ICSI-hoidoissa olleet tai sinne samoihin aikoihin menevät... Itselläni se edessä syys-lokakuussa 2011.

Hei,

Kuulisin mielelläni kokemuksianne ko.hoidosta. Onnistuiko heti ym. Siirretäänkö aina yksi alkio, kuten lääkäri painotti. Sattuuko punktio? Onko lääkkeistä sivuvaikutuksia? Kaikki informaatio kultaakin tärkeämpää.

Me olemme uusperhe, minä 35v, mies 43v. Kummaltakin edellisestä liitosta lapsia ilman ongelmia.

Nyt kolme vuotta lasta yrittäneenä olemme käynneet infokäynnillä Naistenklinikalla ja voinen ilmoittautua hoitoon syyskuun lopulla/lokakuun alussa.
Meillä aloitetaan suoraan ICSI-hoidolla, miehen vähäisten ja huonosti liikkuvien siittiöiden takia.

Kyllä jännittää ja toivoisi tärppiä heti, mutta mahdollisuus siihen on n.35%, joten pakko myös asettaa aivot asentoon, jossa selviää pettymyksistä.

Muita samaan aikaan hoidoissa olevia?

-M-
 
Meillä on neljä ICSI-hoitoa takana, neljännen hoidon pakastesiirrot on vielä tekemättä. Raskaus ei ole valitettavasti alkanut vielä kertaakaan. Ikää minulla pian 30, mies on 31.
Meillä oli diagnoosina vielä vuosi sitten "male factor" eli miehen hitaat ja epämuodostuneet siittiöt. Nyt diagnoosi on muutettu selittämättömäksi. Toisinaan hoidoissa on saatu jopa normaalilaatuista siemennestettä, mutta hoidot eivät silti ole onnistuneet.

Ensimmäisessä hoidossa siirrettiin vain yksi alkio, mutta sen jälkeen on aina siirretty kaksi kerralla, jos vain alkioita on ollut.

Suosittelen, että miehesi alkaa nyt heti tankkaamaan vitamiineja ja käyttämään väljiä alushousuja. Alkoholi pois (ja jos tupakoitte, niin se ehdottomasti pois). Hoitoa edeltävällä viikolla ennen pidättäytymisaikaa tosi paljon seksiä tai "tyhjennyksiä" - meillä on saatu näillä konsteilla ihan hyviä positiivisia vaikutuksia siemennesteen laatuun. Laatu ja määrä kun voivat vaihdella hurjastikin.

Punktiot mulla on menny aina ihan ok. Lääkkeistä on ollut aika paljonkin sivuvaikutuksia, mutta kyllä niiden kanssa jaksaa elää ihan hyvin :)

Tsemppiä ja onnea hoitoon!
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on takana yksi ICSI kesäkuulta 2011. Mieheltä on spermanäytteissä (otettu useita) löytynyt vain muutamia (jossakin näytteessä 2) siittiötä, joten hoitona suoraan ICSI.

Pistoshoidot menivät mielestäni suhteellisen kivuttomasti, vaikka sitä etukäteen mietin ja pelkäsin. Minulla oli Gonal F-pistoskynä, jolla on ihan näppärä pistää. Enkä huomannut mitään erityisiä sivuoireita - tosin olimme ulkomailla matkalla, joten en kauheasti ehtinyt miettiä asiaa. Orgalutran oli sitten perinteisessä piikissä ja sen pistämisen jälkeen oli vatsassa hetken epämiellyttävä tunne. Hoito tehtiin lyhyellä kaavalla. Punktio ei ollut mikään "ihana" kokemus, mutta kyllä siitä selvisi. Minua sattui eniten puudutuspiikkien laittaminen, muuten oli hyvä, kun sai näytöltä seurata, mitä tapahtuu. Meillä saatiin punktiossa 8 munasolua, joista 4 oli kypsiä. Näistä 2 hedelmöittyi ja ne molemmat siirrettiin. Etukäteen oli sanottu, että siirretään vain 1 alkio, mutta siirtopäivänä lääkäri suositteli molempien siirtoa. Toinen oli TOP-alkio. Toinenkin hyvä, mutta ei ihan TOP. Kumpikaan näistä ei kuitenkaan kiinnittynyt.

Eli koko hoitosysteemi on uudestaan edessä, koska mitään ei jäänyt pakkaseen. Tällä hetkellä suunitelmissa on hoito viikolla 42 (olemme julkisella puolella hoidoissa).
 
Kiitos teille vastauksistanne. :)

Meille sanottiin Naikkarilla, että vain yksi siirretään. Meille kävisi kaksikin, jotta sitten oisi paremmat mahdollisuudet, että ainakin yksi kiinnittyisi.

Tällä hetkellä menkat on päivän myöhässä, tuntuu kyllä, että alkavat justiinsa. Aamulla tein testin ja en kyllä siinä nähnyt mitään. Eli kai ne on poissa jostain syystä muuten.. Kierto on kyllä ollut nakutettu 28 päivää ja alkanut aina tuhrulla 2-4 päivää aikasemmin.

Katse kuitenkin hoidoissa ja miettinyt, kuinka korkealta sitä tippuukaan, jos ei munasolu hedelmöity taikka, muuten ei tärppää..
 

Yhteistyössä