ikuisuusonegelma: 2-vee nukahtaminen

Tätä täällä on varmaan jauhettu ennenkin mutta jauhetaas nyt taas.... :whistle:

Eli meillä 2-vee mukelo, elohiiri. Nyt on muutaman viikon nukahtaminen ollut sellaista showta että oksat pois!!!! Päiväunille saa tappelun kanssa, mutta vasta tuossa 3-4 aikaan, josta sitten nukkuukin 5-6, joka siis on liian myöhään kun sitten ei illalla uni tule.... Ja illalla tapellaan sitten vielä 23.00 nukahtamista vastaan; hypätään noin 15 kertaa pois sängystä jne. Ja nyt on sitten vielä öisinkin ainakin kerran ruvennut hiippailemaan sängystä pois.

AAAAAARGH kun ei vaan jaksaisi tapella noiden unien kanssa, varsinkin kun meillä 2kk vanha vauva joka masuvaivojaan huutaa 22-2.00, ja viimein kun saa vauvan nukkumaan niin 2vee hiipii oven taakse kurkistelemaan.....

Rakkaat, rasittavat lapseni..... :whistle:
 
eppuli
Kuulostaa täysin meidän unirytmiltä (poika 2 v 10 kk).Vastailin juuri toiseenkin uni-ongelma ketjuun,että liekkö tämä pimeä vuodenaika vaikuttais näihin univaikeuksiin. Meillä nukkuis aamulla vaikka kuinka myöhään..sit ei päikkäreille millään,vasta kolmen aikaan ja taas nukkuis vaikka kuinka...sit ei yöunille millääään...
 
sama juttu
poika pian 2,5 v. aina ollut melko vähäuninen, nukkunut vähän päiväunia ja mennyt nukkumaan mieluummin myöhään. onneksi sitten myös nukkunut pitempään ammulla eli ei ole ollut koskaan klo. 06 herätyksiä...

viime aikoina poika on jättänyt päiväunet systemaattisesti pois tai jos joskus ne nukkuu, nukkuisi "liian myöhään" ja sitten yöunille meno venyy entisestään. ollut aina tosi utelias ja vilkaskin. olisikohan joku ikäjuttu, yrittää itse päättää ja kontrolloida nukkumaan menoaan, kun tuntuu muutenkin alkaneen kapinoimaan sääntöjä ja vanhempia vastaan :) uhmaa siis?
 
ÄIPPPÄ
sama vika rahikaisella jos joku keksii hyvän keinon tainnuttaa niin kertokoot=)mulla kanssa 2wee tyttö ja aina tapellaan yö unille ja päikkäreille menoa huhu huhu mikä show!!! \|O
 
Höh
Jättäkää pois ne päiväunet, niin eiköhän sitten nukuta aikaisemmin illalla ! Meillä tyttö perhepvhoitajalla, jonne menee klo 6.30 ja nukkuu siellä aamulla pari tuntia, sitten päiväunet pari tuntia ja illalla simahtaa klo 21 maissa. En osaa muuta neuvoa kuin että jos ei nukahda päivällä, niin nukkuu sitten paremmin íllalla ja yöllä. Turha niistä on tapella minun mielestäni. Viikonloppuisinkin nukkuu ihan hyvin, herää n. klo 9 ja päiväunet n. klo 12-14, illalla petiin klo 21. Tyttömme on 2,5- vuotias ja on aina nukkunut tasaisesti näin.
 
Onko teillä ulkoiltu normaalisti viimeaikoina, minä ainakin tiedän että meillä NYT olevat nukahtamisvaikeudet johtuvat siitä ettei olla ulkoiltu, koska on sadetta joka päivä... Kauppaan mennään autolla niin ei sitä kauheesti tuu haukattua happea.

Yritä vaan keksiä touhuilua aamupäivästä, vaikka leivotte tai askartelette ja juoksette kotia ympäri... ei sitä muuten kulu energiaa ja uneta. Alkuillasta sitten sama juttu ja vaikka kylpy joka ilta kun se tuntuu rauhoittavan monia penskoja... Tuuleta nukkumahuone ennen päiväunia ja yöunia :wave:
 
Yksinkertainen ratkaisu:

Päiväunet pois
Illat rauhalliseksi
nukkumaan alussa 19.30-19.45
myöhemmin 20.00

Nukkuu yöt ja illalla nukahtaa helposti

P.s Kokemusta kolmesta lapsesta, jolla on ollut sama ongelma tossa iässä.
 
Miskan äiskä
Meillä on ollu sama ongelma reilun kuukauden ja nyt alkaa yhteinen sävel taas löytyä. Päikkäreiden pois jättämistä kokeiltiin, mutta ei auttanut ja sitten saa kuunnella kiukuttelevaa lasta. Homeopaattista kamomillaa pojalle illalla iltapalalla, samat rutiinit kuin ennen. Nyt minä laulan ensin tuutulauluja ja jos poika alkaa riehua, niin varoitan ja lähden pois vierestä. Sen jälkeen iskä hoitelee loput eli ottaa syliin jos ei rauhotu sänkyyn ja vaikka pienellä itkulla saa rauhotettua pojan usein miten alle tunnissa. Tänään poika pysyi jo aika pitkään sänkyssä ilman aikuista niin kuin ennen vanhaan. Eli sekleät säännöt illalla ja myös päikkäreillä ja niistä kiinni pitäminen molemman vanhemman kesken eli meillä ei jousta pois sänkystä kun sinne on laitettu ja piste. Tsemppiä ja jaksamista! :hug:
 
Juu varmaan se päiväunien pois jättäminen auttaisi, mutta eikös ne päivätorkut kuitenkin ole hirmu tärkeät näin pienelle ja kyllä ne vielä tarpeen tulee kun sitten kun nukahtaa niin saattaa nukkua pitkään.

Mutta nyt kyllä tuntuu että unimäärä on vähentynyt huimasti: vielä kuukausi takaperin nukuttiin noin 14 tuntia vuorokaudessa, nykyään hädin tuskin 12 tuntia ja sekin niin että välillä seikkaillaan ties missä....

Epätoivo iskee. :headwall:
 
Dodii
Mihin aikaan teillä aamulla herätään?

Jos lapsi herää aamulla esim. 0900 niin on ihan normaalia musta että nukahtaa päikkäreille vasta 1500,nukkuu pari tuntia ja valvoo sen jälkeen noin 2300 asti.

Ihan samanlainen rytmi on monella 2v ikäsellä,mutta aikaisempi.Jos herää aamulla esim. 0700 niin nukahtaa päikkäreille 1300 ja nukkuu pari tuntia ja sitte 2100 aikaan yöunille.

Jos haluaa lapsen nukkuvan aamulla pitkään ja nukkuvan päikkärit niin yöunille menokin menee myöhäiseksi.Jos haluaa lapsen menevän illalla ajoissa nukkumaan niin silloin pitää herätä aamullakin ajoissa.

Harva tämän ikänen nukkuu yöt esim. 2100-0900 ja parin tunnin päikkärit puolenpäivän jälkeen.12h unta on ihan normaali määräjavascript:emoticon(':)')
javascript:emoticon(':)').

Mä en ymmärrä sitä että valitetaan ku myöhään aamulla herännyt lapsi ei nukahda puolenpäivän aikaan päikkäreille,heti ollaan jättämässä päikkärit pois ku ei se niille kerra nukahda ennenku liian myöhään.Hei haloo.Itsekkin mielelläni aamutorkkuna nukkuisin aamulla myöhään,mutta se tietäisi myöhäisiä päikkäreitä ja myöhäistä yöunille menoa.Kaikkea ei voi saada,meillä aikaistettiin rytmiä ja ruvettiin heräämään aamulla aikaisemmin,nyt poika nukkuu päikkärit ajoissa ja menee yöunille ajoissa.Ei tullut mieleenkään lopettaa päikkärit jotta olisin saanu pojan nukkumaan yöunet esim. 2100-0900,ajoissa yöunille ja myöhään aamulla ylös.Päikkärit on 2v ikäselle tärkeemmät ku äitin aamu unisuus,sitä mieltä minä olen. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2006 klo 22:38 Höh kirjoitti:
Jättäkää pois ne päiväunet, niin eiköhän sitten nukuta aikaisemmin illalla ! Meillä tyttö perhepvhoitajalla, jonne menee klo 6.30 ja nukkuu siellä aamulla pari tuntia, sitten päiväunet pari tuntia ja illalla simahtaa klo 21 maissa. En osaa muuta neuvoa kuin että jos ei nukahda päivällä, niin nukkuu sitten paremmin íllalla ja yöllä. Turha niistä on tapella minun mielestäni. Viikonloppuisinkin nukkuu ihan hyvin, herää n. klo 9 ja päiväunet n. klo 12-14, illalla petiin klo 21. Tyttömme on 2,5- vuotias ja on aina nukkunut tasaisesti näin.
Mä olen ihan samaa mieltä että mitä turhaa pakottaa nukkumaan lähemmäx 3v lasta joka ei ilmeisesti enää päikkäreitä tarvitse? Hiljanen hetki vaan, ei turhia stimulointeja siinä iltapvällä ja varmasti kellahtaa illalla ennen 20 rauhallisten iltarutiinien jälkeen. Kannattaa pitää iltarutiineista kiinni. Meillä isä pappa lukee pojalle 19.30 sadun kylvyn jälkeen ja sinne jää erittäin kiltisti, mutta me ollaan vedetty tätä linjaa jo tosi pienestä pitäen.
Tsemiä
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 11:08 Äityli kirjoitti:
Yksinkertainen ratkaisu:

Päiväunet pois
Illat rauhalliseksi
nukkumaan alussa 19.30-19.45
myöhemmin 20.00

Nukkuu yöt ja illalla nukahtaa helposti

P.s Kokemusta kolmesta lapsesta, jolla on ollut sama ongelma tossa iässä.
mites sitten kun päikkärit jättää pois, niin mites päiväkodissa? siellä kuitenkin kaikki tuon ikäiset nukkuu vielä päikkärit.
 
Hei,jos sulla on lapsi kotona,niin ei tuon ikäinen tartte päiväunia. Jätä pois päikkärit ja sit nukkumaan puol 8 jälkeen heti.Saat illalla sitten rauhallista aikaa itsellesi vauvanhoidon lomassa tietty...
Siis päikkärit pois,älä tappele suotta lapsen kans.Alkuun on kiukkuinen,mut tottuu siihen ja huomaat että iltanukahtaminen nopeutuu.Meil nukahetaan minuutissa (4 ja 6 vuotiaat) Tämä 4v lopetti päikkärit itse 2 v. Siis ei vaan nukkunun omassa sängys.Minä nukuin isomman kans,kun olin raskaana toisessa huoneessa, 2 v lauloi tunnin omassa huoneessa (ei saanut tulla pois sängystä tuntiin) Siis pienin pötköttelykin on lepoa.Jos otat ite tirsat,ota poitsu kainaloon pötkölleen.Sano,ettei tartte nukahtaa,jos osaa maata hiljaa.
 
K-M
Meillä tytön kans yritettiin kans "väkisin" päiväunille kun oli vähän yli 2v. Mutta kun se touhu alko venymään 15-16 asti eikä unta kuulunutkaan, niin tuumattiin että olkoot. Eikä ole koskaan ollu kärtyinen väsymyksestä kun herää aamulla 9-10 välillä ja nukkumaan mennään noin 21.
Hän toki saa nukkua päiväunet jos sattuu nukahtamaan esim. autoon tai sohvalle, mutta se näkyy yöunille nukahtamisessa. Nukahtaa siloin vasta 23 tienoilla.
 
Topsy
Samaa meilläkin, tyttö nyt 2v2kk ja unille meno on yhtä tuskaa... haukottelee ja silmät lupsuu ja hokee että väsyttää, mutta kaksi tuntia silti nukutellaan parhaimmillaan. Tosin vajaa 2 viikkoa sitten jätetty tutti pois, joten toivon että on vain hetkittäistä.

En missään nimessä jättäisi vielä kaksi vuotiaalta päiväunia pois! Kyllä ainakin meillä ne tarvitaan, joskus kun ei niitä nuku tarhan aikaan (12-14) niin illalla saattaa nukkua ne vaikka kaupassa sylissä! Eli ihan selvästi ei jaksa iltaan asti vielä.

Huokaus, toivottavasti tämä on tosiaan vain tutin kaipuuta, tsemppiä teille muillekin! :hug:
 
Heissan,

Meillä tyttö 2v, joka ollut ilman päiväunia jo usean kuukauden ajan. Lapsi on kotihoidossa, nukkuu aamulla kauan ja illalla menee nukkumaan säännöllisesti klo 21. Yöunia tulee vähintään 12 h/yö, joskus 14h. Päiväunet jätimme siinä vaiheessa pois, kun nukahtaminen kesti 11/2-2h. Tyttö jaksaa aivan mainiosti olla kiukuttelematta jne. iltaan asti. Olen mielestäni lukenutkin jostain, että se on aivan sama milloin lapsi nukkuu (kunkin perheen sopivan rytmin mukaan), kunhan nukkuu 2 vuotiaana 12-13 h/vrk.
 
kolmenäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 14:59 Dodii kirjoitti:
Mihin aikaan teillä aamulla herätään?

Jos lapsi herää aamulla esim. 0900 niin on ihan normaalia musta että nukahtaa päikkäreille vasta 1500,nukkuu pari tuntia ja valvoo sen jälkeen noin 2300 asti.

Ihan samanlainen rytmi on monella 2v ikäsellä,mutta aikaisempi.Jos herää aamulla esim. 0700 niin nukahtaa päikkäreille 1300 ja nukkuu pari tuntia ja sitte 2100 aikaan yöunille.

Jos haluaa lapsen nukkuvan aamulla pitkään ja nukkuvan päikkärit niin yöunille menokin menee myöhäiseksi.Jos haluaa lapsen menevän illalla ajoissa nukkumaan niin silloin pitää herätä aamullakin ajoissa.

Harva tämän ikänen nukkuu yöt esim. 2100-0900 ja parin tunnin päikkärit puolenpäivän jälkeen.12h unta on ihan normaali määräjavascript:emoticon(':)')
javascript:emoticon(':)').

Mä en ymmärrä sitä että valitetaan ku myöhään aamulla herännyt lapsi ei nukahda puolenpäivän aikaan päikkäreille,heti ollaan jättämässä päikkärit pois ku ei se niille kerra nukahda ennenku liian myöhään.Hei haloo.Itsekkin mielelläni aamutorkkuna nukkuisin aamulla myöhään,mutta se tietäisi myöhäisiä päikkäreitä ja myöhäistä yöunille menoa.Kaikkea ei voi saada,meillä aikaistettiin rytmiä ja ruvettiin heräämään aamulla aikaisemmin,nyt poika nukkuu päikkärit ajoissa ja menee yöunille ajoissa.Ei tullut mieleenkään lopettaa päikkärit jotta olisin saanu pojan nukkumaan yöunet esim. 2100-0900,ajoissa yöunille ja myöhään aamulla ylös.Päikkärit on 2v ikäselle tärkeemmät ku äitin aamu unisuus,sitä mieltä minä olen. :)
Meillä ainakin nukutaan niin möhäiseen kuin mahdollista,ihan jo sen takia,että 1kk ikäinen vauva nukahtaa unilleen vasta 2-3 aik.yöllä tai sitten heräilee useasti yöunien aikana..Niin ei vaan jaksa nousta aamulla aikaisin ylös,jos ei ole pakko..Onneksi meidän 4v.esikoinenkin on aamu-uninen :) Ja meillä ei siis päikkäreitäkään 2v.nuku.Joskus nukkuu klo 15-17,jos on ollut huonompi yö.
 
vierasäiti
Joku kirjoitti, että on parempi herätellä aamulla, niin tulee ne päiväunetkin nukuttua. Meillä ainakin kyse on just tästä. 2,5-vuotias yrittää just nyttekin tuolla nukahtaa ja vaikeeta tuntuu olevan. Nukuttiin taas kymmeneen asti, kun vauvakin nukkui... En itse jättäis 2-vuotiaalta päikkäreitä pois, sillä sen ikäinen tarttee edes levähtämistauon rytmittämään päivää ja aivot lepoa, vaikkei nukahtaisikaan. Joku myös kirjoitti, että mites sitten kun päiväkodissa ne kyllä nukuttaa tuon ikäisiä. Päiväkoti ympäristönä on kotihoitoa paaaaljon stressaavampi, joten se kuluttaa aivojakin eri tavalla ja varmasti laittaa väsyttämään pientä päätä ja kroppaa. Kotona saa olla omassa rauhassa ja mennä omaan rytmiin, esim. just nukkua pitkään ja on muutenkin rauhallisempaa. Ja meillä on kyllä tullut iltasin häiriökäyttäytymistä, jos ei olla ees yritetty päivälepoa. Ei se ole mukavaa kellekään, jos lapsi huutaa jo puol seitsemältä yliväsymystä.
 
hiira
meidän 2.5 vee poika nukahti ennen niin hyvin pinnasänkyynsä. Pullo suuhun ja peitto korville ja niin nukuttiin. Tuttipulloa ei kuitenkaan voi ainaasesti käyttää ,joten päätin yks ilta, kun ne oli katees, jotta nyt loppuu pullon lotuutus...kyllä sitä surtiin aika kauna mutta hyvin on poika nukkunut sen jälkeen. Muuten hyvä mut kun siirryimme tavalliseen lastensänkyyn (pinnasänky kannettiin pihalle) alkoi jokailtainen nukutusrumba. Ei auta kun mammia siinä pojan vieressä ja laulaa kaikki laulut oravista jumalan kämmenelle jne... no aikansa kutakin!
 
väliaikatietoja meidän nukkumisesta. (tai nukkumattomuudesta :headwall: )

Unet menee aina vaan, jos mahdollista pahemmiksi.... Viimeyönä nukkui kahdeksan tuntia, ilta11-aamu7. Ja siinäkin välissä heräsi kolme kertaa.
Jotenkin olen jo turtunut tilanteeseen ja uskon että lapsessa on pakko olla jotain "vikaa", eihän tämmöinen kai normaalia voi olla. Päiväunet on nykyään sitä että 15 minuuttia pötkötetään sängyllä, nukuta ei. En voi käsittää miten tuon ikäinen lapsi pärjää 8-10 tunnin vuorokausiunilla, pätkittäisillä sellaisilla.

Hyvin väsynyt ja turtunut ap :(
 

Yhteistyössä