Imetyksen lopetus ja pahkurat rinnoissa

Hei!

Olen lopetellut imettämisen vähän kerrallaan ja viime torstaina imetin viimeisen kerran. Lapsi on tulee 1 vuoden loppukuusta. Nyt toisessa rinnassa on pitkänomainen pahkura (1,5 cm leveä ja 4 cm pitkä) rinnansuuntaisesti. Epäilin, että pahkura on "jämähtänyttä" maitoa, mutta vaikka olen sitä hieronut saunassa ja ilman sekä yrittänyt rintaa pumpata, ei se katoa minnekään. Tilasin ajan lääkärille, mutta sain sen vasta ensi viikon torstaille. Onko muilla ollut tämmöisiä? Pelkään niin kovasti rintasyöpää :'(
 
Mulla oli kans sellanen pahkura (ja muistaakseni vielä imetys aikana tai just kun olin lopettelemassa). Kävin gynellä ja se laittoi eteenpäin. Onneksi se ei sitten ollut mitään vakavaa =)

En usko että se sullakaan on mitään vakavaa, raskauden ja imetyksen aikana voi olla ties minkälaisia pahkuroita. Ja imetyksen loputtuahan menee kauan ennenkuin hormonitoiminta taas tasaantuu. Mutta hyvähän se on oman mielenrauhan takia käydä näyttämässä. Voimia :hug:
 
lisää vaivoja
Heips, minulla kans on imetys ihan loppumetreillä. Eilen tunsin rinnassani ajoittaista kuumotusta ja kipua. Kipu tuntuu välillä kovanakin vihlaisuna esim. kun nostan vauvaa. Kipu on kyllä yhdessä kohtaa. Toivottavasti kyseessä ei ole alkava paise..
 
minulla on ollut vastaavanklainen pahkura rinnassa,joka ei ollut yhtään kipeä. Se oli "kysta" jonka sisälle oli kertynyt maitoa,eikä se tullut sieltä pois vaan piti muutaman kerran neulalla imeä lääkärissä.
 
Mullakin on ollut noita pahkuroita rinnassa ja vuotanut maitoa, vaikka on jo 2 vuotta imetyksen lopetuksesta. On tehty mammografiat yms., siellä on vaan nesterakkuloita, joissa on ollut maitoa. Tänään just kävin ultraäänessä, lääkäri sanoi, ettei ole vakavaa, mutta kehoitti käymään uudestaan tutkimuksissa vuoden kuluttua. Jos vielä tulee maitoa, niin sitten taas tavalliselle tk-lekurille, jotain lääkettä kai määrää. Kyllä se säikäyttää tuommoiset oudot jutut rinnoissa ja hyvähän niitä on tutkia muutenkin säännöllisesti.
 
Mulla on kans imetyksestä jo yli 2 vuotta. Silti noita"pahkuroita" vielä rinnoissa. Ja nyt on ilmennyt kipua. Välillä tulee maitotippojakin... Varasin ajan lääkärille. Meen sinne maanantaina vähän jännittää mitä se sanoo... joskus söin kans maidoneritykseen estolääkitystä mut ei auttanut mulla.... Prolaktiini testi tehty. Kaikki ok. Toivotaan ettei mitään vakavaa!!
 
Kiitos kaikille vastauksista. Hieman helpotti kun luin teidän kertomuksianne. Mun patti ei ole myöskään yhtään arka. En tiedä ovatko nuo kasvaimet sitten yleensä kipeitä vai onko niissäkään mitään säännönmukaisuutta. Ens vkon loppupuolelle täytyy odottaa, että pääsee lääkäriin. Tutkitaanko rintoja ultralla ja jos näin on, niin voidaankohan niitä tutkia samalla neuvolan ultralla, jolla sikiötäkin tutkitaan?
 
Hei!

Pahkura-asia on nyt onnellisesti selvitetty. Gyne laittoi lähetteen mammografiaan ja tietenkin ehdin jo itkeä ja surra mahdollista syöpäkasvainta. Muutamaa päivää ennen mammografiaa olin saunomassa ja kävin uimassa viileässä vedessä. Muutaman saunavirvokkeenkin nautin :LOL: . Aamulla huomasin patin pienentyneen ja lopulta se hävisi kokonaan. Vain pientä epätasaisuutta jäi jäljelle. Mammografiassa ja ultrassa ei näkynyt mitään joten uskon, että tuo kylmä/kuuma-hoito oli se, joka patin hävitti. Pahkura oli siis normaalia imetyksen lopetukseen liittyvää eikä mitään vaarallista. Kannatti tuo rinta kuitenkin kuvata, jotta sai lopullisesti mielenrauhan. Eli tällainen loppu oli minun pahkurallani.
 

Yhteistyössä