Ihan ilman vittuilua, nyt on seuraavaan jouluun vuosi, joten kaikki vähävaraiset ja muut taloudellista apua tarvitsevat

"vieras"
[QUOTE="vieras";22746690]Sä olet oikeasti ihan uskomattoman ilkeä ja empatiakyvytön ihminen. Pistit mt-potilaat ja heikkolahjaiset samaan kastiin ja nyt väität MINUA pösilöksi. Juu, olen mt-potilas ja kun sinulla kerran asiaa riittää niin miten se tekee minusta kyvyttömän hoitaa asioita? Ja kyllä, otin tämän todellakin itseeni ja henkilökohtaisesti. Vaikka netissä ei pitäisi välittää enkä yleensä välitäkään mutta kun minun kaltaisia tullaan SAIRAUDEN takia haukkumaan niin kyllä se pahalta tuntuu.[/QUOTE]

Jatkan vielä että ihan silkkaa kiusaamistahan tuo on. Muita saa haukkua ja on ihan haukutun oma vika, jos tosissaan ottaa.
 
"vieras"
Tämä keskustelu sai oikeasti itkemään.

Koska tunnistan itseni monista kirjoituksista. Minulla on ollut mt- ja päihdeongelmaa. Olen yksin, köyhä ja raskaana. Olen siis yhteiskunnan pohjasakkaa, tiedän sen. Eikä minulla tai tulevalla lapsellani ole mitään arvoa täällä rikkaiden ja hyvätuloisten ihmisten seassa. En ole voinut vaikuttaa kaikkiin asioihin elämässäni. Ja varmaan sekin on väärin, että ostin kaupasta suklaalevyn, itseäni ilahduttamaan, sehän on vaan turha ostos ja pitäisi laittaa säästöön.
Kyllä, tässä vaipuu itsesääliin. Aborttiin kai mun olis sitten pitänyt suostua kun ehkäisy petti!?

Hyvää joulua vaan.
Täällä toinen yhteiskunnan pohjasakkaa oleva.. Olen 32, takana vuosien masennus, paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Nyt vasta tervehdyttyäni opiskelen ammattia, ja olen kaiken lisäksi tehnyt lapsen yhteiskunnan elätettäväksi (olen toimeentulotuella). Vähän samat tuntemukset kuin sinulla, ei minulla ole sijaa tässä yhteiskunnassa ennen kuin pääsen tästä jaloilleni.
Mutta sinulle toivon oikeasti kaikkea hyvää jatkossa, älä välitä tämän ketjun ilkimysten kirjoituksista.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";22746734]Sama se oli minullakin tilanne 7 vuotta sitten. Sulla on kaksi vaihtoehtoa, joko jatkat tuota itsesääliä lopputtomiin tai nostat itses pinnalle, kuten minä tein. Ei sitä muut ihmiset tuu sun puolesta tekemään (onneksi). Jos valitset tuon itsesi säälimisen loppuelämäsi ajan, älä viitsi mainostaa sitä, se on säälittävää.[/QUOTE]

Ihan yhtä inhottava olet sinäkin kuin ap. Jokainen vakavia mt-ongelmia kokenut tietää että niistä ei noin vaan nousta. Minä voin kehua itseäni ihan täysillä ja sanoa, että kaikkeni olen yrittänyt mutta työkykyinen en edelleenkään ole. Siksi teenkin töitä TODELLA vähän ja saan todella vähän rahaa. Erikseen sitten ohi menevät masennukset sun muut.
 
---
Rahaa voi myös pistää säästöön tässä vaiheessa, jos lahja on ostettava silloin juuri ennen joulua. Rahaa kirjekuoreen ja kuori jemmaan.
Mun mielestä tuolla aiemmin oli hyvin kommentoitu tätä säästämistä. Kun ei vähävaraisilla se joulu ole suinkaan ainoa johon yrittää säästää;

"Joulusta jouluun on pitkä aika. Siinä välissä ehtii tulla kaikenlaista, kummilapsen synttärit, omien lasten synttärit, kesäloma jolloin vähäiset säästöropot menee ehkä Linnanmäen reissuun lasten kanssa, omat kengät hajoaa lokakuussa ja on pakko ostaa uudet. Tämmöset "pienet" asiat horjuttaa pahasti taloutta, jos normaalitilanne on jo se, että just ja just pystyy Lidlistä ostaa tarjouksesta kaiken pakollisen elääkseen."
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22746733:
Se olin minä. Ja minä myös puhuin väliinputoajista. Ne, jotka ovat toimeentulotukiasiakkaita ja jotka siten saavat välillä harkinnanvaraista toimeentulotukea esim juuri pesukonetta varten, eivät ole niitä huonoimmassa asemassa olevia. Huonoimmassa jamassa ovat ne, jotka esim masennuksen tai muun kriisin yhteydessä eivät ole tajunneet/osanneet/jaksaneet hakea apua eikä kukaan läheinen ole heitä tullut auttamaankaan. Laskut on jääneet maksamatta, on ulosotossa velkaa, luottotiedot menneet jne. Totta, ihmisen oma syy, jos ei ole tarpeeksi vahva pyytämään apua ja järjestämään asioita. Mutta voin sanoa, että ilman läheisteni neuvoja ja käytännön apua en olisi aikoinaan maailmani romahtaessa pystynyt huolehtimaan noista asioista itsekään. Näin jälkikäteen kauhulla mietin, millaista minun ja lasteni elämä olisi ollut, jos multa olisi puuttunut läheiset ihmiset. Sen vuoksi mä mieluiten aina autan juuri niitä, jotka ovat enemmän tai vähemmän väliinputoajia. Niitä, joita kukaan muu ei halua auttaa, mutta joita kilpaa syytetään omasta tilanteestaan.
Tuo on kyllä jännä, että apua ei jakseta masennuksen vuoksi hakea, mutta osataan kyllä kaikki jekut, jotta saadaan joulupuusta paketit, diakonialta lahjakortit, MLL:tä 70e ja mistä nyt ikinä niitä avustuksia saakaan. Jaksetaan kirjoittaa täällä viestejä, laittaa ilmotuksia HFU:lle (vai mikä se olikaan), mutta sossuun ei jakseta kirjoittaa "En jaksa enää, tarvitsen apua." ja nimi yhteystietoineen alle.

Anteeksi vain, mutta en usko tuohon.
 
"Jonna"
Suomessa kukaan meistä ei ole yhteiskunnan pohjasakkaa. Täällä meillä on oikeasti mahdollisuus opiskella se hyvä ammatti ja muutenkin tehdä sitä, mistä tulee onnelliseksi.
Vaikka nyt muutaman vuoden elääkin tt-tuella tms, mitä sitten? Eläkeikään saakka on aikaa painaa duunia...
 
"vieras"
[QUOTE="mä";22746774]Tuo on kyllä jännä, että apua ei jakseta masennuksen vuoksi hakea, mutta osataan kyllä kaikki jekut, jotta saadaan joulupuusta paketit, diakonialta lahjakortit, MLL:tä 70e ja mistä nyt ikinä niitä avustuksia saakaan. Jaksetaan kirjoittaa täällä viestejä, laittaa ilmotuksia HFU:lle (vai mikä se olikaan), mutta sossuun ei jakseta kirjoittaa "En jaksa enää, tarvitsen apua." ja nimi yhteystietoineen alle.

Anteeksi vain, mutta en usko tuohon.[/QUOTE]

Maailma on mustavalkoinen kun niin haluaa. Koskaan emme ole sossusta mitään saaneet, mutta kyllä, hain tänä vuonna MLL lahjakortin ja sain. Sossuun olen tehnyt KAKSI kertaa perheestämme lastensuojeluilmoituksen jotta olisimme apua saaneet. Paskat sieltä mitään apua tullut. Enkä tarkoita nyt rahaa. Luuletko oikeasti että jaksan enää edes yrittää? En tosiaankaan. Koitetaan pistää sitten itse asioita järjestykseen miten voidaan.
 
"mä"
[QUOTE="vieras";22746768]Ihan yhtä inhottava olet sinäkin kuin ap. Jokainen vakavia mt-ongelmia kokenut tietää että niistä ei noin vaan nousta. Minä voin kehua itseäni ihan täysillä ja sanoa, että kaikkeni olen yrittänyt mutta työkykyinen en edelleenkään ole. Siksi teenkin töitä TODELLA vähän ja saan todella vähän rahaa. Erikseen sitten ohi menevät masennukset sun muut.[/QUOTE]

Tiedän, että luokittelet minut inhottavaksi. Teet sen jokaiselle, joka ei ala sinua paapomaan ja säälimään, surkuttele elämääsi ja kanna kaikkea eteesi valmiina.

Tiedän myöskin sen, että vain ne sinun luokittelemat inhotukset auttavat sinua nousemaan tuosta suosta. Päähän taputtaminen ei auta mitään, päinvastoin.

Ja tulen olemaan edelleenkin inhottava. Ja kiitän niitä ihmisiä, jotka olivat minulle suorastaan julmia, silloin kun vain säälin itseäni päivästä toiseen ja voivottelin tilannettani.

Mutta jatka miten tykkäät. Jatka itsesi säälimistä, älä varmastikaan näe yhtään hyvää asiaa elämässäsi ja ole marttyyri (sitähän sinä olet kun abortistakin puhuit ja muita siitä syyllistit).
 
Keittiönoita
[QUOTE="mä";22746774]Tuo on kyllä jännä, että apua ei jakseta masennuksen vuoksi hakea, mutta osataan kyllä kaikki jekut, jotta saadaan joulupuusta paketit, diakonialta lahjakortit, MLL:tä 70e ja mistä nyt ikinä niitä avustuksia saakaan. Jaksetaan kirjoittaa täällä viestejä, laittaa ilmotuksia HFU:lle (vai mikä se olikaan), mutta sossuun ei jakseta kirjoittaa "En jaksa enää, tarvitsen apua." ja nimi yhteystietoineen alle.

Anteeksi vain, mutta en usko tuohon.[/QUOTE]
Kieltämättä se on jännä. Mutta ehkä se juuri erottaa sairauden nimeltä masennus mielentilasta nimeltä masennus. Apua kykenee hakemaan vasta sitten, kun sairauteen on saatu hoito ja se alkaa tehota. Siinä vaiheessa ikävä kyllä monasti raha-asiat ovat jo ihan perseellään. Sieltä suosta sitten koitetaan kamppailla ylös ja ollaan kiitollisia siitä, jos joku vinkkaa diakonissalla tai ehdottaa MLL:n lahjakortin saajaksi.

Ei sun tarvitsekaan uskoa, jos et halua. Eikä sun tarvitse ketään vähäosaista auttaa, jos et halua.
 
:(
[QUOTE="mä";22746734]Sama se oli minullakin tilanne 7 vuotta sitten. Sulla on kaksi vaihtoehtoa, joko jatkat tuota itsesääliä lopputtomiin tai nostat itses pinnalle, kuten minä tein. Ei sitä muut ihmiset tuu sun puolesta tekemään (onneksi). Jos valitset tuon itsesi säälimisen loppuelämäsi ajan, älä viitsi mainostaa sitä, se on säälittävää.[/QUOTE]

Nämä tällaiset keskustelut vain oikeasti joskus saavat mut pahoittamaan mieleni, en mä sille mitään voi. Yleensä ajattelen kyllä että tulen pärjäämään, ja ihan positiivisesti.

Ja paljon mä olenkin jo saanut aikaiseksi, mulla ei ollut MITÄÄN kun raskaaksi tulin. Nyt on ihan mukava asunto hyvältä paikalta, ammatti hankittuna ja vauvaa odottelen pian syntyväksi. Rahasta on tiukkaa mutta kyllä tässä pärjää..
 
:(
Ja tuohon mitä tulee avun hakemiseen masennukseen.. Vaikka sitä apua hakeekin, niin se ei auta läheskään heti. Itselläni meni vuosikaudet siitä kun hakeuduin hoitoon, että olin kuntoutunut. Ja tosiaan ennen kuin apua hain, olin ollut masentunut vuosien ajan, en vain itse sitä ymmärtänyt koska siitä olotilasta oli tullut mulle normaali.
 
Tämä nyt ei koske pelkästään kaikkein köyhintä väestönosaa, mutta olen huomannut, että nykyään on todella paljon ihmisiä, joille ei riitä enää mikään ja jotka elävät yli varojen. Esimerkkejä, aikaisemmin pienelle perheelle riitti kaksio tai kolmio, nyt pitäisi asua neliössä. Ennen 100 neliötä oli normaali omakotitalon koko, nykyään lähemmäs 200 neliötä. Hirveästi tuhlataan myös kaiken maailman turhuuksiin, käydään kahvilla, tehdään heräteostoksia, shoppaillaan shoppailun vuoksi, pitää olla kaikki hienommat uutuudeet jne. Enkä väitä, että kahvilassa käyminen olisi suuri pahe, mutta jos käydään useamman kerran viikossa ja sitten valitetaan, ettei rahat riitä. Vaatteet pitää saada tiettyä merkkiä, vaikka edullisemminkin saisi samantapaisia vaatteita. Matkoilla tuntuu, että nykyään monille 2-3 tähden hotelli on murju ja haetaan vähintään neljän tason hotellia, kun aikaisemmin kolme tähteä oli se ihmisten mielestä tavallinen huone, johon useimmat tyytyivät ja rahat riittivät hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;22746447:
:D Noh, mä en ole koskaan nähnyt mitään pahaa siinä, jos mun vanhemmat ostaa mun lapsille vaatetta/harrastusvälineitä? Ostakoot. Miksi se kieltää pitäisi? Ja se nyt on kyllä liioittelua, hyvinkin reipasta sellaista, että ne elättäis meidät. Mulla on hyvä palkka, millä elää ihan keposesti :p
eihän siinä mitään pahaa olekaan, eikä pidäkään kieltää, mutta etkö vieläkään tajua että kaikilla ei niitä vanhempia ole jotka tukisivat taloudellisesti, jotkut tukevat itse vähävaraisia vanhempiaan sen lisäksi että yrittävät itsekin tulla toimeen jotenkuten.
Mielstäni sulla ei ole varaa arvostella todella vähävaraisia koska nautit em etuisuuksia, et todellisuudessa hommaa kaikkea ITSE lapsillesi, kun kerran vanhempasi avustavat sinua säännöllisesti.
Ja mitä tulee tuohon säästämiseen, ok, on hyvä ajatus sinänsä alkaa nyt heti pistää vaikka kymppi sivuun joka kuukausi, mutta jos tuleekin vuoden aikana joku yllättävä pakollinen meno, esim sairauskulujen muodossa, esim. joistakin kalliista lääkkeistä ei saa kelakorvausta,. mistähän ne varat otetaan kun eletään kädestä suuhun? No tietenkin siitä joululahja-kassasta, ja se miten sen vaje pystytään paikkaamaan jouluun mennessä onkin sitten jo melkoinen pulma.
Ai niin, köyhänhän pitää älytä olla sairastumatta...

Nyt kun sun aloituksesi luin ymmärsin taas varsin hyvin miksi musta niin usein tuntuu että mitä paremmassa asemassa ihminen on sitä kylmemmin suhtautuu heihin jotka ovat vähäosaisempia...
 
Keittiönoita
Tämä nyt ei koske pelkästään kaikkein köyhintä väestönosaa, mutta olen huomannut, että nykyään on todella paljon ihmisiä, joille ei riitä enää mikään ja jotka elävät yli varojen. Esimerkkejä, aikaisemmin pienelle perheelle riitti kaksio tai kolmio, nyt pitäisi asua neliössä. Ennen 100 neliötä oli normaali omakotitalon koko, nykyään lähemmäs 200 neliötä. Hirveästi tuhlataan myös kaiken maailman turhuuksiin, käydään kahvilla, tehdään heräteostoksia, shoppaillaan shoppailun vuoksi, pitää olla kaikki hienommat uutuudeet jne. Enkä väitä, että kahvilassa käyminen olisi suuri pahe, mutta jos käydään useamman kerran viikossa ja sitten valitetaan, ettei rahat riitä. Vaatteet pitää saada tiettyä merkkiä, vaikka edullisemminkin saisi samantapaisia vaatteita. Matkoilla tuntuu, että nykyään monille 2-3 tähden hotelli on murju ja haetaan vähintään neljän tason hotellia, kun aikaisemmin kolme tähteä oli se ihmisten mielestä tavallinen huone, johon useimmat tyytyivät ja rahat riittivät hyvin.
Pitää paikkansa. Mä olen ennenkin palstalla todennut, että olen ollut onnekas saadessani kasvattaa lapseni aikana, jolloin lähinnä pidettiin järjen köyhyytenä ostaa uutta telkkaria, jos vanha telkkari vielä toimi. Aikana, jolloin kaupat ja mainokset eivät olleet väärällään tuhansia turhuuksia, joita ilmankin ihminen tulee toimeen. Aikana, jolloin keskituloisetkin joutuivat säästämään ainakin pari vuotta päästäkseen perheineen lomareissulle Mallorcalle. Pienituloistenkin oli helpompi elää varojensa mukaan, kun ei niitä kaikkia hilavitkuttimia ollut keskituloisillakaan.
 
"vieras"
[QUOTE="mä";22746796]Tiedän, että luokittelet minut inhottavaksi. Teet sen jokaiselle, joka ei ala sinua paapomaan ja säälimään, surkuttele elämääsi ja kanna kaikkea eteesi valmiina.

Tiedän myöskin sen, että vain ne sinun luokittelemat inhotukset auttavat sinua nousemaan tuosta suosta. Päähän taputtaminen ei auta mitään, päinvastoin.

Ja tulen olemaan edelleenkin inhottava. Ja kiitän niitä ihmisiä, jotka olivat minulle suorastaan julmia, silloin kun vain säälin itseäni päivästä toiseen ja voivottelin tilannettani.

Mutta jatka miten tykkäät. Jatka itsesi säälimistä, älä varmastikaan näe yhtään hyvää asiaa elämässäsi ja ole marttyyri (sitähän sinä olet kun abortistakin puhuit ja muita siitä syyllistit).[/QUOTE]

Anteeksi mitä??
Minä en ole abortista puhunut, minä en ole itseäni säälinyt, minä olen saanut elämässäni paljon hyvää mutta paljon olen myös menettänyt VAKAVAN sairastamisen takia. Sinusta nimittäin huomaa, että et ole koskaan vakavasti ollut sairas. Vakava sairaus kun ei parane julmuudella eikä sillä että ottaa itseään niskasta kiinni. Olet hyvin onnellinen kun olet saanut elää terveenä, tuskin edes ymmärrät kuinka onnellinen. Minä en ole KOSKAAN VAATINUT keneltäkään mitään. Minä teen edelleen töitä 150-300 eurolla KUUKAUDESSA vaikka minä voisin aivan hyvin jäädä kotiin makaamaan sairaslomalle tai työttömäksi ja saisin reilusti enemmän kuussa rahaa. Meidän perhe ei yhteiskunnalta saa mitään tukia. Minä en tunne ketään joka olisi tehnyt paranemisen eteen töitä niin paljon kuin minä. Ja silti minä olen sairas. Ja juurikin sen takia, että olen vakavasti sairastunut jo lapsena. Ja silti minä yritän. Ja olen helvetin ylpeä itsestäni sanoopa sinun kaltaiset mitä hyvänsä.
 
:(
[QUOTE="vieras";22746755]Täällä toinen yhteiskunnan pohjasakkaa oleva.. Olen 32, takana vuosien masennus, paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Nyt vasta tervehdyttyäni opiskelen ammattia, ja olen kaiken lisäksi tehnyt lapsen yhteiskunnan elätettäväksi (olen toimeentulotuella). Vähän samat tuntemukset kuin sinulla, ei minulla ole sijaa tässä yhteiskunnassa ennen kuin pääsen tästä jaloilleni.
Mutta sinulle toivon oikeasti kaikkea hyvää jatkossa, älä välitä tämän ketjun ilkimysten kirjoituksista.[/QUOTE]

Kiitos, kaikkea hyvää sinullekin ja pidetään lippu korkealla, kaikesta huolimatta!

Minäkin tervehdyttyäni opiskelin ammatin, jäljessä ikätovereihini nähden, mutta kumminkin. Itse olen myös tällä hetkellä tt-tuella koska valmistuin juuri ja töihin en kerkeä enää ennen äitiysloman alkua. Mutta masennus ja sen tuomat lieveilmiöt vaikuttavat vielä kauan elämääni. Ja masennusta voin "syyttää" siitä että tämä elämä on mennyt miten on. Mutta ehkä se aurinkokin vielä paistaa risukasaan :)
 
:(
[QUOTE="vieras";22746861]Anteeksi mitä??
Minä en ole abortista puhunut, minä en ole itseäni säälinyt.[/QUOTE]

Varmaan tarkoitti minua, kun aiemmin tuossa heitin jotain että aborttiinko minun olisi pitänyt mennä kun vähävaraisena raskaaksi tulin.. Ja minua tarkoitti kun sanoi että muita siitä syyllistän. En ihan tajua. Täällähän nimenomaan on puhuttu siitä että kannattaako köyhien edes tehdä lapsia, niin siihen viittasin sillä että aborttiinko olisi pitänyt mennä. Kukahan tässä syyllistää ja ketä.. Ja nämä kommentit eivät siis suoraan sinulle "vieras" vaan sille jonka tekstiä lainasit.
 
"mä"
Jokainen täällä suomessa voi varmasti hankkia lapsilleen lahjan tai lahjoja jos vaan haluaa.
Riippuu siitä mihin vähät varansa pistää tai kaipaa hivenen ennakointia eli etukäteen säästämistä.
Itse olen varmaankin liian kyyninen sillä tunnen monta perhettä joilla on "tiukkaa taloudellisesti" jos lapset tarvii jotain mutta rahat riittää viinaan, tupakkaan, baareihin ja taksikyytiin baarista kotiin.
Aikuisten itsekkyys ja elämänhallinnan puute usein syynä lasten kurjuuteen.
 
"riituli"
no joo, eka ärsytti avata tätä avausta koska itse saatiin mll jouluavustus ja olemme todella vähävaraisia, mutta luettuani tuon tekstisi, olen kyllä yllättäen samaa mieltä.
Lapseni ovat aina saaneet joululahjoja ja en kyllä ymmärrä miten 12v voi saada tänä jouluna ekan joululahjansa.
Minä olen ollut 336e tuloilla yh ja vuokrarötiskössä joka kylmä kuin mikä ja sairaiskuluihin meni sinä vuonna ja sen vuoden joulukuussa huimat summat, sinäkin jouluna lapseni saivat kunnon joulun ja joulupaketteja muutaman per mukula vaikka emme saaneet avustuksia.
 
justjust
[QUOTE="juu";22746627]Voi jeesus että voi olla yksinkertaisia ja typeriä ihmisiä.
Vaikket sitä ymmärtäisikään,niin töihin ei vain mennä.
Ja miksiköhän nämä rahanpuutteessa kituvat kuluttavat alkoholia ja tupakkaa? Olisiko sillä mitään tekemistä asian kanssa, että he usein ovat masentuneita ja elämänhallinta hukassa,mikä taas osin johtuu rahojen puutteesta. Pahaa oloa puretaan päihteisiin jotta saadaan edes hetkeksi paeta siitä omasta suosta, ja loputon kierre on valmis.
Olen sitä mieltä,että kaikkien tulisi tehdä töitä työkykynsä mukaan eikä kenenkään elellä huvikseen yhteiskunnan tuilla, mutta asiat eivät ole aivan niin yksinkertaisia kuin ne ovat sinun ahtaassa maailmankuvassasi.
Jos olisivat,meillä ei olisi ongelmia.
Mutta niinhän se on että tieto lisää tuskaa, helpompaa on niillä tyhmimmillä ihmisillä jotka näkevät kaiken niin kovin mustavalkoisena.[/QUOTE]


Niin, se on just niinpäin että sinä olet se yksinertainen ja vielä tyhmäkin kaupanpäälle. Säälittävääkö, ei tipu sääliä, eikä avustuksiakaan suntapaiselle. Pahasti näyttää että olet sitä pohjasakkaa joka ryyppää viimeiset rahat lapsista viis veisaten. Huostaanottoon vaan tuollaisten kakarat.
 
Ketjua sen enempää lukematta: Ap on ihan oikeassa. Mua vituttaa myös että osa mammoista vinkuu viikko ennen joulua että ei ole rahaa ostaa lahjoja ja että lapsi jää nyt ihan ilman lahjoja kun rahaa ei ole. Ihan oikeasti KAIKILLA on varaa muutama euro pistää kuukaudessa sivuun ja ostaa ne lahjat vaikka käytettyinä.

Muistan edelleen viime joulun kun tuttavan tuttava nurisi ettei saa lapsi mitään lahjoja kun ei ole varaa ja kuitenkin äiti, yh, kävi joka 2. viikonloppu läpi vuoden baarissa.... Ja ihan turha tulla sanomaan että äidin tarvitsee vähän tuulettua. Paska äiti.
 
"vieras"
Niin pitkä ketju ettei jaksa kaikkea lukea, mutta kyllä minäkin tuota säästämistä kannatan, niin ei sitten taas ens vuonna tuo joulu yllätä. Ja jos jonkun mielestä saattaa vuoden aikana tulla yllättäviä menoja joihin säästöt täytyy käyttää, niin eikö silloin juuri säästäminen ole tullut tarpeeseen? Enkä todellakaan usko että sadoissa perheissä se pyykkikone hajoaa joulukuun 23 päivä, eikä siksi taaskaan voitu omin varoin joulua järjestää.

Jos joku puolustelee päihteiden käyttöä, sillä ettei ole rahaa, niin on kyllä yhenlainen idiootti. Aika harva meistä syntyy kulta lusikka suussa, silti me pärjätään koska periksi ei anneta.
 
"qwerty"
"Joulusta jouluun on pitkä aika. Siinä välissä ehtii tulla kaikenlaista, kummilapsen synttärit, omien lasten synttärit, kesäloma jolloin vähäiset säästöropot menee ehkä Linnanmäen reissuun lasten kanssa, omat kengät hajoaa lokakuussa ja on pakko ostaa uudet. Tämmöset "pienet" asiat horjuttaa pahasti taloutta, jos normaalitilanne on jo se, että just ja just pystyy Lidlistä ostaa tarjouksesta kaiken pakollisen elääkseen."
 

Yhteistyössä