista vaan kiinnosta niin minkäs teet.. :/ no, en mä silti välttämättä edes uskaltais mihinkään lähteä ilman elsaa, koska täällä toinen panikoiva mamma joka ei usko että kukaan muu tajuis illan aikana käydä 10 krt katsoon hengittääkö elsa ym "peruselintärkeää"... :whistle: :D

tilian silja on musta jotenkin ihanan reipas, mutkaton ja tyytyväinen vauva =) :heart: onkohan koskaan kuullu treffeilläkään edes kitinää? muiden pk-vauvojen volyymitasot vissiin jo todettu "toimiviksi" ;) :D

me annettiin elsalle tänään taas peruna-äidinmaito"velliä" ja meni kokonaan kerralla :eek: ihan innoissaan söi, osas avata suun ku lusikka läheni ja ite piteli tietty kii niin paljo ku mahdollista :heart: meillä ei varmaan enää ensi treffeillä oo porukan pienintä vauvaa jos elsa tätä tahtia alkaa syömään :D mut voi elämä sitä sotkua! mietin vaan että kun kolmekin ateriaa kiinteitä pitäs kohta antaa, niin sehän tarkottaa ainaki kolmea vaatekertaa per päivä!! ei nimittäin se ruokalappu pidä mitään, elsahan pyörittää ja syö sitäki ja on napero sukkia ja hiuksia myöten soseissa...

mitähän muuta... ainiin, mustakin tää ikä on aivan ihana ja (jälleen!!) paras kaikista =) naperot on niin valloittavia, kun hymyilevät, touhuavat tohkeissaan ja ovat niin innoissaan kaikesta :heart:

juu, ja loppuun vielä onskut muuten kaikille hampin saaneille ja ½v täyttäneille :flower: kyllä menee aika nopeasti, kohta varmaan ekat jo lähtee "puita pitkin" käveleen ja ties mitä hienoo.

t. manna + elsa 5kk ja 3½ vkoa :heart:
 
Mun käsittääkseni kotihoidon tuen saa aina jos lapsi ei ole kunnallisessahoidossa. Eli tienaaminen ei liity tämän tuen saamiseen.
Soitin eilen terveydenhoitajalle ja kysyin että kui kauan hammaskitinä voi jatkua. Hän sanoi, että viikkoja...jee!niin ja eihän niitä hampaita ookkaan ko yheksän alhaalla ja saman verran ylhäällä :D
Niin ja annoin eilen neitille ekaa kertaa maissinaksun, mutta siinähän kävi niin että neiti vaan otti ronskin otteen naksusta kahdella käellä ja naksu meni poikki...neiti säikähti tästä ja suupielet menivät alaspäin.... Meitä kyllä hymyilytti. Pitää taas kokeilla et jos harjoittelu tekis tässäkin mestarin =)
Ihanaa keskiviikkoa kaikille! Me mennään tänään vauva sirkukseen :)
 
Heippa pitkästä aikaa huhtikuiset!

Olen lueskellut useasti kuulumisia mutta kirjoittelu on jäänyt vähän vähemmälle.
Nyt piti tarttua näppikseen, kun Hemuli9 fiilisteli sitä, miten ihanassa iässä nämä vauvat nyt on! :) Oon miettinyt monesti viime päivinä ihan samaa, on jotenkin tosi suloinen ikä, kun tuntuu että pikkuinen on pelkkää hymyä, on niin tarkkaavainen ja valpas, ja ylähuuli pinkeänä ja silmät suurina tuijottelee leluja. Jotenkin typy on niin menossa mukana. :heart:

Muistan kyllä ajatelleeni esikoisenkin kohdalla jokaisen uuden ikäkuukauden kohdalla, että "tää se vasta on ihana ikä". :D Nämä parivuotiaatkin ovat kyllä tosi ihania, kun heidän kanssaan voi jo suht järkevästi kommunikoida ja haluavat vaikka kesken kauppareissun halia :heart: :D

Musta tuntuu, että meilläkin alkais tyttö olla valmis istumaan, sylissä ollessaan kannattelee ihan eri lailla selkäänsä suorassa kuin aiemmin (toki tuetaan vielä ). Täytyy odotella nyt tietysti vielä seuraavaan neuvolaan ennen kuin oikeasti kokeillaan, tyttöhän on vasta reilut 5 kk.

Yöt menee suurinpiirtein niin, että nukkuu n. 20.00 - 7.30, yöllä 0-1 syöttöä, ja lisäksi n. 06.00 saattaa ottaa maitohuikat (tai sitten ei), ja jatkaa unia sinne 7-7.30 asti. Oikein passeli rytmi meille, etenkin kun esikoinen herää viimeistään 7 aikoihin yleensä.

Täällä mennään vielä periaatteessa täysimetyksellä - kirjoitin periaatteessa siksi, että tuossa juuri äskettäin olin tosi kipeä ja söin sen verran paljon lääkkeitä, että halusin vain osittaisimettää, niin kokeiltiin sitten ekaa kertaa korviketta. Nyt on lusikat ostettu ja pikkuhiljaa aletaan miettimään niitä kiinteitä. :)
Esikoiselle maistui tosi hyvin porkkanasose (tietysti se sottaisin :D ), ehkä sillä alotellaan tytönkin kiinteät.

Tsemppiä kielijänne-ongelmaisille :hug: Meillä nippastiin kielijänne synnärillä lääkärintarkastuksessa, kun lääkäri oli sitä mieltä, että oli liian kireä. Pelkäsin ja jännitin sitä ihan kauheasti (sen pari minuuttia mitä ehdittiin sitä odottaa) ja itkin melko hysteerisesti :whistle: Mutta lääkäri vakuutti, että se voidaan hoitaa joko nyt tai sitten vuosien kuluttua parin vuoden puheterapialla. :/

Hampaita ei ole vielä näkynyt, kovasti kyllä tykkää tyttö nakertaa ja narskuttaa sellaista puruleluja, varmaan ikenet ihan hellinä kohta.
 
ootteko muuten miettiny millon siirtää lapsi omaan huoneeseen??
vai nukkuuko jo omassa?

Mie kävin vaa miettimää et milloha kannattas siirtää.. Nanna kuitenki nukkuu suht hyvin mut saattaa sit välillä heräillä siihe ku esim. aivastan tms..

kannattaskohan tehä se ennen ku alkaa se eroahdistus vaihe??
ei vaa millää raaskis.. :( :heart: vaikeampaa se varmasti miulle on ku Nannalle :D
 
Meillä esikoinen siirtyi 5 kk:n iässä omaan huoneeseen, kun mä aloin heräillä jokaiseen pieneen ääntelyyn ja käymään huonosti nukuttujen öiden takia melkein ylikierroksilla. Esikoinen ei itse varsinaisesti herännyt, vaan äännähteli ja käännähteli vain.

Eroahdistushan siinä meinasi heti ekana yönä iskeä - siis minulle :D - kun mietin että miten se meidän pieni pärjää toisella puolella kotia (ja emme asu missään hulppeassa kartanossa vaan tavallisessa rivitaloasunnossa :D ) Hyvin se meni, ja esikoisen huoneessa oli vierassängyn virkaa toimittava normisänky, jonka päällä tarvittaessa imetin tai sitten kävin hakemassa meidän viereen.

Nyt tämä kuopus nukkuu meidän makkarissa ja nukun kyllä ihan sikeästi, herään vasta kun ruoka vaaditaan. =) Siihen asti varmaan nukkuu meidän makkarissa kunnes yösyöttöjä ei enää ole, ja sen jälkeen pääsee veljensä kanssa samaan huoneeseen. Ellei sitten tehdä muita huonejärjestelyjä.
 
Misstar, joo niin oon :LOL:. Hassua sinäänsä ku oon niin paljon hoitanu vauvoja (niin kipeitä ku terveitä). Miehellä aika rankkaa täällä mun kanssa :whistle:. Mut nyt oon päättäny alkaa hoitamaan tota meijän vauvaa niinku jotain aivovammasta niin yllätyn positiivisesti ku se onki ihan terve :LOL:

Kiitokset napille ja muille mammoille. Laittelen kuvia tulemaan jossain vaiheessa :).

Gimli, kuulostaa ettei ainakaan pahasta kuulovammasta ole kyse ja toivotaanki niin. Onneks on pelit ja vehkeet, joilla kuulon saa hyväksi :)

Oon hemulin kanssa ihan samaa mieltä. Joka päivä tuntuu oppivan jotain uutta ja
kommunikointi monipuolistu koko ajan.

Tutsalle paranemisia ja rasmukselle myöhäset 6kk onnittelut ! :heart:

Me ollaan oltu Luukaksen kanssa jo aikasin liikkeellä, ku piti mun (mm.) paniikkihäiriöinen sisko viedä yliopistolle tenttiin. Ihan turhaan sit kuitenki mentiin, ku en mä saanu sitä liikkeelle. Sit ehdotin, että tulee meille yöks ja huomenna lähtis sitte terapian jälkeen porukoille mut eiiiii.. Se vaan haluu olla yksin ja erakoitua. Turhauttaa, kun ei tiedä miten toista parhaiten auttais. Tää nyt ei mitenkää liity tän palstan aiheisiin, mut jotenki vaan mieltä painaa :/.

Luukaksen pää nykii vieläki, mut ehkä se menee ohi ku siihen ei kiinnitä huomiota. Korvatulehdus on suljettu pois. Muutenki tyytyväinen vauva ja oppii uutta eli kai se vaan on joku touretten syndrooma.. tai siis vaihe.

Kiva kuulla teistä, jotka harvemmin kirjottelette! Kirjoitelkaapa useemmin :).

Ventti, mikä ikinä onkaan niin toivotaan ettei sitä ole!

Nyt meen itekki päikyille!

Säde ja Luukas (perjantaina 5 kk :heart: )
 
Merks ja kaikki jutut luettu, laala, gimli :hug: , tutsa, misstar, ventti :hug:, ziki ja solina :)

ai olikin tullut lisää...säde :hug:, kesis, manna, tilia, saratar

täällä me krohistaan edelleen :(

niin ja sitä piti sanomani, että pikku-tikrun tukka on vihdoin alkanut kasvaa, ihanaa tiheetä haituvaa ja kakka muuttuu paksummaksi joka päivä kiinteiden maistelun myötä, iiks
 

Yhteistyössä