hyvät neuvot kelpaisivat. sikiön lisälyönneistä tietävät. kertokaa mulle kaikki pliis! :/

Hei vaan :) harvoin täällä kyselen/kirjoittelen, mutta nyt tosiaan, jeesi kelpaisi. Odotan kolmatta lastani. La 7.9. Ja eilen normi neuvolassa täti kuuli sikiön sykkeet epämääräsen kuulosina. Kuulin itsekkin ne eivätkä olleet samankuuloisia kuin ennen. Sain pvystyslähetteen kätilöopistolle, jossa käyrässä huomattii sama, lisälyöntejä oli n joka 3. - 9 lyönti. Muuten syke oli n 150 ja sikiö liikkui. Ultrassa sanottiin että samat yhä näkyy, mutta rakennevikoja ei näy. Tänään mulle soitettiin aika perinatologille tiistaille. Olen aivan paniikissa että sydänvikako tässä vikoina vkoina tuli! Itkenyt kaksi pvää ja pelkään tietty pahinta kun kyse sydämestä. Menetystä. En voi olla ainoa kun lääkärikin puhui yleisyydestä. Onko teillä kellään tsempata mua? Pitkä vkonloppu murheiden kanssa tulossa. :(
 
Mun tyttärellä todettiin neuvolassa viikkoa ennen synnytystä lisälyönnit ja muistan olleeni asiasta aivan paniikissa. Vauvan sydän ultrattiin ja mitään poikkeavaa ei löydetty. Synnytyksen jälkeen vauvalle laitettiin sydänkäyrää piirtävät "lätkät" rintaan ja jouduimme pitämään niitä muistaakseni vuorokauden, jonka aikana laite piirsi koko ajan sydänkäyrää. Tästäkin käyrästä havaittiin lisälyöntejä aina joka 3.-5. lyönti. Lopulta todettiin, että lyönnit ovat vaarattomia ja johtuvat todennäköisesti pienestä reiästä, joka sydämestä löydettiin. Tuo reikä kuitenkin umpeutui itsekseen muistaakseni parin vuoden ikään mennessä ja sen jälkeen ei lisälyöntejäkään ole ollut. Kohdallamme tuo siis osoittautui täysin vaarattomaksi ja toivon samaa myös teille. :heart:
 
Huomasin vasta vastauksenne :) kävin silloin perinatogilla ja se se vasta epämääränen käynti olikin. Sain ajan tän vkon ma lastenklinikalle kardiologille. No siellä siis kävin 3 pvää sitte. 1.5h ultrasi pelkkää sydäntä ja totesi ettei mtn muuta löydy kuin joka 16. Lisälyönti. Antoi "terveen" paperit ja sanoi että tosiaan synnytyksen jälkeen katsotaan vauvaa uudestaan :) mutta sanoi että n 1kk iässä pitäis häipyä itestään. Toivon parasta kun mitää ei kerran löytynyt. Huh! Tänää kävin neukis ja taasha ne siel oli. Ja täti sano et joka 3. Nyt... kardiologi kyl sanoki et se vaihtelee pvittäin. Jotenki jäi semmone kuva neuvolast et jtn olis taas pitäny tehä? Vaik sydänlääkäri sano ettei mtn tehä... kaks vkoa niin rinsessa syntyy. Sektio poikkitilan vuoksi. Odotan kyllä jo! :)
 

Yhteistyössä