"Iltavirkun isän tunnustuksia" Mitä mieltä olette?

Jokos tämä on ollut täällä? Tässä artikkelissa isä puolustelee siis perheensä elintapaa nukkua puolille päivin. Mitä mieltä te olette?

"Olemme aamutokkurainen iltavirkku perhe, toimittaja Jarkko Uro tunnustaa. Vauvamaailma näyttää kuitenkin pyörivän aamuvirkkujen ihmisten ehdoilla eikä puolillepäivin nukkuvaa perhettä oikein ymmärretä esimerkiksi neuvolassa."

"Aamuvirkut saavat myös positiivisempaa palautetta omasta vanhemmuudestaan. Hurjimmankaan aamuvirkun ei tarvitse selitellä neuvolassa aikaisin nousemistaan. On täysin hyväksyttävää, että lapsiperheessä noustaan kello 5:30 aamulla.

Iltavirkut vanhemmat kokevat taas syyllisyyttä aamu-unisuudestaan. Eikä ihme! Jos on ilta yhdeksän jälkeen puistossa, on aikafasistien mielestä liian myöhään ulkona lapsen kanssa. Jos ei ole syönyt vielä kahdelta päiväruokaa, pitää toisten mielestä lasta nälässä."


Jarkko Uro Lähde: Iltavirkun isän tunnustuksia
 
en ole aiemmin törmänny tuohon mutta luen kyllä.

mie olen myös iltavirkku ja aamuntorkku, samoin on tyttäreni. ja joskus täytyy sanoa että on pakko kirjaimellisesti repiä itteni hiuksista aamulla ylös, aivan sama vaikka oisin just nukkunu kakstoista tuntia niin jos kello on kuus, olen aivan takuuvarmasti pihalla ku lumiukko.

samaa ongelmaa ei siis ole jos nukun vaikkapa kakstoista tuntia heräten kymmeneltä.
 
Mekin ollaan, mahdollisuuksien mukaan, iltavirkkuja ja aamuntorkkuja. Koulu ja työ häiritsevät tämän elämäntavan toteuttamista, mutta loma-aikana eletään sen rytmin mukaan mikä meille parhaiten sopii, ja se on nimenomaan se että illalla valvotaan kauemmin ja aamulla nukutaan pidempään.

Ei oo ongelma meille. Muille kyllä tuntuu joskus olevan - arvostelua ollaan kuultu. Lasten ei kuulu valvoa puoleenyöhön, lasten pitää herätä aamulla ajoissa tai muuten tulee ongelmia koulun suhteen (ei ole tullut, ei).
 
Mielenkiintoinen artikkeli. Varmaan se olikin tarkoitettu kärjistetyksi mielipiteeksi, mutta silti siellä oli kohtia joita en oikein voi ymmärtää. On ihan totta, että neuvola-ajat voisi kyllä sopia iltapäivään, siten, että iltavirkkukin ihminen jaksaa nousta. Mutta se, että lapsi pitäisi saada vuorohoitokotiin, koska vanhempi haluaa nukkua aamulla pitkään (eikä ole siis vuorotyössä) tai että koulun pitäisi alkaa myöhemmin siksi että iltavirkut pärjäävät siellä, on ihan kummallinen ajatus. Itsekin valvon mielelläni iltaisin ja nukkuisin pitkään aamuisin, mutta kyllä mä nyt sentään aina olen saanut perseeni kouluun nurisematta jostain aikafasismista.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä