Hyväksyisitkö abortin tässä tilanteessa?

  • Viestiketjun aloittaja kumminkammin_
  • Ensimmäinen viesti
En jaksanut lukea juttua. Nää "en jaksa uutta lasta - teen abortin" -jutut masentavat mua. Omaan elämääni ja maailmankatsomukseeni abortti ei missään nimessä sopisi. Jos en jaksaisi lapsen kanssa elää - ratkaisuja on monia muitakin kuin oman syntymättömän lapsen tappaminen: esim. adoptiota odottavia pareja, jotka olisivat täysin sitoutuneita ja halukkaita kasvattamaan lapsen, on jonoksi asti.

Etsisin myös uuden kodin lemmikille, jos en jaksaisi enää pitää huolta siitä - toistaiseksi ei ole onneksi tarvinnut. Toinen saattaisi lopettaa lemmikinsä, jos olisi siihen kyllästynyt. Mielestäni jokainen elämä on elämisen arvoinen eikä muilla ole oikeutta riistää keneltäkään toiselta jo alkanutta elämää (kun pieni sydän hakkaa äidin kohdussa, on tämä toisen ihmisen elämä jo alkanut, eikä sitä kukaan toinen saa riistää).
 
sh
näinhän se virallisesti on, ettei mikään "en jaksaisi nyt utta lasta" ole oikeasti syy aborttiin. Aborttihakemuksessa yleisin syy on "sosiaaliset syyt", mutta niillä tarkoitetaan elämänoloista johtuvia esim taloudellisia syitä, ei mitään jaksamattomuutta.
 
Itse tekisin abortin vain erittäin painavista syistä esim lapsi olisi hyvin vammainen. Mulle tuossa linkin esimerkissä ei tulisi mieleenkään mikään abortti, eikä silloinkaan jos mies ei halua lasta ja uhkaa erolla jos ei tee aborttia jne.

Toisten ihmisten abortit ei ole mun hyväksymisestä kiinni. Toivoisin jokaisen maailman lapsen syntyvän toivottuna ja rakastettuna josta pidetään hyvää huolta jne. Abortti on monesti parempi vaihtoehto kuin lapsen pitäminen jos lapsen tulevaisuutta ajattelee.
 
"vieras"
Mun mielestä se on jokaisen henkilökohtainen päätös miten päättää tehdä. Mikä minä olen muita tuomitsemaan? Abortti ei tokikaan saa olla "oikotie onneen" eikä siihen pidä lähteä helposti vaan tarkasti oikeasti harkita mitä tehdä. Mutta luulen, että on tilanteita joissa abortti on henkilön ja mahdollisen muun perheen kannalta "kahdesta pahasta se pienempi paha".
 
"viiraska"
En tietenkään. Huomattava osa aborteista kuitenkin on "mukavuussyistä" tehtyjä. Kaksi kolmesta tehdään sosiaalisin syin, ja vain harvoin (jos Suomessa koskaan) sosiaalinen tilanne on niin heikko, että äiti olisi todellakin kyvytön huoltamaan lasta. Luin oululaisen gynegologin elämäkerran "Elämäni keskeytetyt elämät" (muistaakseni), jossa hän kertoi, että usein nämä äidit tulivat vuoden-parin sisällä uudelleen raskaaksi ja synnyttivät vauvan. Katumusvauvanko?
 
[QUOTE="vieras";27855466]En hyväksy. Jos ei vauva-aikaa ja vauvaa jaksa, niin voi hyvin antaa lapsensa adoptioon. Miksi leikkiä toisen ihmisen elämällä noin julmasti.[/QUOTE]

Miksi adoptio olisi parempi vaihtoehto? Onko sinulla kokemusta antaa lapsi pois tai oletko itse adoptiolapsi? Olen miettinyt tätä adoptioasiaa syvällisemmin kun tuttavani on antamassa vauvansa adoptioon heti kun on synnyttänyt lapsensa, ei aio edes vilkaistakaan vauvaa kun synnyttää. Lapsen isä ei halua lasta joten äiti antaa lapsensa mielummin pois että saa pitää miehensä. Kun itse on samaan aikaa hänen kanssaan raskaana niin tuntuu jotenkin pahalta seurata tätä hänen adoptio asiaa :( Minusta tässä tuttavani tapauksessa leikitään julmasti toisten elämällä :(
 
subject
Hyväksyn kaikissa tapauksissa, missä oikeustoimikelpoinen nainen kokee abortin oikeaksi ratkaisuksi.

Itse henk.koht. en tekisi aborttia tuossa tilanteessa, mutta esim. down-sikiön abortoisin mikä taas on joillekin toisille kauhistus.
 
jjkjk
Ei ennen 12 viikkoa tarvtse mitään syytä. Kunhan tekee ennen sitä niin ookoo. Syy miksi hyväksyn on yksinkertaisesti se, että jokaisella tulee olla oikeus päättää lisääntymisestään. On hyvin vaikea sanella mikä ja kuka saa tehdä abortin. (ja vaikka määriteltäisiinkin, voi niitä aina kiertää). Kuten nykin, se on aika sama mitä siihen syyksi laitetaan, kaikki saa abortin tehdä.
 
"vieras"
Miksi adoptio olisi parempi vaihtoehto? Onko sinulla kokemusta antaa lapsi pois tai oletko itse adoptiolapsi? Olen miettinyt tätä adoptioasiaa syvällisemmin kun tuttavani on antamassa vauvansa adoptioon heti kun on synnyttänyt lapsensa, ei aio edes vilkaistakaan vauvaa kun synnyttää. Lapsen isä ei halua lasta joten äiti antaa lapsensa mielummin pois että saa pitää miehensä. Kun itse on samaan aikaa hänen kanssaan raskaana niin tuntuu jotenkin pahalta seurata tätä hänen adoptio asiaa :( Minusta tässä tuttavani tapauksessa leikitään julmasti toisten elämällä :(
Minusta kenenkään ei pitäisi päättää toisen ihmisen elämää. Ainoastaan tällä lapsella/ihmisellä on oikeus päättää omasta elämästään haluaako elää. Adoptioperheet on kuitenkin yleensä hyviä ja lapsella muodostuu hyvä suhde vanhempiinsa, samanlainen kuin olisi muodostunut biologisiinkin vanhempiin.
 
Jokaisen oma päätös, mutta itse en tekisi ellei olisi hengenvaarallisesta tilanteesta kyse. Ja tuossa jutussa tämä äiti ei tehnytkään aborttia, vaan on juttua tehdessä ollut 15.viikolla ja siinä myös kerrottiin hänen tunteistaan jos tekee ja tälläkin hetkellä... Raskasta varmana, mutta kaikella on tapana järjestyä kuitenkin...
 
kyllä
[QUOTE="vieras";27855581]Minusta kenenkään ei pitäisi päättää toisen ihmisen elämää. Ainoastaan tällä lapsella/ihmisellä on oikeus päättää omasta elämästään haluaako elää. Adoptioperheet on kuitenkin yleensä hyviä ja lapsella muodostuu hyvä suhde vanhempiinsa, samanlainen kuin olisi muodostunut biologisiinkin vanhempiin.[/QUOTE]

ajatuksena kaunis. Itse ajattelen, että nämä lapset tuntevat tiettyä juurettomuutta ja hylkäämisen tunteita.
 
ootan nyt yllätystä,salamatkustajaa, miten tätä nyt tahtoo kuvailla. ei ollu suunniteltu. ehkäsystä huolimatta. alussa ollaan joo, kesken voi mennä. sille voi mitään mutta keskeytykseen en vois mennä. ei lapsi voi olla niin suuri taakka ettei sitä vois vastaan ottaa :) kaikella on tarkotuksensa, toivon näin. isommat lapset 4v ja 7v
 
En oikein ymmärrä miksi joidenkin mielestä parisuhde ja vakaa elämäntilanne olis syy "kieltää" abortti.
Kai sentään parisuhteessakin elävillä naisilla on oikeus olla lisääntymättä enempää, elleivät halua.
Vai onko teidän mielestä nainen auttamatta lestadiolainen, jos asuu miehen kanssa?
lol
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Hyväksyn kaikissa tapauksissa, missä oikeustoimikelpoinen nainen kokee abortin oikeaksi ratkaisuksi.
Näin. Eikä onneksi kukaan minun hyväksyntääni kaipaa, vaikka sen ihan ilmaiseksi saakin :)

En lukenut itse juttua, mutta kyllä hyvinkin mahdollisesti saattaisin tehdä abortin nyt, jos tulisin raskaaksi. Ehkäisyasiat on toki kunnossa juuri sen takia kun en uutta lasta halua, jaksa tai pysty hoitamaan, mutta jos jokin menisi pieleen ja vahinkoraskaus saisi alkunsa niin en tiedä kestäisikö mielenterveyteni mitään vaihtoehtoa.
 

Yhteistyössä