Hyi sentään, kun säikähdin illalla! Saunottiin ja kun 3-vuotias tuli pois, meni ihan veltoksi

Minä olin jo saunonut ja mies ja lapset saunoivat vielä. Tyttö rupesi karjumaan saunassa. Syy ei selvinnyt, mutta ei se selviä aina muulloinkaan. Sitä ei siis pidetty ihmeenä.

Kun ei rauhoittunut mihinkään, mies päätti tuoda pois. Kävivät suihkussa ja tyttö tyyntyi siinä. Sitten toi lapsen minulle ja minä rupesin kuivaamaan ja pukemaan lasta. Lapsi meni yhtäkkiä veteläksi kuin makaroni. Luulin, että ei vaan halua seistä ja laitoin tytön selälleen, että voin jatkaa pukemista. Huomasin, että jalat olivat ihan veltot ja silmät vain pyörivät päässä. Säikähdin ihan kauheasti ja huusin mieheni hätiin. Mies haki tytölle vettä, jota laittoi ruiskulla suuhun. Siitä pikkuisen tokeentui ja sain puettua lapsen.

Vähiinsä tyttö palasi maailmaan, joten mysteeriksi jäi, mistä oli kyse. Saiko itsensä karjumalla kuumassa niin pahaan kuntoon vai oliko jokin muu vaiva, joka sai karjumaan. Saunassa ei vettä huolinut, kun mies yritti juottaa. Epilepsia tytöllä on, mutta ei kai tuollainen mitään epiä ole?

En tiedä, mutta todellakin säikähdin. Onko muilla jotain vastaavia kokemuksia?
 
"vieras"
Minä olin jo saunonut ja mies ja lapset saunoivat vielä. Tyttö rupesi karjumaan saunassa. Syy ei selvinnyt, mutta ei se selviä aina muulloinkaan. Sitä ei siis pidetty ihmeenä.

Kun ei rauhoittunut mihinkään, mies päätti tuoda pois. Kävivät suihkussa ja tyttö tyyntyi siinä. Sitten toi lapsen minulle ja minä rupesin kuivaamaan ja pukemaan lasta. Lapsi meni yhtäkkiä veteläksi kuin makaroni. Luulin, että ei vaan halua seistä ja laitoin tytön selälleen, että voin jatkaa pukemista. Huomasin, että jalat olivat ihan veltot ja silmät vain pyörivät päässä. Säikähdin ihan kauheasti ja huusin mieheni hätiin. Mies haki tytölle vettä, jota laittoi ruiskulla suuhun. Siitä pikkuisen tokeentui ja sain puettua lapsen.

Vähiinsä tyttö palasi maailmaan, joten mysteeriksi jäi, mistä oli kyse. Saiko itsensä karjumalla kuumassa niin pahaan kuntoon vai oliko jokin muu vaiva, joka sai karjumaan. Saunassa ei vettä huolinut, kun mies yritti juottaa. Epilepsia tytöllä on, mutta ei kai tuollainen mitään epiä ole?

En tiedä, mutta todellakin säikähdin. Onko muilla jotain vastaavia kokemuksia?
siis ei kestä lämpöä? ei kaikki kestä vaikka itse kestättekin..ei teidän vika mutta lapsi ei vaan osaa sanoin viellä kuvailla mikä on olo tila! Se kuumuus teki sen.
 
[QUOTE="vieras";27365250]Raivotessa voi mennä lapselta taju kankaalle, mutta jos oli jo rauhoittunut, niin lääkäriin ehdottomasti.[/QUOTE]

En mene vannomaan, missä järjestyksessä tapahtui. Minusta oli aika normaali, kun otin syliini ja sitten heti, kun yritin ruveta pukemaan, meni veltoksi. Suihkukäynti oli kyllä hyvin lyhyt (ihan vain pikahuuhtelu), että ehkä tuo johtui siitä saunassa raivoamisesta.
 
[QUOTE="vieras";27365259]siis ei kestä lämpöä? ei kaikki kestä vaikka itse kestättekin..ei teidän vika mutta lapsi ei vaan osaa sanoin viellä kuvailla mikä on olo tila! Se kuumuus teki sen.[/QUOTE]

Tuo lapsi rakastaa saunomista. Kerjää normaalisti vain lisää löylyä. :D
 
En osaa sanoa. Ite en kovin kauaa pysty saunomaan ja samaten lämpimässä suihkussa saattaa alkaa jotenkin heikottaa ja suihkun jälkeen pitää pötkötellä vähän aikaa kunnes tokeentuu. En tiedä liittyyks ne jotenkin verenpaineeseen (matala verenpaine) vai mihin.
 
"vieras"
jos on oikein kovasti raivonnut niin olisko voinut tulla jonkinlainen hapenpuute ja tavallaan pyörtynyt? Jos toistuu niin ehdottomasti lääkäriin, en ehkä vielä yhdestä kerrasta välttämättä huolestuisi mutta voihan sitä kysyä lääkäriltä tai sairaanhoitajalta mielipidettä asiaan.
 
[QUOTE="vieras";27365312]jos on oikein kovasti raivonnut niin olisko voinut tulla jonkinlainen hapenpuute ja tavallaan pyörtynyt? Jos toistuu niin ehdottomasti lääkäriin, en ehkä vielä yhdestä kerrasta välttämättä huolestuisi mutta voihan sitä kysyä lääkäriltä tai sairaanhoitajalta mielipidettä asiaan.[/QUOTE]

Tuo voisi olla syynä, että pyörtyi raivoamisen takia. Kait sitä itseäkin rupeaisi heikottamaan, jos 70 asteessa rupeaisi karjumaan... Oli vielä syönyt päivän aikana tosi huonosti, joten sekin voi vaikuttaa.

Pitää kysäistä, kun seuraavan kerran lääkäröi. Toki, jos toistuu, pitää ottaa yhteyttä ihan tämänkin takia. Mutta ei tosiaan kerrasta liene aihetta.
 
"vieras"
Sä tietysti teit tilannearvion kokonaistilanteen nähden, enkä ratkaisua epäile yhtään koska en ollut paikalla, mutta yleisesti ottaen itse harkitsisin ennen kuin laittaisin tajuttomuuden partaalla olevan ihmisen suuhun nestettä.
 
[QUOTE="vieras";27365349]Sä tietysti teit tilannearvion kokonaistilanteen nähden, enkä ratkaisua epäile yhtään koska en ollut paikalla, mutta yleisesti ottaen itse harkitsisin ennen kuin laittaisin tajuttomuuden partaalla olevan ihmisen suuhun nestettä.[/QUOTE]

Siis minähän en ymmärtänyt tehdä mitään. Olin vain ihan kauhuissani. Mies uskaltautui lääkeruiskulla laittamaan lapsen suuhun vettä. Ensimmäiselle ruiskulliselle tyttö ei oikein ymmärtänyt mitään, mutta seuraavasta jo imi ihan tosissaan.

Enempää ei sitten annettukaan, vaan kun siitä pukiessa tokeni, vein puurolle. Aluksi piti syöttää, mutta hetken päästä jo söi tyytyväisenä itse. Ja nyt nukkuu.
 
[QUOTE="vieras";27365372]jos tytöllä on epilepsia niin saattoihan kyseessä olla myös kohtaus. Ota yhteyttä hoitavaan lääkäriin ja kerro tilanne, joka tapauksessa ei kuulosta normaalilta[/QUOTE]

Olet kyllä oikeassa. Pitää maanantaina soittaa, että tulee merkintä tytön papereihin. Turha on nyt soitella, kerran soitin epilepsia-asioissa lastenpäivystykseen ja siellä vain hoitaja mietti ääneen, että mitähän minä nyt oikein tähän sanoisin. Eikä sitten sanonut mitään. Että silleen.
 
"vieras"
Voi johtua ihan tuosta kuumuudesta ja raivoamisesta, eli pyörtyminen. Mullekkin tulee joskus saunan jälkeen heikko olo, vaikka olen jo suihkun puolella, meinaa jalat lähteä alta...

Tai sit kyse on epilepsiakohtauksesta, niitäkin on monenlaisia.
 
Kiitos teille kaikille vastauksista. Pitää tosiaan maanantaina soittaa lastenneurolle. Muistaakseni ohje oli aina kohtauksen jälkeen sinne soittaa. Saavat sitten siellä päättää, mitä papereihin kirjoittavat, pitävätkö todennäköisenä kohtauksena vai todennäköisenä "saunakiukkuheikotuksena".
 
"vieras"
Miksi ihmeessä vettä suuhun ruiskulla??! Kuinka hyvät mahdollisuudet olisi ollut tukehtua siihen, hullua hommaa!!! Ei se ole mitenkään tavatonta jos saunan ja suihkun jälkeen heikottaa, lämpötilan vaihtelu sen vaan tekee. Itsellekin on joskus niin käynyt. En huolestuis.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27365506]Miksi ihmeessä vettä suuhun ruiskulla??! Kuinka hyvät mahdollisuudet olisi ollut tukehtua siihen, hullua hommaa!!! Ei se ole mitenkään tavatonta jos saunan ja suihkun jälkeen heikottaa, lämpötilan vaihtelu sen vaan tekee. Itsellekin on joskus niin käynyt. En huolestuis.[/QUOTE]

varmaan ajatuksena ollut just se että pyörtyi koska oli nestehukkaa.. tietty ei saisi mutta hädässä ihminen ei muista kaikkea. Ens kerralla muistanevat...
 
"vieras"
Ajattelin heti, et epilepsiakohtaus, ennen kuin tekstisi loppuun, jossa kirjoititkin et on epilepsia tytöllä. Meidän lapsella on myös epilepsia, ja silloin kun kohtausia on ollut, niin niitä on joskus edeltänyt selittämätön itku ja ahdistuneisuus. Kohtaukset tosin olleet tooniskloonisia kouristuksia. Kerran vauvana hänellä oli tuollainen samankaltainen kuin kuvailemasi velttouskohtaus itkemisen jälkeen, mutta epilepsiaa ei oltu silloin vielä diagnosoitu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27365515]varmaan ajatuksena ollut just se että pyörtyi koska oli nestehukkaa.. tietty ei saisi mutta hädässä ihminen ei muista kaikkea. Ens kerralla muistanevat...[/QUOTE]

Jos nestehukkaan pyörtyy niin ei silloin hikoilekaan ollenkaan, ei silmåät kostu, kaikki neste katoaa elimistöstä. Se olisi jo äärimmäinen vaihtoehto, siis nestehukka. Aloittajan kyllä kannattaisi käydä EA-1,2. ihan vaan omaksi ja muiden turvaksi.
 
[QUOTE="vieras";27365562]Jos nestehukkaan pyörtyy niin ei silloin hikoilekaan ollenkaan, ei silmåät kostu, kaikki neste katoaa elimistöstä. Se olisi jo äärimmäinen vaihtoehto, siis nestehukka. Aloittajan kyllä kannattaisi käydä EA-1,2. ihan vaan omaksi ja muiden turvaksi.[/QUOTE]

Oon käynytkin. Tai no, ykkösen vain. Mies on käynyt tuon kakkosenkin. Että mietipä sitä. :)
 

Yhteistyössä