Iltasatukäytäntönne? Kuka valitsee, milloin luetaan jne??

  • Viestiketjun aloittaja afd
  • Ensimmäinen viesti
afd
Te keillä on useampia lapsia niin kuka iltasadun valitsee? Onko jotenkin vuorotellen isomman ja pienemmän satuja? Luetaanko kirjoja osissa vai kaikki kerralla?

Missä vaiheessa iltasatu luetaan? Ja missä luetaan?

Meillä on vähän hakusessa hyvä "iltasatu"käytäntö. Luetaan yleensä sohvalla ja siitä sitten nukkumaan. Muuten ei kaikki 3 lasta näe kuvia. Isompaa kiinnostais pidemmät (osissa luettavat) jutut mutta keskimmäinen ei sellaisia jaksa. Nuorin ei meinaa jaksaa mitään. Kenen mukaan tässä pitäis mennä vai yrittää vaan vuorotella?
 
Lapset ehdottavat. Lukijalla lopullinen päätäntävalta.
Iltasatu luetaan (perhe)petiin mentäessä ja lukija vaihtelee; joko mies, minä tai jompi kumpi teineistä. Joskus pienimmät saattavat nukahtaa ennen kuin lukeminen on loppunut. Se ei ongelma.
:)
 
"Piika-äiti"
Iltasaduksi luetaan joka ilta useampi satu. Molemmat pienet saavat valita paikalla olevista ja löytyvistä kirjoista mitä haluavat kuulla ja yleensä lukijakin haluaa lukea jotakin. Puoli yhdeksän ja kello kymmenen välillä illalla lueskelemme ja laulamme iltalaulut. Sadun lukee se ken sinä iltana ennättää tai haluaa: minä, mies tai jompi kumpi kotona asuvista isoveljistä
 
"TaneliKaneli"
Yhdessä yleensä valitaan, riippuu vähän onko "kiire" nukkumaan (= myöhä) vai ei. Välillä mies lukee toiselle ja minä toiselle, ikäeroa 3v, joskus menee samat sadut. Ennen luettiin aina sohvalla, nykyisin sohvalla tai kerrossängyn alapedillä. Lukeminen on viimeinen ennen nukkumaan menoa.
 
"Vieras"
Meillä neljä lasta ja ikähaitari 3-12. Joskus kaksi vanhintakin haluaa tulla kuuntelemaan satua. Meillä on jaettu usein niin, että mieheni lukee osalle ja itse osalle. Satu luetaan meidän sängyssä tai lasten omissa sängyissä. Sadun valkkaamisessa vuorotellaan. Jokainen saa valita mieleisen kirjan. Nuorimmainen jaksaa nykyään kuunnella jo pitkänkin sadun. Eilen illalla sai valita toiseksi vanhin, koska toimi kaikista reippaimmin iltapalalla ja toimi muutenkin reippaasti. Kunnaksen kirja luettiin meidän sängyllä ja nuorimmainenkin jaksoi kuunnella. Vähän aika sitten, kun nuorimmainen ei vielä jaksanut kuunnella, kun lyhyen sadun, niin toinen luki isommille ja toinen nuorimmalle.
 
Iltasatu luetaan viimeiseksi kun kaikki ovat sängyssä, niin nuorimmat saa nukahtaa. Nykyään luetaan kuopuksen sängyssä makuulla, sisko kuuntelee yläsängyssä. saduiksi valitaan semmoisia missä ei ole kuvia vaan pitää keskittyä kuuntelemaan. On ollut toimiva juttu 2v alkaen , sitä ennen on luettu ensin pienelle joku muumikirja tms. ja sitten vaikkapa ellaa, narniaa, vanhojakansansatuja tms.
 
Mami 87
Hahah pakko kertoa tähän oma hirviöäititunnustus: Luen lapselleni (alle 2v) kirjaa, mikä milloinkin sattuu itselläni olla luennassa, sillä minulla ei ole muuten aikaa lukea koskaan. Tadaa.
Varmaan siirrymme lastenkirjallisuuteen ihan heti kun lapsi kasvaa ja alkaa tosissaan kuuntelemaan ja saamaan saduista muutakin irti kuin hyvän unen..:)
 
"aapee"
Hahah pakko kertoa tähän oma hirviöäititunnustus: Luen lapselleni (alle 2v) kirjaa, mikä milloinkin sattuu itselläni olla luennassa, sillä minulla ei ole muuten aikaa lukea koskaan. Tadaa.
Varmaan siirrymme lastenkirjallisuuteen ihan heti kun lapsi kasvaa ja alkaa tosissaan kuuntelemaan ja saamaan saduista muutakin irti kuin hyvän unen..:)
Mä tein tota aivan samaa silloin kun oli vaan yksi pieni lapsi. Toimi varsin hyvin :)
 
  • Tykkää
Reactions: MeaMansikka
Asterixit on kahlattu aikaa sitten läpi, nyt ovat vuorossa Lucky Luket. Tytär tykkää, varsinkin kun ekaluokkalaisena osaa jo lukea sanan sieltä ja täältä. Olen lukenut hänelle siitä lähtien kun hän on jaksanut kuunnella. Vaimo lukee kuopukselle.
 
"mä"
[QUOTE="vieras";25000715]Toivottavasti tää oli vitsi. Tai ainakaan kenellekään normaalille aikuiselle ei liene tarpeellista selittää satujen merkitystä lapsen kielelliseen kehitykseen.[/QUOTE]

Meillä isommalla on mini dvd- soitin, katsoo ja kuuntelee sieltä satunsa iltaisin, vauva ei vielä tarvii mitään :)
 
"vieras"
Harvoin luetaan illalla, mut pitkin päivää kyllä. Viimeksi tänään, lapsia 4 joista yks oli eskarissa ja nuorin päiväunilla joten 2 sai valita kumpainenkin oman sadun.
 
"Äitikissa"
Luetaan siten, että molemmat lapset on jo sängyssä, ja valot pois. Taskulampun valossa. Joka toinen ilta isi lukee, joka toinen ilta äiti. Ja molemmat saa valita yhden sadun; kuitenkin, jos toisen satua ei jaksa kuunnella, ei sitten lueta sitä omaakaan satua. Lisäksi jos ilta on ollut ihan kaaosta ja lapset menneet pitkin seiniä, en välttämättä lue ollenkaan, vaan saavat mennä suoraan nukkumaan. Unilaulut meillä soivat aina ja niihin lapset sitten nukahtavatkin.

Iltasatuja meillä alettiin lukea kun nuorempi oli 2-vuotias, koska sitä ennen eivät jaksaneet kuunnella. Sitä ennen lauloin itse aina tarvittavan määrän unilauluja:)
 
"vieras"
Meillä on vuoropäivät lapsilla,että kuka valitsee.Ja paikka on aina sama:meidän sängyssä maataan koko porukka.Ajankohta on iltapalan jälkeen ja ennen hammaspesua siinä noin kahdeksalta illalla.Eli sadun jälkeen käyvät pesemässä hampaat ja sitten on peittelyt omiin sänkyihin.Yleensä lapset ottaa sitten sänkyyn vielä jonkun kirjan,jonka selaavat läpi ennen kuin uni tulee.
 
"Anna"
Mulla on 5- ja 1-vuotiaat lapset. Joskus annan 5-vuotiaan valita, mutta täytyy tunnustaa, että useimmiten valitsen itse, koska on mukavampi lukea hyvin kirjoitettuja kirjoja. Yksivuotias istuu sylissä. Ehkä sitten myöhemmin molemmille luetaan omat jutut. Vaikea sanoa. Vielä tuo yksivuotias on hyvin jaksanut kuunnella ja katsella kuvia.
 
Kaikki kolme lasta valitsevat oman kirjan, ja mä sit päätän missä järjestyksessä luetaan ne. Yritetään vaihdella, että suunnilleen vuorotellen olisi jokaisen vuoro olla ekana.
Joskus valitsen vielä itse jonkun kirjan lisäksi, jos lapset on valinnut kovin lyhyitä satuja. Sängyssä aina luetaan, ja sen jälkeen sit lapset alkavat nukkumaan.
 

Yhteistyössä