Hydrokortisonia suupieleen??

Tytöllä, 2v, ollut ihottumaa suupielessä(kirjoittelinki siitä joku aika sitten) ja tuskailin kuinka neuvolassa vain käsketään laittaa rasvaa, ensimmäinen käski laitaa bebanthenia ja toinen sano ettei se vaikuta, laita mietoa kortisonia! Mutta miten sitä voi laittaa suun lähelle, en ymmärrä, sitä menee niin helposti pienellä suuhunkin??Ajattelin kyllä vielä kysyä apteekistakin, mitä mieltä ne on..
 
Meille ainakin sanoi niin neuvolalääkäri kuin ihotautilääkärikin, että kasvojen alueelle ei saa käyttää muita kuin mietoja kortisonivoiteita eli siis yksiprosenttisia. Suun lähelle laittaessa kannattaa olla varovainen, mutta pieni määrä nieltynä ei merkitse mitään. Itse käytän tyttäreni atooppisen ihottuman hoitoon sibicort-voidetta(saa apteekista ilman reseptiä ja on toiminut paremmin kuin hydrocortison) ja olen sitä laittanut suupieliinkin.Bepanthenilla ei meillä ollut vaikutusta mihinkään..
Hyvä keino on voidetta levittää silloin kun lapsi nukkuu, niin ei suutansa nuoleskele läheskään niin paljon... Lipolan-perusvoide on kanssa ollut hyvä voide kasvojen alueelle jatkuvammassa käytössä. Suupieletkin on sillä pysyneet kunnossa. Kortisonivoidetta ei saisi lapsilla yleensä kayttää viikkoa pidempään. Silmien lähelle ei kortisonivoidetta kannata kuiteskaan laittaa. Silmien ympärille tai luomiin on olemassa ultracortenol-voide, jota taisi saada vain reseptillä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2007 klo 13:56 vieras kirjoitti:
Kyllä mä oon laittanu ihan 2.5% hydrokortisonia naamaan vauvalle, jos iho on ollut tosi pahana. Ei kai se vaarallista ole.

toivottavasti et kovin monta päivää. 2.5 % on vahvaa tavaraa kenen vaan kasvoille. ykköstä käyttäisin minä enkä kovin monta päivää kerrallaan. Meillä käytetään Sibicortia nyt muutama päivä kerrallaan.
kortisoni ohentaa ihoa. Olen nähnyt jonkun tapauksen joskus kun oli käytetty huolettomasti kortisonia naamaan ja verisuonet näkyi ihon läpi erittäin selvästi.
<br><br>
 
Heippa,

Meikäläisen lähisuvussa niin lastenlääkäri kuin apteekkari. Heiltä olen saanut omaan silmäluomen ihottumaan tosi hyvää rasvaa, Locoid 0.1 % emulsiovoide.

Se on tosi hyvää ja hellävaraista - eli suosittelen lämpimästi!

Ihottumahan on aina oire jostain tulehduksesta, eli jokin ärsyke saa lapsesi ihon rikki. Kannattaa siis ensisijaisesti tarkkailla mistä se voi johtua (ruoka, kuiva ilma, kylmä ilma, kotieläimiä...tai monien kombinaatio)?
Yleensä talvisaikaa Suomessa ilma on erityisen kuiva, joten pelkkä runsas voitelu voi tähän auttaa myös. Tämä tarkoittaa siis että ihan hajutonta voidetta apteekista, ja sitä voitelet monta kertaa päivässä. Aamulla, suupesun jälkeen ja illalla jne.

Mulla itsellläni meni iho vielä enemmän rikki kun käytin joskus Bepanthenia, joten se ei kaikille sovi vaikka monihan siitä tyykkää. Itse olen pitänyt hyvinä rasvoina Essex -tuoteperhettä. Niiden oranssi purkki Lotion ja valkoinen voide pahimpiin kohtiin. Näihin voit saada lääkäriltä reseptin, jolloin ne ovat paljon halvempia kun reseptivapaana ostettuna.

Nämä rasvajutut vaan ovat semmosia että kannattaa testata mikä sopii lapellesi parhaiten. Iho ja olosuhteet kun eroavat paljolti kaikilla.

Itse vain kannatan sitä että eka poistaa ärsykkeen, katkaisee pahimman ihottuman (Locoidilla) ja sen jälkeen rasvaa tosi usein. Näin yleensä vältyn pahimmilta rumbilta. Täytyy vaan heti puuttua siihen.
 

Yhteistyössä