Ilmaisia tai tosi halpoja joululahjoja?

  • Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
aloittaja
Mitä voisi keksiä omalle porukalle joululahjaksi, joka olisi joko ilmaista tai tosi halpaa? Meitä siis minä, mies ja yksi taapero. Taapero ei varmasti vielä osaa miettiä lahjan arvoa tai edes tiedä, että sellaisia kuuluisi saada. Meille miehen kanssa joulu ei tule lahjoista muutenkaan, mutta olisihan se hauskaa, jos joku paketti olisi.

Olisiko vinkkejä mistä keksisi säästöbudjetin lahjoja? Toki muillekin ihmisille soveltuvista budjettilahjoista saa kertoa.
 
"mä"
Mikä on sulle "tosi halpa"? Olen huomannut tuon olevan aika suhteellinen käsite niin jotain euromäärää olisi kiva saada tietää :) Jos olet valmis investoimaan saippuamassaan n. 10e ja pari ruokalusikallista kahvinpuruja niin saat persoonalliset ja kauniit, itsetehdyt saippuat useammalle ihmiselle.
 
aloittaja
Ei mulla ole mitään erityisen tarkkaa rajaa "tosi halvalle", vähän riippuu mitä se lahja olisi. Mutta sanotaan nyt, että alle 5 euroa per lahja olisi vielä halpa, pari euroa varmaan tosi halpa.

Mutta en halua rajata liian tarkkaan, koska tästä voi saada joku muukin ideoita, jolla ei ole ihan sama hinta-ajatus kuin mulla.
 
"mä"
[QUOTE="mä";22201140]itsetehtyä sinappia, reseptejä löytyy vaikka kuinka. pilttipurkkeihin yms. pakattuina[/QUOTE]

Marinoituja valkosipuleja, hillosipuleita, yms. itsetehtyä. vaikka pari eri purkkia per naama.
 
"Kaisa"
jos lapsi on sen ikäinen että osaa piirtää voi lapselle antaa kangastussit ja voi piirtää luutuun/paitaan esim. mummun/papan kuvan.

Myös lasimaaleilla saa esim. nättejä kukkaruukkuja johon voi sit istuttaa joulukukan
 
"elli"
[QUOTE="mä";22201104]Mikä on sulle "tosi halpa"? Olen huomannut tuon olevan aika suhteellinen käsite niin jotain euromäärää olisi kiva saada tietää :) Jos olet valmis investoimaan saippuamassaan n. 10e ja pari ruokalusikallista kahvinpuruja niin saat persoonalliset ja kauniit, itsetehdyt saippuat useammalle ihmiselle.[/QUOTE]

Jäi kiinnostamaan tämä saippuaidea kahvin kanssa. Miten se käytännössä toteutetaan?
 
sommarcat not kirj.
Mä aion tehdä vajaa 4veen kanssa aitoja oikeita joulupipareita itsetehdystä taikinasta. Saan töistä muovisia rasioita, jotka koristellaan vaikka narulla, tusseilla, tarroilla jne. kivan näköiseksi.
Eikä maksa paljoo =) Ja lahja on varmasti arvostettu, kun piparit maistuvat aidolle ja näyttävätkin itsetehdyille =)
 
aloittaja
Monenlaisia ideoita on tullutkin. Sen verran noista käsityöideoista, että itse olen aika peukalo keskellä kämmentä, joten minä jätä virkkaukset ja muut monimutkaisemmat muille. Meillä on vielä lähisuvussa mm. käsityöläinen, antiikkia vähän harrastava sekä maalausta harrastava, joten minun itse tekemäni "räpellykset" tuskin olisivat kovin arvostettuja.

Lapsen tekemät ovatkin tietty sitten eri asia, niistä ainakin isovanhemmat tykkäävät aina, vaikka olisivatkin kuinka kamalia:D

Mutta kertokaa silti vaan lisää ideoita, joku voi soveltuakin. Jos ei minulle niin jollekin muulle.
 
"Piika-äiti"
Juuri nyt on aika kerätä talteen suppilovahverot, kuivata ne, laittaa ne kivoihin lasipurkkeihin, somistaa purkit ja tulostaa mukaan muutama ruokaohje, joissa käytetään suppiksia. Jos suppiksia kasvaa lähellä, niin on liki-ilmainen ja herkkusuille mieluinen.

Myös omenia voi leikata renkaiksi ja kuivata kuivurilla sieviksi renkaiksi ja pakata purkkeihin tai sellofaaninyytteihin.
 
"vieras"
Jos sukulaisille täytyy jotain antaa, niin käviskö vaikka jouluinen kuivakakku? Jos sen haluaa nätisti paketoida ni sellofaanin hintaa taitaa tulla enemmän kuin kakulle ;)

Meil kotona annettiin aina melko paljon lahjoja, mutta usein ne oli ihan käyttötavaraa, vaikka shampoota tai käsivoidetta. Ei maksa paljon. Vitosella löytää jo melkein mitä vaan, jos vaan kulkee silmät auki ja aloittaa jo nyt katsella tarjouksia ja alennusmyyntejä. Miesväelle oon kerran hankkinut uikkarit jouluksi. Löytyi alekorista ja tuli tarpeeseen. Kesään toki pitkä aika, mutta siinähän se juju olikin, ei kukaan odottanut uikkareita saavansa.
 
Foortti harmaana
Opiston kutomapiirin näyttelyssä oli älyhienoja kasseja ja mattoja, kysyin että MISTÄ materiaalista ne on tehty, niin arvatkaas????

Vanhoista C-kasetin/Videokasetin nauhoista!!!

Ne oli tosi käheet =D
 
aloittaja
Meillä ei ole hirveästi tapana antaa sukulaisille lahjoja ollenkaan, joten senkin puolesta jotain syötävää olisi hyvä. Ei tule toiselle sellaista oloa, että olisi pakko olla vastalahja, vaan se menee mukavana viemisenä, kun mennään kylään.

Omalle miehelle, lapselle ja itsellekin olisi vielä kiva keksiä jotain. Tää on ainakin mulle paljon hankalampi.

Kiitos taas vinkeistä, näistä riittää ideoita useammaksi vuodeksi:)
 
"Kaisa"
Myös ihan näppärä lahja on esim. ostaa katuharja, ja antaa lapsen maalata siihen kuvioita tai maalata ite.. harjaan voi myös kiinnittää jonku mukavan esim. kiiltokuvan jonka kiinnittää liimalla ja sit vain kirkasta lakkaa päälle.
 
"vieras"
Mä oon nyt monena jouluna tehnyt kavereille ja sukulaisille joko syksyllä hilloja ja purkit koristellut kivasti tai sit ite tehtyjä karkkeja... Viimevuonna tein nuita karkkeja ja sit vaan lautaselle tai koriin ja sellofaaniin. Ni ja yks vuos tein korin missä oli kuohujuomapullo, kuivattuja hedelmiä, kynttilöitä jne... Tuoho viimeks mainittuun meni tietty rahaa vähän enemmän... Tänä vuonna taas varmaan karkkilinjalla... Hirvee näpräys nois on mutta ilolla on aina ottaneet vastaan! Tuo joululahjojen miettiminen on työlästä, kun kaikilla on kaikkea!!!Mun äiti aina kysyy et mitä tarvittas ja sit joka antaa isompaan hankintaan rahaa tai sit sisarukset+vanhemmat ostaa kimpassa... Tänä jouluna pikku-sisko saa kait astianpesukoneen, johon kaiki(siis minä ja veli) laittaa rahaa minkä pystyy ja porukat maksaa loput. Mun mielestä ihan tosi hyvä juttu ni ei tuu sit sitä turhaa krääsää nurkkiin. Miehen porukat ei sit taas kysele vaan paketti vuori mikä sieltä tulee on aika kauhea. Mä oon yrittänyt ehottaa, et kysysivät mitä tarvitaan. Mut anoppi on sitä mieltä et kyllä hän tietää ja paketteja pitää meille aikuisillekin olla triljoona...
 

Yhteistyössä