Huono äiti esittäytyy ihan nikillä

...Silläkin uhalla et joku tunnistaa mut.

Tänään oon kyl ollut NIIN huono äiti kun olla ja voi. Mulla siis puolivuotias vauva. Ensimmäiset 4kk huudettiin ja nukuttiin huonosti. Vieläkin herätään 5-10 kertaa yössä. Joskus huippuöinä 3 vaan! Tissiä joka kerta suuhun, jos haluaa välttää huudon...

Oon varmaan yliväsynyt. Tulee tiuskittua, jopa huudettua vauvalle joka vaan kätisee, inisee, ei voi laskea sylistään. Äsken huudatin tuolla pinniksessä, kun en vaan jaksanut.... (En kyl kauaa, mut pakko on jotain syödäkin...) Ei oo nukkunut koko päivänä (heräsi puol 7) kuin tunnin vaikka ihan poikki. Nyt viimein nukahti. Nukkuu kork. 1h.

Kai mä jotain myötätuntoo haen, tai ainakin haluun kuulla, et joku muukin joskus menettää hermonsa noin pieneen. Tosi huono omatunto ku vauva selkeesti aistii, et oon vihainen ja pinna kireellä koko ajan... Tuli jo mieleen, et ei varmaan vaan uskalla nukahtaa kun äiti tällainen pelottava pinnakireällä tiuskija ja tuhahtelija.


Sanokaa jotain...
 
symppis
oot väsyny. saisitko jostain hommattua itselles IHAN OMAA aikaa hetkisen? tai pääsisitkö nukkumaan yhdeksi KOKONAISEKSI yöksi esim vanhempiesi luo? akkujen lataaminen helpottaa oloa ja jaksamista kummasti. Ei tuo susta huonoa äitiä tee, huutoon ei ole ykskään laps tässä maailmassa kuollu :) jaksamisia sinne!
 
tiedän tunteen
Esikoinen oli erittäin itkuinen ja huono nukkumaan ekat 6kk ja kyllä, huusin vauvalle ja jätin sen joskus yksin pinnasänkyyn huutamaan, joskus laitoin makuuhuoneen ovenkin kiinni :( Enpä tuolla suuresti ylpeile, mut joku rajahan se äidinkin jaksamisella on!!
Voimia sulle ap!
 
viiu
Eihän toi mitään haittaa, jos vähän pinna kiristyy. Vauvan hoito on raskasta yksin. Koita saada vähän omaa aikaa vaikka illalla, kun mies on kotona. Lähde vaikka lenkille ihan yksin, se helpottaa jo kummasti.
 
oon miekin "huutanut" tai ainakin tosiaan korottanut ääntäni tuolle mein pienelle, 5,5kk... oon aina ollut tosi lyhytpinnainen. Tässä sitä nyt opettelen laskemaan vaikka kymmeneen tai menemään toiseen huoneeseen hetkeks rauhottumaan :)

ja tosiaan, varmasti moni on menettänyt hermonsa kiukkuavan/itkevän vauvan kanssa, ei se miusta huonoa äitiä kenestäkään tee... ehkä parantamisen varaa on aina :hug:
 
!
Kannattaa hakea apua, että saisit itse huilittua, ja pitää huolta nukkumisesta ja omista elintavoista että jaksat täyttää tärkeimmän tehtäväsi: olla hyvä äiti! ja myös vauvan unirytmin takia voi miettiä onko vauvalla allergioita tms. Vauvalla on syy kun itkee, paha olo, pelkää, nälkä, kylmä, kuuma jne. Aivot vasta muovautuvat ja on todella tärkeää että hän näkisi lempeän naaman vastakaikuna itselleen. Älä syytä itseäsi ja ole itsellesi armollinen mutta vauva todella tarvitsee että hänen tarpeisiin vastataan ja ei itketetä yksin, ei huudeta.. :-( Hoida itseäsi, ota yhteys jonnekin. Älä pelkää pyytää apua neuvolasta tai mistä vain jaksamiseen! Saat apua ja olette vauvasi kanssa onnellisempia <3
 
Tiedän ettei saisi huutaa, siks mä täällä avaudunkin... enkä mä nyt huutamalla huuda, korotan ääntäni, siis en naama punaisena karju... vauva varmaan aistii, muttei se kyllä ainakaan muuta tee kun kattoo kummaksuen... tai joo, kerran naurahti kun tuhahdin kovasti.

Mut joo, ei see tee asiasta sen kivempaa. Mä oon vähän pattitilanteessa: Meillä ei oo sopivaa korviketta, en heru pumpulle ja vauva tarvii rintaa n.2h välein... Ja musta tuntuu, et kukaan ei tajua kuinka väsynyt oon, ku en oo puoleen vuoteen nukkunut ku pari kertaa sen 4h putkeen, usein noita 1-2h pätkiä vaan. Vaikka toisethan jaksaa paljon enemmänkin valvoa...

Kyllä mä 99 % päivistä nautin.... mietin vaan tässä huolestuneena, et jos alkaa tällaista esiintyy useammin, en haluu nähdä itteeni tällaisena äitinä, et en tunnista itteeni...
 
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Kannattaa hakea apua, että saisit itse huilittua, ja pitää huolta nukkumisesta ja omista elintavoista että jaksat täyttää tärkeimmän tehtäväsi: olla hyvä äiti! ja myös vauvan unirytmin takia voi miettiä onko vauvalla allergioita tms. Vauvalla on syy kun itkee, paha olo, pelkää, nälkä, kylmä, kuuma jne. Aivot vasta muovautuvat ja on todella tärkeää että hän näkisi lempeän naaman vastakaikuna itselleen. Älä syytä itseäsi ja ole itsellesi armollinen mutta vauva todella tarvitsee että hänen tarpeisiin vastataan ja ei itketetä yksin, ei huudeta.. :-( Hoida itseäsi, ota yhteys jonnekin. Älä pelkää pyytää apua neuvolasta tai mistä vain jaksamiseen! Saat apua ja olette vauvasi kanssa onnellisempia <3
Juu siis allergiaselvittelyt meneillään ja asiat jo paremmin hiukan, vauva ei enää normaalisti ole niin itkuinen (kerroin vaan taustaa valvomiselleni)...

Tiedän, et vauva ei kaipaa raivopäätä nenän eteen... kukapa kaipais, täytyy tsempata... jotenki olisin halunnut kuulla, et inhimillistä ja muillekin käy näin välillä, mut kai kaikki muut pystyy hillitsemään itsensä niin hyvin...
 
hmm
Suosittelen noita korvatulppien hankkimista, samoin kantoliinan jne. Jotta ois vähän helpompaa.

Ja korvikettahan kannattaa käyttää, jos ei allergiaa. Ihan hyvin voi vaikka joku läheinen ottaa lapsen vaikka yhdeksi illaksi hoitoon ja antaa korviketta. Sillä välin sinä vedät unta palloon.
 
samanlainen
Täältä palstalta on ihan turha kysyä neuvoja, koska kaikki äidit ovat niin täydellisiä. He eivät koskaan huuda tai tiuski vauvoilleen. Ainakin sellainen kuva mulla on.

Ap, itse olen samanlainen kuin sinäkin. Joskus erehdyin kirjoittamaan siitä tälle palstalle ja täällä jo monet sanoivat, että tekevät ilmoituksen sossuun.

Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos joskus vähän ärähtää vauvalle. Painosanalla joskus ja vähän. Ei se vauva siihen kuole.
 
uneton
saa tilattua perhetyöntekijän kotiin eli äiti saa nukkua ja perhetyöntekijä hoitaa vauvaa. Tai sitten on seurakunnan ja mll:n toimintaa jossa vauvan voi jättää hoitajalle ja itse vaikka kahvitella muiden äitien kanssa. Mutta kuulostaa siltä että tarviit vaan unta...

Itsellä sama tilanne ja paljon pahempikin... en hakenu apua ja vieläkin on huono omatunto ja mietteet että kuinka vaikuttilapseen. Joten ota ajoissa neuvolassa puheeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ja oletko kokeillut vyöhyketerapiaa? Aika moni on saanut jo yhdestä kerrasta apua vauvalleen.
ei auttanut 6 kertaakaan...

Siis nyt oikeesti on niin, et vauvan olo alkaa jo helpottua ja se asia on kunnossa (KIITOS!) mutta mun on vaan vaikee hyväksyy sitä, et väsyneenä oon hirviöäiti, kun vauvalla on tällainen kitinäpäivä (joita ei enää onneks edes niin usein oo)...
 
Limone
Juu, vauvalle ei saisi huutaa, sen kai tietää jokainen. Mutta kyllä meillä ainakin jokusen kerran huudettiin, kun hermo petti väsymyksen takia. Meillä helpotti yövalvomiset unikoulun myötä (muistaakseni 4kk ikäisenä), ja 5kk iässä helpotti, kun iltapuuro piti vauvan kylläisenä aamuun saakka, eikä tarvinnut yöllä herätä syöttämään.

Selvitä onko kotipaikkakunnallasi kodinhoitajia, jotka voisivat tulla muutamaksi tunniksi vaikka ulkoiluttamaan vauvaa, jotta saisit itse nukuttua, ellei miehesi, ystäväsi tai joku muu voi auttaa. Ei varmaan lohduta, mutta ajan myötä se helpottaa..
 
Valvottajan äiti
Alkuperäinen kirjoittaja symppis:
oot väsyny. saisitko jostain hommattua itselles IHAN OMAA aikaa hetkisen? tai pääsisitkö nukkumaan yhdeksi KOKONAISEKSI yöksi esim vanhempiesi luo? akkujen lataaminen helpottaa oloa ja jaksamista kummasti. Ei tuo susta huonoa äitiä tee, huutoon ei ole ykskään laps tässä maailmassa kuollu :) jaksamisia sinne!



Tää oli kuin mun suusta. Kukaan ei jaksa tuollaista. Itse valvoin 2v lapsen kanssa joka heräili 10-15 kertaa yössä eikä päivälläkään nukkunut kuin lyhyitä pätkiä. Meillä syyksi todettiin refluksi. (ruoan takaisinvirtaus ruokatorveen ja suuhun).

Kun ihminen on tarpeeksi väsynyt, se ei pysty ajattelemaan tai toimimaan kovinkaan järkevästi. Joten se kaikkein akuutein asia kohdallasi olisi se unen saanti! Kotona se ei onnistu joten jos löytäisit sukulaisen tai ystävän jonka luokse pääsisit vaikka 1-2yöksi? Vauva pärjää sen ajan mainiosti isän tai muun läheisen kanssa. Neuvolasta voit kysellä myös perheneuvojan apua. Lapsen olotilaa kannattaisi myös seurata, pidä kirjaa syömisistä ja nukkumisista ja valvomisista, millainen on hereillä ollessaan ja onko uni esim levotonta. Jossain vaiheessa olisi hyvä käydä lastenlääkärin juttusilla jotta voitaisiin pois-sulkea mahdolliset sairaudet (esim allergiat).
Oma aika on myös tärkeä asia, sitä sinun tulee vaatia, ihan säännöllinen ajankohta jolloin saat olla rauhassa, ilman että kukaan sinulta mitään vaatii ja saisit kuunnella omia ajatuksiasi. Mene salille, lenkille, uimaan, kirjastoon tai vaikka vaan istut kannolle ja katselet maailmaa siltä kantilta. Pääasia että hermot ja kroppa saavat levätä.

Voimia sinulle!

 
Alkuperäinen kirjoittaja ElämänsäLuuseri:
Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:
Niin siis em. viitaten, en voi olla yksin poissa kotoa yli 2h, tai en voi nukkua yli 2h koska vauvalla on nälkä.... ja siis imetysdietillä oon :)
Siis sie haluat imettää vain tissillä vai onko jotain syytä miksei korviketta voi käyttää?
Siis maitoallergia ja meillä ei oo mitään sopivaa korviketta vielä, toki ois kalliit apteekin korvikkeet mut en haluis nyt sotkee tätä kuvioo niillä, kun eivät välttämättä käy vauvalle kuitenkaan ja altistukset tulossa... Kun nyt on jo paljon seesteisempää, niin en haluis et itkuisuus alkaa taas, korvikkeen takia. Kun mun ruokavalio on saatu sopivaksi vauvalle... Olipas sekavaa :)
 

Yhteistyössä