Huolissaan? Neuvoja kaipaava uusi mamma!

En tiedä onko tämä oikea ketju kirjoittaa, mutta kirjoitampa kuitenkin. Apua kaipaan ja hyvät neuvot ja omat kokemukset olisi tarpeen.

Elikkäs, meillä kotona nyt 4 viikoinen poitsu, jolla elämä alkoi jo sairastellessa. Heti syntymän jälkeen poijalla todettiin keuhkokuume, jotai hoidettiin sitten lastenteholla muutama päivä. Kaikki sujui kuitenkin hyvin ja poika on nyt terve.

Kotiin tullessa meille on muodostunut ongelmia, jotka pikku hiljaa alkavat väsyttää tätä mammaa. Yksi isoista ongelmista on itkuisuus. Meillä itketään lähes koko ajan. Mikään ei tunnu auttavan. Olen huomannut tai saatan kyllä kuvitellakkin että pysty asennossa kanniskelu hieman rauhoittaa poikaa. Mutta tiedä sitten... Koliikkia se ei ole, näin on minulle sanottu.

Yöt poitsu nukkuu hyvin, ensin viisi tuntia ja sitten aamu yöstä aletaan heräilemään useammin. Mutta päivisin nukkumaan rupeaminen on kamalaa taistelua ja itkua (tälläkin hetkellä poika huutaa omassa sägyssä silmät pilkkien). Alan olemaan jo uupunut itkusta, toivoisin että joskus saisin pitää lastani sylissä niin ettei se itkisi tai vetäisi itseään kaarelle. :'( Tuntuu että poika nukkuisi vaikka miten paljon jos vain saisi, hän kesken nukahtamisen parahtaa itkuun tai rupeaa köhisemään joka herättää hänet. Näin jatkuu monta tuntia.

Nyt on pientä vaivannut myös pulauttelu, aikaisemmin poika vain nieleskeli jatkuvaan. Pulauttelee yölläkin usein vaikka ruokailusta on kulunut monta tuntia (täysimetän). Poika köhisee koko ajan, kuin olisi koko ajan puhetta alottamassa. Itse epäilin että kyseessä olisi refluksitautia, mutta lääkäri ei ollut aivan varma. Neuvolassa eilen katsoi kurkkuun ja sanoi että tämä on aivan punainen. Lääkkeeksi määrättiin kuitenkin antepsiinia, joka on mahasuojalääke, auttaa myös ruokatorventulehdukseen. Kokeillaan viikko ja katsotaan saadaanko tuloksia.

Hmm... myös sellaista mietin että millainen on se puhtiainen joka tulee kasvoille. Meillä oli viikon ikäisenä kasvoilla näppylöitä, jotka sitten hävisivät pois. Nyt kasvoilla ja kaulalla älyttömästi pientä näppyä, melkeen voisi sanoa että iho aivan syheröllä. Onko normaalia että näppylät menevät enemmän punaisemmiksi heti imetyksen jälkeen ja sitten taas rauhoittuvat hieman? :(

Neuvolassa olen keskustellut asioista, mutta tuntuu että ne ei ota tosissaan huoltani, eivätkä sano juuta eikä jaata mihinkään. Haluaisin tietää onko tälläinen aivan normaalia, olen kuvitellut vauva arjen hieman erilaisemmaksi. Ihana olisi käydä mm. vessassa ilman että täytyy toinen jättää huutamaan sitteriin... Myös mietin että näänköhän minä milloin pojjan hymyn itkun takaa... On vain niin paha mieli, entä jos lastani koskee jonnekkin?

Kaipaisin asiallisia neuvoja tai omia kokemuksia.

Uusi mamma ja poitsu 4vko
 
Hei! Meillä poika kitisi, ei itkenyt koko ensimmäiset 2kk, mahavaivat oli syypäänä. Eikä täälläkään nukuttu päikkäreitä "kuunnolla" vaan pelkästään 5-20minuuttia kerrallaan. Nuo teidän ongelmat kuullostavat kyllä minunkin mielestäni huolestuttavammilta.. Näppylät hyvin luultavasti hormoninäppyjä, meillä kans muuttuivat hyvin usein ja välillä hävisi ja sitten taaas tuli takaisin. osaatko sanoa minkälaista itku on? onko se aivan yhtäkkiä alkavaa, vai asteittaista
 
niin ja meillä oli kausi jolloin mikään muu asento kuin pystyasento ei ollut hyvä.. Oletko antanut d-vitamiinia? jotkut vauvat se tekee todella itkuisiksi ja kipeiksi varsinkin noin alussa, kokeileppa olla antamatta sitä muutamia päiviä (ehkä viikonkin, kaksi-kolme päivää ei välttämättä vielä vaikuta)
 
En osaa tuohon itkuisuuteen sanoa oikein mitään järkevää, mutta seuraavista saattaa olla jotain hyötyä. Oletteko kokeilleet maitohappobakteeritippoja (esim. rela/gefilus?) tai vaihtaa mahdollisesti öljypohjaiset d-vitamiinitipat vesipohjaisiin? Oletteko kokeilleet disflatylia/cuplatonia, jos itkut aiheuttaakin suolistossa kiertävä ilma? Entä vyöhyketerapiaa/vauvahierontaa? Tosi moni on saanut itkuisuuteen avun kantamisesta, siis kantoliinassa/kantorepussa. Näin saa omat kädetkin vapaaksi ja voi tehdä kotiaskareita tai vaikka surfata netissä samalla, kun vauva köllii sylissä. Imettäminenkin onnistuu liinassa/repussa.

Jos itkuisuus vaan jatkuu ja jatkuu eikä neuvolassa oteta mielestäsi riittävästi kantaa siihen, menkää ihmeessä yksityiselle lastenlääkärille, joka tutkii vauvan korvista varpaisiin! Voihan olla, että itkujen takana piilee esim. maitoallergiakin. Tuo refluksikin on kyllä yksi mahdollinen, mutta se varmaan selviää tuon lääkkeen kokeilun myötä.

Noista kasvojen näpyistä sen verran, että iän perusteella sanoisin, että ovat ihan normaaleja hormoninäppyjä. Meidän neidillä niitä oli tuossa iässä kasvot, korvat ja niska punaisenaan. Välillä vähän vähemmän ärhäkän näköisiä ja välillä ihan tosi hurjia. Muistelen, että olisivat kuivuneet pikkuhiljaa parin-kolmen viikon kuluessa pois. Neuvolassa sanottiin, ettei niitä tarvii hoitaa mitenkään, mutta itse sipaisin pahimpiin bepanthenia.

Tsemppiä ja jaksamista teille! Toivottavasti saatte helpotusta itkuihin pian!
 
en ehdi lukea kaikkien vastauksia mut meillä syynä oli maitoallergia plus joku muu tekijä mikä äidinmaidossa allergisoi jota ei tiedetä. Tyttö huusi lähes kaikki valveilla olon, pieri, itki, mahakipuili yms. Ei kuitenkaa oksennellu eikä kakka ollu mitenkää erik.väristä. Samettinen iho vaan muuttui laikukkaaks ja posket syherölle. Iho lehahti imetykse jälkeen ja kun sit joskus annettiin korviketta nii koko kroppa meni laikuille ja tulipunaseks. Justii posket oli toosi pahaa syhröä jotka lehahteli välillä tummemmaks ja välillä meni pois.

Maidoton dietti ei auttanu, lekuri sano et ä-maidossa voi vain olla sellanen proteiini joka allergisoi eikä sitä aina pysty välttää vaikka söis riisikakkuja. Meillä avun toi erikoiskorvike. Totttakai imetys ja sen lopetus tuntu pahalle mutta vauvan hyvä olo oli tärkeempää. Se että iho jo varmasti kutisi, teki vauvalle taatusti tuskaisen olon!! Tosin imetys epäonnistui lähinnä muistakin syistä.. mut eipä siitä sen enempää :(

Ensiapuun kannattaa kokeilla kortisonivoidetta jos tosi pahasti punottaa. Vauva ei osaa raapia eikä ilmaista kutinaa joten olo on taatusti hirvee.

Tsemppiä. Itkuisen vauvan kans eläneenä tiedän tuskasi. Mä elin itkujen kans sumussa koko alkuajan ja oli paha olla ku ei voinu nauttia vauvastaan. Älä odota liian kauan, äläkä taistele yksin. Mutta mene suoraan lastenlääk. joka on allergologi, vältyt turhalta pompottelulta. Toiv. teillä tuo on vaan jotain muuta mutta älä taistele missään nimessä yksin tai odota että asia vaan menis ohi..
Toki vieläkin on itkua ja vauvani on sellanen "vaativa" vauva. Kannataa lukaista ketju "vaativan vauvan vanhemmuus" , ihan huvikseen. Mut yleensä noi itkut kyl lakkaa kun aiheuttaja poistuu!
 
Kesken unien kun herää niin itkuun parahdetaan, eli siis täyttä kurkkua huudetaan ja kovasti, mutta muut ajat itku on ns. valittelua ja jos ei hyssytellä tai oteta syliin niin huudetaan taas kovaa. :'( Pahaa tekee katsoa kun tutntuu ettei mikään auta.

Meillä on Devitol -tipat käytössä... Mutta itkuisuutta oli jo ennen tippojen antamista... Täytyypä kuitenkin kokeilla olla ilman, eihän siitä haittaakaan ole.

Vatsavaivoja meillä oli, pierut tekivät kipeää (ennen pieruja itkettiin ja myös sen jälkeenkin), vyöhyketerapiaa kokeiltiin ja se helpotti selvästi. Nyt ilmojen poistuttua pojalla ei enää ilmekkään värähdä :) sentään jotain positiivista! Röyhtäykset eivät tule todellakaan helpolla ja jos tulevat, niin usein tulee ruuatkin ulos samalla... ja taas onkin nälkä... Paino kuitenkin nousee hyvin ja muutenkin ollaaan kehitytty hyvin...

Toivottavasti ei vain olisi oireita mistään allergiasta... Puolisollani on edelleenkin lehmänmaito- ja kananmuna-allergiat :'(
 
Cuplaton on kokeiltu ja Gefilus maitohappobakteerit käytössä =)
Niin kuin kerkisinkin kirjoittamaan noista allergioista, itsekkin epäilen hieman maitoallergiaa, mutta neuvolan lääkäri taas sanoi että tuskin se sitä olisi... Kaipa se aika näyttää... Mutta se minusta tuntuu oudolta että näppylät/syherö kasvoilla voimistuu AINA imetyksen jälkeen...

Soittelinkin jo viimeviikolla meidän yksityiselle lääkäri asemalle, jossa on kaupungin ainut lastenlääkäri joka on erikoistunut niihin allergioihin... Ei ota vastaan toistaiseksi uusia potilaita, joten se on unohdettu homma..
 
Joo, toiv ei oo allergiaa. Meillä paino kehitty "liianki" hyvin , lääkäri sanoi siihen teorian, että mahakipuinen tai muuten kivulias vauva hakee kokoajan lohtua rinnalta ja siks syö "jatkuvasti". Ja täälläkin kehityttiin muuten hyvin.

Mutta siis, toivon että ei oo allergiaa, mutta jos iho-oireet ei asetu ja vauva on tuskaisen oloinen niin kannattaa kuitenki pitää mielessä. Allergia ei aina oireile rajusti esim. vihreänä kakkana tai pahoina ihottumina tai oksenteluna tai muilla klassisilla oireilla. Meillä testeissä maito ei allergisoinut, mutta koska iho siistiytyi, itkut väheni ja tyttö tervehtyi, nii se riitti "diagnoosiksi".. Mulle riitti se että korvike toi avun..viis diagnoosista :)

Mut tsemppiä ja kaikkee hyvää!
 
Kiitos paljon neuvoista! :) Näistä oli paljon apua! Sitä kun omassa päässään vaan pyörittelee asioita, niin ei enää oikeen kunnolla osaa ajatellakkaan miten asiat oikeesti on!

Katselen nytten tässä tovin ja seurailen tilannetta. Toivotaan että iholla olisi vain hormooninäppyjä ja syy itkuisuuteen ne mahahapot jotka ärsyttävät ruokatorvea! :)
 
Olisikohan teile jotain apua seuraavista:
Laita pojan sängynpääty koholle. Näin ylösnouseva maito ei ehkä tule suuhun asti. Jos tuntuu, että valuu sängyssä alaspäin, tee esim lakanasta U:n mallinen pötkylä pojan ympärille. Pönkkää lapsi kunnolla kyljelleen nukkumaan, jos puklaa nukkuessaan ei kurlaa niin helposti. Meillä kaksosista pojalla on refluksiin viittaavia oireita ja noilla saatiin hiukan helpotusta.

Pystyasento ja ylös/alas heijaus auttaa meillä rauhoittumaan.
Oletko kokeillut nukuttaa vaunuihin. Miten niissä nukkuu? Rauhoittuuko takaisin uneen heijaamalla. Meillä kaikki lapset ovat olleet seillaisia, että nukkuvat oikeastaan vain liikkuvissa vaunuissa. Muualla päiväunet ovat olemattomia.

Minun kokemukseni mukaan refluksioireisiin, pitkittyneeseen puklailuun (parikin tuntia syönnin jälkeen), kaaripukluihin yms ei lastenlääkärit reakoi, jos lapsen kasvu on muuten hyvää. Meillä kaksosista pojalla on selvemmät oireet ja useammin, mutta tyttö on silti se joka sai huomiota. Hänellä kun paino- ja pituuskäyrät eivät ole käyränsuuntaisia.

Toivotaan, että teillä kasvun myötä helpottaisi. Meillä ainakin tuntuu pikkuhiljaa helpottavan puklailun suhteen.
 
Kuulostaa tutulta!

Meidän poika itki pari ekaa kuukautta lähes kaiken hereilläoloajan. Toki olin osannut odottaa että vauva itkee, mutta sitä loputonta itkua oli kohtuuttoman vaikea kestää. Meilläkin vauva sairasti heti syntymän jälkeen infektion ja joutui antibiooteille lastenosastolle. Poika huusi kaarella ja itku oli todellakin huutoa ja karjumista.

Meillä kokeiltiin maidoton dieetti, vauvahieronta, vyöhyketerapia, cuplaton/disflatyl, gefilus/rela, kaikki d-vitamiinivalmisteet, mutta mistään ei ollut merkittävää apua. Meillä auttoi aika. Ykskaks poika lopetti karjumisen n. 2,5 kk iässä ja hänestä kuoriutui hurmaava ja hyväntuulinen vauva.

Olin itse todella huolissani vauvasta ja me kävimme lääkärissäkin pariin otteeseen. Mitään vikaa ei löytynyt ja lääkäri neuvoi vain valjastamaan kaikki lastenhoitokandidaatit avuksi, jotta itse saisin välillä levätä. Itse uskon huutojen johtuneen vatsakivuista, poika ei juurikaan röyhtäillyt ja rintakumien kanssa imettäessä ilmaa joutui pienen masuun runsaasti. Lisäksi ensimmäisten elinpäivien aikana saadut antibiootit varmasti vaikuttivat epäsuotuisasti jo muutenkin kehittymättömään suolistoon.

Tsemppiä ja voimia, tiedän miten rankkaa aikaa elät. Suosittelen käymään pätevällä lastenlääkärillä, jospa teidän pikkuista voisi auttaa muukin kuin aika. Luota siihen, että olet hyvä äiti, vaikka vauvasi itkeekin. Sinun sylisi on hänelle tärkeintä maailmassa. Uskallan luvata, että aika auttaa. En itse osannut luottaa siihen, niin toivottomalta silloin tuntui. En osannut kuvitellakaan miten ihanaksi vauva-arki voikaan muuttua, kun vauva on tyytyväinen ja iloinen. Nyt meillä eletään todella onnellista vauvaperheen elämää. :)
 
Hei!

Meillä öljypohjaiset d-vitamiinitipat TODELLA lisäsivät itkuisuutta ja kaarella huutamista ja olen kuullut että tällainen on suhteellisen yleistä. Devitol on öljypohjainen, ehkä kannattaisi kokeilla Jekovitia? Ehkei yksin auta, mutta saattaa hieman helpottaa. Meillä myöskään Cuplaton ei auttanut mitään, mutta Disflatylista on ollut apua. Kannattaa kokeilla ja etsiä eri vaihtoehtoja. Jaksamista!
 
Meidän pikkuneiti ei nukkunut ihan vauvana muuta kuin sylissä. Heti jos yritti laskea viereenkin, niin heräsi, me tosiaan nukuttiin ihan sylikkäin, pystyasennossa. Lapsi oli muutenkin kitiseväinen, jo päivän ikäisenä annettiin synnärillä vauvahierontaa ja hoitaja sanoikin, että oli ihan tukossa koko pikkuinen. Hieronnan aikana tuli siis puklut, röyhyt, pissa ja kakka. Ja kyllä oli tyttö tyytyväinen. Vielä kun sai lisäruokaa vatsan täyteen.
Kotona jatkoin täysimetystä ja lapsi oli edelleen kitiseväinen. Käytiin kolme kertaa vyöhyketerapeutilla, joka antoi ruokavalio-ohjeita; ei maitotuotteita, jäätelö oli muistaakseni erityisen paha, ei tuoreraasteita, ei herneitä, ruisleipää.. kaikkea en edes muista, mutta vyöhyketerapiasta oli pysyvästi apua vasta kolmen kerran jälkeen. Imetys tyssäsi varmaankin stressin takia ja siirryttiin korvikkeisiin. Kitinä väheni, mutta tuli ummetus. NAN ei sopinut, ei myöskään Tutteli tai Semperin korvike. Sitten tuli markkinoille Nutrilon comfort -jauhe ja elämä alkoi hymyillä. Matkan varrella tuli kokeiltua sekä disflatyl että cuplaton, eikä kummastakaan ollut muuta apua, kuin se että röyhtäytys sujui todella nopeasti.
Tällä hetkellä tyttäremme on mitä aurinkoisin pikkuinen, mistään ruoka-aineista ei tule oireita ja tosi harvoin kitisee ylipäätään.
Voimia sinne, tiedän että teillä on tällä hetkellä todella raskasta!
 
toimiiko vauvan maha kunnolla?meillä gefilus tipat veti mahan aivan kivikovaksi ja sen vuoksi sitten huudettiin kurkku suorana.ja kakkaus väli ei ollut kuin 4 päivää niin niistä 2 viimeistä huudettiin ihan kokoajan ja sylissä nukuttiin vain tosi pieniä pätkiä.viimein ostin apteekista levolacia ja kuumemittarin avustuksella saatiin maha toimimaan.

Hiero vauvan jalkapohjia nätisti kun vauva on selällään.esim. vaipan vaihdon yhteydessä otat rasvaa käsiin ja sivelet jalkapohjia kevyesti.(on ns. vyöhyketerapiaa)

Näpyt meilläkin voimistuu esim.unien jälkeen ja syönnin jälkeen.olen tulkinnut asian niin että kun vauva kuolaa silloin samalla niin näpyt voimistuu siitä kuolasta.ja näppyjä on ollut 3 viikkosesta tähän päivään (3kk) saakka.välissä posket/kaula on siisti mutta sitten taas lehahtaa jostain.

meillä autto rintareppu ja imurointi kun vauvaa ei meinannut saada rauhoittumaan nii laitoin rintareppuun ja aloin imuroimaan niin siihen se sitte nukahti.ja toinen mikä autto oli että nostin pinnasängyn patjan meidän sänkyyn ja neiti on nukkunu siinä sitte ikänsä...
 
Kiitoksia oikein paljon teille neuvoista ja omista kokemuksistanne on kovasti apua. Tieto siitä että voin nauttia vielä vauva ajasta myöhemmin lisää omaa jaksamistani. Ja olo ei ole enää niin "yksinäinen" onhan ne muutkin selvinnyt ja kasvattaneet hurmaavia pikkuisia :heart:

Vauva nukkuu vaunuissa erittäin hyvin jos ne ovat koko ajan liikkeellä. Sama autossa turvaistuimessa. Heti kun liike loppuu vauva avaa silmänsä ja unesta ei enää tietoakaan :attn: Mutta onneksi minulla toimii jalat ja saanhan itsekkin hieman samalla liikuntaa ja lepuuttaa korviani kävellessä vaunujen kanssa.
Sylissä ollessa hän nukahtaa kun heijjaillaan ja hyssytellään. Mutta niin kuin Anni112 kertoi, meilläkään ei voi oikein laskea sylistä pois niin ettei heräisi. Sylissä koitetaan pitää pitkään että olisi syvässä unessa, jos se ei onnistu niin omaan sänkyyn lasketaan ja ollaan itse mahdollisimman lähellä vauvaa jotta tuntisi että emme ole mihinkään karanneet vaikka sylistä on pois joutunut.

Olemme nostaneet sängynpäädyn koholleen, joka on hieman auttanut pulautteluihin, mutta täytyypä kokeilla vielä tuota kyljellään oloa ja seurata paremmin miten nukkuu! =) Kiitos vinkistä!

Täytyy kyllä etsiä/kokeilla niitä vesipohjaisia d-vitamiineja ja cuplaton vaihtaa muuhun. Aikaahan tässä on kokeilla ja mitäpä en pikkuiseni takia tekisi =)

Vatsa toimii pojalla ainakin kerran päivässä ihan reilusti tulee tavaraa ja on normaalin oloista.

Poitsu tykkää kovasti vaipanvaihdosta, eli vaikka olisi miten itkuinen ja kiukuttaisi joku, niin hoitopöydälle kun laitetaan niin itku loppuu saman tien. Itsekkin nautin vaipanvaihdosta, koska se on meille sellainen pieni rentoutus hetki, minulle ja pojalle. Hieron aina jalkoja ja vatsaa, juttelemme kaikessa rauhassa ilman itkua. Siinä saattaa joskus huomaamatta hurahtaa reilu tunti yhtä vaippaa vaihtaessa! :LOL: Ja muualla tämä ei toimi kuin vessassa, hoitopöydällä :)

Meillä juuri lääkäri sanoi että maidottomaan diettiin ei kannata ruveta, kun pojalla ei ole mitään sen suurempia oireita, ja jos maidonproteiinille halutaan altistus kunnolla niin annetaan maitopohjaisia korvikkeita.

Nyt täytyy lähteä ostamaan rintareppu tai kantoliina :) Ihana olisi saada kädet vapaiksi ja tehdä kotihommia samalla kun pikkuinen on sylissä.

Oletteko aloittaneet kiinteät ruuat jo 3kk:n ikaisenä?

 
voi, kunpa teillä ne itkut rauhoittuisi pian. Ja kyllähän ne joskus loppuukin. Loppujen lopuksi se on lyhyt aika elämässä. Täytyy vaan pitää huolta omasta jaksamisesta ja muistaa pyytää apua vauvan hoidossa, että pääsisit itsekkin käymään vaikka kahvilla kaverin luona ilman vauvaa. Oletko kysynyt omna kunnan /kaupungin kautta esim perhetyöntekijää joka kävisi esim 3h kerrallaan vaikka kerran viikossa?

hyvä,että olet löytänyt myös rentouttavia hetkiä lapsen kanssa, vaipanvaihtohan on mukavaa hommaa :)

kauheasti en osaa sinua auttaa tässä asiassa, mutta jaksamista sinulle. Ja on hyvä tietää että jossain vaiheessa se oikeesti helpottaa!

Noista kiinteistä: Meillä aloitettiin kiinteiden maistelu 3kk 1vk:n ikäisenä. Tyttö alkoi tankkailemaan niin tiheästi yöllä. 3kk ikäisen elimistö on jo periaatteessa "kypsä" kiinteämpään ruokaan vaikka suositus on 4-6kk.
 
Mä kyllä selvittäisin maitoallergian mahdollisuuden, etenkin jos teillä on perheessä allergiaa, sillä kun on usein taipumus periytyä. Olet varmaan käynyt lääkärillä, joka ei oikein allergioista tiedä, jos oli sitä mieltä ettei ole järkevää kokeilla maidotonta ruokavaliota noilla oireilla. Jos vauva itkee paljon ja kärsii siitä, myös vanhemmat kärsivät ja väsyvät, joten miksi et kokeilisi auttaako maidottomuus tilannetta? Ravitsemuksellisestikaan ei suurta vahinkoa tapahdu, jos vaikkapa viikon päivät olet täysin ilman maitotuotteita. Kalsiumia voi ottaa purkista. Sulle maidoton ruokavalio onkin varmaan tuttu juttu, jos miehelläsi on maitoallergia.

Jos vauvalla kasvot selvästi lehahtaa aina imetyksen jälkeen, voi sekin olla merkki allergiasta. Sinuna kyllä siis kokeilisin sitä maidotonta, ajattele jos se toisikin helpotuksen vauvalle! Ja jos ei tuo, niin oletpahan ainakin kokeillut.

Mulla on ennestään 2 allergista lasta, jotka on oireilleet jo täysimetyksen aikana. Esikoinen oireili enemmän ihollaan ja toinen suolistollaan. Nyt mulla on täällä 2-kuinen vauva, jonka allergisuudesta en vielä tiedä. Maidotonta ja kananmunatonta ruokavaliota kokeilin parin viikon ajan, kun vauva oli niin vatsavaivainen, mutta sillä ei ollut vaikutusta, joten aloin taas syömään mitä vaan. Nyt vatsavaivat ovatkin vähentyneet ajan kanssa, mutta refluksivaivoja löytyy sitäkin enemmän. Aika näyttää, miten on allergioiden laita sitten myöhemmin.
 
VAuvan kasvot saattavat lehahtaa myös heti unien jälkeen ja pesujen yhteydessä, mutta myös imetyksen jälkeenkin.

Me koitetaan nyt tämä viikko mennä näin ja seurailla tilannetta. Jos iho oireilee pahemmin tai alkaa olla suolisto oireita toki olen ilman maitoa ja kananmunaa.

Mutta niinhän se on että allergeeni periytyy, ei itse allergia. Joten voi olla että pienokainen olisi jollekkin muulle allerginen kuin maidolle tai munalle. Onneksi olen saanut teiltä muilta tietoa ja neuvoja joista on todellakin hyötyä meidän perheelle! =) Kiitos siitä! ;)

Eilen meillä nukuttiin melkein koko päivä, Jihuuuu! :) Ja oltiin muutenkin hyvällä päällä. Tämä päiväkin näyttää lupaavalta, nimittäin pikkuinen nukkuu nyttenkin omassa sängyssään! Jospa se tästä alkaisi sujumaan hieman valoisammin ja vähemmän itkuisemmin :)
 
Kiva kuulla, että on ollut jo parempi päivä.

Ja jos saan viilata pilkkua B) , niin allergia(taipumus) voi periytyä, mutta itse allergeeni eli allergiaa aiheuttava asia (ruoka-aine, joku pöly tms) ei.
Mutta tarkoitin sitä, että yleisesti ottaen maito ja kananmuna on tavallisimpia allergian aiheuttajia pikkulapsilla ja niitä yleensä lähdetään ensin ruokavaliosta poistamaan, kun selvitellään mahdollista allergiaa. Toivotaan, että teillä vaivat on ohimeneviä. Jaksamisia! :hug:
 
Vie ehdottomasti vaikka yksityiselle näytille teijän poika, pienet näpyt saattaa johtua maitoallergiasta ja kuulostaa että teillä on myös refluksi oireinen. Eli vie ihmeessä yksityiselle.

Meillä oli kans pitkään mahavaivainen, itkunen ja huusi toisinaan myös monta tuntia päivässä, olin sillon itekkin ihan loppu ja itkin samaa tahtia meijän tytön kanssa. Tytöllä oli punottavia näppyjä koko kroppa täynnä, kuivan karhee iho, mahavaivat oli aivan järkkyjä, mikään ei ollu hyvin ja missään ei ollu hyvä olla. Menin sit yksityiselle jossa varmistu että tytöllä oli maitoallergiaa ja vaihdettiin apteekin korvikkeeseen almiron peptiin. Iho oireet hävis ja vatsavaivat. Nyt on vähän iho oireita palannu, poskissa ilkeetä ihottumaa ja siks rasvataan pitkin päivää niitä kohtia ja illalla kylvyn jälkeen ihan kauttaaltaan. Eilen oltiin altistuksessa, jossa juotettiin Nannia mutta oireita ei tullu ja tää päivä ollaan sit lääkärin ohjeitten mukaan altistettu kotona ja seurailtu oireita, muuta ei nyt oo itkeny kun korkeintaan pierujaa. Saa nähä mitä on sit kun tää vikko on menty altistaessa että paheneeko noi vattavaivat.

Mutta oon sitä mieltä että viet pojan yksityiselle ja kerrot ne oireet siellä, uskallan sanoo jo noitten oireitten perusteella että tasan tarkkaan on maitoallergia ja refluksi. Ei kannata pitkittää, koska saattaa ilman oikeenlaista hoitoo mennä paljon pahemmaks ja se käy rankaks sit myös sulle, lapsesta nyt puhumattaka. Oikein kovasti voimia teille ja toivottavasti saatte pojan kuntoon :hug:
 
VINKKI
Jos tuntuu et vauva huutaa mahaansa ja on kovin levoton, istukaa sohvalle tai tuolille, nostakaa vauva poikittain reisien päälle niin et maha on jalkojen välissä "ilmassa", meillä rauhottuu poika näin jos oikein mahaa kipristää, helpottaa kun mikää ei paina sen massua.. :)
(toimii näköjään myös niin että makaat, ainakin noin näyttää isäntä olevan pojan kanssa sohvalla... :p )

Huomasin vaan että tuo toimii kun meilläkin on alkanu päivät menee huutaessa, nukkuu just 5-20min ja huutaa taas, mut kas kummaa, huuto lakkas kun nostien polvien päälle, ei tartte edes koskea koko lapseen vaan makaa tyytyväisenä mahalteen siinä.. :D

Meillä pulautellaan todella paljon myös, täytyy kokeilla tuota sängyn päädyn nostoa.

Mietin myös että noinkohan meillä on syy-yhteys noissa rela tipoissa, unohdin ne nimittäin juhannuksena mun vanhemmille joten poika oli niitä ilman 3 päivää, ei mitään ongelmaa, hain ne tipat ja aloitin ne niin nyt meillä sit taas huudetaan..Taidanpa jättää huomenna antamatta ja kokeilla miten vaikuttaa..

Tsemppiä! :hug:
 
Moi!

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan kantoliinaa/manducaa vauvan rauhoitteluun! Vauva voi silloin olla pystyasennossa ja lähellä lohdutusta tuovaa äitiä. Itse laitoin vauvani jo 1vkon ikäisenä liinaan ja varsinkin muutamat ekat kuukaudet se nukahti liinaan saman tien. Myöskin tuttia kannattaa kokeilla, ellei teillä ole se jo käytössä. Tosin liinasta sellainen varoitus, että sitomista kannattaa harjoitella ekaks pehmolelun kanssa, koska muuten vauva ei todellakaan rauhoitu siihen... Hyviä sidontaohjeita löytyy youtubista!
 
Joxu Kiitoksia paljon sinulle! :hug: Taidat todella tietää mistä puhut :)
Olen koittanut ottaa yhteyttä kuntamme yksityisiin lääkäreihen, ajan varauksessa vaan kehotttavat kääntymään neuvolalääkärin puoleen tälläisissä tapauksissa! Jotta sieltä tuskin hoitoa löytyy, on se kumma minähän olen valmis maksamaan hyvästä hoidosta, enkä saa edes aikaa! Huh huh...

Mutta sitkeänä yritän, ja jatkan soittamista! :)

Maira Kiitos vinkistä, eilen kokeiltiinkin tuota ja se tuntui toimivan, tai ainakin masusta pääsi ilmat ulos ilman kamalaa äheltämistä :D

Frey
Kantoliinaa en ole kokeillut vielä, harmi kun kenelläkään tutullani ei ole sellaista jotta voisi kokeilla kotosalla muutaman päivän miten toimii, eika arvokkaita ovat kantoliinat niin ei huvikseen kehtaisi ostaa lojumaan kaappiin :D :D rintarepussa meillä ei ainakaan viihdytä, eikä kapalossa, nostetaan vaan kahta kamalampi meteli :D Joten hieman epäilyttää....
 

Yhteistyössä