Huostaanoton purku ja uusi vauva

  • Viestiketjun aloittaja Shirin
  • Ensimmäinen viesti
"anni"
oi, ajattele noita lapsiasi, äläkä lisäänny enää :( vaan satsaa oikeasti noihin isompiin jo huostaanotettuihin jos kerran lapsiarkea haluat!!! uusi vauva ei todellakaan paranna tilannetta vaikka siltä sinusta nyt tuntuisikin. toisekseen uskoisin että noin pitkään huostaanottoon on hyvät perustelut, työni puolesta näen kuinka liian harvoin lapset pääsevät huostaan :(
 
Shirin
Olen terve, ei ole mielisairautta. Itselläni oli huostaanoton aikoihin fyysinen sairaus, jonka lääkärit tulkitsi väärin ja sossuille meni väärää tietoa, mutta tuo sairaus on hoidettu eikä sen suhteen ole ongelmia.
Uuden puolisoni kanssa toivomme vielä yhteistä lasta.
Lapset voisi aivan hyvin asua kotona, mutta sossut näkevät tilanteen vääristyneesti.
Kyllä tänne isommat mahtuisi ja vauvakin, kaikki hyvin ja mulla voimia riittää lastenhoitoon.
Haluaisin tietää, että puretaanko huostaanottoja ylipäätään koskaan? viedäänkö yhteinen lapsikin automaatisesti, jos vanhemmat lapset on huostaanotettu? kyllähän tapaan lapsia, niin usein kun mahdollista välimatkan vuoksi ja tapaamiset on olleet säännöllisiä eikä niissä ole ollut koskaan kellään valittamista, koska koti ajat on sujuneet aina hyvin
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olen terve, ei ole mielisairautta. Itselläni oli huostaanoton aikoihin fyysinen sairaus, jonka lääkärit tulkitsi väärin ja sossuille meni väärää tietoa, mutta tuo sairaus on hoidettu eikä sen suhteen ole ongelmia.
Uuden puolisoni kanssa toivomme vielä yhteistä lasta.
Lapset voisi aivan hyvin asua kotona, mutta sossut näkevät tilanteen vääristyneesti.
Kyllä tänne isommat mahtuisi ja vauvakin, kaikki hyvin ja mulla voimia riittää lastenhoitoon.
Haluaisin tietää, että puretaanko huostaanottoja ylipäätään koskaan? viedäänkö yhteinen lapsikin automaatisesti, jos vanhemmat on huostaanotettu?

Ainakin lapsen tekemä huostaanoton purku valitus vai mikä olikaan nimeltään on erittäin, erittäin epätodennäköisesti "läpivietävä" juttu, mutta jotkut sitä purkua hakevat. Huostaanotto on tarkasti säädetty laissa ja pitkä prosessi sen purkukin varmasti on.
 
Shirin
Edellisestä päätöksestä kerkesi mennä se 30 päivän valitusaika umpeen, ennekuin sain vihdoin tietoa että näistä voi valittaakin. Nyt odotan uutta päätöstä, josta valitan lakimiehen välityksellä. Olen koko huostaanoton koittanut saada lapsiani takaisin, keskustelemalla sossujen kanssa asiallisesti mutta tuloksetta. Aluksi huostaanoton perusteet olivat syy: aikaa ei ole kulunut vielä riittävästi. Ihmettelin tuolloin, mitä se piti sisällään ja voisinko vaikuttaa olosuhteisiin jotenkin, jotta lapset voisivat palata kotiin mutta syy kerrottiin minulle vasta viime kesänä.Meidän tapauksessa on syyt vaihdelleet jo alkuperäisestä ja nyt kun minussa ei ole syytä niin niitä on etsitty lapsistani, jotta huostaanottoa on voitu jatkaa ja näiden syiden vuoksi ei kuulemma voi purkaa.
 
pihalla
En tiedä huostaanottokuvioista mitään mutta voisitko pyytää pitempiä tai tiheämpiä kotilomia alkuun. Siinä sitten lapsetkin tottuisi sinuun ja hyvän yhteyden jälkeen huostaanoton purku voisi olla mahdollisempi kuin nyt.
 
lastensuojelu
Huostaanotto on aina VIIMEINEN keino, kun kaikki muu on kokeiltu, avohuollon tukitoimet, perhetyö jne. Ei sitä päätöstä tehdä yht äkkiä, ei vahingossa tai kevyin (tai virheellisesti). Se ei perustu yhden ihmisen näkemykseen tai ole mielipidekysymys. Sen perustana on laki.

Mutta alkuperäiseen kysymykseesi, ei uutta lasta automaattisesti huostaanoteta, vaan uusi lapsi on aina uusi mahdollisuus, kunnes taas tulkitaan tai ymmärretään väärin. Ja taas on yhteiskunnalla yksi (älyttömän kallis) huollettava lisää. Älä tee enempää lapsia vaan toteuttakaa vanhemmuutta osana sun jo olemassa olevien lasten elämää. Rakastavia aikuisia ei voi lapsella liikaa olla :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Shirin
"Aluksi huostaanoton perusteet olivat syy: aikaa ei ole kulunut vielä riittävästi." -

Tällä tarkoitan, että näin mulle vastattiin kun kysyin syytä.

Aluksi syy oli väsymykseni, joka tutkittaessa selvisi kilpirauhasen vajaatoiminnaksi joka tuota aiheutti ja itse olin pyytänyt tyhmyyttäni apua kotiin väsymyksen vuoksi ja koska väsymys ei väistynyt niin lapset huostaanotettiin koska olin ihan poikki, myöhemmin pitkään selviteltäessä verikokeet paljastivat tämän fyysisen sairauden ja nyt huostaanottoa jatketaan ikäänkuin varmuuden vuoksi, jos vaikka väsyisin taas tai sitten siinä on joku muu syy, jota ei minulle kerrota.
Lasten ja minun väleissä ei ole ongelmia, vuorovaikutus on loistava ja perhe-elämä meillä toimii tosi hyvin, siitä ei ole ollut kyse meillä. Meillä tarjottiin kotiin tätiä istumaan sohvalle sillointällöin, mutta koska tietenkään tällainen ei auttanut niin päädyttiin huostaanottoon. Uskokaa tai älkää, mutta Suomi ei ole ihan sellainen mitä monet luulee. Lapsia huostaanotetaan myös hyvistä perheistä joissa lapsilla ei ole hätää. Laki sanoo toista, mutta käytäntö ei ole tällainen, mitä luulisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Fornacis
Shirin
Käyttäjä lastensuojelu

Oletko töissä sossussa, täällä lastensuojelussa?

Kiitos näkemyksistäsi, jos olet.
Suomessa ei tiettävästi ole purettu huostaanottoja, mitä olen ottanut selvää vaan vanhemmat saavat tavata lapsiaan vain miten sosiaalialan ihmiset siihen myöntyvät. Itse saan kotiin viikonloppuisin, joka toinen viikonloppu ja lasten yleisinä loma-aikoinan enemmän.
Perheen arvostus on suomessa tosi huono ja toivon että joskus tulee parannuksia lapsiperheiden asemaan ja siihen että arvostetaan äitiyttä myöskin.

Olet oikeassa, että rakastavia aikuisia ei voi lapsella olla liikaa, lapsi tarvitsee rakkautta,hoitoa ja läsnä olevaa aikuista sekä ymmärrystä ja ohjausta kehitystasonsa mukaisesti ja pientä höpsöttelyä arjessa lapsen kanssa, hyvällä maulla tietysti.
 
Vierra
Tää on taas näitä. Ei Suomessa väsymyksen takia huostaanoteta! Syynä voi olla se, että äiti/isä laiminlyövät lapsiaan, joka johtuu osittain tai kokonaan väsymyksestä (tai jostain aivan muusta, mutta joka vain seliteään väsymykseksi).

Jos pelkän väsymyksen takia huostaanotettaisiin, niin puolet lapsista varmastikin huostaanotettaisiin jossakin vaiheessa. Meilläkin ollaan oltu ihan kuoleman väsyneitä ja masentuneita, mutta eipä ole huostaanotettu, kun ollaan lapset kuitenkin hyvin hoidettu ja oltu läsnä heille.

Ja mitä höpöjä ap puhuu huostaanoton puruista, kyllä niitä Suomessa on tehty ja tehdään,
 

Yhteistyössä