Ihana syksytunnelma!

Voi vitsit miten minä tykkään syksystä! Tämä luonto, kaikki mitä se tarjoaa! Upeat maisemat, marjat ja sienet. Linnunmetsästys alkanut ja riistaa saadaan pakastimeen. Ihanat kuulaat aamut, metsän väriloisto, tuoksu! Saa laittaa villasukat jalkaan ja tulet uuniin.
Pimenevät illat ovat tunnelmallisia, ihana laittaa kynttilöitä sisälle ja ulos ja nauttia olosta vaikka hyvän kirjan kanssa. Kesäriennot ovat takana ja on aika rauhoittua ja nautiskella arjesta :)
Nautin niin kovasti, onko muita syksyihmisiä? :)

Minulla lisäksi tulee kaikki lapsuusmuistot mieleen, marjamehustimen ja marjapuuron tuoksu, koulumatkat varisseiden lehtien koristamalla hiekkatiellä. Samaa turvallista ja lämmintä oloa haluaa omillekin lapsille tarjota. <3
 
"kesäihminen"
Loma on ohi ja stressi alkaa painaa. Kauniit kesäpäivät hiekkarannalla ovat taakse jäänyttä. Ei enää jätskiä rannalla tai kylmää siideriä terassilla. Ei enää valoisia öitä jolloin lapset nukkuivat ja aikuisten kanssa oli kiva istua iltaa ulkosalla ja grillailla. Kylmällä ja kolealla säällä ei viitsi enää edes oikein purjehtia ja moottoripyöriä aletaan valmistelemaan talvisäilytystä varten. Ilmassa on luopumisen haikeus. Kesämökillä puutarhakalusteet kannetaan sisälle ja aletaan varautua kylmään ja hyytävään talveen. Mieltä ei ilahduta sekään, että tietää kohta räntäsateiden alkavan. Mikään kun ei voita sitä fiilistä, kun kastelet kenkäsi räntäsateessa pilkkopimeässä väsyttävässä aamussa matkalla töihin. Flunssa puskee päälle, muttei ole aikaa jäädä sairastamaan. Lapsillakin on paha mieli.
 
Mäkin kyllä tykkään helteistä ja kesäjutuista, kylmä siideri kesäterassilla on huippua :)

Mutta, onhan syksyllä vaihtoehtoja!
Me kyllä valvotaan ja istutaan iltaa lasten mentyä nukkumaan. Lämmitetään saunaa ja istutaan kyllä lasitetulla kuistilla talvellakin. Pärrät ja veneet menee talviteloille mutta niiden tilalle saapuu moottorikelkat :)

Ja jos nuo yllä mainitut eivät ole mahdollisia niin uskon että asenne ratkaisee, voi nauttia niistä asioista mitä on syksyllä ja talvella tarjolla. :) Iloa elämään!
 
"akka"
Mä olen täysin syksyihminen,mun täydellisessä maailmassa ei olis muita vuodenaikoja lainkaan.
Vihaan auringon räkitystä ja sitä hellettä kun ei mitään jaksa tehdä,hikivesi virtaa ja koko ajan vituttaa.
Onneksi se painajainen on taas vuodeksi likikimain ohitse.
 
Kesä on ihana, mutta syksyssä ja talvessakin on puolensa. Kirpeä sää ja ruska piristää. Ihanaa laittaa iltaisin parvekkeelle lyhtyihin kynttilöitä, sisälle kynttilöitä, villasukat jalkaan, lämmintä kaakaota, teetä tai lämmittävää punaviiniä. :)
 
Mäkin rakastan syksyä. Piristyn aina syksyisin, rupean lenkkeilemään ja liikkumaan paljon luonnossa. Keväällä kärsin kevätmasennuksesta, ja kesällä auringonvalo aiheuttaa migreeniä. Voi kun aina olisi syksy! :)
 
[QUOTE="vieras";28892519]Mua syksy aina pikkasen masentaa. En tiedä miksi.
Tai oikeastaan aika lokakuusta joulukuun loppuun.[/QUOTE]

Oletko kokeillut kirkasvalolamppua? Itse hankin viime lokakuussa ja auttoi tohon kaamosmasennukseen selkeästi.
 
"vieras"
Syksy kuulostaa noin romantisoituna mukavalle. Totuus on valitettavasti toisenlainen: kurkkukipua, nenän vuotamista ja jatkuvaa pientä kuumeilua kun ei ehdi sairastaa sitä pois. Vaatteet ovat märkänä ja kuten joku jo sanoikin niin pahinta on se kenkien kastuminen siinä 5-10cm paksussa vesiloskassa matkalla jonnekin. Pimeys alkaa masentamaan ja D-vitamiinia sitten vedellään 100µg/vrk mutta sekään ei tunnu täysillä tehoavan. Töissä stressitaso nousee potenssiin jotain, kun "pitää saada vuositavoite täyteen".

Ainoa millä jaksaa on ajatella, että joulun jälkeen se pikku hiljaa elämä menee taas valoa kohti ja talviloma tulee.
 
"tiipii"
Täällä kans yks syksyn rakastaja<3! Itse oeln kesällä syntynyt, pahimpiin helteisiin, mutta en lainkaan tykkää liian kuumasta ilmanalasta, Suomessa.(Jos käymme ulkomailla, niin kestän kyllä..). Rakastan juurikin niitä kuulaita syysaamuja, jolloin vielä kesä vähän yrittää pysyä matkassa, mutta syksy raikkaudellaan puskee vastaan.. Niitä mullan tuoksuisia aamuja, ja puissa olevaa väriloistoa. Kuinka helppoa onkaan hengittää aamukasteista ilmaa, ja iltasella tehdä lenkki koiran kanssa sumuisessa,aavemaisessa maailmassa. Syksyn kauheita rankkasadekuuroja en rakasta, mutta niitä sadekuuroja näyttää nykyään tulevan ihan kesälläkin. Kynttilät, viltti, lämmin teekupponen ja hyvä kirja..voiko parempaa ollakaan?
 
Voi vitsit miten minä tykkään syksystä! Tämä luonto, kaikki mitä se tarjoaa! Upeat maisemat, marjat ja sienet. Linnunmetsästys alkanut ja riistaa saadaan pakastimeen. Ihanat kuulaat aamut, metsän väriloisto, tuoksu! Saa laittaa villasukat jalkaan ja tulet uuniin.
Pimenevät illat ovat tunnelmallisia, ihana laittaa kynttilöitä sisälle ja ulos ja nauttia olosta vaikka hyvän kirjan kanssa. Kesäriennot ovat takana ja on aika rauhoittua ja nautiskella arjesta :)
Nautin niin kovasti, onko muita syksyihmisiä? :)

Minulla lisäksi tulee kaikki lapsuusmuistot mieleen, marjamehustimen ja marjapuuron tuoksu, koulumatkat varisseiden lehtien koristamalla hiekkatiellä. Samaa turvallista ja lämmintä oloa haluaa omillekin lapsille tarjota. <3
Alkusyksy onkin mukavaa vaihtelua kesään. Lämmintä, valoisaa ja kaunis luonto. Arki palautuu, rutiinit pelaa, mutta mites se lokakuun loppu ja marraskuu? APUAAA! Kertakaikkiaan miten tunkkasta silloin voi olla, siihen synkkyyteen vielä loskakelit niin kyllä kinkuttaa, eikä vaan ihan vähän! Joulukuussa taas tulee omaa tunnelmansa ja jaksaa hiukan enemmän. Tammi-helmikuusta ei tarvii kai edes mainita...
Nim. Kesäihminen
 
olenko ainut?
Voi vitsit miten minä tykkään syksystä! Tämä luonto, kaikki mitä se tarjoaa! Upeat maisemat, marjat ja sienet. Linnunmetsästys alkanut ja riistaa saadaan pakastimeen. Ihanat kuulaat aamut, metsän väriloisto, tuoksu! Saa laittaa villasukat jalkaan ja tulet uuniin.
Pimenevät illat ovat tunnelmallisia, ihana laittaa kynttilöitä sisälle ja ulos ja nauttia olosta vaikka hyvän kirjan kanssa. Kesäriennot ovat takana ja on aika rauhoittua ja nautiskella arjesta :)
Nautin niin kovasti, onko muita syksyihmisiä? :)

Minulla lisäksi tulee kaikki lapsuusmuistot mieleen, marjamehustimen ja marjapuuron tuoksu, koulumatkat varisseiden lehtien koristamalla hiekkatiellä. Samaa turvallista ja lämmintä oloa haluaa omillekin lapsille tarjota. <3
Ei sulla ole lapsuutta koska sua ei ole olemassa!
 
Mäkin odotan niitä kuulaita aamuja ja syksyn värejä metsässä. Illat on jo ihanan pimeitä. Syksy ja talvi on parasta aika vuodessa, olen aina pirteimmilläni syksyisin. Mua ei ahdista edes marraskuun loskat, kun pian siitä tulee lumet ja pääsee hiihtämään. :heart:
 
ddddd
Kai mä vanhenen, siis tietysti, mutta syksyssäkin on alkanut tuntua jotain ihanaa.
Kuumat mustikkamehut, itsetehdyt, raikkaat aamut, raikkaat yöt. Hämärät illat ja kynttilät.

Täällä mä jo väsäilen joulujuttuja ;) :D :LOL:
 
Alkusyksy onkin mukavaa vaihtelua kesään. Lämmintä, valoisaa ja kaunis luonto. Arki palautuu, rutiinit pelaa, mutta mites se lokakuun loppu ja marraskuu? APUAAA! Kertakaikkiaan miten tunkkasta silloin voi olla, siihen synkkyyteen vielä loskakelit niin kyllä kinkuttaa, eikä vaan ihan vähän! Joulukuussa taas tulee omaa tunnelmansa ja jaksaa hiukan enemmän. Tammi-helmikuusta ei tarvii kai edes mainita...
Nim. Kesäihminen
Mun mies on samanlainen kuin sinä :) Ymmärrän siis tunteen. Siltäkin vie mehut se pimeys ja märkyys loka-helmikuun ajalta, eikä ole lainkaan edes jouluihminen.
Minulla ei oikeastaan ole mitään kuukautta joka mua haittais tai masentas, kaikessa on minun mielestä puolensa.
Nekin loka-marraskuun ajat sitä tulee vain käytettyä hyödykseen ne koiranilmat, sillon tulee puunattua kaappeja ja tehtyä sellaisia sisäjuttuja joita ei hyvällä ilmalla malta.
Tuolla joku kirjoitti kastumisesta ja flunssista, VHH-ruokavalion myötä (4vuoden kokemus) meiltä on jäänyt flunssat ja muut pikkuvaivat pois, että siitä ei oo kärsitty märillä ja kylmillä keleillä. Vastustuskyky siis parantunut selkeästi.
Sitten taas kuka ne kenkänsä kastelee? Töihin mennessä laittaa kumpparit jalkaan ja ottaa asiallisemmat kassiin mukaan, ei kai niitä varpaita kannata aamusta heti ainakaan kastella :)
 
Osaa ihmisiä se pimeys todella masentaa ja verottaa voimia. Minulle pimeys tuo turvallisuuden tunnetta. Jostain syystä. Tai sellaista tunnelmallista "omassa pesässä" oloa ja aina oon tykänny jo lapsena kulkea pimeillä teillä lenkillä kun se on sellaista juurikin kivalla tavalla aavemaista. Sitä vain odottaa että milloin ne Päättömän ratsumiehen vankkurit tulee sumusta vastaan :D
 
Henkeen ja vereen syksyihminen täälläkin :) Tänä vuonna olen odottanut syksyä aivan erityisellä innolla, esikoiseni aloitti koulun :heart: Käytiin yhdessä ostamassa koulutarvikkeita ja vermeitä ja suhistiin kaupassa molemmat aivan yhtä innokkaina :D Katselin sitä kun se pitkine jäsenineen istui eteisen lattialla ja solmi kieli keskellä suuta lenkkareiden nauhoja ensimmäisenä kouluaamuna, ponnari päässä, tuttu niska ja korvat... Muistin miltä se näytti 6 vuotta sitten istuessaan samaisessa paikassa vetäen pieniä kumisaappaitaan jalkaan :'(

Syksy on parhaimmillaan syys-lokakuussa, kun ilmat ovat tuntuvasti viilenneet ja värikkäät lehdet pilkuttavat tiet ja nurmikot ja ilmassa tuoksuu jo aavistus tulevasta talvesta :heart: Olo on niin tarmokas ja energinen, tuntuu kuin aloittaisi jotakin alusta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"tiipii"
Henkeen ja vereen syksyihminen täälläkin :) Tänä vuonna olen odottanut syksyä aivan erityisellä innolla, esikoiseni aloitti koulun :heart: Käytiin yhdessä ostamassa koulutarvikkeita ja vermeitä ja suhistiin kaupassa molemmat aivan yhtä innokkaina :D Katselin sitä kun se pitkine jäsenineen istui eteisen lattialla ja solmi kieli keskellä suuta lenkkareiden nauhoja ensimmäisenä kouluaamuna, ponnari päässä, tuttu niska ja korvat... Muistin miltä se näytti 6 vuotta sitten istuessaan samaisessa paikassa vetäen pieniä kumisaappaitaan jalkaan :'(

Syksy on parhaimmillaan syys-lokakuussa, kun ilmat ovat tuntuvasti viilenneet ja värikkäät lehdet pilkuttavat tiet ja nurmikot ja ilmassa tuoksuu jo aavistus tulevasta talvesta :heart: Olo on niin tarmokas ja energinen, tuntuu kuin aloittaisi jotakin alusta :)
Just se TUOKSU on se, mikä tekee syksystä niin erikoisen ihanan!
 
Mullekin pimeys on aina merkinnyt turvaa. Jos mua jokin vuodenaika ahdistaa, se on kevät... Etenkin huhtikuu. Valo tuntuu särkevän pään, luonto näyttää jotenkin raiskatulta ja sitä näkyä haluaa vain mennä karkuun. Toukokuussa tuntuu jo aivan toisenlaiselta.
 
  • Tykkää
Reactions: raipatirai

Yhteistyössä