Hurja asuntolainako?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 14:11 jeppe kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 07:34 juupajuu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2005 klo 23:19 jeppe kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2005 klo 19:42 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 13:00 juupajuu kirjoitti:
No HOHHOI mitä lainoja!!! sanon että kusessa ootte vielä... :/
Me haettu 130t e lainaa ja saatiin se, mutta pitkään mietimme raskitaanko ottaa!!! Mutta näin vaan otimme ja talo nousee hyvää vauhtia pystyyn... (avaimet käteen).
Meidän tulot on yhtensä n.3500e...
Ihmiset on HULLUJA!! :/
Menee tappeluks..

Oompa utelias tietään että millasen talon ja missäpäin suomea saa tuolla hintaa AVAIMET KÄTEEN?!!
130000eurolla ei kovin erikoista mökkiä voi saada avaimet käteen -periaatteella mistään päin Suomea! Naurattaa oikein ajatella, kun hupsahtaa laskuun yks 50000 lisää hintaa. Mites sit talouden käy??? Eipä käy kateeksi.
:attn: SULLE JEPPE :attn:
Mun 2 kaveri perhettä rakensi myös viime talvena ja niiden MÖKIT maksoi 117e t KAIKKI PASKAT PÄÄLLE!!!
Ja molemmilla 120 neliöö....+tallit.
Ja meillä on rakennus suunnittelija, joka kyselly kunnasta liittymä hinnat yms yms ja todella KAIKKI ns. yllätys menot.... Mutta eihän se varmaan voi tietää, samoten mun kaverit, ne vaa kuvittelee ton lainan noin pienex???? Vai.... :whistle: Sähän sen tiedät. :LOL: :LOL:
No, kyllä tulee pienet mökit teille. Meille tulee 160neliöö + 50 neliön talli. Ja silti ei lainasumma päätä huimaa, koska tehdään pitkästä tavarasta itse! Eikä tyydytä mihinkään jokatytön Kalustetukkuun sisustusvalinnoissa. :kieh:
:snotty: :snotty:
Mutta ei meille mitää halppis kamaa tuu...
Laatat ja laminaatit. Ja mepä ei tehä mitää ite!!! :p
Jääpi kallis arvosta aikaa suhteen hoitoon...
Nyt ollaan asuttu vaivasen 100 neliön MÖKISSÄ, ja hyvin mahduttu!!
Asukaa te vaa leveesti ja maksakaa isoa lainaa, kukin elää tyylillään.
Ja luulenpa että useempi on meitä "normaali tallaajia" jotka kauhistelee 200t e lainoja ja pitää 120neliön mökkejä, ihka oikeina taloina! :D
 
Mies76

Pikku vinkkinä sähkölaskun puolittamiseen...

Hanki omakotitaloon lämpöpumppu. Pitää talon peruslämmön aivan vaivattomasti ja sähköä menee vain pumpun käyttöön.

Tarvitsen lisäsähköä tai öljyä lämmitykseen vain pakkasilla ja silloin kun lämpötilat vaihtelevat.

Asiallisia vehkeitä saa 1000 euron hintaan ja SÄHKÖLASKU TIPPUU 30 - 50 %:a
 
Kipe
Nimimerkille Mies -76. Olen kuullut tuosta lämpöpumppu-systeemistä, mutta naisenahan en juurikaan siitä ymmärrä. Onko jotain linkkiä, mistä saa lisää tietoa? Meillä iso, yli 200 neliön sähkölämmitteinen okt. Sähkömenot kohtuulliset, kun lämmitetään leivinuunia tiheään, mutta kaikki säästö olisi tervetullutta.
 
normaali tallaaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 07:26 juupajuu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2005 klo 19:42 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 13:00 juupajuu kirjoitti:
No HOHHOI mitä lainoja!!! sanon että kusessa ootte vielä... :/
Me haettu 130t e lainaa ja saatiin se, mutta pitkään mietimme raskitaanko ottaa!!! Mutta näin vaan otimme ja talo nousee hyvää vauhtia pystyyn... (avaimet käteen).
Meidän tulot on yhtensä n.3500e...
Ihmiset on HULLUJA!! :/
Oompa utelias tietään että millasen talon ja missäpäin suomea saa tuolla hintaa AVAIMET KÄTEEN?!!
:p Kerronpa vaan, vaikken tilivelvollinen olekkaan teille. Mutta rakennamme oulun kieppeille, vuokra tontille. Ja tää meiän MÖKKI on 120 neliöön tönö, ja Pihalla seisoo 60 neliön talli.
Hinta on laskettu pilkulleen ja tossa 130t on 10t ylimäärästä, niin sanotusti yllätys menojen varalle!!
Joo, ei me mitää luksus linnaa tarvita...
Voisitko laittaa yhtään tietoa, että minkä firman taloa teette? Kovasti kiinnostaisi. Me ei tarvita "miljoonia neliöitä eikä velkaa", riittää "mökkikin". :)
 
ä-78
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2005 klo 12:55 normaali tallaaja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2005 klo 07:26 juupajuu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.10.2005 klo 19:42 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 13:00 juupajuu kirjoitti:
No HOHHOI mitä lainoja!!! sanon että kusessa ootte vielä... :/
Me haettu 130t e lainaa ja saatiin se, mutta pitkään mietimme raskitaanko ottaa!!! Mutta näin vaan otimme ja talo nousee hyvää vauhtia pystyyn... (avaimet käteen).
Meidän tulot on yhtensä n.3500e...
Ihmiset on HULLUJA!! :/
Oompa utelias tietään että millasen talon ja missäpäin suomea saa tuolla hintaa AVAIMET KÄTEEN?!!
:p Kerronpa vaan, vaikken tilivelvollinen olekkaan teille. Mutta rakennamme oulun kieppeille, vuokra tontille. Ja tää meiän MÖKKI on 120 neliöön tönö, ja Pihalla seisoo 60 neliön talli.
Hinta on laskettu pilkulleen ja tossa 130t on 10t ylimäärästä, niin sanotusti yllätys menojen varalle!!
Joo, ei me mitää luksus linnaa tarvita...
Voisitko laittaa yhtään tietoa, että minkä firman taloa teette? Kovasti kiinnostaisi. Me ei tarvita "miljoonia neliöitä eikä velkaa", riittää "mökkikin". :)

TERVE!! :flower:
Eli meillä on k-raudan omatalo. Avaimet käteen periaatteella.
Kiva kuulla, että on muitakin "vatimattomia" mökki asujia... =)
 
aqi

TERVE!! :flower:
Eli meillä on k-raudan omatalo. Avaimet käteen periaatteella.
Kiva kuulla, että on muitakin "vatimattomia" mökki asujia... =)
[/quote]

Vai vaatimattomia... :headwall: Ensinnäkin jos ottaa elementtitalon saa näillä talotehtaitten katteilla laskea et maksat n20-25t? enemmän samasta talosta jos vertaat itse rakennettuun kappaletavara taloon. Ja jos vielä vertaa avaimet käteen taloon niin jo maksaa turhasta ja paljon, tai mikäs siinä jos on säästössä ylimääräistä rahaa. Itse tein yhden kirvesmiehen avustamana 140m2 talon kappaletavarasta ja laskin et neliöhinta on jotain 780?/m2 ja siihen kuului myös kaikki tontin raivuut ja pintamaat.
 
Mies76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2005 klo 12:52 Kipe kirjoitti:
Nimimerkille Mies -76. Olen kuullut tuosta lämpöpumppu-systeemistä, mutta naisenahan en juurikaan siitä ymmärrä. Onko jotain linkkiä, mistä saa lisää tietoa? Meillä iso, yli 200 neliön sähkölämmitteinen okt. Sähkömenot kohtuulliset, kun lämmitetään leivinuunia tiheään, mutta kaikki säästö olisi tervetullutta.
Lukaiseppa tuolta ja Googlettamalla löytyy lisää tietoa. Meillä on tuommoinen ilmalämpöpumppu -mallia oleva kesämökillä. Mökki pysyy lämpöisenä kevään-kesän-syksyn vain talvella tarvitsee lisälämpöä.

http://212.50.144.76/sulpu/PDFfiles/yleista_lampopumpuista.pdf
 
normaali tallaaja
Voiko sulle ä-78 laittaa yv:tä? Laittasin sulle sähköpostiosoitteeni ja kysäisisin muutamia juttuja omataloista. Esitteitä on jo ja vaikuttaa ihan hyvältä. :)
 
ä-78
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 17:38 normaali tallaaja kirjoitti:
Voiko sulle ä-78 laittaa yv:tä? Laittasin sulle sähköpostiosoitteeni ja kysäisisin muutamia juttuja omataloista. Esitteitä on jo ja vaikuttaa ihan hyvältä. :)
Voi laittaa yv:tä... Laitappa sinne sun sähköpostuia niin kirjottelen... nyt just muuttohommat, mutta vastaan heti kun ehdin!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 09:28 aqi kirjoitti:
TERVE!! :flower:
Eli meillä on k-raudan omatalo. Avaimet käteen periaatteella.
Kiva kuulla, että on muitakin "vatimattomia" mökki asujia... =)
Vai vaatimattomia... :headwall: Ensinnäkin jos ottaa elementtitalon saa näillä talotehtaitten katteilla laskea et maksat n20-25t? enemmän samasta talosta jos vertaat itse rakennettuun kappaletavara taloon. Ja jos vielä vertaa avaimet käteen taloon niin jo maksaa turhasta ja paljon, tai mikäs siinä jos on säästössä ylimääräistä rahaa. Itse tein yhden kirvesmiehen avustamana 140m2 talon kappaletavarasta ja laskin et neliöhinta on jotain 780?/m2 ja siihen kuului myös kaikki tontin raivuut ja pintamaat.

[/quote]


Jotenkin en usko tuota,tehään itte pitkästä n.130neliötä ja maksaa enempi ja eikä tuu ees autotallia viä tässä vaiheessa :eek:
 
aqi

Jotenkin en usko tuota,tehään itte pitkästä n.130neliötä ja maksaa enempi ja eikä tuu ees autotallia viä tässä vaiheessa :eek:
[/quote]


Nii..in. maksaahan suorasta tavarasta tekeminenkin jos ottaa erikseen kirvesmiehen, laatoittajan, muurarin, yms. ja eikä kilpailuta rautakauppoja.Jokainen tietysti tavallaan....
 
Omahima


Jo on järettömyys huipussaan.!!!!!!!!
Jos asiakas ei ymmärrä,niin luulis edes lainanantajalla olevan jonkinlaista moraalista vastuuta.Taidetaan palata niihin hulluihin vuosiin,jolloin pankeista oikein "jaettiin" rahaa ...
..Mutta kuinkas sitten kävikään.?????
Meille tulee vähän päälle 200 neliön kaksikerroksinen omakotitalo+autotalli 90 neliöö...lainaa n.50 000 ?.Oman kodin hankinta ei ole mikään pikkujuttu tai hetken mielijohde.Luulisi siihen suunnitteluun kuluvan muutaman vuoden...ja samalla myös säästetään ns.käsirahaa omaa kotia varten.Jos et muutamana vuonna saa kivaa summaa kasaan,et kyllä voi lyhennellä mitään lainojakaan.
Meillä on iso perhe ja kodin rakentamiseen panostetaan.Se on meidän unelma......Välillä täällä käytiin lapsellista keskustelua,mikä on luksusta,mikä ei.No ,tuollaisilla lainoilla ja hinnoilla täytyykin saada sitä luksusta....ja heti koko rahan edestä.
.Me vaatimattomasti vain rakennamme kotia itsellemme ja lapsillemme.Ja sielä olis tarkoitus asua vielä kymmenien vuosien päästä.Tiedättehän...niin kauan kuin teillä on lainaa,niin kauan pankki OMISTAA teidän kodin....
 
Omahima

Vielä lisäisin edelliseen........

Jotkut sortuivat vielä kirjoituksissaan mollaamaan niitä joilla on vielä jalat maassa.Nämä"jalat maassa olevat"ymmärtävät omat tarpeensa ja mahdollisuutensa.Jokainen rakentaa sitä kotia omien tarpeiden,mieltymysten ja mahdollisuuksien mukaan.He ymmärtävät omat rajansa....ja ennenkaikkea ymmärtävät rahan arvon.
Nämä pankkien rengeiksi haluvat taas eivät taida ymmärtää rahan päälle mitään.Jos minulle joku tuttavani kertoisi harkitsevansa tuollaisia lainoja...käskisin hänen olla hyvin hiljaa.Tuollaisita lainoista haaveileminen kertoo asianomaisen tavasta elää.HETI JA KAIKKI!
 
230 000 on meidän budjetti kokonaisuudessaan ja siitä lainan osuus on 190 000. mulla on vakiduuni, kumpikin korkeastikoulutettuja ja keskituloisia. kyllähän lainan määrä pelottaa, mutta pankinjohtajan kanssa on laskettu, että sitten pidennetään maksuaikaa, jos korot kovasti kipuaa..
 
Janska
Me eletään periaatteessa miehen tuloilla tällä hetkellä, noin 2000?/kk ja ite saan kotihoidontukea, lapsilisän ja ansiosidonnaista. Ja töihin olisin menossa heti kun löytyy vaan. Otettiin 1,5 vuotta sitten 120 000? asuntolainaa. Tuntuu ettei rahat riitä mihinkään, mutta enemmän joutuisi vuokraa maksamaan kk kun nyt lyhennyksiä. Ja voihan kahden vuoden ajalta sopia maksavansa vain korot. Joku ihmetteli että jos kuolee tai joutuu työttömäksi...me ainakin otettiin vakuutus kuoleman ja pysyvän työkyvyttömyyden varalle. Näissä tapauksissa vakuutus korvaa 100% loppu lainan 150 000? asti, eikä vakuutus kuitenkaan tuo paljoa lisää maksuihin!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 04:32 Janska kirjoitti:
Me eletään periaatteessa miehen tuloilla tällä hetkellä, noin 2000?/kk ja ite saan kotihoidontukea, lapsilisän ja ansiosidonnaista. Ja töihin olisin menossa heti kun löytyy vaan. Otettiin 1,5 vuotta sitten 120 000? asuntolainaa. Tuntuu ettei rahat riitä mihinkään, mutta enemmän joutuisi vuokraa maksamaan kk kun nyt lyhennyksiä. Ja voihan kahden vuoden ajalta sopia maksavansa vain korot. Joku ihmetteli että jos kuolee tai joutuu työttömäksi...me ainakin otettiin vakuutus kuoleman ja pysyvän työkyvyttömyyden varalle. Näissä tapauksissa vakuutus korvaa 100% loppu lainan 150 000? asti, eikä vakuutus kuitenkaan tuo paljoa lisää maksuihin!
Onko miehesi tulot brutto vai netto? Meillä sama tilanne että itse kotonan kotihoidontuella mutta miehelläni on 2000? nettotulot.
 
Janska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 12:56 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 04:32 Janska kirjoitti:
Me eletään periaatteessa miehen tuloilla tällä hetkellä, noin 2000?/kk ja ite saan kotihoidontukea, lapsilisän ja ansiosidonnaista. Ja töihin olisin menossa heti kun löytyy vaan. Otettiin 1,5 vuotta sitten 120 000? asuntolainaa. Tuntuu ettei rahat riitä mihinkään, mutta enemmän joutuisi vuokraa maksamaan kk kun nyt lyhennyksiä. Ja voihan kahden vuoden ajalta sopia maksavansa vain korot. Joku ihmetteli että jos kuolee tai joutuu työttömäksi...me ainakin otettiin vakuutus kuoleman ja pysyvän työkyvyttömyyden varalle. Näissä tapauksissa vakuutus korvaa 100% loppu lainan 150 000? asti, eikä vakuutus kuitenkaan tuo paljoa lisää maksuihin!
Onko miehesi tulot brutto vai netto? Meillä sama tilanne että itse kotonan kotihoidontuella mutta miehelläni on 2000? nettotulot.
Eli tosta 2000? verot pois. Asunnonomistajana saa sen pari kolme prosenttia hinattua veroprosenttia alaspäin.
Onko teillä lainaa vai oletteko harkinnut ottavanne?
 
Meidän asunnon hinta oli tuo reilu 200 000?.
Olemme aika nuoria(25v&27v).
Minä vielä opiskelen, tosin valmistun nyt mutta laina otettu 1,5v sitten. Mies keskipalkkaisessa työssä mutta tekee hurjasti ylitöitä.
Oikein hyvin kyllä pärjätään ja vielä paremmin kun nyt pääsen työelämään ja lapset siirtyvät kouluun ja ph-maksut poistuvat.

Elämä on täynnä valintoja.
Me valittiin oma asunto hyvältä paikalta Helsinkiä ja mielestäni siitä maksettava hinta siis muutenkin kuin rahallisesti ei ole paha.
On se tosi ihanaa kun alle nelikymppisenä ei ole juurikaan asumiskustannuksia kun lainat hoidetu pois =)
 
rahaton
Olen miettinyt paljon että mikä on se viisas ratkaisu... Haluaa ehdottomasti asua rivi tai omakotitalossa. Kaksi vaihtoehtoa: 1) vuokralla, maksaa tosi kovaa vuokraa eikä asunnosta tule ikinä omaa 2) ottaa paljon lainaa ja rakentaa oma talo. Mahdollisuus että pystyy sitä maksamaan ja joskus 20 tai 25 vuoden päästä se voi olla ehkä oma. Tai sitten korot nousevat ihan mahdottomiksi eikä pysty enää maksamaan. Asunto myyntiin ja vuokralle takaisin. Eipä olla sen kurjemmassa tilanteessa kuin lähtiessään vuokra asunnosta. Tai sitten 10 vuoden päästä ollaan sitä mieltä että asumiseen menee liikaa rahaa, niin sitten myydään ja jotain ehkä on jäänyt siitä pesämunaksi.

Mikä on siis parempi asua aina vaatimattomasti kun ei uskalla ottaa riskiä vai ottaa riski ja asua edes jonkun aikaa niinkuin haaveilee.

Miksi pitäisi mennä vanhan tavan mukaan että ensin yksiö viiden lapsen kanssa, sitten kun se on maksettu niin voidaan ostaa kaksi ja sitten kun se on maksettu voidaan jo ostaa kolmio jne. ja sitten kun jo voidaan ostaa sen kokoinen kun ollaan aina haaveiltu niin lapset jo muuttavatkin pois kotoa eikä enää tarvita kuin se yksiö tai kaksio.

Itse päädyin siihen että nyt tarvitsen tilaa kun lapset ovat pieniä ja kun he muuttavat pois kotoa minulla voi olla vielä paljon velkaa talosta mutta sitten voinkin muuttaa pienempää ja ehkä siihen sitten riittää ne rahat jotka olen jo talosta maksanut. Ei minua haittaa kuka taloni oikeasti omistaa minä vai pankki. varsinkin jos vertaa vuokralla asumiseen jolloin ei ainakaan itse omista mitään. Eikä edes pysty säästämään omaa varten.
 
No kyllä nuo 200 000 e:n lainat kuulostaa hurjilta... Riippuu tietenkin tuloista. Ja siitä, mihin on tyytyväinen, haluaako luksusta vai riittääkö vähän vaatimattomanpi asunto missä kuitenskin on kaikki tarpeellinen.
 

Yhteistyössä