Iltasatujen vaikutus lapseen?

Miten mielestänne iltasatujen lukeminen lapselle vaikuttaa lapsen käytökseen tai kasvamiseen? Ja luetteko itse lapsillenne iltasatuja? =)

Mielestäni iltasaduilla on hyvä vaikutus lapsen kasvuun ja se lähentää suhdetta lapsiin. Lapset oppivat kuulemansa perusteella ja iltasatujen luku auttaa oppimiseen myöhemmällä iällä.

--> joten luetteko lapsillenne iltasatuja? entäs lempisadut? <:

Kirjoitelkaa ja kritisoikaa.
 
Meillä iltarutiineihin kuuluu iltasatu. Joskus lapset haluavat valita sadun itse, joskus pyytävät minua valitsemaan.

Luetaan laidasta laitaan: oikeita satuja, Nalle Puh-sarjakuvalehteä, kuvakirjoja, pitkiä kertomuksia (siis kuvattomia kirjoja) luku/ilta. Kaikenlaista.

Kaipa se on lähinnä sellainen iltarauhoittumis- ja lähekkäinolohetki ilman sen kummempia tarkoituksia. Tosin pidän lukemista ylipäänsäkin tärkeänä ja mukavana asiana, sillä elämä on loppujen lopuksi aika lyhyt eikä kaikkea ehdi kokea itse. Jos on eläytymiskykyä voi paljon kokea myös kirjojen avulla.
 
Meillä luetaan muutenkin paljon, ja iltasatu on yksi päivän mukavimmista hetkistä. iltasaduista kannatta pitää kiinni vähän isompienkin lasten kanssa, sillä se on hieno hetki hiljentyä ja ajatella vähän arjesta irti olevia asioita.
Lapsilla kehittyy auditiivinen taito, joka varmaan auttaa keskittymiseen ja esim. koulutyöhön.

Kirjoja lukiessa voi myös vaivihkaa pohtia kaikenmaailman asioita. Meillä satuhen lukeminen jäi joksikin aikaa, kun vauvalla oli koliikki ja huomasin, että vastaavaa rauhallista herkkää hetkeä ei päivän mittaan tule,ja sitten keksimme systeemin jolla saimme turvattua isoille iltasadun vauvanitkuista huolimatta.
 
Olen meidän iltasatuilija, luen yhdestä kolmeen tarinaa ennen lapsen nukkumaan menoa. Makaamme lahekkäin parisängyssä ja luen hänelle yleensä hänen valitsemiaan kirjoja, joista useimmat luetaan monenä iltana peräkkäin eli niistä on tullut lempikirjoja. Lapsi keskittyy kuuntelemaan ja hiljentymään aikuisen lähellä - se on päivän paras hetki!
 
pöpö
Meillä on luettu iltasatuja lapsille ihan alusta asti. lapselle iltarutiineihin kuuluvalla iltasadulla on rauhoittava vaikutus. Meillä tykätään kaikelaisista kirjoista, olemme lukeneet paljon kotimaisia lastenkirjoja joissa on tosi ahuskoja juttuja ihan aikuisillekin. Lapset saavat valita mielensä mukaan kirjastoautolta kirjoja ja joskus isä tai äiti lainaa kirjastosta kirjoja.
Vaikka toppuluokkalaisemme ja eskarilaisemme osaavat jo itsekin lukea, on iltasatu mukava yhteinen hetki vanhempien kanssa (luemme mieheni kanssa vuoroilloin).

olen myös ollut äikänopena ja huomannut lasten aineista, että lapsilla, joille on luettu paljon on paljon laajempi sanavarasto sekä kyky kirjoittaa tarinoita.
 
kukkerikuu
Luen iltasatuja melkein joka ilta. Yleensä jotain Mauri Kunnaksen kirjaa tai Muumeja tai ihan sitten satukirjan satuja, sellasia mukavia satuja. Rauhottuvat sänkyyn samalla. Lukeminen lapsille kannattaa aina, jo puheenkehityksenkin kannalta. Meillä nuorempi on nyt koko vuoden käynyt puheterapiassa ja siellä on kehotettu lukemaan paljon. Nyt pojalta tulee jo juttua mukavasti. =)
 
Satuja lukealla lapsi oppii paljon kielellisiä käsitteitä (esim. haarukka, veitsi ja lusikka=ruokailuvälineet, auto, pyörä, juna=kulkuneuvoja) joita ei muussa yhteydessä ja puhekielessä tule käytettyä.
 
Meillä ei lukeminen onnistu. Kaksoset alle 2vuotiaita, ja jos heille yritän lukea, alkaa viimeistään puolen minuutin päästä molemmat yrittää repiä kirjaa käsistä ja alkaa kauhea tappelu.. :'(
Sitäpaitsi meillä ei edes ole satukirjoja, nuo on sellasia pahvikirjoja mitä olen yrittänyt silloin tällöin lukea..
Sain sellaisen idiksen äsken että jospa koittaisikin lukea vasta kun tenavat on sängyissä (pinnasängyt vielä käytössä), ehkä toimis paremmin.. Joten eikun kirjastoon vaan!! :)
 

Yhteistyössä