iltatähti, miten se määritellään?

  • Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti
"odottaja"
Meillä lapsia 9, 7 ja 5-vuotiaat. Nyt odotellaan neljättä. Ihmiset sanoo että teitte sitten iltatähden...itse en iltatähdeksi ole ajatellut tulokasta. Miten olette mieltäneet iltatähden?
 
"vieras"
No meillä on nyt yksi lapsi (8kk) ja toinen tulossa. Olemme 24 ja 25 vuotiaita. Suunnitelmissa olisi tehdä se kolmas sitten kolmekymppisenä, ja ajattelen sitä iltatähtenä.
 
"vieras"
Iltatähti on joko vahinko lähellä neljää kymppiä tai sitten naisen vuosia vänkäämä pakkolapsi.

Anteeksi, tuo oli rumasti sanottu. Mutta kai se iltatähti on lapsi, jolla on ikäeroa perheen muihin lapsiin ainakin 5 vuotta tai enemmän ja syntyy siinä vaiheessa, kun ehkä jo ajateltiin, ettei lapsia tulisi enää enempää. Jos koko ajan yritetään lasta, mutta se viivästyy useilla vuosilla, en puhuisi iltatähdestä.
 
"Hanna"
Iltatähdestä olen kuullut käytettävän nimitystä perästä paiskattu, se kuvaa aika hyvin, joten kyllä ap:n lapsi mielestäni on iltatähti.

muut tehty peräkanaa ja yksi sitten tulee vuosien päästä
 
"vieras"
[QUOTE="anne";28249866]Minua ihmetytti kun saimme ainokaisen, todella toivutun silloin 35v ja häntä sanottiin iltatähdeksi. Miksiköhän?[/QUOTE]

Pelkästään ikäsi vuoksi luulen, tai oliko kyseessä ihmiset, jotka eivät tienneet, ettei teillä ole muita lapsia? No jos on niin vieras, tuskin tietää ikääkään kovin tarkkaan.
 
"anne"
[QUOTE="vieras";28249867]Pelkästään ikäsi vuoksi luulen, tai oliko kyseessä ihmiset, jotka eivät tienneet, ettei teillä ole muita lapsia? No jos on niin vieras, tuskin tietää ikääkään kovin tarkkaan.[/QUOTE]

Tiesivät ikäni ja ettei muita lapsia ole.
 
"vieras"
Voiko mielestänne sanoa uuspertheen ainoaa yhteistä lasta iltatähdeksi? Siis kun kummankin puolison omat lapset ovat jo teini-iässä ja sitten viime tipassa tehdään yhteinen lapsi, onko tämä iltatähti? Minusta ei. Mutta ei se tietty haittaa, jos jonkun mielestä on.
 
"anne"
[QUOTE="vieras";28249871]Voiko mielestänne sanoa uuspertheen ainoaa yhteistä lasta iltatähdeksi? Siis kun kummankin puolison omat lapset ovat jo teini-iässä ja sitten viime tipassa tehdään yhteinen lapsi, onko tämä iltatähti? Minusta ei. Mutta ei se tietty haittaa, jos jonkun mielestä on.[/QUOTE]

Tuntuu että nykyään sanotaan iltatähden odottajaksi kun on yli 30v vaikka se tuntuu oudolta saahan jotkut ainokaisensa 40v tai yli.
 
"vieras"
[QUOTE="anne";28249876]Tuntuu että nykyään sanotaan iltatähden odottajaksi kun on yli 30v vaikka se tuntuu oudolta saahan jotkut ainokaisensa 40v tai yli.[/QUOTE]

Niin taitaa olla. Kyllä minusta siihen määritelmään liittyy oleellisesti se, että lapsi on kuopus ollakseen iltatähti, ei ainoa lapsi.
 
"vieras"
Mä inhoan koko sanaa :(! Meidän lapset eivät ole syntyneet ihan lyhyen yrityksen jälkeen (paitsi yksi, puolen vuoden yrityksellä noin). Kolmatta yritimme pari-kolme vuotta, sitten totesimme, että ikäero isompiin tulisi liian isoksi, aloitimme ehkäisyn ja olin varailemassa aikaa lopullisempaan ehkäisyyn. Ja hupsis, olinkin yhtäkkiä raskaana! Eka tunne oli järkytys, ikäeroa isompiin todella olisi kymmenisen vuotta. Mies odotti alusta saakka innolla, itsekin lämpenin puolen välin paikkeilla. Enää en vuoden vanhan äitinä osaisi kuvitellakaan elämää ilman tuota pientä päivänsädettä. En jaksa jokaiselle historiaamme selitellä mutta mua inhottaa järjettömästi noi 'päätitte sitten iltatähden vielä tekaista' -kommentit :(.
 
[QUOTE="vieras";28250110]Iltatähti on se viimeinen lapsi joka syntyy, kun isommat ovat jo aikuisia. Esim. Kaisa Liskin lapsi on iltatähti, kun hänen edelliset lapset on jo aikuisia.[/QUOTE]

Näin mäkin ajattelen. Sisarukset syntyneet 62,64 ja 70 vuosina ja itse 87. Mua on aina sanottu iltatähdeks.
 
Virallista määritelmää iltatähdelle tuskin on asetettu, kuten tästä keskustelusta käy ilmi, mutta tuon oman omakohtaisen näkemykseni asiasta. Itse sain meidän kolmannen lapsen 33- vuotiaana ja puhuttelin häntä "iltatähtenä" odotusaikana syystä, että tiesin että lapsi on suurella todennäköisyydellä perheemme viimeinen lapsi ja koska hänellä oli ikäeroa keskimmäiseen lapseen vähän yli viisi vuotta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28249882]Minusta siihen liittyy myös ajatus siitä, että pitkään yhdessä olleelle pariskunnalle syntyy vielä yksi lapsi.[/QUOTE]

Niin minustakin. Niitä edellisistä suhteista syntyneitä lapsia ei "oteta huomioon" iltatähdestä puhuttaessa.
 

Yhteistyössä