ikärasismista

  • Viestiketjun aloittaja vanhempi
  • Ensimmäinen viesti
vanhempi
käyn täällä aina silloin tällöin kurkkaamassa, mitä kuuluu.
suurin osa keskusteluista koskee tietysti aihetta, onko n. 16v valmis äidiksi. se tosiaan on ihan yksilöllistä eikä voi yleistää. tunnen paljon ihan oikeasti aikuisia joita en hyvällä tahdollakaan äidiksi haluaisi kenellekkään.
tyttänä oleminenha loppuu siihen kun tulee murrosikä ja muuttuu tytöstä naiseksi, tulee sukukypsäksi, voi saada lapsia. eikö se tarkoita sitä, että jos katsoo hommaan pystyvänsä, niin tervetuloa vauvat. mitä siitä tappelemaan ja toisia arvostelemaan.
tukea voi tarjota , muttei tyrkyttää. elellään sovussa, on lastenkin mukavampi kasvaa!
 
äetyli86
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2005 klo 15:03 vanhempi kirjoitti:
käyn täällä aina silloin tällöin kurkkaamassa, mitä kuuluu.
suurin osa keskusteluista koskee tietysti aihetta, onko n. 16v valmis äidiksi. se tosiaan on ihan yksilöllistä eikä voi yleistää. tunnen paljon ihan oikeasti aikuisia joita en hyvällä tahdollakaan äidiksi haluaisi kenellekkään.
tyttänä oleminenha loppuu siihen kun tulee murrosikä ja muuttuu tytöstä naiseksi, tulee sukukypsäksi, voi saada lapsia. eikö se tarkoita sitä, että jos katsoo hommaan pystyvänsä, niin tervetuloa vauvat. mitä siitä tappelemaan ja toisia arvostelemaan.
tukea voi tarjota , muttei tyrkyttää. elellään sovussa, on lastenkin mukavampi kasvaa!
vihdoinkin järki puhetta vanhemman suusta.. :hug:
 
Se, onko 16 vuotias valmis äidiksi, EI ole yksilöllistä, koska 16 vuotias on LAPSI eikä siis VOI olla kypsä lasta tekemään! Ihan sama kenestä 16 vuotiaasta puhutaan, yksikään ei tasan tarkkaan ole niin kehittynyt henkisesti että pystyisi kokonaisvaltaisesti ja täysipainoisesti kantamaan huolta ja vastuuta lapsesta. Kyllähän kuka tahansa pystyy raskaaksi hankkiutumaan ja synnyttämään, mutta se ei tarkoita että tämä ihminen olisi KYPSÄ äidiksi. Olkoonkin että muka on "ikäistään kehittyneempi",siitä huolimatta sen ikäinen on täysi lapsi vielä! Minun tyttäreni on syntynyt -88, ja kaikki kehuvat kuinka on kypsä ja aikuismainen, mutta huhhuh ajatuskin että alkaisi lasta tekemään..!! Ihan täysi pentu siinä suhteessa! Varmasti näillä palstojen 16 vuotiailla ja vähän vanhemmillakin on kova tarve olla aikuinen pian, mutta uskokaa ettei se vauva silti teistä aikuisia tee! Vanha hyvä sanonta:jättäkää lasten teko aikuisille, se on parempi syntyville vauvoillekin..
 
toinen vanha äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2005 klo 08:54 Anjuska kirjoitti:
Se, onko 16 vuotias valmis äidiksi, EI ole yksilöllistä, koska 16 vuotias on LAPSI eikä siis VOI olla kypsä lasta tekemään! Ihan sama kenestä 16 vuotiaasta puhutaan, yksikään ei tasan tarkkaan ole niin kehittynyt henkisesti että pystyisi kokonaisvaltaisesti ja täysipainoisesti kantamaan huolta ja vastuuta lapsesta. Kyllähän kuka tahansa pystyy raskaaksi hankkiutumaan ja synnyttämään, mutta se ei tarkoita että tämä ihminen olisi KYPSÄ äidiksi. Olkoonkin että muka on "ikäistään kehittyneempi",siitä huolimatta sen ikäinen on täysi lapsi vielä! Minun tyttäreni on syntynyt -88, ja kaikki kehuvat kuinka on kypsä ja aikuismainen, mutta huhhuh ajatuskin että alkaisi lasta tekemään..!! Ihan täysi pentu siinä suhteessa! Varmasti näillä palstojen 16 vuotiailla ja vähän vanhemmillakin on kova tarve olla aikuinen pian, mutta uskokaa ettei se vauva silti teistä aikuisia tee! Vanha hyvä sanonta:jättäkää lasten teko aikuisille, se on parempi syntyville vauvoillekin..
Minun oma tyttäreni täyttää pian 18 v eikä onneksi ole haaveillutkaan lapsista alaikäisenä.
En todellakaan olisi voinut kuvitella häntä äidiksi 16 v vaikka viikonlopputöillä ylimääräistä taskurahaa tienasikin ja sillä tavalla opetteli vastuuta omasta elämästä. Ja osasi vaipatkin vaihtaa kun pkkusisaruksia oli hoitanut. Ja ruokaakin tykkäsi jo laittaa ja oman huoneensa oli siivonnut tuosta 10 v iästä. Mutta lapsi mikä lapsi!!
Kuten toteat Anjuska niin tietyssä iässä sitä on tarve esittää vanhempaa ja kypsempää kuin todellisuudessa on. Meikkiä naamaan jotta baariin pääsee ja jonkun vanhemmankin miehen kanssa sänkyyn. Mites se olikaan se juontaja-Timpe vai mikä se oli???
Ja tyttöni ja kaverini aikanaan laittoivat toppien sisään tennissukkia jotta saivat rintoja aikaan, no onneksi peilin edessä kotona vaan, mutta.
Yhdellä koulukaverillani aikanaan alkoi menkat 9 v eli oli fyysisesti kehittynyt turhan aikaisin mutta siihen aikaan ei noita hormoniestohoitoja. Eli palstalaisten logiikkaa muotoillen olisiko hän ollut kypsä äidiksi 10 v kun edellytykset oli???
Ja sitten yksi kysymys. Kun lapsen äiti on alle 18 v eli alaikäinen niin kuka on lapsen holhooja jos lapsella ei täysi-ikäistä isää kuvioissa ole? Lapsen mummiko`?
 
Niinpä niin.Ensin joku kirjoittaa asiallisen viestin sitten nämä yli-herkät äidit tulee tänne sanomaan kaikkia epäkypsiksi äideiksi.Pistää joskus oikein vihaksi! No ei varmaan 16v ole kypsä äiti,mutta kyllä sitä kummasti osaa ottaa pienestä elämästä vastuuta kun se sisällään kasvaa,se on sitä että kypsyy ottamaan vastuuta toisesta elämästä!
Kuka äiti sitä toivoo,että oma lapsi nuorena vauvan saisi kun toivoo että toinen ehtisi opiskella,matkustella,varmaan myös juhlia ja tutustua muutenkin elämään.Näiden kahden äitien kommenttien perusteella voisi kuvitella että tytöt joutuu joka asiasta kertoo mitä tekevät ja äiti kyttää joka nurkan takana.Ettei vaan pääse huonosti käymään.Kypsää luottamista omilta vanhemmiltaan.Vaikka itse sain 16v lapsen,en aio kytätä tekeekö omat lapseni saman "virheen".Olen kertonut missä iässä sain jne.että elämä ei silti helppoa ole.Onhan noi joskus laskenu minkä ikänen mummo olisin jos vanhin sais samassa iässä =) Jos mä kerran olin/olen yhä niin epäkypsä niin ehkä ne sit osaa varoa kun olen niin huono esimerkki äitinä!olemisesta!
 
Juttelin mieheni kanssa tästä Timpe jutusta.Ja kyllä 16v tietää mitä tekee jos menee toisen kanssa sänkyyn.Turha väittää muuta.Melko outoa et yhtäkkiä tytöt alkoi asiasta "valittaa"..etteivät tieneet mitä tehneet jne..onhan se hyvä rahastaa kun on julkkkis.
En puolusta kyseistä julkkista,oishan ne voineet olla niitä 10v jotka EIVÄT tiiä mistä on kyse.
 
kysymys
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2005 klo 11:35 Helmi kirjoitti:
Juttelin mieheni kanssa tästä Timpe jutusta.Ja kyllä 16v tietää mitä tekee jos menee toisen kanssa sänkyyn.Turha väittää muuta.Melko outoa et yhtäkkiä tytöt alkoi asiasta "valittaa"..etteivät tieneet mitä tehneet jne..onhan se hyvä rahastaa kun on julkkkis.
En puolusta kyseistä julkkista,oishan ne voineet olla niitä 10v jotka EIVÄT tiiä mistä on kyse.
eli oliko se kypsyyttä sitten? Se valittaminen tai se sänkyynmeno?
 
Wilma88
Hei...Olen 16 vuotias 4kk.ikäisen tytön äiti...luin kirjoituksenne ja tottakai piti suutansa taas minunkin aukaista.. =) Olette aivan oikeassa, että me teiniäidit emme ole lähellekkään niin kypsiä kuin sanotaan vaikka 25-30 vuotiaat äidit..Minulla on kuitenkin omakohtaisia kokemuksia tuosta ikäluokkien välisestä kypsyydestä..Rupesin miettimään, mitä tarkoitatte tuolla kypsyydellä..Sitäkö että minun ikäiseni äidit eivät ole kypsiä koska heidän on perjantai iltaisin päästävä saman ikäisten kanssa juhlimaan jne..Tai onko epäkypsää se että me teinimammat kiroilemme aivan tuutin täydeltä päivittäin..Entäs tämä..tämä ainakin on varsinaista epäkypsyyttä..NUORET tytöt hyppivät sängystä sänkyyn..mitenkähän edes tiedämme kenen lapsi masussamme kasvaa...Epäkypsyyksiä olisi lisääkin..aika vain ei tahdo riittää niitä kertomaan..
Minun henkilökohtainen kaveripiirini koostuu aika paljolti 20-30 vuotiaista niin miehistä kuin naisistakin..Kas kummaa, HEKIN käyvät usein juhlimassa(lapset hoitoon ja eikun radalle)OHHOH eikö ole uskomatonta..Ja niin, HEKIN kiroilevat!!!Ja MYÖS heidän ikäisensä pyörivät milloin kenenkin sängyssä...EIKÖ OLE KAMALAA!!!Tarkoitan tällä sitä, että kypsyys on vaikea asia...
Omakantani on se että minulle tämä aika iästäni ja elämästäni oli oikea hankki pienokainen´ja lapsihan on Jumalan lahja..
Olisin kiitollinen jos joku voisi hieman minua pientä tietämätöntä teinimammaa valaista ja kertoa mitä kaikkea tuohon kypsyyteen liittyy...voisin sitten koittaa "kypsytellä" itseäni hyvään vanhemmuuteen.. =) =)
 
Sänkyyn meno oli nuorten oma päätös,mutta tiesivät mitä tekivät.
Kun täällä kirjoitettiin et tuon ikäiset ei ole kypsiä.Uskon kyllä et osaavat ajatella mitä tekevät.Siitähän oli kyse,kyspyydestä.
Joku sen timpe jutun tähän veti ja melko huonona esimerkkinä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2005 klo 12:02 Wilma88 kirjoitti:
Hei...Olen 16 vuotias 4kk.ikäisen tytön äiti...luin kirjoituksenne ja tottakai piti suutansa taas minunkin aukaista.. =) Olette aivan oikeassa, että me teiniäidit emme ole lähellekkään niin kypsiä kuin sanotaan vaikka 25-30 vuotiaat äidit..Minulla on kuitenkin omakohtaisia kokemuksia tuosta ikäluokkien välisestä kypsyydestä..Rupesin miettimään, mitä tarkoitatte tuolla kypsyydellä..Sitäkö että minun ikäiseni äidit eivät ole kypsiä koska heidän on perjantai iltaisin päästävä saman ikäisten kanssa juhlimaan jne..Tai onko epäkypsää se että me teinimammat kiroilemme aivan tuutin täydeltä päivittäin..Entäs tämä..tämä ainakin on varsinaista epäkypsyyttä..NUORET tytöt hyppivät sängystä sänkyyn..mitenkähän edes tiedämme kenen lapsi masussamme kasvaa...Epäkypsyyksiä olisi lisääkin..aika vain ei tahdo riittää niitä kertomaan..
Minun henkilökohtainen kaveripiirini koostuu aika paljolti 20-30 vuotiaista niin miehistä kuin naisistakin..Kas kummaa, HEKIN käyvät usein juhlimassa(lapset hoitoon ja eikun radalle)OHHOH eikö ole uskomatonta..Ja niin, HEKIN kiroilevat!!!Ja MYÖS heidän ikäisensä pyörivät milloin kenenkin sängyssä...EIKÖ OLE KAMALAA!!!Tarkoitan tällä sitä, että kypsyys on vaikea asia...
Omakantani on se että minulle tämä aika iästäni ja elämästäni oli oikea hankki pienokainen´ja lapsihan on Jumalan lahja..
Olisin kiitollinen jos joku voisi hieman minua pientä tietämätöntä teinimammaa valaista ja kertoa mitä kaikkea tuohon kypsyyteen liittyy...voisin sitten koittaa "kypsytellä" itseäni hyvään vanhemmuuteen.. =) =)
Oli ikäluokka mikä vaan niin ei se kypsyyttä vanhemmuuteen osoita jos hypitään sängystä sänkyyn! Jos sitä ennen lasta sitä parteneria vaihtaa kuin sukkia niin mikä takaa sen että se joka sen lapsen siittää, sitten pysyisi elämässä yhtään sen pidempään.
 
Wilma88
En millään tavalla tarkoittanut että minä tai muut äidit hyppisivät/olisivat hyppineet sängystä sänkyyn...tarkoitin vain, että joka ikäluokassa on myös sellaisia ihmisiä...Minä en henk.koht ymmärrä tuollaista eikä omakohtaista kokemusta juuri siksi ole lainkaan..
 
Vilkuilin täällä näitä palstoja ja olen TODELLA yli-ikäinen tänne, mutta tätä oli pakko kommentoida! Mielestäni tämä on asia, josta ei kannata ainakaan riidellä. On turhaa miettiä, kuka on kypsä äidiksi ja kuka ei. Jokainen tekee sen päätöksen omalla kohdallaan. 16-vuotias on varmasti paras mahdollinen äiti omalle lapselleen...ei se ikää katso! Tärkeintä on äidinrakkaus olimmepa me äidit minkä ikäisiä tahansa. Minun äitini oli 16-vuotias saadessaan minut ja parempaa äitiä en olisi voinut saada. Minä sain ensimmäisen lapseni 29-vuotiaana, enkä varmasti ole ollut mitenkään ylivertainen nuoriin äiteihin verrattuna...vain se paras mahdollinen äiti niille omille lapsilleni, kuten meistä jokainen.
 
Tällä palstalla onkin kaiketi tarkoitus KESKUSTELLA asioista, esittää erilaisia ja eriäviäkin mielipiteitä, eihän se VOI olla turhaa! yksi on yhtä mieltä, toinen toista, kyllähän tämä on aivan oikea paikka ne mielipiteet ilmaista. Yli-ikäinen olen kaiketi sitten minäkin, 37 vuotias, mietin vain että MIHIN olen yli-ikäinen..Ilmaisemaan mielipiteeni alle 20 vuotiaille? Tuskin vaan. Edelleen 16 vuotias on lapsi vaikka sänkyyn takuulla osaa hypätä,asia ei siitä muutu. Ja tuosta huoltajuudesta: kyllä se äiti on lapsen "holhooja"vaikka vasta 16 vuotias onkin. Aika eriskummallista kyllä.. On siis itse vielä "holhottava",eikä edes sitaateissa,mutta kuitenkin on jo uuden elämän "holhooja"?? Aika hurjaa.. Tehkää toki muksuja lapset,lisääntykää urakalla,mutta älkää vaan alkako kaihoilemaan menetettyä nuoruutta ja vapautta ja laittako lastanne kärsimään siitä.. Tästä nyt nousee haloo mutta on MINUN mielipiteeni:alaikäisten(alle 18v)lastenteko pitäisi laissa kieltää!! Juu ei kiinnosta miten olisi mahdollista eikä olekaan,mutta PITÄISI olla.
 
sinä tässä taidat jotain menetettyä nuoruutta mielipiteilläsi kaivata.sääliksi käy sun lapsia.Olen 25w ja neljän lapsen äiti,mikä sinä olet anjuska sanomaan kuka on typerä 16vuotias saamaan lapsia? tuskin tässä kukaan sellasta on suunitellu,mut niin vain käy joskus.Ja ikävä tuottaa pettymys mut pirun hyvin on mennytkin!
 
Wilma88
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.03.2005 klo 18:56 Anjuska kirjoitti:
Tällä palstalla onkin kaiketi tarkoitus KESKUSTELLA asioista, esittää erilaisia ja eriäviäkin mielipiteitä, eihän se VOI olla turhaa! yksi on yhtä mieltä, toinen toista, kyllähän tämä on aivan oikea paikka ne mielipiteet ilmaista. Yli-ikäinen olen kaiketi sitten minäkin, 37 vuotias, mietin vain että MIHIN olen yli-ikäinen..Ilmaisemaan mielipiteeni alle 20 vuotiaille? Tuskin vaan. Edelleen 16 vuotias on lapsi vaikka sänkyyn takuulla osaa hypätä,asia ei siitä muutu. Ja tuosta huoltajuudesta: kyllä se äiti on lapsen "holhooja"vaikka vasta 16 vuotias onkin. Aika eriskummallista kyllä.. On siis itse vielä "holhottava",eikä edes sitaateissa,mutta kuitenkin on jo uuden elämän "holhooja"?? Aika hurjaa.. Tehkää toki muksuja lapset,lisääntykää urakalla,mutta älkää vaan alkako kaihoilemaan menetettyä nuoruutta ja vapautta ja laittako lastanne kärsimään siitä.. Tästä nyt nousee haloo mutta on MINUN mielipiteeni:alaikäisten(alle 18v)lastenteko pitäisi laissa kieltää!! Juu ei kiinnosta miten olisi mahdollista eikä olekaan,mutta PITÄISI olla.
Minä olen saanut lapseni 16 veenä, mutta tarkoittaako se että en nuoruuttani olisi muka saanut elää?????Aivan yhtä hyvin sinä, minä tai joku muu voi niin kutsutusti rueta elämätöntä nuoruuttaan elämään.......
 
eiks kypsyyttä oo se, että osaa arvioida tekojensa seurauksia edeltäkäsin ja osaa ottaa niistä vastuun? mun käsittääkseni ennen kaikkea vastuuntunto kuuluu kypsyyteen ja voin aivan rehellisesti sanoa että tunnen itseni paljon kypsemmäksi ja vastuuntuntoisemmaksi kuin monet yli kolmekymppiset joilla ei ole lapsia. siis lapset kasvattavat, ja miten kukaan jolla lapsia on, voi olla kasvamatta äidiksi? joillakin menee enemmän aikaa, toisilla äitiys alkaa jo heti plussattua. eli voisko joku näistä "aikuisista" määritellä nyt sen kypsyyden kriteerit että voisin arvioida olenko valmis äidiksi... noin niinkuin jälkikäteen. lapsia ku on jo kaksi.
 
Kyllähän sitä saa mielipiteensä sanoa ja vaikka sitten alkaa ajamaan lakiesitystä, joka kieltäisi alle 18- vuotiailta lapsenteon. Ihan vapaasti vain! Itse olen, kuten olen maininnut, teiniäidin lapsi. Hyvät eväät sain elämälleni...äitini ei haikaillut "menetettyä" nuoruuttaan, vaikka oli 16-vuotias. Nuoren isäni kanssa kasvatti minusta vastuuntuntoisen ja elämässä hyvin pärjäävän ihmisen. Olen 36-vuotias korkeakoulututkinnon suorittanut kolmen lapsen äiti. Itsetunto kohdillaan ja elämä muutenkin mallillaan...ollut aina. Pohjan olen saanut kotoa juuri niiltä nuorilta vanhemmiltani. Älkää nuoret ihmiset antako kapeakatseisten ihmisten lannistaa teitä millään tavalla! Pärjäätte ihan varmasti yhtä hyvin kuin me vanhemmat...joissakin asioissa paremminkin.
 

Yhteistyössä