Ihan oikeasti se maito määrä..

Jeps,eli mikä se noin maidontarve 4-5kk;n vanhoilla vauvoilla?
Eli tyttö syö kiinteitä vakituiseen,lounaalla ja päivällisellä.

Olen täälläkin lukenut kahteenkin(ellei useampiakin)koulukuntaan kuuluvien komentteja..Toiset sanovat,että 700-1000ml.Toiset taas 300-500ml riittää,jos maitoa sisältävää puuroa/velliä syö.

No me emme syö velliä lainkaan..Kaurapuuroa,tai mannapuuroa illalla.Johon laitan tuttelijauhetta(en tosin veden määrää vastaavasti).

Kiitosta kiitosta...
 
Suora lainaus korvikemutsien sivuilta on tuon ikäiselle 160-200ml x 4-5/vrk. Kahdella kiinteellä aterialla 300-500 on kyllä liian vähän. Tuon ikäisellä maito on se pääruoka-aine ja kaikki muu vielä sitä ekstaa. Meille neuvolassa sanoi 5 kk ikäisenä sen 700ml minimiksi.
 
Kysyin tällä viikolla tuota asiaa neuvolasta ja meille sanottiin, että alle 10 kg painoisille 100 ml/kg eli 7 kg painoisille 700 ml 9 kg painoisille 900 ml jne.. Näin siis ohjeistettiin meidän puolivuotiasta, joka saa kiinteän aamupuuron, lounaan, päivällisen ja iltapuuron. Täytynee alkaa tekemään puurot maitoon, meillä kun ei 1000 ml mene, poika siis 10 kg.
 
Lauren, minusta tuo neuvolan ohje kuulostaa vähän oudolta. Olen itse lukenut vastaavan joskus jostain, mutta ymmärsin, että se koskee vauvoja jotka eivät saa vielä kiinteitä. Mun 10,5 kg painava (8,5kk) poika juo 750-850 ml päivässä apteekin korviketta ja siinä määrässä on jo mukana puuron sekaankin laitettava maito. Reseptiin on lääkäri kirjoittanut ohjeeksi, että 600-1500 ml päivässä eli vaihteluväli on melkoinen... :) Itse olen muualtakin saanut sellaiset ohjeet, että kunhan 600 ml menee päivässä, niin määrä on aivan riittävä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lauren-78:
Kysyin tällä viikolla tuota asiaa neuvolasta ja meille sanottiin, että alle 10 kg painoisille 100 ml/kg eli 7 kg painoisille 700 ml 9 kg painoisille 900 ml jne.. Näin siis ohjeistettiin meidän puolivuotiasta, joka saa kiinteän aamupuuron, lounaan, päivällisen ja iltapuuron.
Yli puolivuotiaalle maidonsaantisuositus on 5-6dl/vrk, ja tuohon määrään lasketaan kaikki vauvan saama maito, myös kiinteissä ruuissa. Saman tiedon voi lukea myös STM:n julkaisemasta neuvolasuosituksesta "Lapsi, perhe ja ruoka" (s. 126).
 

Yhteistyössä