iltapalasta

hei mulla on 1.3kk ikänen poika,jolle ei ole koskaan kelvannut normaalit puurot esim kaura/manna ei kelpaa vaikka kuin´yritän on syönyt noita ns vauva puuroja eli tuttelin pikku puuroja,mutta nyt alkaa niihinkin kyllästyyy.eli kysyn mitä vois iltasin sit tarjoilla?
 
Meidän tyttö 1v9kk oppi vasta päiväkotiin mentyään syömään tavallisia puuroja. Sitä ennen ei meilläkään kelvanneet muut kuin vauvojen puurot. Vaihtoehtoisesti meillä syödään iltapalalla karjalanpiirakkaa, jogurttia, leipää, muroja ja joskus pinaatti/porkkanalettuja, ne on tytön hekkua :p
 
Meidän neiti 1v10kk on ronkeli kotona. Hoidossa syö puuroakin muttei kotona,siis kaura tms. Kaupan valmispuurot tetrasta saattaa mennä. Joten annan lähes mitä vain kunhan syö jotakin,jugua,hedelmäsosetta(vauvan),näkkäriä,hedelmää,ja maitoa juo paljon. Joo ja noi murot oli kova juttu hetken,riisimurot ilman sokeria.
 
Meidän tyttö 1v 10kk tykkää marjakiisseleistä! Syö kyllä puuroakin jos laitan mehukeittoa tai hedelmäsosetta(piltti tms) sekaan, mutta vaihtelun takia välillä kiisseleitä. Se on nopea valmistaakin ja helppo! Sitten meillä kelpaa esim. rahka tai mannafrutti. :)
 
Oletko tarjonnut puurot millä tavalla? Meillä on pikakaura- ja riisihiutaleista tehdyt puurot ainoita omatekoisia, jotka kelpaa ja aina olen valmistanut näin: ½dl hiutaleita ja 1dl vettä-->kypsennys mikrossa. Sekaan ½purkkia jotain vauvan hedelmä- tai marjasosetta ja maitoa lantringiksi, jos on liian tönkköä. Tyttö syö paremmin, kun on vähän löysempää. Joskus laitan ripauksen hedelmäsokeria sekaan, jos maistuu itsestäni liian "happamalle", vähän soseesta riippuen. Olen varmaan itse opettanut turhan ronkeliksi, mutta hyvä, että edes näin menee. Päiväkotiin menee vasta 10 maissa, eikä siellä puuroa ole päässyt syömäänkään/opettelemaan.

Niin, ja saunailtoina tai muuten kiireisempinä iltoina (tai aamuina) meilläkin syödään purkkipuuroja. Niistäkin kelpaa oikeastaan vain pari makua.

Ja sitten vielä: Tyttö syö aamupuuronsa kiltisti, kun annan aina väliin pienen murusen leikkelekinkkua ja sanon, että ensin puuroa ja sitten kinkkua. Omassa kädessään on voileipä. Jos annan koko kinkkusiivun, niin se menee saman tien kokonaan, mutta näin tytöllä pysyy mielenkiinto puuroonkin pitempään. Kinkku on siis hänestä suurta herkkua. Ja ihan on nitriitillistä :ashamed: ohuen ohutta kylläkin, joten yhdessä siivussa/päivä tuskin on sitä liikaa. Muuten syötän tytölle vain nitriitittömiä makkaroita. Menipä taas jo aiheen vierestäkin :whistle: .
 
meillä on käytössä talk-muru murot. Ne ovat makeuttamattomia,kokojyväviljaa. Välillä maidon kanssa,kiisseli,mustikkasoppa...ja joskus "hätätapauksessa" olen sotkenut niitä ihan hedelmäsoseeseen.
Puuro on aina maistunut pikku herralle. Lisäksi jo edellä mainittu leipä tai ihan ruoka käy mielestäni iltapalaksi. Kunhan ei tarvitse tyhjällä vatsalla mennä nukkumaan.
 
puuroihin mehukeittoja erinlaisia,tosin eri aikaaa :LOL: ja yrittänyt myös sekottaaa puuroihin hedelmiä,ja myös maidon kanssa,mut ku ei kelpaaa ni ei.puuroja olen tehnyt sekä mikrossa että keittäen ja tulos on ihan sama
 
Meillä tyttö on tykännyt puuroista aina :) vuoden iän kun täytti niin lopetin puurojen sekaan pilltien sotkemisen, tein puuron maitoon, kypsensin mikrossa, nokare voita/margariinia ja tilanteesta riippuen pikku ripaus sokeria ja nam nam vaan mussuttaa menemään :D Tyttö on sen verta ronkeli että veteen tehdyt puurot ei maistu vaikka mitä sekaan laittasi :/ ja likan aamu ei lähde käyntiin ilman puuroa, eikä nukkumaankaan käy ilman ilta putroskeja :D
 
1,3 vuotias voi syödä jo samaa ruokaa kuin itsekin. Meillä on syöty leipää, kasviksia, marjoja, muroja, jugurttia jne. Meidän esikoinen ei ole koskaan suostunut syömään puuroa, joten kova keksiminen oli silloin kun leipää ja muroja ei voinut oikein antaa ja kuitujakin jostain piti saada. Vähän vanhemmalle lapselle voi jo antaa hapankorppua ja näkkäriä, ne ovat olleet meillä herkkua.
 
Meillä syödään vaihtelevasti leipää ja viiliä/jogurttia tai sitten puuroa. Välillä saattaa mennä viikkoja, että puuro kelpaa hyvin ja sitten ei taas ollenkaan. Leipää syö onneksi hyvin juuston kanssa ja viili kelpaa aina.
 
meillä syödään aamuisin muksun valmispuuroja kun en jaksa ennen kuutta ryhtyä puuroja keittelemään, mutta muuten poitsu syö kaura-, helmi-, riisi- ja mannapuuroa, sekä vispipuuroa. puurossa pitää olla meillä hiukka sokeria sekä maitoa ja voisilmä, perinteiseen tapaan. olen yrittänyt antaa puuroa kiisselin kanssa kuten itse tykkään syödä mutta se ei kelpaa. iltapalalla meillä syödään usein jugurttia, leipää ja nykyään muroja, ihan perus maissihiutaleita joiden sekaan pilkon esim. banaania ja lisään maitoa.. minä kysyn nykyään aina että mitä poitsu haluaa ja luettelen ritirimpsun jugurttia, puuroa, leipää, muroja jne. ja hän valitsee itse, ihana kun on omatoiminen lapsi:)
 

Yhteistyössä