Huolestuttaa, miksi paino ei nouse?

Alkaa pikkuhiljaa huolestuttamaan tämä painon junnaaminen "lähtöpainossa", vaikka raskausviikkoja onkin takana nyt jo 29. Olen siis 164 cm pitkä ja painoa oli ennen raskautta 52 kg ja edelleen puntarille hypätessä pamahtaa näyttöön sama lukema :/ Vauva on vähän pieni myöskin, mutta kasvaa kuulemma ihan tasaisesti ja liikaan huoleen ei ole kuulemma syytä. Jouduin kuitenkin viime torstaina sairaslomalle jokailtaisen alavatsa "paineen tunnun" vuoksi ja nyt on alkanut pelottamaan, mitä jos nämä kaksi juttua ovatkin yhdessä tosi huolestuttavia merkkejä :( Olisiko kellään vastaavasta kokemusta? Itselläni on esikoinen kyseessä, joten en oikein osaa arvioida järkevästi.

Ruokailutavoistani voin sanoa sen verran, että syön varsin terveellisesti, en syö kevyttuotteita ollenkaan, ja annoskoot on ihan reiluja. Olen myös tähän asti liikkunut aika paljon, mutta se ei eroa "normaalista" liikunnastani.
 
[QUOTE="vieras.";29479489]mulla ei tullu koko raskausaikana yhtään eikä siitä edes neuvolassa huolestuttu[/QUOTE]

Okei, kiva kuulla, että liikoja ei kannata murehtia :) Lähtikö sinulta paljon painoa synnytyksen jälkeen?
 
"Mariska"
Hurjaa, että paino ei nouse yhtään... Oletko vältellyt painonnousua tietoisesti? Syötkö siis ihan samalla lailla kuin ennen raskautta?

Tuli vaan mieleen, koska itse olen todella nälkäinen raskausaikana ja tarvitsen selvästi enemmän energiaa kuin normaalisti. Esim. normaalisti en syö ollenkaan iltapalaa, mutta raskaana ollessani syön tukevan iltapalan. Syötköhän siis varmasti tarpeeksi?

Tuskinpa tuota muuta haittaa on, mutta jos olet ajatellut imettää niin kannattaa muistaa, että imetys vie aika paljon energiaa ja varsinkin imetysaikana on yleensä tarpeen syödä ja juoda enemmän kuin tavallisesti. Että maitoa riittäisi vauvalle.
 
[QUOTE="Mariska";29479626]Hurjaa, että paino ei nouse yhtään... Oletko vältellyt painonnousua tietoisesti? Syötkö siis ihan samalla lailla kuin ennen raskautta?

Tuli vaan mieleen, koska itse olen todella nälkäinen raskausaikana ja tarvitsen selvästi enemmän energiaa kuin normaalisti. Esim. normaalisti en syö ollenkaan iltapalaa, mutta raskaana ollessani syön tukevan iltapalan. Syötköhän siis varmasti tarpeeksi?

Tuskinpa tuota muuta haittaa on, mutta jos olet ajatellut imettää niin kannattaa muistaa, että imetys vie aika paljon energiaa ja varsinkin imetysaikana on yleensä tarpeen syödä ja juoda enemmän kuin tavallisesti. Että maitoa riittäisi vauvalle.[/QUOTE]

Tietoisesti en ole painonnousua vältellyt ja varsinkin viime aikoina olen kasvattanut annoksia ihan reippaasti :/ Normaalisti ruokailurytmiini kuuluu aamupala, tukevahko lounas, päivällinen ja iltapala, mutta nyt viimeisen kuukauden aikana olen syönyt vielä lounaan ja päivällisen väliin välipalaa (rahkaa tms.) ja vielä mahdollisesti iltapalankin jälkeen jotain hedelmiä ennen nukkumaanmenoa. Täytyy toivoa, että tämä hyvin epätoivottu sairasloma ja sängyssä makoilu alkaisi edes vähän kerryttämään painoa, sillä toivoisin kyllä imettäväni ja jos paljonkin synnytyksen mukana lähtee painoa, menen kyllä alipainon puolelle, että heilahtaa :(
 
bud
No mutta mitäs jos aloitat nyt ihan huolella mässäilyn? Faktahan on se, että jos paino ei nouse, syöt liian vähän suhteessa liikuntasi määrään (olettaen, että olet muuten perusterve).
 
Ymmärrän huolesi hyvin, mulla oli sama ongelma vielä noilla viikoilla. Edes kahden kuukauden vuodelepo ja syöttöporsastelu ei juurikaan tuonut muutoksia. Jatkoin syöpöttelyä sinnikkäästi vaikka tuntui, että olen koko ajan kaulaa myöten täynnä sapuskaa. :x Vasta viikoilla 33-34 paino alkoi kipuamaan ylöspäin ja sitä tulikin melkoisella rytinällä. :)
 
Ymmärrän huolesi hyvin, mulla oli sama ongelma vielä noilla viikoilla. Edes kahden kuukauden vuodelepo ja syöttöporsastelu ei juurikaan tuonut muutoksia. Jatkoin syöpöttelyä sinnikkäästi vaikka tuntui, että olen koko ajan kaulaa myöten täynnä sapuskaa. :x Vasta viikoilla 33-34 paino alkoi kipuamaan ylöspäin ja sitä tulikin melkoisella rytinällä. :)
Joo mullakin alkaa olemaan jo vähän pakkosyömisen rajoilla, jatkuvasti on täysinäinen olo. Eilenkin naureskeltiin mieheni kanssa, että annokseni on isompi kuin hänen, ja mieheni kuitenkin harrastaa varsin aktiivisesti urheilua, kun taas minä makaan tällä hetkellä sängynpohjalla :D Toivotaan, että minullekin tulisi edes muutama kilo lisää, ettei paino tipahtaisi normaalin alapuolelle, kun pitäisi alkaa imettämään :)
 
No mutta mitäs jos aloitat nyt ihan huolella mässäilyn? Faktahan on se, että jos paino ei nouse, syöt liian vähän suhteessa liikuntasi määrään (olettaen, että olet muuten perusterve).
Kyllä varmaan tarvii ottaa herkutkin käyttöön ;) Nyt ainakin pari viikkoa menee vielä sängyn pohjalla maaten, saa nähdä saisiko vielä työelämään palattua hetkeksi, mutta suuremmat liikunnat ovat minun osaltani ohi nyt alkuvuodeksi. Että ehkä se paino siitä alkaa lisääntymään, kun aktiivisuustaso on laskenut aika reippaasti :)
 

Yhteistyössä