hyvä piparitaikina?!

  • Viestiketjun aloittaja leipuri hiiva
  • Ensimmäinen viesti
leipuri hiiva
löytyisikö hyvää piparitaikinan ohjetta...sellaista, josta saisi sekä piparit että talon.

olen tehnyt sillä paraisten piparit- ohjeella, mutta ei tullut mun mielestä hyviä ja taikina mureni helposti.
 
"Sapa"
Mulla on ainakin tullut hyvän makuisia pipareita kun laitan reilut 2tl neilikkaa, inkivääriä ja kanelia.
Kuhan kaikkia nuita tulee saman verran niin hyvää tulee.

Itellä meni kyllä tämän joulun ekat taikinat ihan pipariksi. Äiti tuli viereen neuvomaan että ei tarvitse laittaa enään enempää jauhoja. :D Ja minä menin sitten uskomaan.

Yön yli oli taikina jääkaapissa ja kun koitin leipoa niin ei tullut mitään. Tarttui ihan kokoajan pöytään ja kaulimeen. Lisäsin sitten reilusti jauhoja ja taikaisin jääkaappiin. Jos siitä saisi jotain tehtyä. Pullan päälle sitten jos ei onnistu leipoa pipareita.
 
250gr voita
n.3dl sokeria
n.2dl siirappia

Sulata kattilassa nuo ja anna hetki jäähtyä ja lisää sitten
3tl kanelia
1tl kardemummaa
2tl inkivääriä ja neilikkaa
1tl pomeranssin kuorta

Sekoita hyvin ja lisää
0.5 dl kylmää vettä sekaoittaen hyvin

Sitten lisää 2tl leivinjauhetta ja sekoita hyvin ja sitten
1 muna ja sekoita hyvin

Sitten aloita jauhojen lisääminen eli n. 8dl jauhoja ja sekoita hyvin puukauhalla.

Taikina saa jäädä hieman löysäksi ja sitten laita taikina esim. kelmuun ja pakastimeen vuorokaudeksi.

Leivo seuraavana päivänä hyvin jauhotetulla alustalla ja niin edelleen..
Paisto n. 200 astetta n. 8min...
 
1,5dl siirappia
2tl kanelia
1-2tl neilikkaa
2tl inkivääriä
2tl kaardemummaa
(1tl pomeranssinkuorta)
(1/4tl maustepippuria)
ripaus suolaa
kiehauta siirapi ja mausteet, jäähdytä.
200g rasvaa
2 1/2dl sokeria
vaahdota rasva ja sokeri vaahdoksi. lisää siirappi seos
2munaa
n.500g vehnäjauhoja
3tl leivinjauhetta
lisää munat vuorotellen jauhojen kanssa, lisää lopujauhot mahdollisimman vähällä vatkaamisella.
anna levätä muutamatunti/yön yli viileässä
 

Yhteistyössä