Hukassa IVF-maailmassa

Hei! Olen ihan pihalla, sitä enemmän googlailen ja luen näitä eri palstoja. Voisiko joku vastailla minulle? :)
Olemme jonossa IVF hoitoihin OYS'ille. Jono kuulemma 4-6 kuukautta.
Kokkolasta (jossa meille todettiin, että IVF ainoa mahdollisuus) sain jo reseptit valmiiksi. En vain ole missään vielä huomannut, että joku muu olisi saanut näitä lääkkeitä? Suprecur nenäsumute, sekä 9+1kpl Bemfola 150 piikkejä. Onko nämä siis pitkän vai lyhyen kaavan lääkkeitä? Mitä eroa pitkällä ja lyhyellä?
Tietääkö kukaan lähemmin tuota Oulun jonoa? Missä vaiheessa sinne tulee kutsu? Olenko menossa Kokkolaan tutkimuksiin vielä, ennen kuin aloitan lääkkeet?
Nämähän tietenkin selviäisi soittamalla Ouluun, mutta jos joku haluaisi vastailla täällä? :) Viime käynnillä Kokkolassa luulin, että nythän minä tiedän mikä meitä odottaa, mutta ai että...en todellakaan tiedä!
 
Kovin moneen kysymykseesi en osaa vastata, mutta vastaan niihin joihin osaan. Lääkitys minulla on ollut eri ja meidän solut on hedelmöitetty ICSI-menetelmällä. Nämähän ovat kovin yksilöllisiä, joten voin kertoa vain omasta näkökulmasta ja kokemuksestani.

Pitkässä stimulaatiossa pysäytetään ensin elimistön oma hormonitoiminta sumutteita ja sen jälkeen hormonipistoksin aloitetaan hallittu stimulointi. Lyhyessä stimulaatiossa hormonipistokset aloitetaan kierron mukaan, jonka vuoksi se on vaikeammin ennustettavissa etukäteen. Itselläni on kokemusta vain lyhyestä. Kun menkat alkoi, soitin klinikalle ja varattiin ensimmäinen ultraäänikäynti ja sain ohjeistuksen aloittaa pistokset kp2. Ultraäänikäyntejä oli yhteensä kaksi (kp7 ja kp10), joissa seurataan munasarjojen tilannetta ja stimulaation tehoa. Ekan uä käynnillä aloitin ns. jarrun pistämisen, jotta solut ei karkaa ennen aikojaan. Irrotuspiikin pistin kp11 ja punktio oli kp13. Minulla oli rajua pahoinvointia ennen toista uä-käyntiä ja sen vuoksi oli hyvin epävarmaa pääsenkö tuoresiirtoon. Tilanne rauhoittui onneksi ja tuoresiirto tehtiin kp15. Harmillisesti se ei kuitenkaan tuottanut toivottua tulosta.

Tuolta löytyy hyvä selkeä opas hedelmöityshoidoista http://www.parempaaelamaa.fi/lapsettomuus

Toivottavasti näistä tiedoistani oli sinulle jotakin apua :) Jonotilannetta sinun kannattaa tiedustella suoraan sieltä Oulusta, sekä muutakin mieltä askarruttavaa asiaa. Hoitajat auttavat sinua varmasti. Voimia jonotukseen!
 
Pitkässä ja lyhyessä kaavassa voidaan käyttää ihan samoja lääkkeitä, eli lääkärin pitää vaan kertoa kumpi sinulle on suunniteltu. Lääkkeitä on eri nimisiä vaikka samaa asiaa ajavat, riippuu ihan lääkäristä kuka mitäkin määrää. Esim mulla käytetty aina gonal-f stimulointiin ja lääkäristä riippuen paria eri jarrulääkettä.
Ja tietenkin lääkkeet aloitetaan vasta sitten kun olette aloittamassa hoitoa eli teille on tehty suunnitelma mikä kertoo milloin mikäkin lääke aloitetaan ja millä määrällä, kuinka monta päivää niitä otetaan ja milloin on ultrat. Sitten kun olet luultavasti parissa ultrassa yhteensä ainakin käynyt niin päätetään päivä jolloin punktio tehdään.

Jos olette jo jonossa niin uskoisin, että teiltä on kaikki tarpeelliset tutkimukset otettu (myös miehen simppanäyte).
Meillä kun aikoinaan lähete meni Naistenklikinalle niin sieltä soittivat minulle ja kertoivat mille päivälle oli varattu suunnittelukäynti. Heillä oli silloin puolen vuoden jonot, joten siitä soitosta about tasan puolen vuoden päähän laitettiin kalenteriin suunnittelukäynti.
Tämä voi kaiketi jonkin verran erota eri kunnissa. Mutta siitä suunnittelukäynnistä olisi voitu aloittaa seuraavasta kierrosta hoidon lääkkeet, mutta mulla meni menkat huonosti ja kesälomatauko naistenklinikalla vielä päälle niin hoidon aloittaminen viivästyi parisen kuukautta.
 
Kiitos teidän vastauksistanne! En ole saanut asiakseni soitella, kun en nyt ihan tiedä pitäisikö minun soittaa Kokkolaan vai Ouluun tarkistaakseni tilanteemme :) varmasti molemmat osaisi vastata, mutta kun ei ole tämän suurempaa hätää, ajattelin täältä kysellä :)
Ja kyllä, kaikki tutkimukset on tehty, aukiolotutkimus kaksi kertaa. Eipä ainakaan tarvitse epäröidä ollaanko sitä tukossa vai eikä olla - tukossa olen.
Tuo suunnittelukäynti menee sitten varmaan eri tavalla täällä. Lokakuussa oltiin ensikäynnillä jonka jälkeen meidät pistettiin Oulun jonoon. Hoitosuunnitelmaa tai lääkkeiden käytöstä ei ole vielä tullut mitään tietoa. Jatkamme siis jonottelua :)
 
Noista lääkkeistä nenäsumu suprecur (kai vastaava kun synarela) on tosiaan se pitkän kaavan lääke jolla ensin lamautetaan ja bemfolalla aletaan kasvattaa munarakkuloita. Lamautus alkaa edellisen kierron lopulla olikohan se muistaakseni 21.pv ja jatkuu aina vuodon jälkeiseen ns. nollaultraan jossa tarkistetaan että limakalvo on ohut eikä rakkuloita ole alkanut kasvaa. Oon käsittäny ettei nenäsumuja käytetä lyhyessä kaavassa jarruna vaan siinä ois aina jarrupiikit (tavallisin lienee orgalutran), mut voin olla värässäkin? Pitkässä kaavassa taas nenäsumuja jatketaan kasvatuspiikkien ohessa jotta rakkuloista tulis mahdollisimman tasakokosia, eikä kuten luomukierrossa, nopeesti erottuu yks rakkula joka sitten ovuloituu, ja muut 10-20 kuihtuu pois ja menee ilmeisesti hukkaan.
 
Meille tehty 2 kertaa ivf oysissa. Eka kerran jonotettiin n.7kk kun kesälomat sotki aikataulua. Silloin tehtiin pitkällä kaavalla ja juuri tuo suprecur oli sammuttamassa hormonitoiminnan ja sitä muistaakseni käytettiin vielä jarruna kasvatus vaiheessa. Lisänä oli gonal f ja irrotukseen pregnyl. Siitä hoidosta poika,kohta 3v. Toinen hoito jonotus 6kk ja tehtiin lyhyellä kaavalla jarruna orgalutran ja kasvatuspiikkinä bemfola ja irrotus pregnylillä. Molemmissa ollut siirron jälkeen tukena lutinus 2vko. Jälkimmäisen hoidon tulosta odotetaan syntyväksi toukokuussa<3 tsemppiä ja onnea hoitoihin:)
 
Hei, ja anteeksi että änkeän tänne keskusteluusi kyselemään. Mutta meillä on ensimmäinen suunnittelu käynti varattuna (olemme käyneet yksityisellä ja siirrymme julkiselle puolelle). Sain samalla lähetteen laboratoriokokeisiin kun ajanvaraus tuli. Yksi näytteistä pitää antaa kuukautisten aikana voinko käydä antamassa tämän jo valmiiksi? Vai liittyykö tämä jotenkin ivf hoitoihin että pitää antaa siitä kierrosta milloin hoito aloitetaan? Olen ihan pihalla näistä. Enkä oikein pääse soittamaan päivällä ja kyselemään. Helpompi kysellä täällä jos joku tietäisi :)
 
Uskon että jos lähete on annettu niin voit käydä koska vaan menkkojen aikaan antamassa näytteen, kunhan se on annettu ennen suunnittelukäyntiä. Meillä julkisella sitten suunnittelukäynnillä sivuttiin tuloksia ja osaltaan niihin (esim AMH hormonin tuloksiin) lääkitys suunnitellaan.
 

Yhteistyössä