Huomasin miten kasvatus vaikuttaa...

Kerronpa eräästä lapsesta, jonka käytös saa karvani pystyyn ja myös tällä tarkoitan hänen vanhempiensa käytöstä. Lapsi on ylivilkas, energiaa riittää vaikka kuinka paljon. He olivat meillä käymässä ja tämä poika villitsi täysin meidän 2,5-vuotiaan pojan. He juoksivat ympäri kämppää ja tämä vanhempi poika (6v) asetti meidän pojan eteen kaikkea tavaraa, että poika ei saisi häntä kiinni, mutta tavarat jäivät sille tielle. Kielsin heitä pomppimasta meidän sängyllä yleisesti, eli en kieltänyt nimellä ketään vaan sanoin että pois sängyltä, mutta siellä hän pomppi ja riehui, eikä vanhemmat sanoneet mitään, vaikka äiti oli kanssani samassa huoneessa. Eli äiti kuuli kieltoni, mutta ei sanonut mitään pojalle. Kaikki tavarat levitettiin, eikä mitään kerätty takaisin. Tämän poja pikkuveli on vähän päälle 1-vuotta. Kun tämä pikkuveli katseli jotain lelua ja laski sen lattialle ettei enään leiki sillä, ja meidän poika meni ottamaan tämän lelun lattialta, niin se 1-vuotias alkoi huutamaan. Tämä isoveli tuli ja repi lelun lapseltamme kädestä ja antoi takasin pikkuveljelle ja tokaisi jotain että "anna se sille takasin"... Ja muutenkin hän oli yhtä lelua viemässä melkein kotiin asti kun tykkäsi siitä, ja tämänkin lelun hänkin oli repinyt pojaltamme kädestä, ja poikamme juoksi hänen perässään ja itsi että anna lelu... Mutta kaiken huippu, että vanhemmat eivät sanoneet yhtään mitään!!!! Itse Kielsin poikaa pariin otteeseen, mutta ei se minun hommani ole toisten lapsia kuriin saada... Ei tarvitse tulla meille vähään aikaan. Ja tämä poika sanoi sillon joskus 2-vuotis synttäreillämme heti kakkupöydässä että kenen mielestä tylsät synttärit, kun eihän meillä lapsia ollut kun poika niin nuori vasta.... Ja muutnkin tämä poika on villi ja tottelematon, mutta tässä taas huomasi että kun vanhemmat ei kiellä niin ei siitä lapsesta hyvää seuraa... Itse tykkään kuitenkin kieltää' lastani repimästä kädestä tai hyppimästä vierailla sängyssä yms. \|O Kukin tavallaan, mutta ei ole mun tapani.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:47 Pinki kirjoitti:
hurjalta kuulosti! :eek: olisin voinut pari sanasta sanoa vanhemmille, että meillä käydessä pitää lapsilla olla käytöstapoja :/
Mutta nämä ovat lähisukulaisia miehen puolella... Ja ei viitti kauheasti sanoa, kun ei tiiä millasia omista lapsista vielä tulee :D . Mutta kyllä tosta ollaan muidenkin kanssa puhuneet... eli ei olla ainoita jotka ajattelee näin. Ja olisi sitä kait pitänyt jotain sanoa, mutta välit siinä olisi mennyt varmaan kokonaan. :/
 
Mua olis kans ärsyttänyt todella paljon moinen käytös.
Mulla on ystäviä jotka käyttäytyy juuri noin, eli antaa lasten tehdä mitä vaan ja ne käy mun hermoon. Ostin jo isomman pipon, mutta ei auttanut!
Tää on kai vaan tätä nykyaikaa, mihin on koitettava sopeutua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:49 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:47 Pinki kirjoitti:
hurjalta kuulosti! :eek: olisin voinut pari sanasta sanoa vanhemmille, että meillä käydessä pitää lapsilla olla käytöstapoja :/
Mutta nämä ovat lähisukulaisia miehen puolella... Ja ei viitti kauheasti sanoa, kun ei tiiä millasia omista lapsista vielä tulee :D . Mutta kyllä tosta ollaan muidenkin kanssa puhuneet... eli ei olla ainoita jotka ajattelee näin. Ja olisi sitä kait pitänyt jotain sanoa, mutta välit siinä olisi mennyt varmaan kokonaan. :/
Miuta ei ois estänyt sanomasta vaikka oiskin sukulaisia. Kylässä käyttäydytään hyvin eikä melskata kuin kotona.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:49 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 10:47 Pinki kirjoitti:
hurjalta kuulosti! :eek: olisin voinut pari sanasta sanoa vanhemmille, että meillä käydessä pitää lapsilla olla käytöstapoja :/
Mutta nämä ovat lähisukulaisia miehen puolella... Ja ei viitti kauheasti sanoa, kun ei tiiä millasia omista lapsista vielä tulee :D . Mutta kyllä tosta ollaan muidenkin kanssa puhuneet... eli ei olla ainoita jotka ajattelee näin. Ja olisi sitä kait pitänyt jotain sanoa, mutta välit siinä olisi mennyt varmaan kokonaan. :/
"kiellä nyt sinäkin", kun ei usko sinua. Tuolla pyydetään apua ja tuskin silloin suututaan. Eli pyydät apua etkä arvostele. Tietysti nätimminkin voi tuon sanoa.
 
ylivilkas? oikeen diagnoosin kanssa vai?

meillä on melkoisen villit lapset, mutta kylässä kyllä käyttäytyvät ja leikkivät sievästi, eikä pihallakaan otetan toisten kädestä tms, mutta tiedän kyllä kuvaamallasi tavalla käyttäytyviä lapsia ja yleensä käytökseen on joku syy eli juuri esim mainitsemasi ylivilkkaus, jokin sairaus vaikkapa astma voi aiheuttaa levotonta käytöstä agressiivisuutta ym hoitamattomana eli syy ei aina ole kasvatuksessa ja kurin pidossa. siinä kyllä vanhemmat käyttäyty väärin jolleivat komentaneet lastaan, mutta toisaalta voi olla että ovat niin uupuneet siihen kun ei lapsi kuitenkaan tottele..
 
Oon ihan tiukkis tollasissa asioissa. Niin hienoon paikkaan en menis, ettei lapset voi vapaasti leikkiä, mutta aikuisten parisänkyyn lapset (vieraat) EI mene pomppimaan eikä tavaroita ja leluja jätetä lojumaan pitkin huushollia. Jos lapsi ei niitä kerää niin se on vanhempien homma!
Sisällä' ei myöskään juosta jos niin ollaan sovittu! Olisin kyllä kiristellyt hampaitani. Eri asia on, jos lapsi on todella vilkas ja vanhemmat TIEDOSTAVAT sen ja puhuvat siitä avoimesti ja yrittävät saada lasta kuriin. Moni ylivilkas lapsi nimittäin menee aivan ylikierroksille kylään päästyään ja nämä on just niitä tilanteita joita lapselle pitäis paljon tulla elämässä. Mutta, ymmärrän sinua! :D
 
keskimmäinen oli meilläkin erittäin eläväinen ,mutta rajat on olleet aina meillä.eivät oo kotonakaan sängyllä hyppineet ,saatikka kylässä ym.
aiheesta olet suutuksissa.sillä vilkas lapsi ei tarkoita että on kuriton.
vanhempien täytyis puuttua.muuten on isot ongelmat ,kun murkkuikä ym.tulee.sitten myöhäistä ottaa aikusen roolia enään.. :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 11:39 whatever kirjoitti:
ylivilkas? oikeen diagnoosin kanssa vai?

meillä on melkoisen villit lapset, mutta kylässä kyllä käyttäytyvät ja leikkivät sievästi, eikä pihallakaan otetan toisten kädestä tms, mutta tiedän kyllä kuvaamallasi tavalla käyttäytyviä lapsia ja yleensä käytökseen on joku syy eli juuri esim mainitsemasi ylivilkkaus, jokin sairaus vaikkapa astma voi aiheuttaa levotonta käytöstä agressiivisuutta ym hoitamattomana eli syy ei aina ole kasvatuksessa ja kurin pidossa. siinä kyllä vanhemmat käyttäyty väärin jolleivat komentaneet lastaan, mutta toisaalta voi olla että ovat niin uupuneet siihen kun ei lapsi kuitenkaan tottele..
Siis ei ole mitään diagnosia. Mutta siis tarkoitan ylivilkkaalla sitä että on aina ihan villinä eikä mikään mene jakeluun yms. Eli niillä ei ole hetkeäkään rauhaa. Heillä kyläillessä ei pysty juttelemaan vanhempien kanssa ollenkaan kun tämä poika juoksee sielä missä vanhemmat ovat ja huutaa niin hitosti.. Ja aina kun näitä ihmisiä on nähnyt niin itellä on tosi rasittunut olo. \|O
 
Kurjaa tossa se etten kyllä enään haluisi kutsua heitä meile kylään jos noin käyttäytis,siinä olis ihan loppu kun olis kokoajan ollut varuillaan ja kieltämässä.

Ylensäkin ärsyttävää kun kaikkie eivät kiellä lapsiaan ja katso heidän perääsnä vaan vieraat saavat stressata muiden lapsista että eivät kai ne nyt jotain hajoita tai muuta
 
PahaSilmä
Ärsyttävä pentu... Miten säilytit malttisi?

Minulla menee tollasten kanssa usein maltti, kun ei ole oikein mitään keinoja saada tollasta tottelemaan, kun se ei ole oma lapsi. olen joskus suhauttanut hampaiden välistä jonkun uhkauksen tyyliin, jos sä vielä kiusaat tota meidän lasta, niin mä revin sua tukasta. :ashamed:
 
vieras ap
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 14:01 PahaSilmä kirjoitti:
Ärsyttävä pentu... Miten säilytit malttisi?

Minulla menee tollasten kanssa usein maltti, kun ei ole oikein mitään keinoja saada tollasta tottelemaan, kun se ei ole oma lapsi. olen joskus suhauttanut hampaiden välistä jonkun uhkauksen tyyliin, jos sä vielä kiusaat tota meidän lasta, niin mä revin sua tukasta. :ashamed:
Joo, niin se maltti mullakin menee . En voinut suhauttaa hampaiden välistä mitään kun äiti oli paikalla :headwall: ... Ja vaikka oma lapsi on vielä noin pieni, niin itse tykkään ettei se riehu kylässä, revi kädestä tai huuda ja mesoa ihan huvin vuoksi vaan tms..
 
vieras ap
Niin, ja se lelu minkä poika oli kotiinsa melkein viemässä on yksi lapsemme lempileluista... Hän repi sitä lapseltamme kädestä, ja sanoin pojalle että ei saa repiä kädestä, niin poika alkoi jupisemaan asiasta, koska lapsemme laski lelun viereensä kun katsoi jotain muuta, että ei se ole sen kädessä nyt. Ja kun lapsemme jätti lelun pois ja lähti huoneesta ja olin pojan kanssa kahden, niin se rupesi melkein itkua vääntämään ja monta kertaa sanoi että ei se enää leiki sillä... Eli yritti saada multa lupaa ottaa lelu, jonka annoin, koska lapsemme ei sillä leikkinyt... mutta tässä jotenkin huomaa että lapsella ei kieltoja kotona ja saa haluamansa... tsori jos sekavaa tekstiä... :ashamed:
 
kyllä täytyy myöntää että olisin ite varmaan sanonu että meillä ei hypitä sängyllä jajos sana ei mene perille niin sanosin toisen kerran ja lisäisin loppuun että tarviiko tulla pois hakemaan tms...ja jos ei vanhemmat yhtään reagoisi nin jo on ihme...ottaisin kyllä pois sieltä kielletystä paikasta niin omani kuin sen vieraankin lapsen...eikä mua haittaisi yhtään jos sen vuoksi eivät meille tulisi kylään....
sitä paitsi sillähän sinä opetat myös omia lapsiasi tekemään aina heidän kyläillessä kaikkea sitä mitä normaalisti kieltäisit jos annat heidän riehua miten sattuu...

ite ainakin yks kerta kun oltiin minä ja poika ja kaveri hänen kahden lapsen kanssa kangaskaupassa komensin kaverin tyttöä kun jotenki luulin että meiän poika olis ottanu korista jotain tavaraa käten sitä katsellakseen että-laita takasin ei saa koskea! ja sit vasta huomasin että se oli kaverin tyttö ja kaverillani oli mun poika sylissä..(siis ihan muuten vaan oli sylissä)
ja sit siinä tokasin vaan et katos komennan sunki lapsia näköjään kuin omaani....vaikka ihan samaa olis kaverikin lapselleen sanonu jos olis sen nähny jotain ottavan...samoin kuin olis komentanu myös mun poikaa jos olis vastaavaa tapahtunu...

myös yhden kerran olen kieltäny toisen kaverin lasta juoksemaan äitinsä tykö
;)
tosin sillon syynä oli se ettei katsonu tielle mennessään että tuleeko autoja ja munä tykkään siitä että lapsi opetetaan pienestä pitäen että vaikka se äiti olis tien toisella puolen katsomassa ettei autoja tule niin lapsi katsoo myös itse...sillon kyllä kaveri katto hetken "kiiinaksi" mutta ymmärsi kyllä sen näki ilmeestä vaikkei tuo mitään sanonutkaan mulle eikä lapselleen :whistle:

 
määä
Mä odotan kauhulla viikonloppua ja tuon yhen lapsen synttäreitä. Eräs miehen sukulainen tulee lastensa kaas ja niitten 3v. ipana kaataa kaikki lelu kopat joka ikinen kerta ja jättää ne siihen kuljettaa leluja ympäri kämppää. Äiti ei kiellä itse oon sanonut lapselle että ei saa kaataa. Silloin tämä laps lähtee itkien äitinsä luo (vaikka sanon kuinka nätisti) eikä mee kauan ku selkäni käännän niin lelukoppa on nurin. Mua vaan niin ärsyttää ku kaikki levitetään ja millän ei kuitenkaan leikitä. \|O \|O \|O Sitten mä käsken kerätä lelut niin menee äitinsä selän taa piiloon ja äiti vain hymyilee ja sanoo keräisit nyt , mut eipä vaan kerää. Sitten tulee "rakas" anoppi ja järjestää kaiken, kunnes tää ipana taas kaataa kaiken. Mua rasittaa myös suunnattomasti se ,että kovasti uhkaillaan ettei saa kakkua jos ei siivoa tai saa tulla syliin kun edes osa tavaroista on kerätty, mut ei ikinä niitä "uhkauksia" ei täytetä vaan se ipana passataan pilalle. \|O \|O
Sori oli kaas pakko vaahdota.
 
Keittiönoita
Mulla on kans ollut tuttavia, jotka eivät ikinä kieltäneet lapsiaan, kun olivat meillä kylässä. Alkuun yritin itse pitää niille jöötä, mutta lopulta keräsin vain kaiken särkyvän riittävän ylös ennen näiden vieraiden tuloa ja yhtä tuttavaperhettä lakkasin kutsumasta kokonaan kotiini. Mutta on mulla ollut niitäkin tuttavaperheitä, joissa vanhemmat komentaa muksujaan koko ajan, mutta muksut eivät silti tottele. Ja yksi sellainen tuttu, joka komensi, karjui ja nappaili lasta tukasta, mutta lapsi muisti kiellon ja tukistuksen tasan minuutin ja sama show alkoi uudestaan. Tää viimeisin oli oikeastaan kaikista tylsintä, koska ei mun ja ystäväni juttelusta tullut yhtään mitään, koska hän meillä ollessaan keskittyi koko ajan vain omaan lapseensa. Hyväksi siis havaitsin, että tavarat, joihin ei saa koskea, ei ole esillä silloin, kun vieraita tulee.
 
\|O Mä melkein voisin kirjoittaa samantyylisen tarinan, tosin en ihan tollasta.... Ja en yhtään ihmettele jos v.ituttaa... Kyllä mullakin käämit palaisi, eikä tarttisi tulla uudestaan kylään jos ei puhe tehoa... :whistle: =)
 
Hyvän kaverini poika on "saanut" myöskin kasvaa ilman minkäänlaisia rajoja - vanhemmilla ei ilmeisesti ole ollut sen vertaa sisua,että olisivat saaneet lapselleen selväksi,että kuka määrää!Meno onkin sitten sen mukaista,pelkkä vaatteiden pukeminen on yhtä taistelua,mitään kieltoja ei uskota,tahallaan tehdään kiusaa pienemmille..äiti selittelee naama punaisena,että kun tuo poika on vaan niin villi,ei sille mitään mahda!!Itsellä nousee höyry päästä ja toisaalta pelottaa oman taaperon puolesta moinen lapsihirmu,mutta tosi hankala ruveta toista äitiä neuvomaan kasvatusasioissa,kun en itsekään ole täydellinen äiti!!
Toisaalta taas käy pientä poikaa sääliksi..kaipa hän vain hakee huomiota,kun tuntuu,että omilla vanhemmilla on turhan usein ajatukset jossain ihan muualla kuin omassa lapsessa!
 

Yhteistyössä