Huhuu kaikki PCO-laiset..!!!

Kopsaanpa tän nyt tähänkin ketjuun, vaikka laitoinkin tän alun perin ihan toiseen paikkaan. Jos tähän sais täällä vaikka enempi vastauksia... Ja voihan näistä olla hyötyä muillekin PCOS-immeisille.

Eli siis, PCOS-ihmiset, kysymys teille: Mitä kaikkia lääkkeitä ootte saaneet hedelmöityshoitoja varten, etenkin inssiä varten?

Oon lueskellut näitä ketjuja ja ilmeisesti ainakin Terolutia ja Clomeja käytetään. Oon myös ymmärtänyt, että jotain lääkettä otetaan munasolun irrottamiseen (??) ja jotain hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen tueksi tai kohdun limakalvon vahvistamiseksi, tms. Entä mites se metformiini, onko se nimenomaan PCOS-ihmisille määrätty lääke? Mihin sitä käytetään?

Mulla on kans PCOS (+ ylipainoa), luomumenkkoja tuli tossa alkuvuodesta kahdet puoleen vuoteen, kun kokeilin olla ilman pillereitä. Sit aloitin taas Dianet, oli pakko saada selän ja hartioiden iho edes vähän siistimmäks kesää varten... :ashamed: Joskus on kokeiltu kierron aikaansaamista pelkillä Teroilla, mut sekään ei oo auttanut, ilmeisesti mä tarviin vähän stydimpää lääkitystä normaalin kierron aikaansaamiseksi. :| Ja siksi tässä nyt kyselen, kun mietiskelen, että mimmosia lääkecocktaileja muut PCOS-ihmiset on syöneet, etenkin jos luomumenkkoja ei juurikaan tule.
 
Uusi ilmottautuu mukaan :wave:

Tässä vähän taustaa..kesä 2005 söin teroja kun menkat tuli millon sattuu,muutaman kierron jälkeen tulin raskaaksi joka olikin kohdunulkoinen-leikattiin syksyllä 2005 ja poistettiin toinen munajohdin.2006 tammikuusta kesäkuuhun söin clomeja-turhaan,kesäkuussa todettiin PCO,elokuun jälkeen tehtiin 2 inseminaatiota.Joulukuussa odotin viimeistä inssiä ja päätin sitä odotellessa syödä vuoden takaiset clomit pois.Tärppi kävikin ja nyt meillä 10kk vanha pikkuneiti :heart:

Jotkut sanovat että raskaus parantaa PCO:n,minulla ei parantanut yhtään.Yhtä pahana edelleen.Ehkäisyä ei olla käytetty synnytyksen jälkeen,toiveissa pikkukakkonen.Menkat edelleen tulee milloin sattuu puhumattakaan ovulaatiosta.Clomeja ajattelin taas kokeilla syksyllä,resepti odottaa kaapissa.

evenstar miula oli inssissä käytössä puregon ja pregnyl eli puregonia piikitin munasolun kasvattelua varten ja pregnyl irrotuspiikki.Toiseen inssiin sain lugestronit jota käytin inssin jälkeen menkkojen alkuun asti.Metformiini on tietääkseni diabeeteslääke mutta sitä käytetään myös PCOn hoitoon.Googlettamalla löytyy aika hyvin tietoa siitä.

 
Miekin voisin tännekin palstalle ilmottautua! Tuola apuja tarvitsevien ketjussa oon nyt pyöriny.
Meillä miehen kanssa lapsen teko alkoi kesällä 2005. Miulle oli hyvinkin pian selvää et miul on PCO, menkkoja ei tullu ku joskus ja jouluna...nii lisäks mul on aknee ja liikakarvoitusta myös mut muuten oon normipainon alarajoilla. Eka lekuri väitti et mitään PCOta oo, mut väestöliiton lekuri bongas sen heti ultralla. Teroja söin ihan alkuun, mut eipä niist ollu hyötyä. Clomeja söin melki vuoden päivät, mut nekään ei kasvattanu oikeen muniksia ku paris kierros ja taas siis ovuloimattomat kierrot veny ihan hirveesti.
Puolentoista vuoden yrityksen jälkeen, kun en ollut vieläkään saanut ikinä niitä kahta viivaa siihen testiin, meille tehtiin eka inssi ja siihen piikitin itteeni...öö, oisko ollu myös tuo vipin mainitsema puregon hormonina ja pregnylillä irrotettiin. Siitä sitten sai alkunsa meijän prinsessa joka juur täyttää 10kk kans.

Meil kans päätettiin et pilsuja en ala syömään enää ja mennään siis ilman ehkäsyä. Minun toiveissa ois pikasestikin pikkukakkonen, miehelle en tosin ole asiasta juur ees puhunu. Hän vissiin ajattelee et kun en muutenkaan tullu luomuna raskaaks ni siks tässä voidaan ilman ehkäsyä olla :D Tosin varsinaista yritystä ei ehkä sikskään ole alotettu sillä mun menkat ei oo edelleenkään alkaneet...eli ilmeisesti mulla kans PCO vaikuttaa yhä eikä raskaus sitä ole muuttanut. Tätiä siis tässä nyt pääasiassa ootellaan, mut kyllä mulla vauvakuume alkaa jo nostaan päätään enenevissä määrin. Toivotaan et pikkukakkonen meille suodaan ja vielä parempi ois jos tulis ilman inssiä, muista hoidoista puhumattakaan.
 
Niin ne sit pärähti kolmannet kiukkupäivät. Joskin taas liian aikasin. nyt ois viel kaks terolutia jäljellä ja täti tuli tänään jo kylään, viimeks se maltto kuitenkin odottaa viimeseen nappiin. Mikä mua vaivaaa. Tarvii kai soittaa lääkärille ja kysellä vaihdetaanko lääkettä vaiko mitäkö tässä tehään. Nyt tämä kierto ois sit ollu niinki pitkä kun 22pv :/ kyllä elämä on |O Lieköhän tuollaa metforminilla vois olla vaikutusta asiaan, eikai.no kassellaan taas mitä tehdä, saanko ees aikaseks soittaa lääkärille vai vieläkö kattelen seuraavan kierron. On vaan nii omituista ku aiemmin terojen aikaan täti on tullu kolme päivää viimesen napin jälkeen (tuon oonki varmaan jo mainunnu aiemmin)
Evenstar minä siis syön metforminia. Mutta täytyy kyllä sanoo etten tiiä muuta ku sen, että on vanhuksien diapeteslääke (ihan niinku vip1 sanoikin) ja on käytetty hyvin tuloksin PCO:laisille. En itekää sen enempää lääkriltä sitä kyselly kun on lukenu sen tuoneen plussatuulia monille ja olin onnellinen kun mulle tätä määrättiin :D Nii ja tämän piätis kuulemma yleensä auttaa ylipainoisia painonlaskussa, mutta mulla ei kyllä oo ollu mitään vaikutusta. Tosin syynä voi olla sekin, että juhannuksena lopetin tupakanpolton ja jotenki tekee kaikkee mieli napostella :whistle: :ashamed: :snotty:

muoks! Pitihän minun vielä toivottaa uudet tervetulleeks :wave:

muoks2! Miiuliini85 Nyt vasta luin ketjua oikein ajatuksella taaksepäin, hurjan paljon onnea plussasta Kai tarrat on pitäny pikkasen mukana?
 
Heissan!

Taisin tuossa alkukesästä tänne pinoon ilmoittautua, mutta olen ihan totaalisesti unohtanut koko asian. Noh, jospa sitä alkaisi vähän aktiivisemmin kirjoitella tällekin puolelle, kun kohta tulee vuosi yritystä täyteen. :ashamed:

Piia-: Aika jännä tilanne, jos sulla noin lyhyet kierrot on ja menkat tulee terojen aikana! Mullakin oli se yksi lyhyt, 21 päivän kierto, kun lopetin clomit ja terot, mutta seuraava olikin sitten "normaali" 41 päivää ja tätä kierto on menossa jo kp 45.

Ovulaation sentään olen tuntenut, etenkin tässä kierrossa oli tosi kovat oviskivut. Testeihinkin sain melkein plussan. :ashamed: Kuitenkin, mies on viikot töissä toisella paikkakunnalla, joten taisi tämä ovis mennä sivu suun. :ashamed:

Meillä hoidot etenevät nyt niin, että mies kävi eilen viemässä spermanäytteen, jonka tulokset tulevat 3 viikon päästä. Kahden viikon päästä on mulla gyne ja luultavasti aloitan terot melko pian sen jälkeen (riippuen siitä, kuinka pitkäksi tämä kierto venähtää ). Sitten katsotaan aloitanko taas clomit vai onko miehen simpoissa jotain häikkää niin, että mennään suoraan "rankempiin" hoitoihin.

Tällaista tänne. Onnea plussanneille! :heart: Te tosiaan tuotte toivoa meille hoidoissa vielä rämpiville. =)
 
Piia- Mie vaan sen verran sulle kommentoisin et kuulostaa vähän niinku miun kierroilta aikoinaan. VÄlillä kierto oli just jotain 24 päivää ja sit välillä ehkä 60 päivää. Ja teroja mä söin pari kiertoo. Ekas täti tuli viimesen pilsun myötä, seuraavas alko kans tolleen ku oli viä 3 pilleriä syömättä ja söinkös mä niitä sit viä kolmannen kierron..ei muista. Mut sit kuitenkin lopetin. Lekurikin sano et ehkä terot ei sit vaan sovi mulle. Ja kai niihinkin voi kroppa tottuu tai silleen niinku esim. clomeihin. Ku nekin välillä toimi ja välil sitten taas ei. Ihan arpapeliä tää tuntuu olevan!! :(
 
Piia-: Itseasiassa eilen juuri luin "Naistentaudit ja synnytys" -kirjaa kirjastossa, kun kävin etsimässä tietoa lapsettomuudesta. Siellä oli jotain juttua monirakkulaisista munasarjoista ja siitä, mistä syystä ne johtuu. Toinen oli aivolisäkeperäinen (eli häikkää FSH ja LH-tasoissa) ja toinen munasarjaperäinen (ongelmia estrogeenituotannossa). Hitsi kun luin sen kohdan vain ylimalkaisesti :/ , mutta muistaakseni siinä sanottiin, että terolut- (progesteriini-) kuurilla voidaan aika helposti todeta kummasta tyypistä on kyse. Eli jos on kyse toisesta, en nyt muista kummasta, niin terolutit tehoaa ja toisen tyyppisessä ei sitten tehoa. Mutta siis, tuosta ko. opuksesta tämän tiedon löysin.

En nyt tiedä oliko tästä mun sepustuksesta mitään apua :ashamed: , enkä tosiaan ole lapsettomuuteen erikoistunut lääkäri, vaan yleisesti vaan kiinnostunut aiheesta. :whistle:
 
Mulla kans tämä pco, joka ultralla todettu. kolmas kierto ilman e-pillereitä.. eka kirto 38 ja toinen 36 ja nyt menossa kp20. Mulla ei mitään sen pahempia oireita ole. ei ole edes finnejä naamaan tullut. Näytin ne ultra kuvat yhelle kaverille joka on erikoistumassa naisten tautien ja synnytyksen erikois lääkäriks ja se sano niistä kuvista et toinen muna srja näyttää normaalilta muta toisessa on niitä folliikkeleita tavanomaista enemmän.. kun kerroin mitä gyneni oli sanonut että olis jo heti määrännyt teroja ja clomeja mutta haluan ite alottaa syksyllä, koska syyskussa häät ja haluan nauttia niistä ensin. Olo hieman sekava ja en tiedä ketä uskoa. ja musta tuntuu että olen oviksen pongannut kaikilla näillä kolemella kierolla.. siitä vas munarjan kohtaa sattunut ja tasan 14 päivän päästä menkat alkaneet.
 
Evenstar Ihan ensin kiertoa tasattiin Teroluteilla. Varsinaisissa hoidoissa mulla oli aluksi clomit -> ei tulosta. Sit mukaan liitettiin metformiini -> ei edelleenkään tulosta, ja lääkärit oli hiukan erimielisiä olisiko siitä loppupeleissä pitänytkään olla apua minulle. :headwall: Inssi tehtiin Puregon 50 IU + Pregnyl cocktailiin.

Metformiinin on todettu vähentävän testosteronitasoja jos on pco ja säännöllistävän joissain tapauksissa kiertoa. Pcossa kun on niitä hormonitasapainojen heittoja, niin näitä tasaa. Noin yksinkertaistettuna.

Mulla oli metuja tuolla kaapissa niin aloin niitä popsimaan tässä kierrossa. Otan päivässä 1000 mg, milläs annoksella muut syö? Katotaan josko tasais kiertoa, kun on taas venynyt. Muuten mennään tjottailu meiningillä, onhan tässä aikaa kun tuo esikko on vasta vajaa 8 kk... :whistle: En kyllä hanttiin pistäis vaikka uutta tulis pikaseen.
 
Onpa tännekin pinoon tullut vilinää, kiva!
Mulla tuplattiin tänään arimidexannos ensi kiertoon ja jos ei vieläkään mitään vastetta niin siirrytään viimeinkin piikittelyyn. Veti mielen aika matalaksi taas tänään lääkärissä käynti kun ultrassa ei näkynyt mitään. Ja siitä ilosta saa aina maksaakin.. Seuraaavaa muksua tehdään sitten ihan julkisen puolen kautta, nyt on vaan jotenkin niin kiire ja hätä, että se tuntuu liian hitaalta vaihtoehdolta vaikka pitkä penni säästyisikin.
On tosi lohduttavaa lukea täällä näistä onnistumisista niin uskaltaa itsekin elätellä toivoa omasta pikkuisesta aina vaan...
 
Oisku: Mä syön metuja 1500 mg. 2 tbl aamulla ja 1 illalla. En tiedä onko niistä ollut mulle apua, 5 kg on lähtenyt kesän aikana, tosin olen ollut aika laiska liikunnan suhteen, että enemmänkin ois voinut lähteä. :ashamed: Kierto on ollut sen 41-45 päivää ja ovulaation olen kyllä tunnistanut. Jotain hyvää kai sentään. :)
 
Milliäinen Mie aattelin kans esikkoa tehdessä et oli rahaa tai ei, yksityiselle mennään. En jaksanu ruveta jonotteleen julkiselle. Sit kun sen yhden ees sais niin toisella ei niin kiire... jaa ei??!? Esikko siis 10kk ja mä jo kuumeilen täyttä päätä :D No mut, ehkä hieman helpompi nyt on lähtee uuteen yritykseen kun tietää et ainakin on kerran onnistunu niin mike ei toisenkin. Mein tyty muutes sai kans alkunsa Tampereen Väestöliitossa! :heart:
 
Muisku, ihan samalla lailla mulla on menny ajatukset! =) Mä vaan pelkään sitä että toinen ei sitten saakaan alkuaan inssilläkään, vaikka tosiaan ei niin pitkällä edes olla että hoitoja olis yhdessä ajateltu. En tiedä olisinko valmis menemään ivf:n tai vastaavaan, kun on jo yksi, jota nin hartaasti toivoi. Tulee vähän syyllinen olo, kun kaikki ei saa sitä ensimmäistäkään. :ashamed:
 
Oisku Eihän se helppoo oo, mut älähän nyt vielä turhaa ota paineita ja pelkää tulevaa. Kyllä mä uskon et meille ne pikkukakkoset suodaan! En miekään tiä kestäskö sitä mitään rankempia hoitoja, toisaalta oishan sitä kai valmis tekeen mitä vaan vauvelin eteen, mut nyt jaksan varmaan yrittää kauemmin ihan luomuillen ja lievemmillä hoidoilla. Saas nähdä!
 
Muisku ja Oisku Minuu kanssa pelottaa että jos en lievemmillä hoidoilla tulekkaan raskaaksi..Miula oli tosi pahan näköset helminauhat jälkitarkastuksessa kun katsottiin miltä PCO näyttää :'( Meillä päin IVF:ffään saa jonottaa vuoden VÄHINTÄÄN julkisella puolella.En sitten tiedä millonka semmoseen jonoon edes otetaan.Kai pitää sitä ennen taas clomit ja muut kokeilla.

Miula on PCO:n myötä hirveesti aknea,nekin tulee kierron mukaan.Ainoastaan 10 pvä ennen menkkoja kaikki näppylät häviää.Siitä tietää millon menkat alkaa.Samoiten hirveesti on joka paikassa tummaa karvaa, saisi olla höyläämässä joka päivä.Apina olo.Painoltani olen aina ollut normaali tai alipainoinen.

Ajattelin ensi kierrossa alotella clomit...eli syyslokakuussa. :p
 
pantalaimon kiitos kirja vinkistä :D Mie oon kanssa innokas lukemaan kaikkea tietoa lapsettomuudesta. Onko teistä kukaan lukenu sellasta kirjaa kuin "lapsettomuus kriisinä-kirjoittajana Linda P.Salzer" Suosittelen kaikille.Se on surullista luettavaa (miun mielestä) mutta huomaa että muillakin on täysin samoja ajatuksia ja ei ole ainut.
 
Heippa!

Täällä myös yksi ongelmatapaus. :D

Toivottavasti sovin mukaan, vaikken kärsikään varsinaisesta PCO:sta. Kroppani kuitenkin oireilee kuin pco:laisella. Olen kärsinyt kauan pitkistä ja epäsäännöllisistä kierroista (35-65), enkä ole löytänyt ovulaatiota tikuilla koskaan. Akne kukkii naamassa ja karvoitus on runsasta. Kävin juuri gynellä, jolta kysyin mahd. PCO:sta, mutta hänpä ei osannut siihen vastata! Grrrrr. Täytyy siis varmaan suunnata pätevämmän lääkärin luo.

Sain kuitenkin Terolut-reseptin, jospa teroluteilla saisin kuukautiset säännöllistymään. Nyt haluaisin tietää aiheuttaako Terolut sivuoireita?

Miten teillä on PCO todettu? Riittääkö uä-tutkimus vai onko otettu myös jotain hormonikokeita?
 
Peppi: Ultraäänellä ainakin mulla todettiin. Mulla ei näkynyt sitä tyypillistä helminauhaa, vaan rakkuloita oli joka puolella munasarjoja. Aivan kuin reikäjuustossa. :( :ashamed: Multa ei ole otettu mitään verikokeita, oireet kuitenkin viittaavat niin selvästi monirakkulaisuuteen. Pitkät kierrot, karvoituksen vahvistuminen pillereiden jätön jälkeen, finnit ja ihon rasvaisuus. Mulle ei teroista tullut mitään oireita. Menkatkin olivat aika niukat ja melko vähäkipuiset.

vip: Ollos hyvä! :D Tuo Linda P. Salzerin kirja taisi olla lainassa, kun sitä kirjastosta etsin. Täytyy yrittää kaivaa se esille seuraavan kerran kun menen sinne.

ON: Kp 48 ja täti edelleen eksyksissä. Pari päivää olen ollut vatsataudin kourissa, en tosin oksutaudin vaan sen toisen. :x Ovisoireet olivat kuitenkin NIIIN selvät kaksi viikkoa sitten, että nyt ihmettelen missä se täti luuraa. Kai se on pakko testata huomenna, vaikka ei yhtään huvittaisi. :ashamed: :|
 
Peppi Minulki eka lääkäri sano et ei oo mitään PCOta, mut toinen sano heti ultrassa että on. Ainakin sun oireet kyl kuulostas siltä että saattas olla PCOta.
vip Millos siun menkat alko synnytyksen jälkeen? Imetätkö? Mä imetän pari kertaa päiväs, mut menkkoja ei kuulu. Tosin on ne aina olleet niin epäsäännölliset et ei ihme et niit ei kuulu. Ja mitä niihin hoitoihin tulee, niin musta sulla on kuitenkin ihan hyvät mahkut raskautua ilmankin kun kerran oot pelkillä clomeillakin tullut raskaaks. En mie ainakaan sinuna nyt viä kauheesti suris et jos lievemmät hoidot ei tehoiskaan. Nää on jotenkin niin ihme juttuja et millon tärppää ja mistä se sit loppuviimein on kii. Jos sullakin inssit epäonnistu mut sit clomeil raskaudut. Mie taas en clomeilla onnistunu mut jo eka inssi anto meille tytön. Nää asiat tietty puolestapuhuis sen että ei kannata hätiköidä mitään rankkoja hoitoja, mut sit kun ite on niin kärsimätön...joo, no tällä stressauksella mä en saa niitä menkkojakaan alkaan ikinä :D Pitäs osata relaa nyt vaan.
 
Peppi, koitapa löytää itsellesi jostain endokrinologiaan erikoistunut gynekologi (eli endokrinologi). Mä olen käynyt gynellä noin 14-vuotiaasta asti ja vasta kolmekymppisenä, kun kävin nimenomaan endokrinologin vastaanotolla, ultrassa bongattiin PCO-tyyppiset munasarjat ja sain PCOS-diagnoosin. Mulla siis myös muita PCOS-oireita, jos olen ilman pillereitä: kuukautiset todella epäsäännölliset, finnejä etenkin selässä ja hartioissa, normaalia rasvaisempi iho, jne.

Nyt syksyllä pitäis siis jättää Diane Novat pois ja kokeilla, minkälaisella lääkecocktaililla mulle saatais edes suht säännöllinen kierto ja vieläpä ovulaatiokin. Kärsimättömänä odottelen Väestöliiton psykologi- ja lääkäriaikoja ja vahvistusta hoitopäätökselle. :xmas:

Noista lääkkeistä kyselisin, että mimmosia sivuoireita ne on aiheuttaneet? Siis esim. Terolut, clomit ja metformiini? Entä vahvemmat ovulaation induktioon käytetyt lääkkeet, siis ne pistokset? Ja missä hintaluokassa noi lääkkeet liikkuu?
 
Evenstar: Kuten tuossa aiemmassa viestissä sanoin, niin teroluteista ei mitään oireita tullut. Vuoto oli kohtuu niukkaa ja menkkakivutkin tosi lievät. Clomien sivuoireet voivat muistuttaa paljon vaihdevuosioireita: kuumat aallot, yöhikoilu, hiusten lähtö, mielialavaihtelut jne. Mulle ei tullut muuta kuin jomotteluita alavatsalle. Tosin mulla ei kaksi alinta annostusta tehonneetkaan. Metformiinista ei myöskään ole mulle tullut mitään sivuoireita ja ne kai on aika harvinaisia muutenkin. Painoa toki on vähän tippunut, mutta se oli tarkoituskin. Metformiini kannattaa ottaa aina ruuan yhteydessä, mua se on ainakin närästänyt muuten.

Terolutit maksaa n. 6?/14 tbl. (myydään noin, vaikka kuuri yleensä 10 päivää ). Clomifen maksoi yli 50 ?/20 tbl., mutta sen toistaiseksi korvannut Clomhexal on käsittääkseni halvempi. Metformiini maksaa n. 7?/100 tbl.

Muista lääkkeistä ei mulla toistaiseksi ole kokemusta. :)
 
Evenstar Noi on tosi yksilöllisiä noi oireet noista hormoneista. Itel ei ikinä tullut mitään teroista eikä clomeista. Piikitin itteeni myös Puregonilla, mut siitäkään ei tullu mitään (vaik siis kasvatti muniksia) paitti että pistoskohta aristi, niinku mustelma on kipee ni silleen siis. Puregon on tietty kalliimpaa ku noi tabut, mut en muista yhtään mitä makso. Oisko se yhen kierron litkut ollu 50e ???!! Saattaa kyllä mennä ihan mettään, korjatkaa muut. (Niin clomeissahan toi 50e satsi riittää pitempään annostuksesta riippuen) ...ehkä ois parempi etten puhuis mitään näistä hinnoista kun tosiaan ei oo oikeen muistikuvaa ku inssi oli yli 1.5 vuotta sitten.
 
Hmm, pitäisköhän siis käydä gynellä tutkimuksissa uudestaan vai kokeilisinko syödä teroluteja pari kuukautta? Jotenkin sitä ei viitsisi uhrata aikaa turhiin kokeiluihin...

Yhdelle ystävälleni lapsettomuuslääkäri oli sanonut, että joskus riittää että teroluteilla säännöllistetään kierto ja sen myötä myös PCO-munasarjojen toiminta säännöllistyy. Ja tätä kautta myös ovis tapahtuu. Tuossa kyllä voisi olla perää vai mitä luulette?
 
Peppi No tietty teroilla saadaa ehkä kierto säännölliseks, mut tuleeko se ovis sit sitämyötä...jaa-a. Ja itel ei terot ees auttanu yhtään, eli lopetin nekin sitten ja söin vaan clomeja. Jos et oo hätähousu...niinku monet meistä :D ...niin kokeile rauhas teroja. Muuten ehkä kannattaa tosiaan käydä uudestaan jollain alan lekurilla.
 
Peppi mulla nähtiin ensin ultrassa "pco-tyyppiset" munasarjat, eli ei ihan kunnolliset, mutta kuitenkin. Labroissa varmistu, testosteroni oli pikkasen koholla. Sitä samaa että pitkät kierrot, karvotusta. Ylipainoo mulla ei ole, eikä finnejäkään, jotain hyvää sentään.

Evenstar, tossa tulikin noita hintoja. Piikitysten hinta riippuu vähän siitä kuin paljon ytyä tarvitaan, ja mitä toimenpidettä ollaan tekemässä. Mulla riitti se pieni annos Puregonia, eli inssin lääkket makso yhteensä reilun sata euroo. Siis tuli ite maksettavaks, Kela onneksi korvaa piikitettävät ja lääkekatto tulee vastaan. Lugesteroneja Kela ei korvaa.

Mä en olis jaksanut jonottaa julkiselle. Onneks oli sen verran säästöjä että pystyttiin meneen privaattiin. Nyt muuten kp jotain 30 päälle eikä -yllättäen- mitään näy eikä kuulu. :/ Ei tainnu metut vielä yhdessä kierrossa tasottaa, pitäisiköhän nostaa annosta?
 

Yhteistyössä