Hyväksyisitkö lapsen LIEVÄN ruumiillisen kurittamisen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Suomessahan kaikenlainen lapsen ruumiillinen kurittaminen on lain mukaan kiellettyä. Mutta hyväksyisitkö lapsen lievän ruumiillisen kurittamisen.

Lieväksi ruumiilliseksi kurittamiseksi laskisin tukistamisen yms.
 
--
En nyt osaa morkata itseäni kovin paljon vaikka olen kahdesti ottanut esikoista tukasta kiinni: Ensimmäisellä kerralla tyttö tempaisi käden kädestäni irti ja lähti juoksemaan keskustassa autotielle ja toisella kertaa meinasi kaatua vauvaikäisen siskonsa päälle, molemmat kerrat siis olivat vahinkoja; pitkä tukka nyt sattui osumaan käteen, yhtä hyvin olisin voinut napata kiinni paidasta tai olla saamatta kiinni ollenkaan. Tahallani en ole lapsiini kajonnut enkä ole siihen mitään syytä nähnyt.
 
En minä hyväksy, mutta en kyllä alkaisi mitään lastensuojeluilmoitusta yhdestä luunapistakaan tekemään. On pahoinpitelyä ja pahoinpitelyä. Luunappia pahempaa henkistä väkivaltaa harrastetaan monissa perheissä ja jos se nappi tai tukistus tms. tulee esim. kunnolla kiihtyneessä tilassa (meinasi työntää toisen lapsen auton alle tms.) niin se on mielestäni myös aika ymmärrettävää käytöstä.

Itse en ole pihalta kotiin puoliväkisillä kantamista kummempaa "väkivaltaa" jouttunut käyttämään ja hyvä niin, toivottavasti en koskaan käytäkään.

Ja joo, lievää raiskausta ei kyllä ole olemassakaan, kun taas pahoinpitelyllä asteita riittää.
 
hrrr
Tukistamista en lukisi lieväksi, se sattuu todella paljon ja mieluumin otin lapsena vyöstä kuin tukkapöllyä. :/ Paitsi ei me valita saatu.. Ja se raivo milla piti antaa selkään. Se oli kipua pahempaa.
 
"vieras"
Hyväksyn. Siis että nappastaan kiinni takatukasta tai että annetaan se luunappi. Esim tilanteessa jossa isompi sisarus kiusaa fyysisesti pienempäänsä vaikka läpsimällä/nipistelemällä ja kielloista huolimatta jatkaa toimintaansa niin esim pieni nykäisy tukasta osoittaa että toisen nipistely sattuu.
Minusta tuossa että nappastaan tukasta tai annetaan se luunappi ei ole edes kyse varsinaisesta kurittamisesta. Itse ainakin ymmärrän kurittamisella että otetaan kunnolla tukasta tai että annetaan selkään kunnolla.
 
Mitenkään hyväksymättä tukistamista, on siinäkin paljon vaihtoehtoja miten sen tekee. Jotkut ottaa vain napakasti kiinni tukasta eivätkä vedä. Joku saattaa pyöräyttää lasta ilmassa letistä pidellen. Jälkimmäinen noista on jo oikeasti hengenvaarallista, päänahka saattaa irrota yms. Näiden välillä sitten on vielä paljon erilaisia tukistustapoja. Ei sillä että olisi hirveästi kokemusta antajana tai ottajana, kunhan nyt vaan voi asiaa ihan lakonisesti ajatella.
 
Kerran ala-asteella, olin ollut kuumeessa ja mitannut kuumeen, kun vanhemmat eivät olleet kotona. Satuin sitten kuumetokkurassa nukahtamaan mittari kädessä, ja rikkihän se meni kun putosi lattialle (vanha elohopea mittari). En uskaltanut kertoa vanhemmilleni, että oli käynyt VAHINKO., kun pelkäsin saavani selkään.Seuraavana päivänä pihaan ajettiin parin talven halot ja meinasin saada halosta päähän, kun olin niin "laiska" kun koko perheen voimin niitä pinottiin. Kiva oli sairaana kuunnella huutoa ja uhkailua.

Yhden kerrn äiti oli leiponut suklaakakun, ja totta kai sitä piti saada maistaa, kun vanhemmat eivät olleet kotona. Ei sitä tietenkään hoksannut kumota sitä ennen leikkaamista pöydälle, vaan piti sorkkia veitsellä vuoassa. Vuokaan tuli naarmuja, ja selkään niin että tuntui. Vieläkin mietin, että onko KAKKUVUOKA sopiva syy lyödä lasta??

Mieleen on myös jäänyt, kun isäpuoli huonolla tuulella ja nosti valjen tukasta ilmaan. Puolet veljen takatukasta jäi käteen.

Luunapitkin on jäänyt mieleen, kyllä nekin tuntuvat kun osaa.

Sama mies yritti teini-iässä puuttua viiltelyyn ja masennukseen piiskaamalla vielä vähän lisää.

Eli ei, en hyväksy.
 
Viimeksi muokattu:
Kerran ala-asteella, olin ollut kuumeessa ja mitannut kuumeen, kun vanhemmat eivät olleet kotona. Satuin sitten kuumetokkurassa nukahtamaan mittari kädessä, ja rikkihän se meni kun putosi lattialle (vanha elohopea mittari). En uskaltanut kertoa vanhemmilleni, että oli käynyt VAHINKO., kun pelkäsin saavani selkään.Seuraavana päivänä pihaan ajettiin parin talven halot ja meinasin saada halosta päähän, kun olin niin "laiska" kun koko perheen voimin niitä pinottiin. Kiva oli sairaana kuunnella huutoa ja uhkailua.

Yhden kerrn äiti oli leiponut suklaakakun, ja totta kai sitä piti saada maistaa, kun vanhemmat eivät olleet kotona. Ei sitä tietenkään hoksannut kumota sitä ennen leikkaamista pöydälle, vaan piti sorkkia veitsellä vuoassa. Vuokaan tuli naarmuja, ja selkään niin että tuntui. Vieläkin mietin, että onko KAKKUVUOKA sopiva syy lyödä lasta??

Mieleen on myös jäänyt, kun isäpuoli huonolla tuulella ja nosti valjen tukasta ilmaan. Puolet veljen takatukasta jäi käteen.

Luunapitkin on jäänyt mieleen, kyllä nekin tuntuvat kun osaa.

Sama mies yritti teini-iässä puuttua viiltelyyn ja masennukseen piiskaamalla vielä vähän lisää.

Eli ei, en hyväksy.
Kamalaa kohtelua olet saanut :/
Ja joidenkin mielestä tuo on hyväksyttävää käytöstä, en tajua en.
 
"vieras"
Kamalaa kohtelua olet saanut :/
Ja joidenkin mielestä tuo on hyväksyttävää käytöstä, en tajua en.
Minusta just tuossa on se ero, tuossa tapauksessa kyse on ollut tosiaankin ruumiillisesta kurittamisesta/suorastaan pahoinpitelystä jota tuskin kukaan hyväksyy. Minusta sitä ei oikein voi verrata kerran annettuun luunappiin tai siihen että vähän nippastaan takatukasta kiinni.
Minun täti aikoinani sanoi että silloin kun hän oli lapsi (-20-30-luvulla) lapsille annettiin selkään asioista jotka johtuivat puhtaasti lapsen ymmärtämättömyydestä.
 
"Aapee"
Tuli vain mieleen kysyä tätä kysymystä tällä palstalla, kun aikanaan meillä oli tällainen kysymys esillä koulussa. Mielipiteet jakautuivat tyttöjen ja poikien välillä selvästi. Osa pojista olisi hyväksynyt lievän ruumiillisen kurittamisen. Pojat perustelivat väitettään seuraavasti: "Kyllä saisi lievästi kurittaa, että oppisi". Tytöt taas eivät olisi hyväksyneet lievääkään ruumiillista kurittamiseta.
 

Yhteistyössä