Hyviä puuroja?

Jos meillä alkaa peruspuurot tökkimään niin sitte tehää jotain herkkuriisipuuroa tai sitte pistän niitä Elovenan pikakaurapuuro juttuja mitä on eri makuja.. Ne uppoo hyvin, varsinki omenapuuro.
 
Meillä huippupuuroa on riisimarjapuuro. Tässä perusohje muutamn päivän puuroon:

1-1½litraa vettä,
rasia jäisiä marjoja (tuoreet käy, hedelmät käy),
(tarvittaessa hieman sokeria,)
3-4 dl riisiä (puuro, pitkä moniviljariisi, kaikki käy).
perunajauhoja
toinen rasia jäisiä marjoja (tuoreetkin käy, hedelmät ei niinkään)

Keitä riisi kypsäksi veden ja marja/hedelmäannoksen (200-300g) kanssa, puuroriisillekin riittää 20-25 minuuttia. Sekoita perunajauhot kylmään veteen. Suurusta puuroksi. Lisää joukkoon tarvittaessa sokeria ja jäiset/tuoreet marjat.

Voi syödä maidon kanssa tai ilman. Makuna voi käyttää juuri sitä sallittua marjaa/hedelmää, joka omalle lapselle sopii. Tämä sopii lapselle, jolla on ruokavaliossaan peruna, riisi ja edes yksi marja tai hedelmä, eli onneksi jää tosi vähän lapsia, joille ei sopisi. Puuro on hyvää niin kylmänä kuin lämpimänäkin, säilyy hyvin jääkaapissa. Ja maistuu äidillekin.

Meillä allergiattomalle lapselle keitän puuron Risellan Riisi+moniviljaan: on kuituisampaa ja terveellisempää kuin valkoinen puuroriisi. Muutoinkin tätä puuroa on tosi helppo muunnella. Ja jos sattuu tulemaan löysää, ei kun lisää suurusta vaan, kyllä se siitä sakenee. Ja ihan huippua on, kun kuorii joukkoon 2-4 päärynää, paloittelee ne ja keittää yhdessä riisin kanssa kypsäksi.

Ethän ole unohtanut vispipuuroa, ohrapuuroa ja ruismarjapuuroa?
 
Miten olette tehneet hirssipuuroa? Kokeilimme neitien kanssa sitä ihan veteen keittämällä (nuorempi on maidolle allerginen) ja maku oli HIRVEÄ :eek: Minäkään en pystynyt sitä syömään. Muuten meilläkin syödään ohra-, 4-viljan-, riisi-, manna-, kaura- ja ruispuuroa ihan hyvällä halulla hedelmäsoseen kanssa (lähinnä päärynä). Mistä helmipuuro on tehty?
 
Meillä syöty vuoden ikäisestä (eli yli puoli vuotta) aamuin illoin yhtä ja samaa puuroa: Semperin hedelmäistä täysjyvä (vai olikohan se monivilja-) puuroa, teen sen maitoon mikrossa ja lisään siihen yleensä luumusosetta. Puuro on suositeltu +1-vuotiaille. Poika tykkää, en tiedä onko haittaa ettei oo ikinä syöty "tavallisia" puuroja :| Tuo on niin vaivatonta. En ole itse puuron ystävä, enkä oikein koskaan tehnyt muita kuin mikropuuroja. Teettekö kattilapuuroja joka kerta vai suuremman satsin kerrallaan? Antakaa hyvä resepti peruspuuron tekoon? En alkais riisi- ja mannapuuroja antaan, kyllä puurossa musta pitää olla oikeita viljoja...
 
Mä teen kattilassa joka kerralla. Joskus jos tuleekin isompi satsi niin sitten saatan lämmittää sen seuraavalla kerralla mutta eihän se niin hyvää enää ole. Me ruvettiin heti kun puuroja ruvettiin syömään niin tekemään noista ihan kunnon ryyneistä, eka vaan sauvasekottimella ryynit jauhoksi. En viitsinyt ruveta ostelemaan noita vauvapuuroja. Ja nykyään jos ostais noita pussipuuroja niin kalliiksi tulisi, yksi annos ei riitä mihinkään:D Ja kun hyvin kelpaa niin mikäs siinä!

Meillä noi mannapuurot yms. on "erikoisempia" puuroja, pääsääntösesti juuri näitä viljapuuroja syödään. 1v4kk ei vielä osaa vaatia noita, mutta 7v haluaa myös välillä noita "parempia" (hänen mielestä) puuroja :D
 
Mä keitän kattilassa. Teen niin että laitan yhden täyden tuttipullollisen vettä ja desilitran hiutaleita. Yleensä neljääviljaa. Kippaan hiutaleet jo kylmään veteen ja annan kiehua tovin. Tulee musta vaivattomammin kuin mikropuuro, ei tarvi vahtia ylikuohumisia. Ja kun laittaa hiutaleet jo kylmään veteen, tulee paljon pehmeämpi puuro.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mä keitän kattilassa. Teen niin että laitan yhden täyden tuttipullollisen vettä ja desilitran hiutaleita. Yleensä neljääviljaa. Kippaan hiutaleet jo kylmään veteen ja annan kiehua tovin. Tulee musta vaivattomammin kuin mikropuuro, ei tarvi vahtia ylikuohumisia. Ja kun laittaa hiutaleet jo kylmään veteen, tulee paljon pehmeämpi puuro.
Mä laitan muuten kans kylmään veteen hiutaleet, on tosiaan huomattavasti pehmeempää puuroa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mä keitän kattilassa. Teen niin että laitan yhden täyden tuttipullollisen vettä ja desilitran hiutaleita. Yleensä neljääviljaa. Kippaan hiutaleet jo kylmään veteen ja annan kiehua tovin. Tulee musta vaivattomammin kuin mikropuuro, ei tarvi vahtia ylikuohumisia. Ja kun laittaa hiutaleet jo kylmään veteen, tulee paljon pehmeämpi puuro.
Mä laitan muuten kans kylmään veteen hiutaleet, on tosiaan huomattavasti pehmeempää puuroa!
Mie kans, mutta en laita noin paljoa hiutaleita kahteen desiin vettä, ei söis meillä noin paksua puuroa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mie kans, mutta en laita noin paljoa hiutaleita kahteen desiin vettä, ei söis meillä noin paksua puuroa.
Mä en osaa määriä sanoa (teen kahdelle summassa), mutta mä teen tarkotuksella paksun puuron ja ohennan sitten maidolla. Tulee parempaa ja samalla saa maidon menekkimäärää suuremmaksi :D
 
meillä 1v3kk syö kaura-, riisi-, manna-, kauramanna- ja ohrapuuroo ja noiden sekoituksia, lähinnä veteen keitettynä. sekaan margariinia tai jotain makeeta sosetta.

sitten valmiista puuroista menee ne muksun puurot, mutta ei bonan puurot, ne on omituista litkua, ja ihmeellinen koostumus... niit myö ei syyvvä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mä keitän kattilassa. Teen niin että laitan yhden täyden tuttipullollisen vettä ja desilitran hiutaleita. Yleensä neljääviljaa. Kippaan hiutaleet jo kylmään veteen ja annan kiehua tovin. Tulee musta vaivattomammin kuin mikropuuro, ei tarvi vahtia ylikuohumisia. Ja kun laittaa hiutaleet jo kylmään veteen, tulee paljon pehmeämpi puuro.
Mä laitan muuten kans kylmään veteen hiutaleet, on tosiaan huomattavasti pehmeempää puuroa!
Mie kans, mutta en laita noin paljoa hiutaleita kahteen desiin vettä, ei söis meillä noin paksua puuroa.
Mä en laita kahta desiä vettä, vaan täyden tuttipullollisen. Siis piripintaan. Paljonko siinä sitten onkaan. Just sen takia ettei tuu ihan niin tönkkö puuro.
 

Yhteistyössä