Imetykseen 3 pv tauko, vauva 5 kk

Hei,

Tällainen kysymys: onko kellään kokemusta ?

Olen suunnitellut viikonloppureissua tyttökavereiden kanssa B) , vauva jäisi isin hoiviin.

On nyt 4 kk ja syö vain tissimaitoa (ja kasvaa superhyvin, n.8,5 kg).
On ollut isin hoivissa useasti iltoja ja huolii NANia hyvin pullosta.
Isi myös hoitaa päivittäin paljon joten on lähes yhtä "tuttu" kuin äiti.
(mua mietityttää myös vähän tuo ero: tekeekö haittaa vauvalle :heart: ?)

Nyt mietin uskallanko tuollaiselle reissulle kuukauden kuluttua ja onko mahdollista vielä senkin jälkeen jatkaa täysimetystä?
(sitähän ei tiedä mikä on tilanne sitten mutta toivoisin täysimettäväni sinne lähelle 6 kk...)
 
Imetys varmaan jatkuu onnistuneesti, jos pidät maidontuotantoa esim. lypsämällä yllä, ollessasi reissulla. Muuten se ainakin hetkellisesti vähenee, vaikkakin noin lyhyen tauon jälkeen varmasti vielä onnistuu muutenkin. Enkä tarkoittanut että älyttömästi pitäs lypsää, vaan sillei että vajautat vaan rintoja aina välillä. Lypsät päältä vähän lavuaariin tai muuhun sellaiseen. Helpottaa se omaa oloasikin mutta myös rinnat saavat samalla stimulaatiota.

Jos vauva on tottunut juomaan NANia pullosta ja juo sitä mielellään, niin on ravinnonsaanti ainakin taattu ja sitä ei tarvitse murehtia. Itse varmaankin lypsäsin maitoa etukäteen ja pakastaisin sen ja antaisin sitä. Meillä ollaan täysimetyksellä eikä siis korvikkeita ole käytetty eikä kylläkään huoli niitä eikä pulloa. Luulisin että tuo äidinmaito toisi sellaista turvallisuuden tunnetta kun on tuttu maku.

En muista onko tuon ikäisellä vielä eroahdistusta, mutta jos vauva viihtyy isän kanssa ja pärjäävät hyvin, tuo varmasti lähentää heitä entisestään ja tuo isälle lisää itseluottamusta vauvan hoidossa.

Itse en raaskisi jättää noin pitkäksi aikaa, kun en raaski jättää vielä yökyläänkään. Mutta jos tuntuu mielestäsi hyvältä ratkaisulta ja ruoat&hoidot järjestyy, niin miksei. Ei tarvitse muiden hyväksyntää hakea. Kyllä vauva varmasti pärjää isän kanssa ihan yhtä hyvin, jos on tuttu syli. Varmaan vauva kaipaa äitiä eniten ruokailutilanteessa ja kun on lohdutuksen tarpeessa. Ehkä reissun lähestyessä ja nytkin olisi ehkä syytä antaa isän hoitaa paljon nukuttamisia ja ehkä antaa lypsettyä rintamaitoa/NANia pullosta joillakin ruokailuilla, niin on sitten tavallaan tuttua molemmille.

Omasta puolesta on vaikea sanoa, kun itse hoidan muksut kokonaan eli mies ei osallistu. Meillä ainakin pitäisi pitää kunnon "kurssi" ennen kuin voisin lähteä mihinkään, kun miehellä ei ole juurikaan kokemusta muksuista. Ja ihan omasta halustaan.. :whistle: Mutta teillä asiat on paremmin kun on kaksi osallistuvaa ja turvallista vanhempaa =)
 
Moi!

En ota kantaa siihen, että tekeekö ero haittaa vauvalle, koska en tiedä. Luulis että ei tee haittaa, koska on kuitenkin tuttu isä siinä, eli eri asia jos molemmat vanhemmat lähtis reissuun.

Tosi kiva muuten, että sullakin isä, joka päästä äipän välillä tuulettuun!

Mullakin suurinpiirtein saman ikäinen vauva, ja täysimetän minäkin. Meilläkin mies on katsonut muutamia iltoja vauvaa, kun äiti on käynyt tuulettumassa. Rintapumpulla olen kerännyt maitoa talteen ja vauva on sitten syönyt sitä, kun en ole paikalla.

Itse en varmaankaan pystyisi lähtemään koko viikonlopuksi, kun tulisi niin hirveä ikävä vauvelia..

Mutta kuule, sun varmaan kannattaa rintapumppu ottaa mukaan sinne reissulle, ellet ole tottunut käsinlypsyllä tyhjentää rintojasi. Reissu on kolme päivää, niin ehkä se saattaa hetkellisesti vähentää maidontuotantoa reissun jälkeen, kysynnän ja tarjonnan laki nääs.. Mutta palautuu varmasti entiseen määräänsä, kun sitten jatkat imetystä.

Ainoa ongelma voi olla se, että jos vauvasi ihastuu liikaa tuttipulloon, eikä enää halua rintaa imeä. Näitä tapauksia olen kuullut, mutta ainakin meillä vauva on hienosti huolinut rinnan takaisin muutaman tuttipullosyöttökerran jälkeen. :wave:

Että ei muuta ku reissaamaan, jos siltä tuntuu! :)
 

Yhteistyössä