Ihmetys jatkuu, epäilen yhä maitoallergiaa.

Ensinnäkin, emme päässeetkään oikealle allergologille vaan saimme ei ihan valmiin kesäharjoittelija -lääkärin. (Ei kai siis ihme, että yllättäen löytyi peruutusaika :p ) Prick-testi ei nostanut maitoa eikä maitoaltistus sairaalassa onnistunut. 2 ml maitoa saatiin menemään, 20 ml hädin tuskin ja 50 ml annoksesta enää puolet ja sekin pakottamalla ja kovan itkun kanssa. Melkoista rääkkiä pienelle tytölle :'( 100 ml annosta ei enää edes yritetty antaa. Muita oireita ei puolen tunnin loppuseurannan aikana tullut, kuin vihreä väkevä kakka. Lääkäri totesi vain, että turha teidän on odottaakaan, että kakka olisi samanlainen kuin muilla samanikäisillä vauvoilla, koska pidätte lasta pelkällä rintaruokinnalla!!

Lääkärin mielestä merkkejä maitoallergiasta ei ollut, mutta käski jatkaa altistusta kuitenkin kotona pari viikkoa ja kielsi ehdottomasti lopettamasta kesken, jos vaikka vähän ihottumaa ja punoitusta nousisikin. Lapset kuulemma reagoivat uusiin ruoka-aineisiin alkuun eri tavoin, mutta tottuvat pian ja oireet häviävät. Illalla kotona tyttösen kasvot menivät sitten punaiselle ihottumalle, pahemmin kuin koskaan aikaisemmin.

Silti maitoa on yritetty juottaa nyt useampana päivänä, mutta tyttö ei millään suostu juomaan, kovalla työllä houkuttelemalla ja harhauttamalla ja itkun kanssa saadaan menemään 30-50 ml päivässä, ei likimainkaan sitä 150 ml mitä pitäisi juottaa. On kokeiltu eri merkkisiä korvikkeita, niin pullosta, nokkamukista kuin lusikallakin syöttämällä, paljaaltaan ja rintamaitoon sekoitettuna. Mikään ei auta ja koko homma tuntuu minusta kurjalta, en haluaisi pakottamalla pakottaakaan, kammohan siinä tulee, jos ei sairaalareissulla jo tullutkin.

Tytön kasvot on koko ajan näppyläisellä ihottumalla. 3 pvän jälkeen myös pyllyyn tuli punoitusta ja ihottumaa, luulen, että johtuen väkevästä kakasta. Missä ihmeessä menee se raja mikä on normaalia uuden ruoka-aineen aiheuttamaa reaktiota ja mikä allergiaa? Ja mitä minun asemassani tekisitte tässä tilanteessa?
 
meillä vihreä väkevä kakka ja jatkuvat itkut oli ainoat maitoallergian oireet ja allergiasairaalassa prick testi oli nega ja altistukseen ei edes päästy. myöhemmin sitten verikokeesta otettiin allergeenejä ja hupsis sieltä se maito pompahti kissa seuranaan ihan tk-lääkärin lähetteellä päästiiin. suosittelen pyytämään lähetteen verikokeisiin.
 
Mars uudestaan lääkärille ja tällä kertaa pätevälle. Mun mielestä tuo kuulostaa ihan selkeälle tapaukselle. Meillä kans poika ei suostunu korviketta juomaan, joten altistuksessakin se sekottettiin banaanimössöön. Iho-oireet ja vetelä vihree kakka on maitoallergian oireita... Ihmettelen suuresti millä perusteellä lääkäri ei ole jo lausuntoa kirjotanu. En voi muuta ku :headwall: .

Pikaista toipumista pikkuselle ja voimia lausunnon hankintaan!
 
Musta noilla oireilla moni allergialääkäri toteaisi maitoallergian. Suorastaan "hävyttömän" ammattitaidotonta toimintaa siellä sairaalassa. Hankala tilanne lapsen hoidon kannalta! Ole yhteydessä sairaalaan ja pyydä "toista mielipidettä" toiselta lääkäriltä, jolla on enemmän kokemusta allergioista. Toki niissä vanhemmissa lastenlääkäreissä on "jääräpäitä"... Toivottavasti saisitte altistuskuvion päätökseen siellä. Tai vaihda yksityiselle puolelle. Mulla on myös kokemusta paikallisesta julkisen puolen lasten polista, jossa saimme lapsen lääkäriksi vasta lastenlääkäriksi erikoistumassa olevan lääkärin. Me vaihdoimme yksityiselle puolelle hakeutuen Tiina Tuomelan asiakkaaksi.

Mikään allergiatesti, ei prick eikä verikoe, ei ole "oikotie onneen" allergioiden diagnosoinnissa. Altistuskoe on luotettavin.
 
Olen Ahmuttaren kanssa täysin samaa mieltä! Mä viheltäisin altistuksen poikki heti, sillä tuossa on jo liuta selkeitä oireita. Ota yhtyys lääkäriin ja kerro oireet ja vaadi altistuksen lopetusta ja tarvittaessa pyydä toisen lääkärin mielipide. Toivottavasti saatte altistuksen poikki ja paperit Kelaan. Jos ei sauraalassa onnistu, niin ottaisin yhteyden yksityiseen allergologiin.

On täysin ymmärrettävää, että lapsi ei halua juoda maitoa, hänhän tulee siitä sairaaksi.
 
No soitin sitten allergiapolille meidän tilanteesta. Lääkärille ei saatu vielä soittoaikaa, mutta siitä lääkäristä, joka meillä viimeksi oli, ei olisi mitään apua ollutkaan. Soittoaika saatiin reilun viikon päähän ja toivon, että sitten se keikkalääkäri olisi jo jatkanut matkaansa... Sairaanhoitajalta sain ohjeen, että soittoaikaa odotellessa pidetään muutaman päivän tauko maidon annossa, että oireet rauhoittuvat, ja kokeillaan vielä uudelleen, että saadaan varmuus, että oireet tulevat juuri maidosta...
 
Joo, parikin viikkoa pitäisin kyllä taukoa. Se on käypä hoitosuositus. Onhan noita oireita ollut ihan riittävästi, silloin sen maidon antaminen siltä erää lopetaan.
Ja maitoproteiini menee äidin kautta ihan samalla tavalla, että maidottomalle ruokkikselle mutsikin. Kaikkee hyvää, maidoista jäätelöihin löytyy kyllä ilman maitoproteiinia.
Tsemiä.

 
Kuulostaa kyllä varmalta tapaukselta mun korvaan. Harmi, että jouduitte huonolle lääkärille. Meilläkin keskussairaalassa oli jotain lääkäriharjoittelijoita vastaamassa altistuksista, niistä ei ollut MITÄÄN iloa kenellekään, niillä ei ollut tietoutta eivätkä paneutuneet pienten potilaiden ongelmiin. Kehtasi sanoa yhdelle äidille, joka kysyi että paljon on määrällisesti paljon lihaa, kun piti lisätä paljon lihaa ruokavalioon niin että kuule tämä ei ole mitään tähtitiedettä. että sellaisia neuvoja sillä kertaa.

Oma neuvoni on hakeutua asiantuntevalle lasten allergologille yksityiselle. Meillä pojalla allergia maidolle, soijalle, kananmunalle, kalalle, sitrushedelmille, banaanille, tomaatille jne. Olin alkuun aivan hukassa, mutta sillä hetkellä kun pääsin Lastenlinnaan Mickelsonille, kivi putosi sydämeltä. Saimme kunnolliset tutkimukset, toimintaohjeet, neuvot ja sympatian. Toki siitä sai myös maksaa rahaa, mutta meille riitti kolme käyntiä, että saimme pienen elämän ja ruokavalion järjestykseen ja oireet pois lähes kokonaan!
 

Yhteistyössä