Huom! Kaikki nuoret äidit!

Harmittaa ku kaikkialla missä on nuorten äitien palsta on tää iän ikuinen taistelu millon kukakin on valmiks äidiksi.

Ehottaisinki että kaikki jotka täällä kirjottelee ei kommentois mittään näille tappelijoille!!!


Mut asiasta toiseen...

Tulipa tässä mieleen että miten te muut tulette toimeen(rahallisesti)?
Onko teillä miehet töissä ja entä itte?

Kaikille odottajille ja kuumeilijoille paljon onnee! :)
 
viisaampi vaikenee :)

meillä äijä käy töissä, ja mulla on työnhaku alla.sais ede kesäksi jotain tekemistä, ja tienäis vähän ekstraa niin päässee reissaamaanki.
ihan ok tullaan toimeen.tultas paremmin jos TUO YKS ei ois joka vällissä ostamassa uudet kajarit, uuden vahvistimen, uuden auton ja uudet tiesmitkä vaikka vanhoista ei oo ees menny päiväys :(

ostaa jatkuvasti kaikkee uutta ja myy sitte pois alta 6kk... yrittää se munkaa keskustella että myydäkkö vai eikö myydä, mut jos sanon ei, nii hän ajattelee että "mä oon jo yli 18,ja mä teen niinku mä halun" :)
 
Toimeen tullaan, mutta tiukasti ja on vasta odotus menossa. On miehellä toi auton laitto kanssa niin tärkeä, että ei mitään muuta haluaiskaan tehdä :D Ajattelin itsekkin töihin mennä, mutta tyssäs vähän vatsan asukin vasta lauseisiin :D
 
Minä odotan esikoistani ja todella minusta on tulossa nuori äiti. Opiskeluni keskeytyy mutta meinaan kyllä jatkaa sen loppuun heti kun se on mahdollista. Raskauden ajan opiskelen.Mieheni käy töissä ja tiedän meidän pärjäävän ihan hyvin kun lapsi syntyy, vaikka se suuri muutos onkin.. Eihän nykypäivänä ketään nälkään tapeta ja pitää osata olla nirsoilematta välillä. :) Kyllä mä vähän rahaakin yritän tienata samalla taskun pohjalle tekemällä kerran viikossa nuoriso-ohjaajan virkaa yhdessä kerhossa. :heart:
 
Hyvin tullaan rahallisesti toimeen, ite mammalomalla helmikuuhun asti ja mies töissä.
Nyt huomaa miten paljon hyötyä voi olla siitä että osaa säästää, (ala-? ja) yläaste aikoina jaoin mainoksia ja palkat jäi suurimmaksi osaksi jemmaan :) Eli ei eletä ns. miehen rahoillakaan.
 
Meillä ukko on töissä ja itse teen vielä töitä jonkin verran, mutta freelancer hommat on kausiluontoisia, joten enimmäkseen meillä rahaa tuo mies. =)
Kun vauva syntyy niin tulee lapsilisä+äippäraha, miehen palkan lisäksi, joten ei meidän talous kaadu.
 
Itse oon helmikuulle asti töissä nyt ainaki ja mies on lomautettuna jonka aikana tekee töitä toisessa firmassa. Muuten ei suoraan sanottuna pärjättäis jos mies vaan olis töissä.. eieiei!
 
Meillä on vielä vähän erilainen tilanne eli asun vanhempieni luona ja poiaystävä omien vanhempien luona. Me muutetaan poikaystävän tädin yläkertaan sitten kun vauva syntyy ja ollaan sovittu se niin että ei makseta vuokraa vaan autetaan talon yllä pidossa. On kyl tosi iso helpotus meille. Jännittää se rahallinen puoli koska ollaan lukiolaisia molemmat eikä tuloja ole ja mäki saan sitten äippärahan miniminä. Mutta periaatteessa asumiskuluja ei ole niin aika vähällä sitten pärjätään. Enemmän pelottaa se että jään yksin kuin poikakaveri lähtee inttiin puolentoista vuoden päästä.
 
Mulla oli kolmisen vuotta sitten sama tilanne kuin sinulla MiniMilla, mutta hyvin selviydyin. Onneksi Kelaltakin saa erilaisia avustuksia kun isä on armeijassa, Kela mm. maksoi rattaat jotka ostin armeija-aikana kun vein kuitin kelaan. Ja intistäkin pääsee nykyään suht. usein lomille, joten aika kului ainakin omasta mielestäni nopeasti niitä viikonloppuja odotellessa. Sellaiset tilanteet toki olivat rankkoja kun lapsi sairasteli ensimmäisiä kertoja ja isä oli juuri jollain leirillä puhelimen tavoittamattomissa, joten ulkopuolinenkin apu saattaa olla tarpeen.
 
Mä olen 19 w. Olen naimisissa ja mieheni käy töissä. Harvalla onkin niin hyvä palkka ku sillä että toimeen tullaan. Mulla ei ainakaan ole mitään valittamista omasta elämästä. Ja niille vanhoille äideille. Kun ne ei tajua sitä kun tekevät 40w penskan.Sitten ku lapsi on 15w niin äiti on eläkkeellä ja joku kaveri vois hyvin kysyä "ai,tossa on vissiin sun mummos" :LOL: eipä ne ole parempia kuin me nuoretkaan mammat. voisivat pitää t.urpansa kiinni ja keskittyä sihen omaan elämään. Nuorempana sitä jaksaa enemmän kun sitten 40-50 vuotiaina :LOL:
 
olen 19 v, koulu jäi kolme kuukautta kesken. palaan sinne ensi keväänä kun poika on puolitoista vuotias. nyt on puoli vuotias. mies yrittänäjä, fysioterapeutti. me tulemme oikein hyvin toimeen. vaikka itse saan pienintä äp rahaa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Krisse88:
Mä olen 19 w. Olen naimisissa ja mieheni käy töissä. Harvalla onkin niin hyvä palkka ku sillä että toimeen tullaan. Mulla ei ainakaan ole mitään valittamista omasta elämästä. Ja niille vanhoille äideille. Kun ne ei tajua sitä kun tekevät 40w penskan.Sitten ku lapsi on 15w niin äiti on eläkkeellä ja joku kaveri vois hyvin kysyä "ai,tossa on vissiin sun mummos" :LOL: eipä ne ole parempia kuin me nuoretkaan mammat. voisivat pitää t.urpansa kiinni ja keskittyä sihen omaan elämään. Nuorempana sitä jaksaa enemmän kun sitten 40-50 vuotiaina :LOL:
Ja tää taas niin fiksua tekstiä, että!

 
Mulla mies tuntu vievän enemmän rahaa kun tuovan :S Erottiin äsken, joten mulla on jäänyt paljon enemmän säästöön viime aikoina. Vauva tosiaan vielä vatsassa.

Mun tilannetta auttaa se, että vanhemmat tykkää ostaa lahjoja lapsenlapsilleen! Ja lapsilleen myös. Eli vuokrat ja ruuat ja muut tämmöset päivittäiset kulut sujuu vallan mainiosti tälläkin palkalla (olen hyvin matalapalkkaisella alalla) myös lapsen syntymisen jälkeen. Muutan yhteen siskon ja sen perheen kanssa, joten vuokra ja ruokakulut pienenee. Rahaa jää paljon säästöönkin, yllättäviä tilanteita varten, ei tartte mitään pikalainoja ottaa.

Isommat kertaluonteiset kulut on usein isän kustantamia, mutta en siltä pyydä mitään. Ostaa jos ostaa, jos ei, niin ostan halvemman version itse! Esim. sain just vaunut häneltä, 750e. Jos olisin itse ostanut, olisin ottanut käytetyt, saanut mahd. jopa ilmaiseks lähipiiristä. Varaa mulla on jos on tarvis, mutta oon tosi kiitollinen että isä haluaa lahjoa :)

Lapsen isä on opiskelija, eikä se oikein töistä innostunut. Yritin selittää sille, et meille ihan oikeasti syntyy se odotettu ja toivottu vauva kohta, mutta ei se tainnu ymmärtää. Se oli suurin tekijä siihen, että erottiin, se ei oikein tajunnu et tää tapahtuu NYT.

Joku päivä se ehkä tienaa paremmin, jos saa niitä oman alan töitä ja jaksais niitä tehdä! Se on kuitenkin ihan fiksu ja aikaansaava jos on sillä päällä. Sit voi vauveli saada jotain ylimäärästä isältänsäkin, mutta muuten elellään aika nöyrästi, joka ei mua haittaa yhtään! Jotenkin helpompi keskittyä olennaiseen kun ei ole varsinaisia rahahuolia mutta ei ole semmosta kasaa että siinä kylpis! Onnellisempi olo <3
 
Alkuperäinen kirjoittaja MariaS:
Alkuperäinen kirjoittaja Krisse88:
Mä olen 19 w. Olen naimisissa ja mieheni käy töissä. Harvalla onkin niin hyvä palkka ku sillä että toimeen tullaan. Mulla ei ainakaan ole mitään valittamista omasta elämästä. Ja niille vanhoille äideille. Kun ne ei tajua sitä kun tekevät 40w penskan.Sitten ku lapsi on 15w niin äiti on eläkkeellä ja joku kaveri vois hyvin kysyä "ai,tossa on vissiin sun mummos" :LOL: eipä ne ole parempia kuin me nuoretkaan mammat. voisivat pitää t.urpansa kiinni ja keskittyä sihen omaan elämään. Nuorempana sitä jaksaa enemmän kun sitten 40-50 vuotiaina :LOL:
Ja tää taas niin fiksua tekstiä, että!

Hys, ei saanu kommentoida haukkuihin... :whistle: ;)
 
Eiköhän tässä tulla hyvin pärjäämään :)

Vaikka itse saan minimi äitiyspäivärahan, mutta mies tienaa sen verran enemmän. Varjo puoli on se, että tekee reissuhommia, joka tarkoittaa, että on poissa ma-to.
Jos sit kesällä sais paikallishommia, joka tarkoittaa n. 800? vähemän kuussa :(

Katsellaan :)
 
Minä olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla, mutta tuet ihan ok luokkaa, koska jäin äitiyslomalle ihan ok-palkkaisesta työstä. Mies on töissä tälläkin hetkellä ja tosi hyvin on pärjätty. Eletään sen rahoilla kummalla rahaa sattuu olemaan. Ja säästöönkin rahaa jää pahan päivän varalle.
 
Meillä ei vielä vauva ole syntynyt, toukokuussa pitäis maailmaan tulla.. :p mutta tähän asti ollaan hyvin pärjätty vaikka miehen tuloilla joudutaan elämään (sen verran hyvät tulot että vaikka asutaan yhdessä, niin en saa edes mtn asumistukea enkä mitään kun mies tienaa niin hyvin), rahaa jäänyt muuhunkin kun pakollisiin asioihin, ja nyt kun vielä muutetaan niin vuokra vähenee vähän yli 100? niin jää siitäkin vähän ylimääräistä + sitten kun alan saamaan äitiyspäivärahaa (minimi) + lapsilisä niin että hyvin pärjätään! :)
 
Jos meikäläiset pärjäsit kun minä olin pieni niin minä pärjään vielä paremmin..meillä teki niin tiukkaa joskus, että vanhemmat joutu hiuksensa pesemään mäntysuovalla. mutta aina olen saanut ruokaa ja vaatetta ja katon pääni päälle! Ja siitä olen onnellinen. Ne ajat ovat kasvattaneet ja kovasti. Muutoinkin oli rankkaa..No meillä mies ja minä olen siihe saakka töissä kunnes jään äitiyslomalle.Onneksi ammatti on saatu hankittua hyvällä menestyksellä jne.. Sitten menen töihin, kunhan lapsi on kasvanut tarpeeksi päiväkotia varten.
 

Yhteistyössä