Ihan oikeesti... Lasten harrastuksista vielä: Jos tiedätte etukäteen ettei teillä ole varaa kustantaa lapsillenne mitään maksullis

miksi ihmeessä silloin on pakko hankkia niin monta lasta? Minusta on niin, että jos lapsen hankkii, niin sitten pitää mieltää se, että joskus sen takia pitää tehdä uhrauksia, kuten tinkiä omista menoistaan. On todella surullista nähdä lapsia, joilla olisi paljon lahjoja ja potentiaalia johonkin harrastukseen, mutta eivät pääse niitä kykyjään toteuttamaan koska vanhemmilla ei ole varaa kustantaa lapselleen harrastuksia. :(

Tiedän että tämä kuulostaa karulta, mutta elämä on...
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
miksi ihmeessä silloin on pakko hankkia niin monta lasta? Minusta on niin, että jos lapsen hankkii, niin sitten pitää mieltää se, että joskus sen takia pitää tehdä uhrauksia, kuten tinkiä omista menoistaan. On todella surullista nähdä lapsia, joilla olisi paljon lahjoja ja potentiaalia johonkin harrastukseen, mutta eivät pääse niitä kykyjään toteuttamaan koska vanhemmilla ei ole varaa kustantaa lapselleen harrastuksia. :(

Tiedän että tämä kuulostaa karulta, mutta elämä on...
Peesi! Vaikka ehkä jääkiekko on laji johon useimmilla ei ole oikeasti varaa...
 
Tää on ajan henki näköjään, että vain maksulliset harrastukset ovat oikeita harrastuksia. Mäkin sain tilaisuuden hieman harrastaa maksullisia harrastuksia yli 10-vuotiaana, mutta ei se mun luovuutta kehittänyt, pikemminkin päin vastoin. Ohjattu toiminta tukahdutti intohimoisen luovuuden.
 
Keittiönoita
Mäkin joskus aikoinaan ihmettelin tuota. Mutta hyvä ystäväni, suurperheen äiti, kertoi, että ei hänelläkään lapsuudessaan ollut maksullisia harrastuksia vaan hän ja sisaruksensa harrastivat sellaisia asioita, jotka olivat ilmaisia.
 
No mä oon nykyään pelkästään kiitollinen ettei äiteellä ollu varaa kustantaa mun niin himoitsemaa balettitanssia (tiedä olisko niitä lahjoja nyt ollu). Kuskata toiseen kaupunkiin ja maksaa vielä muut siitä lystistä aiheutuneet kulut.

Vaikka mukavahan se on jos lapset ylipäätä saisivat harrastaa halutessaan, mutta onneksi hyviä huokeampiakin harrastuksia on olemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Sitten päästäänkin taas siihen tosiasiaan, että vain varakkailla ihmisillä on oikeus lapseen.
B)
Ei minunkaan perheeni varakas ollut (päinvastoin), mutta silti meillä oli varaa harrastaa. Ei tietenkään mit tahansa, mutta sellaisia lajeja mistä tosissaan tykättiin, esim. pianonsoitto, tanssi ja ratsastus. Meillä ainakin vanhemmat tinki omista menoistaan meidän harrastusten takia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Sitten päästäänkin taas siihen tosiasiaan, että vain varakkailla ihmisillä on oikeus lapseen.
B)
Ei minunkaan perheeni varakas ollut (päinvastoin), mutta silti meillä oli varaa harrastaa. Ei tietenkään mit tahansa, mutta sellaisia lajeja mistä tosissaan tykättiin, esim. pianonsoitto, tanssi ja ratsastus. Meillä ainakin vanhemmat tinki omista menoistaan meidän harrastusten takia.
Kai tiedät että kaikilla ei siltikään olisi varaa. Oletko siis sitä mieltä että heidän ei pitäisi tehdä lapsia koska lapset eivät pysty harrastamaan kaikkea mitä haluavat?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Sitten päästäänkin taas siihen tosiasiaan, että vain varakkailla ihmisillä on oikeus lapseen.
B)
Ei minunkaan perheeni varakas ollut (päinvastoin), mutta silti meillä oli varaa harrastaa. Ei tietenkään mit tahansa, mutta sellaisia lajeja mistä tosissaan tykättiin, esim. pianonsoitto, tanssi ja ratsastus. Meillä ainakin vanhemmat tinki omista menoistaan meidän harrastusten takia.
Kai tiedät että kaikilla ei siltikään olisi varaa. Oletko siis sitä mieltä että heidän ei pitäisi tehdä lapsia koska lapset eivät pysty harrastamaan kaikkea mitä haluavat?
Niin ja elämäntilanteet voivat muuttua esim. työttömyys, vakava sairastuminen.
 
Eräs tuttavaperhe jätti lapsiluvun yhteen, koska halusivat pystyä kustantamaan lapselleen harrastuksia. Vanhempien perheissä ei niihin ollut koskaan varaa. Tai niin ainakin ulkopuolisille selittivät mikseivät halunneet enempää lapsia, voihan siihen olla muitakin syitä.

Itse olen kyllä sitä mieltä että sisarus on tärkeämpi kuin yksikään harrastus. Tosin minunkin mielipiteeni muodostuu siltä pohjalta, että aina sitä haluaa mitä ei ole koskaan saanut - minulla ei ole sisaruksia ja harrastin ratsastusta.

 
LEP
Nykyisin kyllä moni harrastuskin maksaa jo melkoisen summan, että ei varmana kaikilla ole varaa kustantaa niitä jos useampikin lapsi. Ratsastus ja jääkiekkokin vaan on melkoisen arvokkaat lajit harrastaa, etenkin jos sitä säännöllisesti alkaa treenailla. Itse toivon kyllä, että pystyn sitten joskus kustantamaan, mutta en minä pahalla katsele niitä joilla ei varaa ole kustantaa. Enkä ajattele, ettei heidän olisi pitänyt lapsia hommailla. ;) Harrastuksia löytyy onneksi monia, ettei kaikki ole kalliita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Sitten päästäänkin taas siihen tosiasiaan, että vain varakkailla ihmisillä on oikeus lapseen.
B)
Ei minunkaan perheeni varakas ollut (päinvastoin), mutta silti meillä oli varaa harrastaa. Ei tietenkään mit tahansa, mutta sellaisia lajeja mistä tosissaan tykättiin, esim. pianonsoitto, tanssi ja ratsastus. Meillä ainakin vanhemmat tinki omista menoistaan meidän harrastusten takia.
Niin, mä jo ajattelinkin, että ilmaiset harrastukset = ei harrastuksia ollenkaan, vaan olihan siinä olemassa myös välimuotokin =)
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Monellakin lapsella on varmaan monenlaisia lahjoja erilaisiin juttuihin, mutta kovin usein nämä harrastukset hiipuvat teini-iässä. Ja vain tosi harvasta tulee mitään todella suurta (esim. pianistia). Ei menetys ehkä ole niin kovin iso?
Aloittajan huoli on tosiaan turha jo tuonkin vuoksi, ja siksikin, että todellinen lahjakkuus löytää aina uomansa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
miksi ihmeessä silloin on pakko hankkia niin monta lasta? Minusta on niin, että jos lapsen hankkii, niin sitten pitää mieltää se, että joskus sen takia pitää tehdä uhrauksia, kuten tinkiä omista menoistaan. On todella surullista nähdä lapsia, joilla olisi paljon lahjoja ja potentiaalia johonkin harrastukseen, mutta eivät pääse niitä kykyjään toteuttamaan koska vanhemmilla ei ole varaa kustantaa lapselleen harrastuksia. :(

Tiedän että tämä kuulostaa karulta, mutta elämä on...
PÖH. Miksi ihmeessä vain maksullinen harrastus on oikea harrastus? Tehdään mallin perään jotakin. Ei ainakaan luovuutta kehitä.
 
v
Minusta taas tuntuu kurjlta ne lapset joilla on harrastuksia pienestä asti pilvin pimein "kun pitää olla mahdollisuuksia kun mulla ei ollu lapsena mahdollisuuksia harrastaa" ja sitten vanhempien vaatimuksista lapsi käy harrastuksissa ja usein myös kilpailee. Ja tokikaan ei saa lopettaa kesken kun siitä on maksettu paljon rahaa.

Mun kaveripiirissä 5v. tyttö on harvinaisuus kun "ei harrasta mitään". Me ulkoillaan ja retkeillään perheen kanssa, käydään luistelemassa, hiihtämässä tai uimassa mutta mitään ohjattua harrastusta tiettynä päivänä viikossa ja tiettyyn kellonaikaan ei ole. Lapsi saa olla vielä lapsi eikä tarvi olla kilpailemassa. Tässä suorituskeskeisessä maailmassa ehtii kilpailla myöhemminkin...

Minusta oli kamalaa kun esikoisen ollessa alle 1v. kysyttiin mitä se harrastaa tai mitä te harrastatte vauvan kanssa. No ei mitään! Laulettiin, leikittiin ja loruteltiin kotona mutta niitä ei tietääkseni lasketa harrastuksiksi. Mutta muissa perheissä saattoi alle 6kk:n ikäisellä olla jo kolme harrastusta kuten äidit kehuivat. Muskaria, sanataidetta, värikylpyä, vauvauintia jne. mitä kaikkia niitä nyt onkaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
esim. pianonsoitto, tanssi ja ratsastus. Meillä ainakin vanhemmat tinki omista menoistaan meidän harrastusten takia.
Tästä luemme siis niin että tingitään ruuasta, meilläpäin on musiikkikoulut 700?/vuosi/mukula (maksettava kahdessa erässä) lisäksi ratsastustunnit 30?/tunti + varusteet, niin eipä siinä montaa tuntia hommata viikolle, tai voi jos mukula haluaa, mutta sitten saa valita ehjien vaatteiden ja ruuan sekä harrastusten välillä.

Porvarien on hyvä kettuilla etuoikeutettuna mukuloiden teosta, moniko tekee oikeasti kunnon p*skaduunia huonolla palkalla? Ja pystyy silti sanomaan että kaikki on lasten saatava, yhteiset "ilmaiset" harrastukset perheen parissa ovatkin pelkkää p*skaa.
 
rasvie
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minusta taas tuntuu kurjlta ne lapset joilla on harrastuksia pienestä asti pilvin pimein "kun pitää olla mahdollisuuksia kun mulla ei ollu lapsena mahdollisuuksia harrastaa" ja sitten vanhempien vaatimuksista lapsi käy harrastuksissa ja usein myös kilpailee. Ja tokikaan ei saa lopettaa kesken kun siitä on maksettu paljon rahaa.

Mun kaveripiirissä 5v. tyttö on harvinaisuus kun "ei harrasta mitään". Me ulkoillaan ja retkeillään perheen kanssa, käydään luistelemassa, hiihtämässä tai uimassa mutta mitään ohjattua harrastusta tiettynä päivänä viikossa ja tiettyyn kellonaikaan ei ole. Lapsi saa olla vielä lapsi eikä tarvi olla kilpailemassa. Tässä suorituskeskeisessä maailmassa ehtii kilpailla myöhemminkin...

Minusta oli kamalaa kun esikoisen ollessa alle 1v. kysyttiin mitä se harrastaa tai mitä te harrastatte vauvan kanssa. No ei mitään! Laulettiin, leikittiin ja loruteltiin kotona mutta niitä ei tietääkseni lasketa harrastuksiksi. Mutta muissa perheissä saattoi alle 6kk:n ikäisellä olla jo kolme harrastusta kuten äidit kehuivat. Muskaria, sanataidetta, värikylpyä, vauvauintia jne. mitä kaikkia niitä nyt onkaan.
PEESI!!!!

Ne on niitä aikuisten leluja ne lapset :(
 

Yhteistyössä