Hyviä kakku ideoita maidottomana ja soijattomana?

  • Viestiketjun aloittaja äiti04
  • Ensimmäinen viesti
äiti04
Allergia lapselle pitäis tehdä kuukauden päästä kakku.

Mutta mitä siihen nyt vois käyttää että muillekkin lapsille se maistuisi?
Meidän lapsi on tottunut ettei oo kermaa ym.

Mietin et marsipanis ei oo kai maitoa eikä soijaa kai?
Mutta en pidä sitä kauheen herkullisena.

Olisko kellään mitään hyvää lakritsi tai kaakaosta tehtyä ohjetta?
Päälinen kakkuun olis se isoin ongelma millä sen saa päälystettyä niin ettei oo "kuiva" lasten mielestä varsinkaan?

Kauramaitoa ja kaura-vaniljakastiketta olen käyttänyt toisinaan kakun täytteissä.
En haluis tehdä liivatteella päälistä niin usein tehty.

 
Itse varmaan laittaisin väliin marjoja/hedelmiä siinä kauraisessa vaniljakastikkeessa. Päälle laittaisin ohuen marmeladikerroksen ja latoisin siihen mahdollisimman kauniisti sallittuja hedelmiä ja vetäisin reunoille ohuen kerroksen sitä taytettä. Hedelmät ja marjat eivät tarvitse sitä inhaa hyytelökelmua.

Toisaalta sellainen kaakaosta, tomusokerista, maidottomasta margariinista ja nesteestä (esim. sitruunamehu, kahvi) sotkettu mokkapalojenpäällyste voisi olla myös ihan toimiva. Kaakaota ei ole pakko käyttää ja päällysteen voi värjätä marjoilla tai elintarvivärillä.

Piika-äiti
 
Hyvän täytteen saa esim. mieleisestä hedelmästä soseena tai miksei paloina/lohkoinakin ja kookosmaidosta keitetystä vaniljakastikkeesta.

Päällisen voi tehdä joko marsipaanista tai vaahtokarkkimassasta. Tänään törmäsin ensimmäistä kertaa GoGreenin kaurapohjaiseen vispikermaan, Mamman maidoton marjapiiras-blogissa. Itse en ole tuotetta vielä kokeillut, mutta voisi olla ihan hyvääkin.

Nämä nyt tuli pikaiseen mieleen. Ei jaksa ajatella tähän aikaan kunnolla...
 
Tulipa vielä mieleeni, että olen tehnyt myös hedelmäkakun siten, että välissä oli tuota jo mainitsemaani kookoskiisseli ja mansikkasurvosta, ja päällä sitten hedelmiä hyytelösokerilla sidottuna eikä reunoilla mitään. Oli myös ihan kivannäköinen, kun kiisseli vähän pilkisteli kakun välistä.
 

Yhteistyössä