IL: 15% raskaana olevista polttaa tupakkaa!!!

  • Viestiketjun aloittaja il
  • Ensimmäinen viesti
il
Raskaudenaikainen tupakointi on vähentynyt 1980-luvulta lähtien kaikissa Pohjoismaissa paitsi Suomessa, kertoo Turun Sanomat.



Suomessa raskaana olevat äidit tupakoivat entiseen malliin.
Noin 15 prosenttia suomalaisäideistä tupakoi raskauden aikana.

Tupakoivien osuus on matalin Ruotsissa, jossa synnyttäneistä seitsemän prosenttia tupakoi raskausaikanaan.

Terveyden ja hyvinvointilaitoksen tutkimusprofessori Mika Gisslerin mukaan raskausajan tupakointi noudattelee samoja trendejä kuin naisten tupakointi yleensä.

Naisten tupakointi on ollut muissa Pohjoismaissa vähenemään päin 1980-luvulta alkaen, mutta Suomessa se on pysynyt miltei ennallaan.

Erikoislääkäri Kristiina Patjan mukaan lähes jokainen raskaana oleva haluaisi luopua tupakasta.

Paljon tupakoivat voivat käyttää vierotuksen tukena nikotiinikorvaushoitoa. Laastarit eivät sovellu raskaana oleville, mutta muut nikotiinituotteet ovat tupakointia parempi vaihtoehto.

- Korvaushoidot ovat turvallinen, alikäytetty hoito, Kristiina Patja sanoo.

STT
 
Herra Majuri
Ihme asenne nykynaisilla, sillä haluatte myrkyttää jo syntymättömän lapsennekin nikotiinilla ja alkoholilla. :headwall: :headwall:

Tupakan ja alkoholin myynti naisille pitäisi lain voimalla kieltää.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Ihme asenne nykynaisilla, sillä haluatte myrkyttää jo syntymättömän lapsennekin nikotiinilla ja alkoholilla. :headwall: :headwall:
niinpä. en voi sille mitään että vaikka yritän olla tuomitsematta ihmisiä niin tuo raskaudenaikainen tupakointi ihmetyttää minua suuresti. että eikö tosiaan ole selkärankaa ja kykyä toisen ihmisen puolesta lopettaa edes siksi aikaa.. kiitos ja anteeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuntuu uskomattomalta, että raskaana tupakoivia olis noin paljon, mutta kai se se sitten paikkaansa pitää...
Minustakin tuo luku on epäilyttävän suuri. Mutta kai se johtuu siitä että niissä piireissä missä minä liikun, ei ole yleistä tupakoida raskaana (tai muutenkaan). Joten ei ole omalle kohdalle osunut tuttaviksi kuin pari äitiä, jotka ovat raskausaikana polttaneet.
 
xxx
No kaine polttaa ja juo kun tässä yhteiskunnassa vain hyssytellään ettei kellekkään tule paha mieli.
Olisihan ne nyt hyvä lopettaa mutta ei siitä haittaakaan ole ja plää plää plää.


Ja jos joku yrittää sanoa totuuden niin käsketään pitää huoli omista asioistaan. Juu, tutkimus tietoja on hirveästi olemassa mutta kellekkään ei sanota asiasta suoraan.




Ei sillekkään voida mitään että odottavat äidit käyttää huumeita ja ryyppää. Ja paskat. Varmasti voitaisiin jos tällä yhteiskunnalla olisi vähän järeemmäät aseet, eli pakkohoito, käytössä.
 
grh
Eilen just näin autosta kun paikallisen Scanin etupihalla yksi odottava äiti sytytti tupakan miehensä kanssa. kaikki tuijottivat. Voi naisparkaa. pitäsköhän vaikka valita joku muu paikka siihen sauhutteluun julkisen paikan sijaan. Voi että mulla teki mieli mennä vetaseen päin lättyä!
 
.
Mulle lääkäri ainakin sanoi että saa käyttää kaikkia nikotiinikorvaushoitoja, myös laastareita, koska mikä tahansa niistä on parempi kuin tupakan sisältämät sadat myrkyt.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Ei sillekkään voida mitään että odottavat äidit käyttää huumeita ja ryyppää. Ja paskat. Varmasti voitaisiin jos tällä yhteiskunnalla olisi vähän järeemmäät aseet, eli pakkohoito, käytössä.
niinpä..
 
Uskomattoman surullinen luku. Toiset ne ei vain ajattele. En voi ymmärtää sitä, ettei saa lopetettua edes raskauden ajaksi. Ja turha kenenkään sanoa, etten voi tietää. Tiedän kyllä mitä se on. Ennen raskautta poltin askin. Lopetin seinään heti, kun aavistin olevani raskaana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuntuu uskomattomalta, että raskaana tupakoivia olis noin paljon, mutta kai se se sitten paikkaansa pitää...
Minustakin tuo luku on epäilyttävän suuri. Mutta kai se johtuu siitä että niissä piireissä missä minä liikun, ei ole yleistä tupakoida raskaana (tai muutenkaan). Joten ei ole omalle kohdalle osunut tuttaviksi kuin pari äitiä, jotka ovat raskausaikana polttaneet.
Onkohan tuohon laskettu sekin, jos polttaa, ennen kuin tietää raskaudesta, 2 tupakkaa raskauden aikana vetäneet, jne...?
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Glorinha:
Uskomattoman surullinen luku. Toiset ne ei vain ajattele. En voi ymmärtää sitä, ettei saa lopetettua edes raskauden ajaksi. Ja turha kenenkään sanoa, etten voi tietää. Tiedän kyllä mitä se on. Ennen raskautta poltin askin. Lopetin seinään heti, kun aavistin olevani raskaana.
minäkin ihmettelin jo tuolla ylempänä ja poltin itsekin ennen raskautta.
 
vieras
No toisaalta en yhtään ihmettele kun minusta tuntuu että nuorten tupakointi on lisääntynyt. Itse asun rivarissa jossa yhteensä 10 asuntoa (3 taloa) niin lähes jokaisessa poltetaan. Samoin kun liikkuu ihmisten ilmoilla niin tosi paljon nuoret ja vähän vanhemmatkin polttavat, vai liekkö sitten vaan omaa kuvitelmaa. Eikö ne ihmiset yhtään ajattele sitä omaa ja lastensa terveyttä. Niin ja mikä pahinta minusta on se että minkä mallin vanhemmat antavat lapsilleen tupakoimalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja s:
en itse ole polttanut raskaana ollessani, mutta onko joillekin vauvoille oikeasti tullut jotain "vikoja" jos äiti on odotusaikana polttanut?
ei ole tullut mitään! raskausaikana poltin,mut loppu ku lähin synnyttymään
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja s:
en itse ole polttanut raskaana ollessani, mutta onko joillekin vauvoille oikeasti tullut jotain "vikoja" jos äiti on odotusaikana polttanut?
ei kai ne tupakoinnin haitat ole sellaisia ettö ne heti erotat kun vauva maailmaan putkahtaa. ne näkyy myöhemmin, allergiat yms..
 
hh
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
en itse ole polttanut raskaana ollessani, mutta onko joillekin vauvoille oikeasti tullut jotain "vikoja" jos äiti on odotusaikana polttanut?
ei kai ne tupakoinnin haitat ole sellaisia ettö ne heti erotat kun vauva maailmaan putkahtaa. ne näkyy myöhemmin, allergiat yms..
Eikös yleisempiä haittoja ole kuitenkin mm. keskosuus, pieni syntymäpaino?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja s:
en itse ole polttanut raskaana ollessani, mutta onko joillekin vauvoille oikeasti tullut jotain "vikoja" jos äiti on odotusaikana polttanut?
Tarviiko sitä edes mitään "vikoja" tullakkaan, miksi pitää myrkyttää viaton lapsi?
 
mm
allergiat, sairastelukierteet kuten useat peräkkäiset tulehdukset (korva). Monesti mietitään ja taivastellaan sitten että onkohan talossa hometta tms kun lapsi sairastaa. No voi miettiä miks sairastaa jos on polttanu raskausaikana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuntuu uskomattomalta, että raskaana tupakoivia olis noin paljon, mutta kai se se sitten paikkaansa pitää...
Minustakin tuo luku on epäilyttävän suuri. Mutta kai se johtuu siitä että niissä piireissä missä minä liikun, ei ole yleistä tupakoida raskaana (tai muutenkaan). Joten ei ole omalle kohdalle osunut tuttaviksi kuin pari äitiä, jotka ovat raskausaikana polttaneet.
Onkohan tuohon laskettu sekin, jos polttaa, ennen kuin tietää raskaudesta, 2 tupakkaa raskauden aikana vetäneet, jne...?
Toivottavasti näin on laskettu, sillä luku tuntuu kyllä käsittämättömän suurelta. :(
 
s
ei nyt tarvii hernettä nenukkiin vettää tavallisesta keskustelusta, mutta kiinnostaa vaan tietää, että mistä tiedätte, että korvatulehduskierteet, allergiat yms. johtuvat siitä raskausajan tupakoinnista.
 
eräs äiti
Mun yks läheinen myös polttaa nyt ollessaan raskaana ja en vaan pysty olemaan tekemisissä, niin pahaa tekee. Itsekin olen raskaana, kolmatta odotan, hän ensimmäistään. Kyllä on luonteen heikkoutta kun ei lopettamaan pysty. Itse en siis ole polttanut, mutta nukahtamislääkkeisiin olin aikamoisessa koukussa ennen raskautta, lopetin heti ja valvoin vaan sitten ekat kuukaudet melkein 24h :) Kunnes kroppa tottui taas normaaliin rytmiin.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja s:
ei nyt tarvii hernettä nenukkiin vettää tavallisesta keskustelusta, mutta kiinnostaa vaan tietää, että mistä tiedätte, että korvatulehduskierteet, allergiat yms. johtuvat siitä raskausajan tupakoinnista.
ei tarvikaan, mutta kai ne helvetti on tutkittu eikä kukaan niitä ite keksiny ko niistä kerran tiedetään sanoa.
 

Yhteistyössä