Ikäeroksi 1v8kk

Heippa!!

Poikani täyttää 20.12. vuoden, ja olen taas raskaana :) ihanaa!!
Lapsille siis tulee mun laskutaitojen mukaan n. 1v 7-8kk ikäeroa.
Onko kellään kokemusta tällaisesta ikäerosta?
Olisi kiva kuulla hyviä ja myös niitä huonoja puolia...

Kiitos jo etukäteen :flower:

 
Gluteus maximus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 15:35 pikku82 kirjoitti:
Heippa!!

Poikani täyttää 20.12. vuoden, ja olen taas raskaana :) ihanaa!!
Lapsille siis tulee mun laskutaitojen mukaan n. 1v 7-8kk ikäeroa.
Onko kellään kokemusta tällaisesta ikäerosta?
Olisi kiva kuulla hyviä ja myös niitä huonoja puolia...

Kiitos jo etukäteen :flower:
Minulla ja veljelläni on ikäero 1v 8kk. Veljeni oli kovin mustasukkainen minusta, mutta muuten äiti jaksoi oikein hyvin.
 
Meillä pojilla ikäeroa n. 1v 8 ja ½kk. Ihan kiva ikäero... Hyvin seuraa toisistaan, kunhan pienempi pikkusen kasvaa. Nyt pojat on 4½ ja kohta 3v ja kivasti leikkivät ja tappelevat keskenään ;)

 
Meillä tyttöjen ikäerona on 1 v 7,5 kk (piti tulla tasan 1 v 8 kk, mutta kuopus syntyi pari viikkoa ennen laskettua aikaa). Raskaus otti kovemmille kuin esikoisen raskaus, ei niinkään oireiden puolesta, vaan sen vuoksi, ettei kroppa ollut palautunut vielä kunnolla edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä. Sen huomasi mm siitä, että synnytyksen jälkeen palautuminen kesti tosi kauan ja liitoskivutkin alkavat hellittää vasta nyt.

Likat on siis nyt vajaa 3-v ja reilu 1-v. Alku meni meillä kahden lapsen kanssa tosi hyvin. Ei mustasukkaisuutta eikä mitään muutakaan. Sellaiset alkoivat oikeastaan vasta kun kuopus oli n 8 kk ikäinen ja alkoi istua itse, olla enemmän hereillä ja liikkua itse. Silloin alkoi mustasukkaisuus, joka oli meillä onneksi tosi lievää, vähän tönimistä ja lelujen ottamista kädestä. Esikolla oli kyllä samaan aikaan tosi paha 2-v uhma ja se oli se, mikä minun voimiani koetteli. En kyllä osaa sanoa vaikuttiko vauva tuohon uhmaan vai olisiko se ollut sellaista ilman pikkusiskoakin.

Nyt kun tää pienempikin kävelee itse, niin leikit alkaa jo luontua yhdessä. Hämärä tosin on se raja, mikä on leikkiä ja mikä tappelua, mutta pienen märinänkin kanssa, niin hyvin ne keskenään jo saa aikaa kulutettua...

Minä kyllä suosittelen tätä ikäeroa. Isompi on jo kuitenkin aika iso ja taitava kun pienempi syntyy ja osaa jo auttaa monin tavoin äitiä ja on vielä siinä iässäkin, että haluaa auttaa. 2-v uhma tosin iskee samaan saumaan kun pienempi alkaa liikkua, mutta se on vaan pieni vaihe, joka menee ohi. Sitten on taas sellainen kiva vaihe kun pieni ja iso leikkivät keskenään eikä kummallakaan ole uhmaa. Sitten tosin iskee isomman 3-v uhma ja pienemmän 2-v uhma joko päällekkäin tai peräkkäin, mutta sekin aika menee äkkiä ohi.
 
meillä on tytöillä 1v8kk ikäeroa ja ihan kivasti on mennyt, eskoinen oli alussa aika mustis vauvalle, mutta ei koskaan vauvalle sitä kostanut vaan minulle(potki ja löi), muutenkin kuopuksen vauva aika oli aika rankka koliikin takia, mutta nyt kun työt on 3v7kk ja 1v11kk niin niistä on tullut oikein hyvät leikkikaverit toisilleen ja toisinaan tappelevat aika rajustikin.
 
tuulituisku harmaana
ONNEA :hug:
Meidän lapsilla on ikäeroa 1v9kk. Alku tuntui minusta raskaalta, kun oli kaksi vaippaikäistä ja aamutoimista selviytyminen tuntui haasteelta, vaikka kyllähän se alkoi sujumaan pikku hiljaa. Olihan se vilinää ja vilskettä, mutta nykyisin (2v,vajaa 4v)on palkitsevaa, kun lapset ovat niin läheisiä toisilleen ja leikivät paljon yhdessä. Tuntuu, että siinä menee kaksikin, missä yksikin. Kaikki menee sullakin varmasti hyvin ;)
 
Heips,

Meidän lapsilla ikäeroa 1v 3 viikkoa.Nyt 6v ja 5v.Alku oli tosi rankkaa
kahden vaippaikäisen kanssa.Esikoinen oli vielä täysin hoidettava ja vauvalla oli koliikkia.Valehtelisin jos väittäisin että olisin nauttinut ensimmäisestä vuodesta.No,meillä oli muutenkin rankka elämäntilanne silloin (asuimme ulkomailla miehen työn vuoksi).Ei tukiverkostoa jne.Riippuu paljon lapsistakin,miten nukkuvat jne.
Mulle kaksi vauva-aikaa peräkkäin oli liikaa,laihduin ja kuihduin ihan fyysisesti.Mulla oli järkyttävät univelat.

Mutta kaikesta sitä ihminen selviää...;) Meillä on nyt kolmas lapsi 7kk,en olisi muutama vuosi sitten ikinä uskonut!!!6v ja 5v leikkivät
keskenään,ovat kuin paita ja peppu (tyttö ja poika).Mustasukkaisuutta ei ole ollut juuri lainkaan.Nyt tuntuu tosi ihanalta että tuli pieni ikäero,lapsista on valtavasti seuraa ja iloa toisilleen.Äiti saa keskittyä vauvaan (luksusta!).Vaikka alku on rankkaa kahden pienen kanssa niin kyllä se palkitaan jossain vaiheessa.Aina on leikkikaveri lähellä :)

Onnellista odotusta!
 
äiti 83 harmaana
Meillä muksuilla ikäeroa 1v7kk. Aluksi oli uuvuttavaa, varsinkin nukutukset kun toinen nukku ja toinen valvo ja herätti toisen jne. Eikä saanut itse nukuttua päivällä. Raskausaika ainakin loppuaika oli tosi raskas. Kun pienokainen syntyi niin aluksi esikko oli melkoisen mustasukkainen ja kapinoi, mutta kun hän sai osallistua vauvan hoitoon, toi vaipan, toi harson, vei vaipan roskiin jne. niin mustasukkaisuus katosi. Nyt on aivan ihana seurata lasten leikkejä :heart: tyttö nyt 2v8kk ja poika 1v1kk, toki riitojakin on, mutta ovat myös todella hyvät kaverukset :D Kyllä meni ikäero lapsille nappiin :D Paljon Onnea ja Onnellista odotusta :heart: Kyllä se alku kankeuden jälkeen helpottaa :D
 
Äityli-77
Meillä ikäeroa 1v8kk8pvä enkä päivääkään ole katunut. Aluksi poika kosti mulle kun ekaa kertaa oli ilman äitiä 4vrk mutta kun pääsi mukaan kaikkiin juttuihin (vaipanvaihdot,kylvetykset ym..) kaikki sujui todella hienosti,eikä ole mustasukkaisuus kiusannu oikeastaan lainkaan...
 
Meillä ekan ja tokan välissä tuo 1v 8kk ja tokan ja 3. välissä 1v9kk. Koen tuon ikäeron hyväksi, koska eivät nuo pienet isotsisarukset vielä oikein käsitä mitä se vauvantulo tarkoittaa, että se tulee jäädäkseen vaan elävät hetken kerrallaan. Meillä pikkuvauva aluksi aina nukkui varsinkin aamupäivät eivätkä nämä alle 2v.t juuri huomanneet niiden olemassaoloa. Ongelmia tuli enemmän sitten kun vauva lähti liikkeelle ja sotki leikit. Vauvaa en tosin koskaan jättänyt yksin lattialle pienen isomman kanssa vahtimatta. Suurta mustasukkaisuutta ei koskaan ilmennyt. Jännittää enemmän miten nykyinen kuopus reagoi uuteen vauvaan ensi kesänä. Silloin hän on 3v...
 
Meillä on ensimmäisen ja toisen välissä 1v 5kk ja toisen ja kolmannen välissä 1v ja 1kk. Edellisillä oli niin lyhyt ikäero että aluksi tahto olla ongelmana se ku ei omistanu ku yhden sylin. Mutta nyt ei oo kyllä mitään ongelmia. Kuopus on nyt 8 kk.tta. Itseasiassa lyhyt ikäero on minun mielestäni vaan hyvä asia. Eihän ne äitiä tarvi ollenkaan ku niillä on toisensa kenen kanssa leikkiä. Kunnes tulee väsy tai nälkä, silloin taas äitiki kelpaa. Äiti pääsee helpommalla. Jos olis vaan yksi lapsi, sillä ei ois leikkikaveria ja se ois paljo äitin perään...
 
Paljon onnea sinulle!
Meillä ikäeroa 1v. 4kk. Tällä hetkellä koen rankimmaksi unen puutteen. Juniori vasta 4kk eikä nuku öisin kovin hyvin ja päivällä nukkuuvat eri aikaan. Kaipa se tästä helpottaa!!
:flower:
 
Moi!Mulla on 5 japuoli vuotias poika ja 1v 10kk poika.2 kk sitten tuli vauveli taloon.Pienempi pojista tuli uudestaan vauvaksi:aamuvelli on saatava suuhun heti aamulla kun silmät aukeavat,ja sitten sellasta yleistä kitinää melkeen koko ajan.Hän ei osaa vielä puhua.Ehkä se on hänen tapansa protestoida vauvan tuloa.Eikä oikeestaan uskalla jättää häntä keskenään vauvan kanssa.Ei hän nyt lyö mutta leikkiessä voi auto "ihan vahingossa"tulla vauvan päähän.Hän kyllä tykkää silitellä ja esitellä vauvaa ihmisille.Anna vaan isomman sisaruksen tulla hoitamaan vauvaa sun kanssa.Älä ota paineita hyvin se tulee sujumaan.Ai niin ja onnea uudesta odotuksesta! =)
 
Suklispisara
meillä on esikon ja keskimmäisen (tyttöjä) välillä 1v8kk ja keskimmäisen ja kuopuksen (poika) välillä ikäeroo 1v6kk ja nyt toi kolmikko touhuaa keskenään.. välis tietty tapellaan, mut suurimmaksi osaksi ne leikkii kyl nätisti..
 

Yhteistyössä