Ikioman vammaisen lapsen hoidosta,eikö mulla ole mitään

  • Viestiketjun aloittaja kyynel
  • Ensimmäinen viesti
kyynel
mahdollisuuksia jäädä hoitamaan ihanaa erityislastamme kotia hänen täytettyään 3v.?Kesällä täyttää ja nyt jo stressaa,en tahtoisi viedä häntä vieraan hoiviin,ei liiku eikä puhu.Henk.koht.avustajan toki saisi päiväkotiin mutta siltikin,napanuora tähän erityiseen on vielä vähän kovempi kuin esikoiseen vaikka yhtä rakkaita ovatkin.Eli kun kotihoidon tuki loppuu alkaisin saamaan omaishoidontukea joka kuitenkin sekin on vain 360 miinus verot...Ja olen jo kauan ollut kotiäitinä joten välillä ois kivempaa ettei tarttisi aina kituuttaa.Olen joskus kuullut että joissain tapauksissa myönnetään kelan erityishoitorahaa kotona omaa lastaan hoitavalle,millaisesta summastahan on kyse?Voisko joku auttaa mua,multa lähtee kohta järki :'(
 
Kannattaa soittaa kunnan sosiaalityöntekijälle. Omaishoidon alin on tuo minkä mainitsit. On myös korotetumpaa summaa että pystyy itse hoitamaan kotona. Mitä aiemmin asiaa laitat vireille sitä varmemmin saat omaishoidontuen.
 
Erityishoitoraha on sama asia kuin ylin hoitotuki. Kai sä olet hakenut kelasta hoitotukea, siihen nimittäin olet kyllä oikeutettu. Mahdollisesti jopa siihen ylimpään. Ja sitä voidaan maksaa vaikka lapsi olisi päivähoidossakin, ainoastaan yli 3kk kestänyt laitoshoito(sairaala, lastenkoti, vammaisten hoitolaitos jne) on sellaisia jolloin hoitotuki katkaistaan.
Omaishoidontuki taas ei ole subjektiivinen oikeus joten periaatteessa kunnan ei sitä ole pakko maksaa jos vaikka esim rahaa ei ole...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 19:54 kyynel kirjoitti:
mahdollisuuksia jäädä hoitamaan ihanaa erityislastamme kotia hänen täytettyään 3v.?Kesällä täyttää ja nyt jo stressaa,en tahtoisi viedä häntä vieraan hoiviin,ei liiku eikä puhu.Henk.koht.avustajan toki saisi päiväkotiin mutta siltikin,napanuora tähän erityiseen on vielä vähän kovempi kuin esikoiseen vaikka yhtä rakkaita ovatkin.Eli kun kotihoidon tuki loppuu alkaisin saamaan omaishoidontukea joka kuitenkin sekin on vain 360 miinus verot...Ja olen jo kauan ollut kotiäitinä joten välillä ois kivempaa ettei tarttisi aina kituuttaa.Olen joskus kuullut että joissain tapauksissa myönnetään kelan erityishoitorahaa kotona omaa lastaan hoitavalle,millaisesta summastahan on kyse?Voisko joku auttaa mua,multa lähtee kohta järki :'(
 
Miisa
Kuulostaapas oudolle.
Itse saan omaishoidon tukea 3 vuotiaastani 600 euroa miinus verot ja sen lisäksi hoitotukea Kelalta n.180 euroa kk.
Lapseni on helpompi kuin sinun. Liikkuu pyörätuolilla koska jalat eivät toimi, mutta muuten on kovasti puhuva ja toimiva reipas 3 vuotias.

Ota yhteyttä Kelaan! Tai vammaispalveluun, sairaalaan? Kyllä sinulle tukia kuuluisi. Tuota hoitotukea saa siitä asti kun lapsen vamma on todettum, minun mielestä myös takautuvasti.
 
Ottamatta kantaa noihin tuki asioihin mietin, kannattaisiko sinun lapsesi vuoksi miettiä kuitenkin päiväkodin erityisryhmää kuntouttavana toimenpiteenä?
Voisihan se olla vaikka puolipäiväistä. Täällä meidän kunnassa on ainakin aivan erityisen hyvä varhaiskuntoutus erityisryhmissä päiväkodeissa.


 
kyynel
Siis ei oo totta,miten voi näin suuresti vaihdella kuntakohtasesti?Nyt varmistu et se mitä tulen saamaan jos jään omaishoidontuelle on se380miinus verot,ja täs jollain oli jopa 600euron paikka...Täällä oli kaksi eri maksuvaihtoehtoa toinen oli tuo ja toinen 300euron paikka...
Ja saan juu tai siis tyttäreni saa kelalta myös tuon 180e eli se keskimmäinen hoitoraha.
 
viivi harmaana
Ihmettelen tuota hoitosahaakin kun meillä vielä tuo keskimmäinen 180?, mutta lääkäri sanoi että jo vuoden päästä voitaisiin hakea sitä suurempaa erityishoitorahaa. Ja meillä siis tytöllä CP-vamma (tetraplegia) ei tule kävelemään ja käsien käyttökin hankalaa. Älylliseltä kehitykseltään ainakin toistaiseksi vaikuttaa normaalilta.
 
kyynel
Siis mun on pakko sit kerätä jostain voimat ja ruvettava taisteleen rahojen kans,vaiks se tuntuu typerältä tän kaiken keskellä...
Ehkä on tehtykki näin,keles sentään kun ei taho jaksaa taistella joka asiasta.
 
Meillä on kohta 3vuotias cp-tyttö. Riippuu niin kunnasta missä asuu tuo omaishoidontuki...sain ensin 600e/kk mutta kun muutettiin saan enää vain 370e/kk! Kelalta saan ylintä hoitotukea, sen sain takautuvasti kun tein valituksen Kelan päätöksestä, eli kyllä kannattaa aina valittaa näistä päätöksistä. Valitusprosessi kesti 1v5kk eli aikaahan se ottaa. Kelan kotihoidontuki loppuu parin kuukauden päästä, saa nähdä miten sitten käy. Ei kyllä huvita viedä tyttöä päivähoitoonkaan kun on selvinnyt ilman korvatulehduksia ym. tähän asti. Muutenkin epäilen ettei tyttö pysty olemaan reilua 8 tuntia hoidossa ilman äitiä. Itku ei nimittäin lopu tunnissa eikä kahdessa kun se alkaa...eikä lopu ollenkaan jos äiti ei tule paikalle.
 
viivi harmaana
niin siis meidän tyttö nyt 1 vuotias. ja menee hoitoon kun on 1v2kk (korjattua ikää alle vuoden), koska vaikka saisin jo tuon korkeimman hoitorahan niin ei ole varaa jäädä kotiin kun lainat pukkaa päälle. voi kun pystyisikin jäämään vielä joksikin aikaa.
 

Yhteistyössä