Hyviä kokemuksia hormonikierukasta

  • Viestiketjun aloittaja mso
  • Ensimmäinen viesti
mso
Onko kellään hyviä kokemuksia mirenasta, kun kaikilla vaan huonoja mitä täällä lukee (ainakin melkein). Tällä hetkellä ainoa vaihtoehto jäljellä on tuo ja pelottaa niin kovasti esim. laitto. En haluais hormonaalista mitään itteeni tumpattavan, mutta vähissä on vaihtoehdot uusivan endon takia....
 
jenkkakahvat
Mulla on hyviä kokemuksia Mirenasta. Laitettiin maaliskuussa 06 ja olen tykännyt. Isot vuodot jäi sinne laittoon. Eli tiputtelee aina silloin tällöin, pärjään vuodon pikkuhousunsuojalla. Ei enää päänsärkyjä, iho-ongelmia, mielialanvaihteluja. Ei tartte muistaa sitä lainkaan, eikä mieskään ole valitellut. Suosittelen lämpimästi!
:wave:
 
Kutris
Mulla ei ole vielä mitään kokemuksia itellä. Tämän kuun lopussa olis aika kierukan laittoon. Ihmettelenkin kun niin monilla täällä tuntuu olevan huonoja kokemuksia siitä.

Mulla on ainakin lähipiirissä kolme naista, jotka on kehuneet hormonikierukkaa todella hyväksi ehkäisyksi. Kuukautiset on poissa käytännössä kokonaan ja ei tarvi huolehtia pillereiden otosta tai muusta. On kyllä yks tuttu jolle ei sopinu kierukka, ja hänelle on nyt tehty kohdun poisto. (heillä oli lapsiluku täynnä ja ainainen riesa on ollu kivuliaat ja runsaat kuukautiset)

Hormonikierukkaan päädyin ehkäisyssä, katotaan miten sitten toimii mulla.
 
naps
Sittenhän sen tietää, että sopiiko kierukka itselle, kun kokeilee sitä. Toisille sopii, toisille ei. Itsellä ei masennuksen takia sopinut (haittavaikutus), mutta kuukautiset kyllä helpottuivat olennaisesti, ja ehkäisy toimi moitteettomasti monta vuotta.
 
Minulla on Mirena ollut nyt pari kuukautta ja ei valittamista. Laittaminen ei sattunut lainkaan. Koko ajan lääkäri selitti mitä teki ja sanoi että saattaa nipistää, ja koko ajan odotin jännityksellä pientä kipua, mutta sitten vain yhtäkkiä homma oli ohi eikä mitään oikeastaan tuntunut koko laiton aikana.

Vuotopäiviä on ollut tämän parin kuukauden aikana n. 10 ja lisäksi on ollut saman verran sellaisia tiputtelupäiviä, jolloin on tarvinnut vain pikkuhousunsuojaa. Vuoden sisällä jää yleensä vuodot pois kokonaan, mikä on ihana juttu.
 
Maaliskuussa laitettiin mullekin eikä mitään valittamista. Endon takia laitettiin muuten ei ois ehkäisyyn tarvetta. Parasta on se, että vuodot on tosi niukkoja (uusi kokemus meikäläiselle :D ) ja ei edes tuu joka kuukausi. Tätä ennen söin pillereitä taupotta 9kk ja kyllä se tuntu vaivalloiselta. Laitto ei tuntunut mulla lainkaan.
 
Veikkaisin että sopivuuteen vaikuttaa paljon myös muiden hormonivalmisteiden sopivuus. Itselläni oli ongelmia jo pillereiden kanssa, liiat hormonit vei halut ja pienemmällä hormonimäärällä oli välivuotoja.

Mulla ehti hormonikierukka olla reilun 3 vuotta ja kyllä sitä suosittelen ennemmin kun pillereitä, on helpompi ja vuodoton aika on JUHLAA! :)

 
Casey
Minullakin ERITTÄIN hyvät kokemukset hormonikierukasta. Ollut käytössä kohta vuoden ja vuodot loppuneet lähes tyystin (=vain tiputtelua silloin tällöin), mikä tuntuu riemulliselta sen vuosikausia kerran kuussa jatkuneen lorotuksen jälkeen.
En ole huomannut minkäänlaisia haittavaikutuksia (eikä mieskään), mutta iso plussa on, että seksi maistuu paremmin kuin koskaan.
 
Mulla oli aiemmin (ennen kuopusta) hormonikierukka (Levonova) ja sen ajan perusteella voin kyllä lämpimästi suositella. Myös muutamalla ystävälläni on ja hyvin sopii, vaikka heille eivät muut hormonaaliset ehkäisyt ole sopineetkaan =)

Minulla tällä hetkellä käytössä minipillerit ja kun niistäkään ei ole harmia ollut (vuodot jääneet myös pois), niin kierukan laittaminen on sitten siirtynyt...
 
Minäkin odotan kutsua lääkäriin kierrukan laittoon. Luin jostain että se asennetaan kuukautisvuodon aikana, niinkuin sanoi terkkarikin, mutta kun meillä täällä neuvolalääkäri käy kerran kuukaudessa ja sillon on mentävä ja jos ei satu kuukautise olemaan just sillon niin...miten paljon se sitten sattuu?? onko kenellekkään laitettu ei kuukautisten aikana?
 
Mitenkäs tuon tiputteluvuodon aikana, voiko käydä uimassa? Tampooniahan ei suositella käytettäväksi. Tiputteleeko sen verran vähän että voi kuitenkin käydä uimassa? Mun täytyy käyttää lapsia usein uimassa ja mitenkäs alkuun voi sitten käyttää jos tiputtelua on pitkään??
Olen menossa parin viikon päästä hormonikierukan laittoon.
 
Popsukka
Mulle laitettiin niin, ettei ollut menkkoja. Enpä usko, että sattui ythään sen enempää. Olen käsittänyt niin, että menkkojen aikaan laittaminen liittyy enemmänkin siihen, että koska ehkäisy "alkaa" eli jos ei laita kuukautisten aikaan niin joutuu alkuunsa käyttämään kondoomia... tai sitten olen täysin väärässä... :saint:
 
siksi
Yleensä kierukka laitetaan kuukautisten aikaan siksi, että silloin kohdunsuu on enemmän auki, joten kierukan saa laitettua kohtuun helpommin ja kenties myös kivuttomammin, kuin aikana jolloin ei ole kuukautisia. Kohtu on tavallaan jo valmiiksi "auki", verenvuodon takia.
 
No on yksi hyvä puoli hormoonikierukassa! Samantien väheni vuodon määrä paljon ja 2 ekan kuukauden jälkeen ei menkkoja ole tullut!!!

Nyt on 4kk ollut. Kerran viikossa saattaa pieni pisara ilmestyä mutta ei mitään enempää. Senkin pisaran saa yleensä paperiin pyyhkästä! Housuihin ei ole mitään tullut!

Mutta huonoja puolia löytyy sitäkin enemmän.
Hiukset rasvottuu ja lähtee.
Iho rasvottuu salaman nopeasti.
Näppyjä naamassa.
Masennusta ja mielialan vaihteluja rajusti.
Toisinaan selkä- ja alamaha kipuja (lähinnä silloin kun menkkojen pitäis alkaa)
Migreenimäisiä päänsärkyjä ajoittain.
 
syksy
Toisen lapsen syntymän jälkeen laitettiin lähes heti (vauvan ollessa 2kk) hormonikierukka (Levonova). Se tais olla mulla 3-4 vuotta. Olin tosi tyytyväinen; kuukautiset jäi pois kokonaan eikä tullu mitään sivuoireita (tai en ainakaan osannu niitä kierukkaan yhdistää). Kävin tk:ssa säännöllisesti tarkastuksissa ja papakin otettiin vuosittain. papassa aina tulehdussolut lievästi +:lla, mutta vastaukseksi sain, että "niinhän teillä kierukkalaisilla yleensä onkin", ei mitään hätää koska ei ollu mitään tulehdus tms. oireita. Kunnes sitten menin yksityiselle...kohdusuussa jotain haavaumia tms., reilu tulehdus myös (ei taaskaan mitään oireita). Tulehdukset ei hellittäneet erilaisilla kuureilla ja näkymä kohdunsuulla oli kuulemma edelleen jotenkin haavainen. Kierukka poistettiin ja pikkuhiljaa tilanne alkoi rauhoitumaan. Yksityinen lääkäri arveli kierukan ylläpitäneen tulehdusta. (missään vaiheessa mulla ei siis ollu mitään oireita, ei kirvelyä, ei vuotoja, ei hajua...kaikki päällisin puolin ok). No sitten alettiin toivoa kolmatta lasta. Kaksi ensimmäistä saivat alkunsa heti ensiyrittämällä, mutta tätä kolmattapa piti pohjustaa useampi vuosi. Joku mainitsi silloin, että kierukan poiston jälkeen voi mennä aikaa ennenkuin ns. tärppää.
Nyt edessä taas ehkäisyn miettiminen. Kondomista en tykkää, kierukkaa ei, koska toiveena kuitenkin vielä parin vuoden sisään neljäs lapsi. pillereitä en jotenkin osaa ajatella...siis ollakko ilman mitään....
 
Kumpa voisin suositella. Aivan kamala vuosi ollut tän kerukan kanssa! Vuodot ovat avan todella runsaat, finnejä, kipuja. Ja kaikenlisäksineuvolan lääkäri ei saanut kierukkaa pois, vaan nyt menen poistattamaan sen yliopistolliseen sairaalaan.
 
Jenni
Minulle kierrukka aiheutti haluttomuutta. Tunto ikäänkuin meni. Seksi palstoilla saa lukea monia juttuja naisten haluttomuudesta, jossa miehet valittavat sitä. Minusta olisi mielenkiintoista tutkia asiaa moniko näistä naisista käyttää hormonikierrukkaa, eikä tiedä että haluttomuus johtuu siitä. Välittömästi kierrukan oton jälkeen haluni paranivat.

 
Tuo on kyllä totta. Naisten haluttomuus voi johtua hormoneista - tarkemmin sanottuna hormonaalisesta ehkäisystä! Julkisessa keskustelussakin voitaisiin edes joskus mainita se mahdollisuus naisen haluttomuus-aiheen yhteydessä, että haluttomuus voisi olla kiinni yksinkertaisesti hormonaalisesta ehkäisyvalmisteesta...
 
suse
ei mitään hyviä kokemuksia. nyt ollut reilun vuoden (kolmen viikon päästä poisto). ei sovi mulle kyllä yhtään, kokonaisessa vuodessa ollu varmaan nelisen viikkoa kuivia päiviä!!! siis vuodessa! kaikki muut päivät tiputellut tai sitten ihan lorahdellut verta. kurja juttu spontaanisen seksin kannalta - aina tällästä; oota vähä, mä käyn ensin pesulla... hiuksia lähti eka puoli vuotta, sitten tasaantui, vaikkakin vielä hiukset ovat ohuet. haluttomuutta seksin suhteen, ja jos välillä sitten vähän haluttaakin, niin itse akti ei oikein enää tunnu missään! kurjaa molempien osapuolienkin kannalta! iho rasvainen. kaikkein pahin vaiva on kuitenkin ollut lähes jokapäiväiset munasarja- ja kohtukivut. välillä tekee niin kipeää, että tuntuu yläreisissä ja selänkin puolella, ihan kuin kohtu yrittäisi synnyttää kierukkaa pois. gynellä olen käynyt vaivojen takia jo monta kertaa, mutta ei ole tulehdusta tai mitään löytynyt. vain nesterakkuloita munasarjoissa, jotka kuitenkin on olleet liian pieniä luokiteltavaksi kystoiksi. silti, ihan hemputin kipeä oon ollut. lääkärit aina kannustaneet vielä kärvistelemään, mutta nyt saa riittää! mirena hormonikierukka on siis kyseessä ja seuraavaksi ajattelin pillereitä, merkistä en tiedä kun ei ole koskaan vielä ollut, mutta toivottavasti toimivat.
 

Yhteistyössä