Humalassa ollut majuri ajoi kolarin Turussa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nevahöörd koko tyypistä. Suomalainen kärähtää ratista joku parituhatta kertaa vuodessa. Ja tästä tekee uutisen arvoisen asian mikä? Se että henkilö työskentelee Puolustusvoimissa? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni kapiaisille on aina taitanut tuo kuppi maistua vähän turhankin hyvin. Enemmän mua ihmetyttäisi jos lähi R-kioskin kauppias olisi kärähtänyt tuon kapiaisen sijaan.
 
vierailija
Onko joku kuullut tästä majurista mitään ennen tätä päivää? Meinaan vaan että ihan yhtä iso uutinen mulle olisi, jos lappajärveläinen luokanopettaja Kaisa Virkki olisi ladannut piraattileffan tietokoneelleen. Ihan yhtä maailmaa järisyttävä rikos mun pienessä maailmassani se olisi ja sen maailmaa järisyttävä vaikutus just yhtä iso.
 
vierailija
Onko joku kuullut tästä majurista mitään ennen tätä päivää? Meinaan vaan että ihan yhtä iso uutinen mulle olisi, jos lappajärveläinen luokanopettaja Kaisa Virkki olisi ladannut piraattileffan tietokoneelleen. Ihan yhtä maailmaa järisyttävä rikos mun pienessä maailmassani se olisi ja sen maailmaa järisyttävä vaikutus just yhtä iso.
Ne jotka seuraavat turvallisuuspoliittista keskustelua ovat yleensä kuulleet tästä majurista. Perus palstamamma sen sijaan tuskin.
 
M42
Onko joku kuullut tästä majurista mitään ennen tätä päivää? Meinaan vaan että ihan yhtä iso uutinen mulle olisi, jos lappajärveläinen luokanopettaja Kaisa Virkki olisi ladannut piraattileffan tietokoneelleen. Ihan yhtä maailmaa järisyttävä rikos mun pienessä maailmassani se olisi ja sen maailmaa järisyttävä vaikutus just yhtä iso.
Oletko joku juoppo, kun vertaat rattijuopumusta piraattileffan lataamiseen. Jos et ole vielä täysin aivojasi tuhonnut, ymmärrät varmaan, että oikeasti rattijuopumuksesta on paljon vakavammat seuraukset kuin jostain piraattileffan lataamisesta. Tällä kertaa ei onneksi sivullisia kuollut.
 
vierailija
Herra majuri.
Luulin, että hän oli sairaalassa.
Niin onkin, ollut eilen ainakin vielä. Siirtokeuhkoissa jotakin häikkää, kun ei ymmärrä pysyä erossa lääkehiiltä sisältävistä karkeista ja mättää laatikollisen kerralla konvehtia, josta pöpöt saavat energiaa lisääntymiseen niin tolkuttomasti, että riittää kyllä syöpäsoluillekin. Kerroin hänelle kauan sitten fluatsinamista, mutta en silloin ymmärtänyt, kuinka paljon ihminen saattaa saada sitä pelkästään HK:n blöö-lenkistä, mitä ei oikeastaan makkaraksikaan voi kutsua. No, ei tainnut mennä perille mikään asia, huomaan nyt. Syngenta huolehtii siitä, että elinsiirtolääkkeet menevät kaupaksi ja että niiden käyttäjiä saadaan lisää - keinolla millä hyvänsä? Aijoo - niitä Novartiksen valmisteita myy sitten "toisella kädellä" ja niin on piilotettu perunaan imeytyneet kasvinsuojeluaineetkin mukavasti, eikä kukaan huomaa?
 
Tämä on uutinen miksi? Siksikö että kyseinen henkilö on afrikkalaistaustainen? Suomen maahanmuutto on perseestä ja sen olen tuonut esille monta kertaa. Mutta keskustelu maahanmuutosta menettää nimenomaan uskottavuutensa, kun tyyppejä vainotaan vain siksi että on taustaltaan afrikkalainen. Rattijuoppous on perseestä, maahanmuutto on perseestä, mutta mä en silti näe miksi tätä yksittäistä majuria pitää julkisesti vainota.
 
vierailija
Tämä on uutinen miksi? Siksikö että kyseinen henkilö on afrikkalaistaustainen? Suomen maahanmuutto on perseestä ja sen olen tuonut esille monta kertaa. Mutta keskustelu maahanmuutosta menettää nimenomaan uskottavuutensa, kun tyyppejä vainotaan vain siksi että on taustaltaan afrikkalainen. Rattijuoppous on perseestä, maahanmuutto on perseestä, mutta mä en silti näe miksi tätä yksittäistä majuria pitää julkisesti vainota.
Ei kai afrikkalaistaustaisuudella ole mitään merkitystä tässä tapauksessa paitsi ehkä jonkun MV-lehden mielestä. Harva lienee edes ajatellut kyseisen tyypin taustan olevan Afrikassa.
 
vierailija
Tämä on uutinen miksi? Siksikö että kyseinen henkilö on afrikkalaistaustainen? Suomen maahanmuutto on perseestä ja sen olen tuonut esille monta kertaa. Mutta keskustelu maahanmuutosta menettää nimenomaan uskottavuutensa, kun tyyppejä vainotaan vain siksi että on taustaltaan afrikkalainen. Rattijuoppous on perseestä, maahanmuutto on perseestä, mutta mä en silti näe miksi tätä yksittäistä majuria pitää julkisesti vainota.
Yhtä paljon hän on suomenruotsalaista taustainen kuin afrikkalais.
 
No oli kyse afrikkalaistaustasta tai mielipiteestä maahanmuuttoa kohtaan, niin jotain tällaista taustalla ilmeisesti on. Jos mvlehden newsfeedissä on 6 juttua aiheesta ja perinteisessä mediassa yksi, niin se kertoo jotain. Ei muuta mutta se asiallinen keskustelu maahanmuuton ongelmista kariutuu juuri tällaisiin höpöhöpö-uutisiin. Sitten ihmetellään miksi suvakit puhuu Halla-ahon ulkonäöstä tai Hakkaraisen kouluarvosanoista. Kun keskustelun taso vedetään tällaiseksi, niin itse pointti jo unohtuu.

Itse mieluummin puhun oikeilla argumenteilla maahanmuutosta, kuin siitä minkä rikoksen keskustelun vastapuoli on tehnyt tai miltä hän näyttää.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
M42
No oli kyse afrikkalaistaustasta tai mielipiteestä maahanmuuttoa kohtaan, niin jotain tällaista taustalla ilmeisesti on. Jos mvlehden newsfeedissä on 6 juttua aiheesta ja perinteisessä mediassa yksi, niin se kertoo jotain. Ei muuta mutta se asiallinen keskustelu maahanmuuton ongelmista kariutuu juuri tällaisiin höpöhöpö-uutisiin. Sitten ihmetellään miksi suvakit puhuu Halla-ahon ulkonäöstä tai Hakkaraisen kouluarvosanoista. Kun keskustelun taso vedetään tällaiseksi, niin itse pointti jo unohtuu.

Itse mieluummin puhun oikeilla argumenteilla maahanmuutosta, kuin siitä minkä rikoksen keskustelun vastapuoli on tehnyt tai miltä hän näyttää.
Tässä tapauksessa pitäisi puhua itse rikoksesta ja sen vakavuudesta, ei maahanmuutosta.
 
M42
Alkoholilla osuutta yhä useampaan liikenneturmaan: Moni asia yhdistää onnettomuuksia

(KUVA: Leif Rosas redstar)
Julkaistu: 2.5.2016 17:52

TURMAT
Ennakkotietojen mukaan moottoriliikenteessä sattui viime vuonna 42 onnettomuutta, jossa alkoholilla oli osuutta.
Määrä on viidennes kaikista kuolemaan johtaneista moottoriliikenteen onnettomuuksista.

Turmakuljettajista valtaosa ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan. Heistä 43 prosentilla oli taustallaan rattijuopumustuomio.

Moottoriliikenteen alkoholionnettomuuksissa menehtyi viime vuonna 49 henkeä. Useimmin menehtynyt oli rattijuoppo itse.

– Vuoden 2014 hyvän kehityksen jälkeen viime vuonna otettiin jälleen takapakkia, sillä alkoholionnettomuuksia sattui 17 enemmän kuin edellisvuotena, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.

Yleisin onnettomuustyyppi alkoholionnettomuuksissa oli tieltä suistuminen. Onnettomuudet sattuivat yleensä syrjässä valtateiltä. Tavallisimmin onnettomuus tapahtui yöaikaan iltakahdeksan ja aamukuuden välillä. Yli puolet onnettomuuksista ajoittui kesäaikaan, eli huhti-syyskuun väliselle ajalle. Tavallisimmin onnettomuus tapahtui yöaikaan iltakahdeksan ja aamukuuden välillä.

– Alkoholionnettomuudet eivät parina viime vuonna ole kuitenkaan painottuneet kesäaikaan yhtä voimakkaasti kuin ennen, vaan niitä on sattunut tavallista enemmän pitkin vuotta. Ilmiön kehittymistä on syytä pitää silmällä, jotta ymmärretään sen taustalla olevat tekijät. Nyt siihen ei näy yksittäisiä syitä, liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen kertoo.
IS

http://www.is.fi/autot/art-2000001170748.html
 
M42
Alkoholin osuus liikenteessä: Suurin osa turmakuljettajista törkeässä kunnossa

Keminlaalla tapahtuneessa ulosajossa rattijuoppo selvisi hengissä. (KUVA: Lukijan kuva)
Julkaistu: 28.4. 13:31

TILASTO
Alkoholilla oli osuutta joka neljännessä vuonna 2016 sattuneessa kuolinonnettomuudessa.
Onnettomuustietoinstituuti (OTI) ennakkotietojen mukaan kuolemaan johtaneita moottoriliikenteen alkoholionnettomuuksia sattui 48 eli viisi enemmän kuin edeltävänä vuonna.

Turmakuljettajista 73 prosenttia ylitti törkeän rattijuopumuksen 1,5 promillen rajan.

Alkoholionnettomuuksissa kuoli viime vuonna 64 henkilöä. Yleensä onnettomuuksissa menehtyi rattijuoppo itse. Lisäksi menehtyi 10 rattijuopon kyydissä matkustanutta henkilöä. Suurimmassa osassa onnettomuuksista ei ollut mukana muita ajoneuvoja, eikä sivullisia poikkeuksellisesti menehtynyt viime vuonna lainkaan.

Enemmän huumausainetapauksia, vähemmän nuorten onnettomuuksia
Turmakuljettajista 18:aa epäillään huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta. Heistä kuusi oli käyttänyt muiden aineiden lisäksi myös alkoholia. Huumausainetapauksia oli neljä edellisvuotta enemmän.

Alle 25-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat vuonna 2016 edellistä vuotta vähemmän liikenneonnettomuuksia, mikä näkyi heidän osuutensa laskemisessa myös alkoholionnettomuuksissa. Yleensä nuoret kuljettajat ovat aiheuttaneet rattijuopumusonnettomuuksista yli kolmanneksen, mutta nyt heidän osuutensa oli neljännes. Nousua alkoholionnettomuuksien määrässä tapahtui puolestaan 26-40-vuotiaiden ikäluokassa.

Luvut ilmenevät Onnettomuustietoinstituutin (OTI) ennakkoraportista alkoholionnettomuuksista 2016, joka perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotietoihin.
IS

http://www.is.fi/autot/art-2000005189332.html
 
M42
Trafin ja Elyn selvitys puoltaa liikenteen automaattista puomivalvontaa – hinta-arvio 250 000 euroa per satama

Keskiviikkona julkaistun esiselvityksen mukaan puomien käyttöä kannattaisi kokeilla myös Suomessa osana liikenteen automaattista valvontaa. Laivaliikenteen sujuvuus tulee kuitenkin taata, jos kokeiluun lähdetään, Trafi painottaa. (KUVA: Antti Hämäläinen)

Julkaistu: 3.5. 10:11

LIIKENTEENVALVONTA
Satamiin asennettavat alkopuomit voisivat toimia liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä, selviää Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan keskiviikkona julkaistusta esiselvityksestä.
Idea mahdolliseen alkopuomikokeiluun satamissa on saatu Ruotsista, missä alkopuomeista on saatu hyviä kokemuksia ja niiden käyttö satamissa on päätetty vakinaistaa.

– Liikenneturvallisuuden näkökulmasta satamien alkopuomit olisivat hyvä lisä rattijuopumusvalvonnan tehostamisessa, mutta uskomme, että niillä olisi myös ennaltaehkäisevää vaikutusta. Liikenne ja alkoholi eivät kuulu koskaan yhteen ja alkopuomit voisivat olla yksi keino vähentää potentiaalisia tilanteita, missä liikenteeseen lähdetään muutaman lasin jälkeen, Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää sanoo tiedotteessa.

Ruotsissa alkopuomit on asennettu satamiin laivoista tulevien autojen ulosmenoreiteille. Puomin kohdalla kuljettaja puhaltaa kontrollisuppiloon ja jos puomi ei aukea, niin poliisi tai muu valvontaviranomainen tulee tekemään uuden puhalluskokeen. Tarvittaessa alkopuomit voi myös kytkeä pois käytöstä, jolloin liikenne laivoista kulkee normaalisti.

– Alkopuomikokeilu olisi varmasti hyvä asia liikenneturvallisuuden näkökulmasta, mutta kokeilulla ei saa olla vaikutuksia laivaliikenteen sujuvuuteen tai laivojen rotaatioon, painottaa merenkulkujohtaja Tuomas Routa Trafista.

Teknisesti ja juridisesti alkopuomitoiminnan käynnistäminen Suomessa olisi mahdollista. Esiselvityksen mukaan alkopuomilaitteiden hankkiminen yhteen satamaan maksaisi noin 250 000 euroa.

– Jos alkopuomitoiminnalla voidaan estää yksikin tieliikennekuolema tai muutama loukkaantuminen, on puomijärjestelmä jo maksanut itsensä takaisin puhumattakaan liikenneonnettomuuksien välttämisen inhimillisestä merkityksestä, summaa Sillanpää.

Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan Alkopuomit alkoholirattijuopumusvalvonnan välineenä -esiselvitys löytyy kokonaisuudessaan Trafin nettisivuilta. Esiselvityksen on tehnyt Destia Oy.
IS

http://www.is.fi/autot/art-2000005194764.html
 
Mita silla on minkaan kanssa tekemista etta onko majuri tai palomies, lentokapteeni vai putkimies? Tollo mika tollo!!
Kyllä se mielestäni vähän vaikuttaa asiaan, jos poliisi, palomies tai armeijan kapiainen ajelee kännissä. Kännissä ajaminen on aina sangen halveksittava teko, mutta joidenkin ammatin tai muun yhteiskunnallisen aseman vuoksi teko on vielä halveksittavampi.
Armeijan kapaisen tehtävä on suojella suomalaisia ja sensijaan hän ajelee kännissä niiden yli.
 

Yhteistyössä