iltarukouksesta

  • Viestiketjun aloittaja vähän galluppia
  • Ensimmäinen viesti
Meilläkin rukoillaan joka ilta. Rukous rauhoittaa ja tuo turvallisen olon.

Vanha perinnerukous (rukoiltiin lapsena ja oman äidin lapsuudessa)

Sylihisi Jeesus rakas,
nukkua mun taasen suo.
Enkelisi kaitsijaksi,
käske vuoteheni luo.
Ota hellään huomahasi,
vanhempani rakkaani,
koti kallis, siskot, veikot,
jotka kanssain kasvavat.


Oma tekele, jonka aion opettaa omalle lapselleni:

Ilta saapuu nyt alan nukkumaan,
tule Jeesus minua siunaamaan,
enkelisi lähetä suojelemaan,
unta sänkyni vierelle valvomaan.
Pidä käsi kiinni mun kädessäni,
pysy Taivaan Isä mun vierelläni.
Aamen!
 
sola
Meillä rukoillaan joka ilta ihan omin sanoin pojan kanssa. Ollaan rukoiltu n.1,5 v. lähtien ja nyt poika 2,5v. Kysyy sänkyyn mennessä että:"rukoillaanko?" Siunataan aina äiti ja isi ja poika sekä kaikki rakkaat läheiset, pyydetään hyviä yöunia ja kivaa seuraavaa päivää. Lisäksi rukoillaan sitten muuten vaan mitä milloinkin on ajankohtaista. Joskus aamenen jälkeen poika pyytää vielä lisää ja ehdottaa että rukoillaan vielä vaikka ukin puolesta erikseen. Ja lauletaan vielä joku laulu Taivaan Isästä!
 
me luetaan joka ilta iltarukous, lapsi toivoo aina minkä haluaa, kulkee nimillä äidin rukous:"päivän touhut taakse jää, minua jo väsyttää...". isin rukous:"levolle laske luojani.." ja mummon rukous:"rakas Jeesus siunaa meitä..."
Meistä rukous on kiva tapa, minä olen pienenä siihen tottunut, mutta miehelle ei ole sitä luettu, ei edes kuulu kirkkoon, mutta nukuttaessaan kuitenkin sen lapsille lukee. Minusta se luo turvaa.
 
Meillä luetaan iltarukous joka ilta nukkumaan mennessä, Levolle lasken luojani ja siihen perään Rakas Jeesus, siunaa meitä...
Olen iltarukouksen oppinut itse lukemaan pienenä ja se kuuluu meidän perheen nukkumaanmeno hetkeen ja kummasti se yleensä kyllä rauhoittaa kaikkia osapuolia :flower:
 
Turvallisia unia
Meillä on siunattu pikkuneiti uneen vastasyntyneestä asti. Lisäksi rukoillaan ääneen varjelusta "kummeille ja mummeille". Nyt vähän yli 1,5 -vuotiaana tyttö luettelee itsekin tärkeitä ihmisiänsä ja lisää "varjele kopsuilta!" Lopetamme rukouksen yhteiseen "Tule Jeesus lapses luo" -rukoukseen. Tärkeä hetki koko perheelle!
 
Mummo lauloi meille tuota:

Levolle laske Luojani.
Armias ole suorani.
Jos sijaltain en nousisi,
taivaaseen ota luoksesi.

Taivaassa luona Jeesuksen,
hyvä on olla lapsosen.
Kyynelvirrat kuivuvat.
Riemulaulut raikuvat.


Me luetaan lapselle iltarukous aina illalla. Uskovaisia ollaan, vaikka kirkkoon ei kuuluta. Silti kirkossa käydään enemmän kun "kirkko-uskovaiset". Siis kirkkoon kuuluvat.
 
Meillä sanotaan iltarukous. Olemme huomanneet että luottamus jonka rukous eli kunkin lapsen henkilökohtainen puhe Taivaan Isän kanssa luo vähentää kaikenlaista pelkoa ja luo turvallisuutta. Amen sanotaan meillä joskus liian nopeaan ja sitten saatetaan sanoa uusi rukous vielä unohtuneen asian johdosta.
<br><br>
 
"Rakas Jeesus siunaa meitä, anna meille enkeleitä, siivilläsi meitä peitä, älä meitä koskaan heitä..."

"Armostas oi isä lainaa mitä lapses anoopi, lohduttaja laupias, Pyhä Henki armias, rukouksemme nöyrän kuulkoot, avuksemme aina tulkoot..."

"Päivän touhut taakse jää, minua jo väsyttää, kiitos että nukkumaan peiton alle mennä saan, hyvää yötä Jumala, siunaa meitä kaikkia..."

"Ilta on tullut Luojani, armias ole suojani, anteeksi synnit antaen, rauhalla siunaa Jeesuksen..."

Muutama meidän perheessä käytössä ollut; veljeni, mummoni, tyttäreni ja omani.
 
En pitänyt levolle lasken luojani-rukouksesta.Jos sijaltain en nousisi kohta ahdisti lapsena.
Löysin kotien rukouskirjasta(joskus jaettu kai koulussa)uuden rukouksen.
Se kuuluu näin:
Rakas Jeesus siunaa meitä,
anna meille enkeleitä,
siivillänsä meitä peitä,
älä meitä koskaan heitä.

4-vuotiaan kanssa rukoillaan joka ilta.Lisäksi jatkan omilla höpötyksilläni.
Auttaa ja helpottaa.
 
oon rukoillut pojan kanssa iltasin vauvasta asti aina sillon, kun on mun vuoro laittaa häntä nukkumaan. Itselläni oli lapsena rukouksena toi "levolle lasken Luojani". Pojan kanssa oon rukoillu omin sanoin siunausta meidän perheen jäsenille ja muille läheisille nimeltä mainiten ja kiittänyt kuluneesta päivästä B)
 
saukki67
Meillä luetaan iltarukous. Pienin osaa lukea jo melkein itse 2v.
Myös isommat lapset lukevat joka ilta. Meidän mielestä se on rauhoittava totuttu hetki ennen nukahtamista!!! vaikka emme olekaan mitään himo uskovaisia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 16:59 sola kirjoitti:
Meillä rukoillaan joka ilta ihan omin sanoin pojan kanssa. Ollaan rukoiltu n.1,5 v. lähtien ja nyt poika 2,5v. Kysyy sänkyyn mennessä että:"rukoillaanko?" Siunataan aina äiti ja isi ja poika sekä kaikki rakkaat läheiset, pyydetään hyviä yöunia ja kivaa seuraavaa päivää. Lisäksi rukoillaan sitten muuten vaan mitä milloinkin on ajankohtaista. Joskus aamenen jälkeen poika pyytää vielä lisää ja ehdottaa että rukoillaan vielä vaikka ukin puolesta erikseen. Ja lauletaan vielä joku laulu Taivaan Isästä!

Voi miten suloista :heart: !!
Mulle tuli kyllä ihan tippa linssiin ja liikutuin näistä iltarukous-jutuista.
Isekkin rukoilen usein päivittäin ja pyydän yläkerrasta apua eri tilanteisiin
tai ihan kiitos-rukouksia...jne.
En mäkään oo mikään himouskovainen, en edes kuulu mihinkään uskontokuntaan! Uskon kuitenkin Jumalaan ja Jeesukseen. Ja meilläkin lapset lukee iltarukouksia, jos muistavat tai muistan muistuttaa...
 
meillä iltarukous -hetki TOSI tärkeä lapsille. vanhin lapsista jo 13 ja edelleen mukana iltarukouksessa, kuten 3 muuta nuorempaa lasta. koko perheen voimin yhdessä rukoilemme illalla. "ihan tavallinen" perhe myös ollaan, ei vakikävijöitä kirkossa. iltarukous mukava tapa koota perhe vielä illalla rauhallisesti yhteen :). siis levolle lasken luojani -rukouksella on aloitettu, mutta nyt on muutama muukin mukana, koska lapset ovat halunneet omankin rukouksen, kuten minä lapsi pienoinen.<br><br>
 
Ei lueta.
Itselläni trauma tuosta levolle laske luojasta kun lapsena sitä joutui kauhulla nukkumaan sen jälkeen kun tajusin, että jos tästä ei sitten herääkään ja nää vanhempiaan enää aamulla.
 
adam
Onko tuo levolle laske luojani teillä tässä muodossa

Levolle laske Luojani,
armias ole suojani.
Jos sijaltain en nousisi
taivaaseen ota tykösi.
Rakas Jeesus anteeks anna
kaikki pahat tekoni.
Enkelisi tulla suo
vartijaksi lapses luo.
Siunaa isää, äitiä (lasten nimet
ja muut rakkaat)
Anna meidän rauhassa
tänä yönä nukkua.
(+) Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Amen.
 
Ei lueta. Ei luettu mun kotona enkä sen koommin niitä osaa, kirkkoon liityin kun piti mennä naimisiin, silti en kiellä enkö uskois, mutta mulla tekee vaikeeta muistaa illalla hampaidenpesu, joten rukous olis jo mahdottomuus :LOL:
 
Luetaan varmasti sitten kun tyttö oppii puhumaan.. Mummuni opetti mulle aikoinaan tämän:

Rakas Jumala.
Taasen on ilta.
Yö joutuu, jo nukutaan.
Surut lievitä vanhemmilta.
Ovat joskus he murheissaan.
Koko maailman kansoja siunaa.

Koti eläimet läävässään makaa.
Nuo kiltit, lempeät niin.
Rakas Jumala tähtien takaa, näet näidenkin vuoteisiin.
Uni rauhaisa kaikille anna.

=)
 

Yhteistyössä