Huonekalujen ruiskumaalaus?

  • Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
"kyselijä"
Oletko maalannut tai maalauttanut kalusteita, miten onnistui? Itsellä olisi esim tumman ruskea lasten sänky ja kirsikan väriset olohuoneen vitriinit ja haluaisin molemmat valkoiseksi...
 
En ruiskulla, mutta muuten olen itse maalannut vähän sitä sun tätä, mm. keittiön kaappien ovet, tulos nähtävillä profiilissani albumeissa "Keittiön tuunaus". Oli iso homma, mutta hyvin onnistui ja maalit ovat kohtuullisen hyvin pysyneet... oisko maalauksesta nyt noin 3-4 vuotta aikaa. Ihan telalla maalailin.

Ruiskumaalausta lähimpänä mun maalauksista on ollut rottinkikorien maalaus tummanruskeista valkoisiksi kolikolipullolla =) Sekin onnistui ihan hyvin.

Yleensä pohjatöiden tekeminen hyvin kannattaa, eli ainakin kevyt hionta ja maalipesu, sekä joku tartuntapohjamaali alle, niin hyvä tulee itsekin tehden.
 
"vieras"
Olen maalannut, mutten ruiskulla. Pohjatyöt pitää tehdä hyvin, niihin vierähtää moninkertainen aika verrattuna itse maalaamiseen, mikä on homman helpoin osa. Siitä entisestä pinnasta riippuen voi tarvita tartuntamaalin varsinaisen maalin alle. Ja tummasta vaaleaksi tarkoittaa, että vaatii useamman maalikerroksen.
 
merilä kai
Kaikessa maalauksessa tärkeintä on pohjatöiden tekeminen,niinkuin myös ruiskumaaluksessa.
Joissakin tapauksissa riittää pesu maalarin pesulla ja kevyt pohjahionta jonka jälkeen ruiskutetaan tartuntapohjamaali.Huonekaluissa suosin Ote pohjamaalin käyttöä ja pintamaalina joko akryylipohjaista automaalia kovettimen kera taikka ruiskulle sopivaksi ohennettua alkydimaalia.
Tallu on oikeilla jäljillä kun on käyttänyt kilikali pulloa kunhan vain huomioi että hankkii maalinsa automaaleja myyvästä liikkeestä,kuten esimerkiksi osoitteesta http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Categories/Spraymaalit .Sillä jos käyttää huonoja markettispray maaleja niin pinnasta ei tule kestävää ja kaikki pohjatyö hiomisineen on mennyt hukkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merilä kai;28250456:
Kaikessa maalauksessa tärkeintä on pohjatöiden tekeminen,niinkuin myös ruiskumaaluksessa.
Joissakin tapauksissa riittää pesu maalarin pesulla ja kevyt pohjahionta jonka jälkeen ruiskutetaan tartuntapohjamaali.Huonekaluissa suosin Ote pohjamaalin käyttöä ja pintamaalina joko akryylipohjaista automaalia kovettimen kera taikka ruiskulle sopivaksi ohennettua alkydimaalia.
Tallu on oikeilla jäljillä kun on käyttänyt kilikali pulloa kunhan vain huomioi että hankkii maalinsa automaaleja myyvästä liikkeestä,kuten esimerkiksi osoitteesta Spraymaalit - Automaalit.net .Sillä jos käyttää huonoja markettispray maaleja niin pinnasta ei tule kestävää ja kaikki pohjatyö hiomisineen on mennyt hukkaan.
Hih, mä en itseasiassa tehnyt minkäänlaisia pohjatöitä noille rottinkikoreille :D olis ollut ihan karmea homma joka väli hioa tms... voitte kuvitella :D Ja ostin maalit Biltemasta, en tiedä onko se huonoa markettisprayta vai muuta, mutta hyvin on maali noissa pysynyt. Keittiön kaappien oviin tein kyllä kunnon pohjatyöt, samoin kuin muihin tärkeämpiin maalausjuttuihin.
 
"vieras"
Suosittelen kanssa pohjatöihin panostusta. Just kevyt hionta ja huolellinen pesu. Ja tummasta jos maalaa vaaleaan, niin saattaa tosiaan joutua vetämään useankin ohuen maalikerroksen (en tosin tosta ruiskumaalauksesta tiedä kun ei oo kokemusta). Pari kertaa olen erehtynyt jättämään pohjatyöt välistä ja se maalaus ei sitten ookkaan mitään niin ihanaa. Esim jos löytyy rasvatahroja tms. niin nehän puskee esim. valkosen maalin pinnalle ihan kokoajan. :D
 
maalarimestari(ko)
Onko huonekalusi puuta vai kalustelevyä?

Kalustelevyn (siis mdf-tavaraa, lastulevyä mikä lie virallinen nimi) voi maalata, mutta pinta ei kestä ikuisuuksia vaan maali alkaa lohkeilla pois. Kertokaa toki, jos jollain on joku konsti maalin pysymiseen.

Puupinnan vaan hiet ja puhdistat ja maalia päälle. Telallakin tulee siistiä jälkeä.
 

Yhteistyössä