Imetyksen lopetus/vähentäminen

Olen 8kk ikäisen ihanan lapsen äiti. Kuukauden kuluttua olen menossa töihin ja lapsi on hoidossa 3 päivänä viikossa. Lapsi juo nokkamukista aterioilla vettä ja/tai korviketta. Yöllä ei enää syö. Pikku hiljaa olen vähennellyt imetystä niin että imetän enää vain aamulla ja illalla. Maidon tulo on koko imetyksen ajan ollut itselläni runsasta. Lapsen kiinnostus imetystä kohtaan on päivällä vähentynyt, ei ole edes huomannut jos jätän aterian jälkeen imettämättä, vaan annan korviketta nokkamukista. Iltarutiineihin imetys tuntuu edelleen kuuluvan. Tosin siinä missä ennen nukahti rinnalle, niin nykyää tahtoo illalla omaan sänkyyn nukahtamaan (mikä on ihanaa, että osaa nukahtaa "yksin"). Eli uskon että tottuisi illallakin nopeasti uusiin rutiineihin. Nyt pähkäilen, että jatkaako näitä kahta imetystä/vrk töihin palatessa vai kannattaisiko nekin jättää pois. Pelkkään iltaimetykseen en uskalla jättää, koska pelkään että maidon tulo loppuu siihen. Pahinta mitä voisi tapahtua, olisi se että maidontulo loppuisi juuri kun aloittaa hoidossa, jolloin tulisikin kaksi isoa muutosta kerralla. Jotenkin tämä imetystouhu alkaa jo kyllästyttää: kun tulee hampaita niin lapsi pureskelee, on alkanut leikkiä (=nipistellä) rinnoillani. Puhumattakaan imetysvaatteista ja liivinsuojista joihin olen niin kypsä. Alapääkin on kuiva kuin saharan autiomaa ja seksiä pitää harrastaa imetyspaita tai liivit päällä (tämä ei ole ehkä olennaisin asia, mutta ku kunnon seksiä on ollut viimeksi alkuraskaudessa yli vuosi sitten, niin alkaa sekin jo vaikuttaa). Maidontulo on siis runsasta ja yöllä pitää käyttää myös liivinsuojia. Toisaalta, nyt kun päiväimetykset ovat loppuneet, voin käyttää päivisin "omia" vaatteitani. Pelkään myös sitä, että tuleeko imetystä ikävä jos sen lopetan. Mieheni antaa minun tehdä päätöksen, ainoa kommentti häneltä oli neuvolan suositus imettää 1 v. ikään asti. Toisaalta, vaikka nyt jatkaisin imetystä, on se varsinainen "the imetys" loppunut jo kuukausia sitten. Siis tarkoitan sitä täysimetyksen aikaa, jolloin hampaaton vauva söpönä nauttii äidin läheisyydestä ja tuhisten torkahtelee rinnalle. Söpö vauvani on edelleen, mutta ei enää niin rauhallinen...

Kertokaa omia kokemuksia imetyksestä ja se lopettamisesta. Te jotka olette imettäneet vaan 1-3 kertaa/vrk, säilyikö maidontulo sillä hyvänä vai hiipuiko itsestään? Iskikö haikeus tai katumus lopettamisen jälkeen? Lisääntyivätkö seksihalut tai puolison osallistuminen lapsen hoitoon?
 
Vielä ei kommentteja ole kuulunut. Tulin siihen tulokseen että mieheni puhuu vähän mutta asiaa. Lapsen terveydelle osittaismetys on kuitenkin hyväksi, joten päätin sitä jatkaa niin kauan kuin lapsi haluaa. Imetän nyt 2-3 kertaa päivässä, päivällä lisäksi korviketta nokkamukista. Maitoa tuntuu hyvin riittävän, kun imetän molemmat rinnat ja lapsi imee paljon kerralla. Ongelmia (maidontulon vähenemistä) harvasta imetyksestä tuleekin käsittääkseni silloin kun vuorokauden kokonaismaitomäärä jää pieneksi, eli jos vauva on vielä kovin pieni. Pureminen on jäänyt, liittyi ilmeisesti hampaiden tuloon. Siitä sain myös opetettua pois, ottamalla rinnan pois suusta puremisen yhteydessä kera ei-sanan. Päivällä imetän vain niinä päivinä kun ollaan kotona kiireettömästi. Kyläilyreissuille voikin sitten laittaa jonkin kivan paidan tai mekon päälle (kyllä, olen turhamainen, jotenkin vaan nuo imetyspaidat on alkaneet symboloida jotain menetystä, jota en itsekään vielä hahmota). Sekin tuntuu yllättävän hyvin toimivan, että imetyskerrat vähän vaihtelee. Nyt ei ole maidon pakkaantumistakaan enää ollut.
Muiden kommentteja ja kokemuksia kuulen mielelläni edelleen.
 
Kiinnostaisi minuakin tämä aihe! Meillä vähän sama tilanne, menen töihin parin kuukauden päästä, lapsi nyt 7 kk. Imetän tällä hetkellä aamulla noin klo 6, ja sen jälkeen aterioiden päälle, eli imetyskertoja tulee päivässä 5-6. Yöllä en imetä. Nämä päiväimetykset pitäisi saada loppumaan piakkoin, ja meillä onkin nyt nokkisharjoittelu kovassa vauhdissa. Heti kun se sujuu, lopetan päiväimetykset. On vielä auki, imetänkö töihin paluun jälkeen aamulla ja illalla kuitenkin.

Minäkin haluaisin hetkeksi taas oman vartalon takaisin, ja käyttää normaaleja liivejä. Imetyspaidoista luovuin jo niitä kuusi kuukautta käytettyäni :) Olisi tosiaan ihanaa harrastaa seksiä ihan nakuna, kun minäkin joudun pitämään liivejä yötä päivää, ettei satu maitovahinkoa...

Ehkä tähän vielä tulee kokeneemmilta jotain kommenttia, tämä vauvapuoli on vaan selvästi vähän hiljaisempi. Ihmiset ei ehdi niin surffailla netissä, kun on se vauva vahdittavana:D
 

Yhteistyössä