Hyvää Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivää! Lukeminen kannattaa aina!

Huom harmaana
Minun lempparini, olkoon sitten vaikka kuinka kliseinen ja yltiöisänmaallinen, on Täällä Pohjantähden alla.

Suomalaisia suosikkikirjailijoita ovat Anu Kaipainen, Minna Canth, Maiju Lassila ja Anja Snellmankin on hyvä.
Miika Nousiaisen kirjoista pidän myös, aloitan juuri Metsäjätin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24797544:
Kiitos samoin, samaa kaikille!

Suosikkini kotimaisen kirjallisuuden seassa on tällä hetkellä Aila Meriluoto. Lasimaalaus (1946) ikiklassikkorakassuosikkini, viimeksi ostin teoksen Asumattomiin (1963).

*tiukasti kiinni nykypäivässä* :xmas:
Pitää ihan päivittää itseni hetkeksi.

Viime vuosilta suosikkejani ovat olleet Sanna Karlströmin ja Merja Virolaisen runot, Jari Järvelän Mistä on mustat tytöt tehty jaaaa... Juha Itkoselta ja Mikko Rimmiseltä tullut hyviä. Markus Nummen Kiinalainen puutarha. Onpa vaikea muistella.
 
Kiitos samoin. =)

Onpahan mahdottoman vaikea mainita suosikkisuomalaista.

Risto Isometsä, Johanna Sinisalo, Kari Hotakainen, Jari Tervo, Aapeli ja Tuomas Kyrö tulevat ekana mieleen, esikoisista Henna Helmi Heinonen. Hotakaisen ja Tervon tuotannosta olen tykästynyt lähinnä kyllä runoihin.

Sitten toki Kaari Utrio, nuorempana tuli imettyä ihan kaikki kyseiseltä virtuoosilta. Waltari ja Linna vanhoista ukkeleista. A.Paasilinna oli lapsena mun suosikki, nykyään ei enää kolise.

Runoilijoista noiden aiemmin mainittujen lisäksi Saima Harmaja, Tommy Tabermann, A.W. Yrjänä ja onhan noita.

=)
 
vier
Vaikka luen paljon niin kotimainen kirjallisuus on jäänyt vähälle viime aikoina.

Klassikoista Täällä Pohjantähden alla teki nuorena suuren vaikutuksen.
Muumikirjat luen vuosittain.
Aila Meriluodon nuortenkirja Vihreä tukka on pieni helmi.
Risto Isomäen vanhemmasta tuotannosta Gilgamesin tappio.
 
Ikuinen rakkauteni kohde on Kanteletar.

Olen lukenut monet klassikot, mutta niiden edelle menee kyllä moni viihteeksi leimattu romaani. Pidän Kaari Utriosta, Laila Hirvisaaresta, Raija Orasesta... monesta muusta.
 
Mikä on teidän lempikirjanne? Suomalaisesta kirjallisuudesta siis.

"Niin, täällä pyllyilkäämme vielä: tuossa päivämme, tuon kantosen valkean ympärillä, ja yömme havuisessa koijussa, röhötellen rinnakkain rivissä kuin emän naskit pahnoilla."

A. Kivi
Päätalon Iijokisarjan ensimmäiset teokset on jääneet syvimmin mieleen ja eipä ole tapataattua vaikka vieläkin viljelisin niistä imuroituja tokaisuja.
 
Suosikkia en osaa nimetä.
Mutta näistä ns. nykykirjailijoista olen pitänyt mm. Juha Itkosen, Katri Tapolan, Arto Salmisen ( tai niin voidaanko edesmennyttä laskea nykykirjailijaksi) kirjoista. Ja lukunautintoa ovat tuoneet myös Härkönen. Hietamies ( Eve), Kallio jne.

Runoista pidän hyvin laajasti. Yksittäistä suosikkia en osaa nimetä.

Ja yksi ikisuosikki on Marjatta Kureniemen Onneli ja Anneli=)
 
Viimeksi muokattu:
Mahdotonta nimetä yhtä. Sofi Oksasen Puhdistus on yksi suosikki, samoin nykykirjoista Taavi Soininvaaran uusin sarja, joka on vielä kesken.

Papin rouva, Anna Liisa, Mirdja ja Elsa ovat taas aivan parhaimpia klassikkosarjassa.
 
"tyttö"
Joskus teini-iässä lempikirjani oli Jos et pelkää pimeää. Oli niin riipaisevan romanttinen ja surullinen :D

Täällä Pohjantähden alla on ihana
Enni Mustosen hömppäkirjat on luettu
Kun taivas repeää
Anni Polvat
Onhan noita, enimmäkseen hömpät kiinnostaa :D
 
ADD-mies
Enpä hirveesti jaksa lukee, vaikka aina sitä yrittää. Vaimo osti lahjaksi muutama vuosi sitten Seitsemän Veljestä ja päätin sit väkisin lukee sen... No se tempas mukaansa ja oli todella huikee teos. Mahtavaa sanailua, vieläkin maistuu. Suomalaiset TOP 5 ittelle (en oo kauheesti siis lukenut):

1. Sinuhe Egyptiläinen - on vaan mahtava ja ajaton.
2. Seitsemän Veljestä
3. Tuntematon Sotilas - sotakirjallisuus nyt vaan on mun makuun ja tämä on sitten ihan ylittämätön klassikko, ihan kansainvälisestikkin.

Muut ei nouse samaan kastiin. Tokihan sitä kaikilta noilta kirjailijoilta on tullut muutakin luettua.

On sitä muuten yks Remeskin tullut luettua. Ei ollut tuskallista, oli ihan ok kirja, mut en jaksa enempään vaivautua. Muuta suomalaista kevytlukemista mm. Paasilinnat (tuli teininä luettua jotain 10 teosta, enää niitä ei jaksa), Härkönen, Idström, Märtä Tikkanen (toki käännettyä ruotsista) ja sitten jopa Snellman/Kauranen. Ja vielä tohon Mukkaa ja muuta, niin onhan noita suomalaisiakin sitten useita tullut luettua.

Usea klassikko silti lukematta. Ja oikeesti... Ei niitä klassikoita lueta (ainakaan pelkästään) siksi, että ne "pitää" lukea. Ne on vaan pirun hyviä yleensä.

Ainii... Sillanpää on täysin harmaa alue...
 
Onhan paljon upeita kotimaisia / suomalaisia kirjoja. Valtaosan lukemistani kirjoista olen lukenut nuoruusiällä. Luen vieläkin, mutten niin ahnaaseen tahtiin kuin nuorena.
Kirjoja, jotka silloin tekivät vaikutuksen olivat juuri Solveigin laulu, Mukan kirjat esim. Milka sekä Maa on syntinen laulu, Pentti Holapan :Muodonmuutoksia, Marja-Liisa Vartion kirjat jne.
 
Ja oikeesti... Ei niitä klassikoita lueta (ainakaan pelkästään) siksi, että ne "pitää" lukea. Ne on vaan pirun hyviä yleensä.
Just näin! Yleensä klassikot on klassikoita ihan syystäkin - ei sitäkään titteliä ihan tuulesta temmata. Moni, joka pitää klassikoita tylsänä pakkopullana, ei ole lukenut yhtään sellaista. Sääli.

(Ja totta kai tiedän, että kaikki ei tykkää kaikista kirjoista vaikka kuinka olisi klassikko kyseessä.)
 

Yhteistyössä