Huomenna pitäis jättää 2-vuotiaalta pullo pois. Miten?

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Joisi koko ajan pullosta maitoa ja nyt on alkanut yölläkin huutamaan pullon perään. Mietin, että jos veisimme pullon lähimetsään pupuvauvalle tms? :)
TIEDÄN, että olisi pitänyt jättää pois jo aikoja sitten joten ei kuittailuja kiitos! Vinkkejä kyllä otetaan vastaan.
 
vieras
Me otettiin tytöltä pullo pois kun täytti 2v. Me otettiin ihan ronskisti pullo pois ja ilmotettiin että olet niin iso tyttö että et tarvitse enää. Pari päivää kyseli ja sitten se unohtui. Hammaslääkäri alunperin käski ottaa pois kun oli jo tullut purentaan häikkää. Oli helpompi mulle kun tiesi että tekee lapselleen palveluksen vaikka toinen vähän surullinen oli. Tutit vietiin samaan syssyyn oravavauvoille metsään.
 
vieras
Älä huoli, meilläkin vielä pullo 2-vuotiaalla :) saa siitä aamumaidon ja päiväunien jälkeen maidon (eli saa heräillä rauhassa maitoa imien, on hidas käynnistymään unien jälkeen)

Juohan hän myös mukista? Annat vaan aina ruuan kanssa maitoa mukista, ja katot että saa riiittävästi nestettä. Kun ite hoidat asian huomaamattomasti, niin lapsi mukautuu paremmin. En ite veis pulloa kellekään enkä tekis siitä numeroa, vaan antaisin vaan aina mukin, siitä se pullo unohtuu. Jos alkaa sitä huutamaan, niin anna mukista vettä ja lähette vaikka ulos (yöllä, hmmm... no toivottavasti ei monena yönä heräile)
 
j
voih, kaksvuotiaalla vielä pullo! En nyt mitenkään tuomitse, jokainen tekee tavallaan.. Toiset opettaa kuivaks, toiset antaa tutia ja pulloa jne...

Itse jätin molemmilta 1v tienoilla, eivät höpsöt edes tajunneet jäädä pulloo kaipailemaan :D

 
ap
Juo mukista kyllä myös. :)
Tuntuu, että olisi helpompi selittää lapselle, että pulloa ei ole enää jos ollaan yhdessä viety se pois...Yöllä ei saa maitoa pullosta, vaikka on sitä nyt muutaman yönä yrittänytkin.
 
vieras
Meillä palkintona oli isojen tyttöjen sänky, johon ei pulloja saanut viedä. Sängyn päätyyn asennettiin itse käytettävä yövalo ja vähän aikaa unimaito korvattiin niin että iltasatu luettiin sängyssä. Yleensä sohvalla luettu.. Ei siinä kummempaa, kauppareissun aikana sanoin lapselle että voiskohan olla että xx on nyt niin iso että tuttipullot on päättäneet lähteä jollekin pienelle joka niitä tarvitsee enemmän. Kotona tarkistettiin ja näinhän se oli. Ko. hylly pidettiin tyhjänä vähän aikaa että sai aina illalla tarkistaa asian. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja j:
voih, kaksvuotiaalla vielä pullo! En nyt mitenkään tuomitse, jokainen tekee tavallaan.. Toiset opettaa kuivaks, toiset antaa tutia ja pulloa jne...

Itse jätin molemmilta 1v tienoilla, eivät höpsöt edes tajunneet jäädä pulloo kaipailemaan :D
Oli sitten pakko kuittailla asiasta, jonka ap mainitsi jo ekassa viestissään. Ihme tyyppi taas.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja j:
voih, kaksvuotiaalla vielä pullo! En nyt mitenkään tuomitse, jokainen tekee tavallaan.. Toiset opettaa kuivaks, toiset antaa tutia ja pulloa jne...

Itse jätin molemmilta 1v tienoilla, eivät höpsöt edes tajunneet jäädä pulloo kaipailemaan :D
Kiitos tästä rakentavasta kommentista. Tyttö on kyllä päiväkuiva, jotain olen minäkin siis tehnyt oikein. :)
 
Minä vaan
Samaa olen itse miettinyt, miten pullo pois puolitoistavuotiaalta. Nukahtaa, kunon unirätti ja vellipullo/maitopullo. Sekä päiväunille ja yöunille mentäessä. En kertakaikkiaan ole saanut tuttipulloa pois, kun ei suostu nukahtamaan ilman pulloa, rimpuilee, itkee niin paljon ja kolme tuntia on pisin aika, mitä olen kokeillut nukuttaa ja tuttipulloon on sen jälkeen nukahdettu. Vinkkejä kaipailisin itsekin. Lapsemme on hyvin tmeperamenttinen ja vilkas. Potalle kokeilua neuvolassa sanoivat vasta kaksivuotiaana harjoitella, koska on sellainen juoksentelija, mutta tuttipullo täytyisi saada pois.
 
niina
meillä ihan sama homma, poika nyt 1,5v eikä asetu nukkumaan ilman maitopulloa.
enkä aio vielä pakottaakkaan.
ajattelin että kesällä luovutaan kerralla tutista ja pullosta.
sitten kun jo vähän enemmän ymmärtääkin niin pitää yrittää vaikka lahjoa jollain.
 
hih =)
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja j:
voih, kaksvuotiaalla vielä pullo! En nyt mitenkään tuomitse, jokainen tekee tavallaan.. Toiset opettaa kuivaks, toiset antaa tutia ja pulloa jne...

Itse jätin molemmilta 1v tienoilla, eivät höpsöt edes tajunneet jäädä pulloo kaipailemaan :D
Kiitos tästä rakentavasta kommentista. Tyttö on kyllä päiväkuiva, jotain olen minäkin siis tehnyt oikein. :)
Ole hyvä! En siis oikeesti pahalla tullut kommentoimaan. Yleensä äidit panostaa johokin aiheeseen. Itselläni se oli tuo pullonjättö, tuttikin 1v3kk lapsella vain unilla.
Mut pottaa ei olla käyty testaa varmaan kymmentä kertaa :D Tästä oma äitini aina jaksaa valistaa miten hyvä ois lapsen jo osata pottaan tehdä! Mä sitte kuittailen et kuinkas kauan sitä minä ja siskot ollaan pullolla oltu ;)
 
ap
Noniin, heti herättyään tyttö alkoi kyselemään pulloa. Totesin vaan, että pupu on yöllä hakenut sen pullon pupuvauvoille. Muksu totesi, että joo ja meni leikkimään. :) Saa nähdä miten etenee.
 
vieras
Voi mennä ihan hyvin noinkin ohi. Meillä jäi nukahtamistutti 2 vuotiaana pois, kun totesin sen olleen menneen hukkaan. Joskus viikon päästä tyttö sitä kysyi, mutta ei enää sen jälkeen, vaikka samaan aikaan meille syntyi vauva, jolle tuttia tarjottiin.
 
Meillä on tehty niin että on sovittu lapsen kanssa että mennään kauppaan ostamaan uusi hieno isojen tyttöjen tai poikien nokkamuki tilalle, jonka sitten on saanut pullon tilasta. Ens alkuun saattoi olla et nakkeli nokkamukia kiukuspäissään, että tiukkana saa olla mutta kyllä se alkoi kelvata kun huomasi ettei vaihtoehtoja ole.
 
EI TARVI
Ei tosiaan tarvi millään kiirellä alkaa pulloa ottaan pois. Pikkuhiljaa vähennät, ja annat enemmän mukista. Kaikki aikanaan. Monet tykkää siitä pullohetkestä, rentoutuvat samalla, kun juovat pullosta maitoa.
 
No haittaako tuo jos kerran-pari päivässä juo pullosta ja muuten mukista. Ei luulisi viiden minuutin imeskelyn purentaan vaikuttavan.

Jostain luin, että itsekseen/vieroittamatta lapset luopuvat tissistä (ja sama siis varmaan koskee pulloa) 2-5 vuoden ikäisenä.
 
ap
Ollaan joskus kokeiltu tuota pullottelun vähentämistä, mutta siitä on niin helppo lipsua. Ihan tyytyväisenä juo nyt nokkiksesta maitoa. :) Pullo on jo heitetty pois, joten näillä mennään.
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ollaan joskus kokeiltu tuota pullottelun vähentämistä, mutta siitä on niin helppo lipsua. Ihan tyytyväisenä juo nyt nokkiksesta maitoa. :) Pullo on jo heitetty pois, joten näillä mennään.
Hyvä että olette heittäneet pois!

Ei tuu kiusausta ottaa enää takas =)
 

Yhteistyössä